שרגא שמר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרגא שמר
לידה 24 בפברואר 1929
י"ד באדר א' תרפ"ט
הנגון, הונגריה
פטירה 17 בנובמבר 2019 (בגיל 90)
י"ט בחשוון תש"ף
מקום קבורה ניר גלים
פרסים והוקרה פרס עמינח (2001) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שרגא שמר (24 בפברואר 192917 בנובמבר 2019) היה ראש מועצת חבל יבנה, ממייסדי מושב ניר גלים, ממייסדי בית העדות להנחלת זיכרון השואה ופעיל ציבור.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמר נולד בכפר הנגון שבצפון מזרח הונגריה ליום-טוב ושרה שירמן. לאחר פלישת גרמניה להונגריה, במרץ 1944, נשלח עם משפחתו לגטו אוזד ובהמשך גויס עם אביו לפלוגות העבודה של צבא הונגריה. במסגרת פלוגת העבודה, עבד בקו החזית שבין הונגריה לברית המועצות בגליציה המזרחית. כמו כן, עבד בתיקון מסילות ברזל שהופצצו על ידי האמריקאים בהג'שהלום, צומת רכבות ראשי, בגבול הונגריה-אוסטריה. בהג'שלום נפטר אביו ממחלת הטיפוס. שרגא בן ה-15 שרד את המלחמה.

לאחר המלחמה הצטרף לגרעין הכשרה של בני עקיבא, גרעין "גאולה". לאחר תקופת הכשרה של כשנה וחצי בהונגריה ובגרמניה, הם העפילו ארצה על אניית המעפיל האלמוני בפברואר 1947. לאחר עימות עם הבריטים נתפסה האונייה ושרגא שולח בין יתר נוסעיה למחנה 65 בקפריסין. בערב יום הכיפורים 1947, הגיע שרגא לארץ ישראל.

בשנת תשי"א התחתן עם רחל לבית וייס, ונולדו להם ארבעה ילדים. בימי חייו נולדו לו מעל 20 נכדים ו30 נינים.

שרגא נמנה עם מייסדי מושב ניר גלים ומילא שורה של תפקידים במושב. היה פעיל במגוון תפקידים ציבוריים באיגוד המושבים של הפועל המזרחי וסייע בהקמת היישובים הדתיים ברמת הגולן, בבקעת הירדן, וביישובים הראשונים בגוש קטיף. בשנת 1981 החל לכהן כראש מועצת חבל יבנה עד לשנת 1994 ובמסגרת התפקיד היה שותף פעיל בהקמת בית העדות במועצה. היה פעיל בעמותת "ילדים" שבמסגרתה ארגן הבאת ילדים יהודיים מהונגריה לביקורים בארץ. בשנים 19851998 כיהן שרגא כיו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד וחבל יבנה. משנת 1995 שימש כיו"ר העמותה למען החבר הוותיק בחבל יבנה. משנת 1999 שימש כסמנכ"ל מרכז המועצות האזוריות ויו"ר הנהלת קמפוס גבעת וושינגטון.

בשנת תשס"א הוענק לו פרס עמינח למפעל חיים על פעילותו הציבורית.

נפטר ב-17 בנובמבר 2019, נקבר בניר גלים.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.