תיקון (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תיקון
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
בימוי אבישי סיון
הופק בידי משה אדרי, לאון אדרי, רונן בן טל, אבישי סיון
תסריט אבישי סיון
עריכה נילי פלר, אבישי סיון
שחקנים ראשיים אהרון טרייטל
ח'ליפה נאטור
צילום שי גולדמן
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה יונייטד קינג
הקרנת בכורה 2015
משך הקרנה 120 דקות
שפת הסרט עברית, יידיש
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 2455 צופים בישראל
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תיקון הוא סרט דרמה ופנטזיה ישראלי בשחור-לבן משנת 2015 בכתיבה ובימוי של אבישי סיון, עם אהרון טרייטל וח'ליפה נאטור בתפקידים הראשיים.

העלילה מתרחשת בשכונה חרדית בירושלים וגיבור הסרט הוא בחור ישיבה החי בין שני עולמות של אמונה וכפירה. הטקסט בסרט הוא קצר ודל ויש בו קטעי פנטזיה כמו שחיטת פרות בבית מטבחיים, תנין שיוצא מאסלה או פנטזיה מינית של בחור ישיבה. הסרט נחשב כסרט אמנותי, זכה בפרסים רבים אך לא בהצלחה מסחרית בישראל.

זה סרט קשה לצפייה אך מבקר הסרטים שמוליק דובדבני כתב עליו כי " זהו גם אחד מאותם סרטים בודדים שאפשר לומר עליהם בוודאות שהם יצירת אמנות".

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיים אהרון (אהרון טרייטל) הוא בחור ישיבה בשכונת מאה שערים שנחשב לעילוי ומשפחתו גאה בו. אביו (ח'ליפה נאטור) עובד כשוחט בבית מטבחיים. מחשבות קשות עוברות במוחו והוא רושם אותם בסתר בפנקס אותו הוא מחביא בשולחן הלימוד שלו.

יום אחד הוא נרדם בישיבה מעייפות ומפיל את התפילין שלו. הוא גוזר על עצמו צום. לאחר שהוא חוזר לביתו בגשם שוטף אביו אוסר עליו ללכת למקווה ומבקש ממנו להתקלח בבית. תוך המקלחת הוא חווה מחשבות זימה וזקפה וכאשר הוא מנסה לענג את עצמו הוא צונח בצעקה בתוך האמבטיה. אביו, אמו (ריקי בליך) ואחיו הקטן יענקי (גור שטיינברג) מזעיקים צוות מד"א שמבצעים החייאה ושוק חשמלי בנשך 40 דקות ומכריזים על מותו.

האב לא מקבל את החלטתם וממשיך בהחייאה עד שהדופק חוזר וחיים אהרון מועבר לבית חולים שם הוא מתאושש. לאחר השחרור חיים אהרון לא כשהיה, פתאום תשוקתו לחיים חזקה ממנו. למרות ניסיונותיו לחזור לתלם הלימוד והדבקות, סקרנותו מפוגגת את ריכוזו, הוא מבין שהוא עומד בפני ניסיון שמעמיד אותו האל. כעת איננו זקוק למשקפיים ונהפך לצמחוני לאחר ביקור בבית המטבחיים. הוא מתקשה לישון ובישיבה הוא נרדם בשיעורים. חבריו מתרחקים ממנו ולבסוף הוא מסולק משם. האב רואה את השינוי בבנו ומנסה להיות סלחן כלפיו, אך מתחיל לפחד ממעשה ההחייאה שעשה, אולי הוא הפר את רצון הבורא. בעת ישיבה על האסלה הוא נרתע כאשר הוא חוזה בדמיונו בקרוקודיל הבוקע מתוך האסלה ונוזף בו על שהתערב במעשה הבורא.

אהרון חיים נוסע בטרמפים לתל אביב שם נכנס לבית זונות אך הזונה מבחינה בהתנהגותו המשונה ומסרבת לקבל אותו.

האב והאם אובדי עצות ורק אחיו הקטן יענקי עוד מנסה להתחבר אליו. לבסוף נוסע חיים אהרון בטרמפ עם נהגת צעירה (שני בן חיים) שמוצאת חן בעיניו. הוא יורד מהרכב, הולך בתור ערפל כבד ומדמיין את הנהגת שוכבת ללא רוח חיים והוא מלטף את אבריה הצנועים.

הוא ממשיך ללכת ונפגע על ידי רכב. בשארית כוחותיו הוא מגיע לביתו ונשכב על המיטה. האם רוצה להזמין אמבולנס אבל האב לא מרשה. חיים אהרון מודה לו ונפטר מהעולם הזה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
אהרון טרייטל חיים אהרון
ח'ליפה נאטור אבא של חיים אהרון
ריקי בליך אמא של חיים אהרון
גור שטיינברג יענקי אח של חיים אהרון
שני בן חיים נהגת צעירה

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שי גולדמן זכה בפרס אופיר לצילום הטוב ביותר ואמיר ירון היה מוועמד לפרס אופיר לעיצוב האמנותי הטוב ביותר בטקס פרסי אופיר לשנת 2016.

הסרט זכה בארבעה פרסים בפסטיבל הקולנוע ירושלים 2015 (סרט, שחקן - ח'ליפה נאטור, תסריט - אבישי סיון, צילום - שי גולדמן)

פסטיבל לוקרנו 2015, (זוכה פרס מיוחד של חבר השופטים, פרס דון קישוט וציון לשבח על צילום - שי גולדמן), פסטיבל ויאדוליד 2015,(זוכה פרס הצילום - שי גולדמן), פסטיבל פנטספואה לקולנוע פנטסטי בפורטו אלגרה 2016 (זוכה פרס השחקן - אהרון טרייטל)

פסטיבל סינגפור 2015 (זוכה ציון לשבח), פסטיבל טרנסילבניה 2016, (זוכה פרס הבימוי - אבישי סיון), השתתף בפסטיבל שיקגו 2015, ארצות הברית, פסטיבל סטוקהולם 2015, שוודיה, פסטיבל טליורייד (קולורדו) ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]