השרייק האגדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שרייק (דמות))
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: לא ברור למי שלא קרא את הספרים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: לא ברור למי שלא קרא את הספרים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
השרייק האגדי. ברקע ספינת-רוח.

השרייק האגדי הוא האנטי גיבור, "ספק מפלצת ספק מלאך-כפרה", בקאנטוס של היפריון, סדרת ספרים מסוגת המדע הבדיוני פרי עטו של דן סימונס. שמו ניתן לו על שום מנהגו לשפד את קורבנותיו על "עץ הכאב", בדומה לציפור בעלת אותו השם (חנקן בעברית) הנוהגת לצוד חיות קטנות ולשפד את החלקים שלא אכלה על קוצים.

השרייק מופיע בכל כרכי האפוס ודמותו אפופת מסתורין וסוד; יעודו האמיתי מתגלה רק בכרך השני, אך גם אז הוא נותר לוט בערפל ובר-שינוי. למעשה, הסבר זה משתנה משמעותית בשני הכרכים האחרונים (אנדימיון ועליית אנדימיון). לכאורה, פועל השרייק באופן עצמאי, אך הוא מצטייר גם כמשרתם של כוח עליון או ישות לא ידועים. בשני הכרכים הראשונים, הוא קיים רק באזור הסובב את קברי הזמן בכוכב היפריון, ובשני הכרכים האחרונים, הוא כבר אינו כבול למיקום זה.

מראהו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גובהו של השרייק כשלושה מטרים, ועל-פי התיאורים גופו מורכב מסכינים, קוצים, להבים וקצוות חדים, אצבעותיו דמויות איזמלים ואגודליו עשויים להבים מעוקלים וארוכים. השרייק הוא למעשה מכונת-הרג דוקרנית ענקית. משקלו כטון, הגם שנראה שביכולתו לשנות את צפיפותו כראות עיניו.

אף שמראהו מתכתי ("כספית מעל כרום"), הוא מתואר גם כמכונה "אורגנית", דמוי-אדם באופן כללי, אך בעל ארבע זרועות עם "מפרקים משונים" ועיני אודם נוקבות ומרובות-פאות.

על פי כל התיאורים, השרייק מבעית למראה. הוא עצום בגודלו, מכוסה להבים ומכשירי חיתוך למיניהם, קשה לעקוב אחר גופו הכספיתי והתזזיתי, יצור בלהות שיצא מסיוט הזוי.

כשהוא נפצע בקרב, השרייק יכול לאבד כמות נכבדה של כבלים הנדמים לקרביים, אך הדבר אינו גורע כלל מיכולותיו.

כישוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

השרייק מתקשר רק דרך כאב ומוות. לאורך הספרים נראה שהוא מסוגל לנוע בזמן, לנוע מהר בהרבה ממהירות האור ולהתקיים במקביל במקומות רבים אם רצונו בכך. בשלב מסוים שוער שהוא אסיר בשדות האנטי-אנטרופים בקברי הזמן של היפריון ("גאויות הזמן"), אך כשהללו החלו לדעוך, אזור פעילותו הלך והתרחב עד שבסופו של דבר הוא נצפה בכוכבי לכת אחרים בגלקסיה.

בהעדיפו לבתרם בעודם בחיים, השרייק בדרך כלל "צץ" ליד קורבנותיו וקורץ לעברם לפני שהוא הורגם בהרף עין של דם וקריעת איברים; לעיתים הוא מותיר את קורבנותיו בחיים ומעבירם לגיהנום בו הם משופדים על "עץ הקוצים" המלאכותי המצוי בעתידו הרחוק של היפריון. "עץ הקוצים" מופיע בתיאורים כרחב ממדים באופן בלתי נתפש, וניזון מההתעוותויות, הצרחות והייסורים של אינספור קורבנות האדם שלו, מכל הגילאים והמינים.

לכל אורך הסיפור, השרייק מוכיח את מיומנויותיו בקרב פנים אל פנים; הוא בעצמו מכונת חיתוך ענקית המסוגלת לתמרן אפילו את הזמן.

בין השאר, השרייק הוא היחיד שמסוגל לכרות את הצלב הטפילי של ה"טכנו ליבה", רשת האינטליגנציה המלאכותית שפותחה על ידי בני האדם והגיעה לכדי מודעות עצמית.

מקורו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפוף מסתורין, מושא לאימה, שנאה ואפילו סגידה (על ידי חברי "כנסיית הכפרה האחרונה", "כת השרייק" בפי כל), מקורותיו של השרייק אינם ידועים, ממש כייעודו ויכולותיו.

הועלתה סברה לפיה השרייק הוא למעשה יצירת מחשב-אלוהי מן העתיד הרחוק, התבונה המוחלטת, או הת"מ, שהייתה התוצאה הסופית של אינספור שנות מחקר ומאמץ של ה-"טכנו-ליבה". אולם, הת"מ לא הייתה ה"אל" היחיד שנוצר - האנושות ויצורים תבוניים אחרים יצרו בסופו של דבר את האל שלהם. הת"מ והאל האנושי ככל הנראה נאבקו ביניהם עד שחלקו האמפתי של האל האנושי ברח אחורנית בזמן.

או-אז, הת"מ בראה את השרייק ושלחה אותו גם-כן אל העבר כדי ליצור סבל על ידי שיפוד אנשים על "עץ הקוצים" שלו, בתקווה שכאשר מספיק סבל אנושי יצטבר ויישמר על "עץ הקוצים", האל האנושי יצא ממחבואו ויגיב לכל הכאב המשודר מעץ השרייק.

תוצאות ניסיון זה אינן מפורטות בהרחבה בספרים.

על-פי הסבר אחר המופיע ב"עליית אנדימיון", לשרייק ישנו קשר לפלג מה"טכנו-ליבה" הנקרא המרטשים, התוכנות המקוריות שתוכנתו לספק לחץ אבולוציוני על יצורי ההיפר-חיים. מניעי המרטשים לא ברורים - הגם שבשני הכרכים המאוחרים, כאשר הקשר למרטשים מתגלה, השרייק פועל כמגינה של הגיבורה אַאניאה כנגד מתנקשי הליבה.

אישיותו האמיתית של השרייק היא, ככל הנראה, נגזרת של אויבו הגדול, פדהמן קסד, הלוחם שמביס אותו בסופו של דבר. ישנה חוסר בהירות סביב השאלה האם עובדה זו נכונה גם לגבי לגיונות השרייקים המתקיימים בזמן הקרב האחרון של קסד, אי שם בעתיד הרחוק, או שמא רק ביחס לשרייק האגדי המקורי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]