תרכובת מזון לתינוקות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תרכובת מזון לתינוקות
פעוט מוזן בתמ"ל באמצעות בקבוק לתינוקות
פעוט מוזן בתמ"ל באמצעות בקבוק לתינוקות
פעוט מוזן בתמ"ל באמצעות בקבוק לתינוקות
מאכלים
סוג תחליף חלב, infant product, משקה, מזון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תרכובת מזון לתינוקות

תרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) או פורמולה[1] משמשת תחליף חלב להזנת התינוק. השימוש בתמ"ל נהוג במקרים שהאם אינה יכולה להיניק ולספק חלב אם, כאשר מתעוררים קשיים בהנקה, כאשר תפוקת החלב נמוכה ונדרשת תוספת, או כאשר האם מעדיפה שלא להיניק או לשאוב.

תמ"ל מבוסס על חלב פרה או על סויה, בתוספת מרכיבי תזונה. תמ"ל משווק לצרכנים בעיקר בצורת אבקה שיש להוסיף לה מים מורתחים בהתאם להוראות היצרן, לערבב ולהביא לטמפרטורה המתאימה להזנת התינוק. בבתי יולדות משתמשים בתמ"ל נוזלי מוכן לשימוש בבקבוקים חד-פעמיים. ניתן לקנות כאלה גם בחנויות, אך מחירם גבוה יותר.

על פי ארגון הבריאות העולמי הזנה בתמ"ל היא האפשרות הרביעית בעדיפותה: במקום הראשון חלב אם בהנקה, במקום השני חלב אם שאוב הניתן בבקבוק, במקום השלישי חלב אם מאם אחרת ורק במקום הרביעי תמ"ל.[דרוש מקור] גם בישראל משרד הבריאות מנסה לצמצם את השימוש בתרכובות מזון לתינוקות ולעודד הנקה.[2] בנוסף מגביל פעילות קידום מכירות ופעילויות שיווקיות לתחליפי מזון לתינוקות עד גיל חצי שנה.[3]


תמ"ל יכול לשמש גם כתוספת משלימה להנקה, כאשר האם אינה יכולה להניק את התינוק בכל עת, לדוגמה כאשר היא חוזרת לעבוד בתום חופשת הלידה ואינה שואבת בזמן זה.

יצרני התמ"ל עושים מאמצים רבים ליצור תחליף שיהיה קרוב ככל האפשר לחלב האם.

כאשר התמ"ל הוא המזון היחיד אותו צורך התינוק במשך חודשי חייו הראשונים, ישנה חשיבות גדולה לכך שהוא אכן יכלול את כל אבות המזון, המינרלים והוויטמינים להם זקוק התינוק להתפתחות תקינה.

חלק מהיצרנים משווקים תמ"ל בדרגות שונות, כאשר כל דרגה מותאמת לקבוצת גיל של ילדים, ומנסה לספק את המרכיבים הדרושים להם ושמותאמים ליכולות של מערכת העיכול באותו הגיל. לרוב החלוקה היא לדרגות 1, 2 ו-3.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]