39 המדרגות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
39 המדרגות
The 39 Steps
כרזת הסרט 39 המדרגות
כרזת הסרט 39 המדרגות
כרזת הסרט 39 המדרגות
מבוסס על 39 המדרגות (ספר) עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אלפרד היצ'קוק עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מייקל בלקון עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט צ'ארלס בנט, John Hay Beith, עלמה רוויל, ג'ון באקן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה דרק טוויסט עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים רוברט דונאט
מדלן קארול
פגי אשקרופט
מוזיקה צ'ארלס ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ברנרד נוולס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Gaumont-British Picture Corporation עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Gaumont-British Picture Corporation, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה clip art, אינטרנט, הדפס, Images, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה יוני 1935
משך הקרנה 86 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט ריגול, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט בלשי, סרט פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 60,000 ליש"ט
הכנסות באתר מוג'ו 39steps
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

39 המדרגותאנגלית: The 39 Steps) הוא סרט מתח בריטי משנת 1935 בבימויו של אלפרד היצ'קוק עם רוברט דונאט בתפקיד הראשי.

התסריט מבוסס באופן רופף על הספר "39 המדרגות" מאת ג'ון באקן משנת 1915 ועוסק בפרשיית ריגול באנגליה. בספר מתוארות 39 מדרגות ליד חוף הים, שם מסתיימת העלילה ואילו בסרט זה שם של ארגון פשע העוסק בריגול ומכירת סודות של בריטניה. הספר היה בזמנו רב-מכר וזכה לעיבודים רבים בתיאטרון, קולנוע וטלוויזיה.

ב-2007 הוצג "39 המדרגות" בתיאטרון הבימה בהשתתפות אבי קושניר ומוני מושונוב. ב-2016 הוצג בתיאטרון הספרייה.

הסרט נבחר ב-1999 במקום הרביעי ברשימת 100 הסרטים הבריטיים הטובים ביותר במאה ה-20 בסקר של מכון הסרטים הבריטי.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'רד האניי (רוברט דונאט) צופה במופע של "מר זיכרון" בלונדון שאוצר במוחו אינסוף עובדות ומספרים. לפתע נשמעות יריות, יש פאניקה והוא מוצא את עצמו פוגש אישה בשם אנאבלה סמית' שמשכנעת אותו לקחת אותה לדירתו. היא מספרת לו שהיא מרגלת אשר גילתה מזימה של אדם שמנסה לגנוב מסמכים סודיים של צבא בריטניה; לאדם זה חסר פרק באחת האצבעות. היא מזכירה משהו בשם "39 המדרגות" אבל לא מפרטת.

בלילה מתפרצת אנאבלה לחדרו של האניי כשסכין בגבה ומתה. האניי מבחין שצופים על הבית, מוצא בידה של אנאבלה מפה של סקוטלנד בה מסומנת עיר כלשהי. הוא מתחפש לחלבן וחומק מביתו.

הוא עולה על רכבת ומגלה שהמשטרה מחפשת אחריו כי הוא חשוד ברצח של הסוכנת סמית'. כאשר השוטרים ברכבת מתקרבים אליו, הוא מנשק בחורה בשם פמלה (מדלן קארול) שיושבת איתו בקרון כדי להסתתר. היא צועקת ומזעיקה את השוטרים וריצ'רד קופץ מהרכבת והולך ברגל לעיר שמסומנת במפה. הוא מעביר את הלילה אצל איכר ובסוף אשתו הצעירה (פגי אשקרופט) נותנת לו את המעיל שלו והוא עוזב. הוא מצליח להתחמק מהשוטרים ומגיע לבית שסומן במפה של אנאבלה. הוא מניח שהדייר בבית, פרופסור ג'ורדן, הוא איש הקשר שאליו הסוכנת ניסתה להגיע ולהזהירו, מגיע אליו ומספר לו את כל הסיפור. אבל אז הוא מגלה שלפרופסור חסר פרק באצבע, מבין את טעותו.

האניי נורה על ידי ג'ורדן, אבל לא מת כי הספר במעיל של האיכר עוצר את הכדור. הוא הולך למשטרה אבל לא מאמינים לו כי מכירים היטב את ג'ורדן. הוא בורח ומנסה להתמזג בקהל אבל מעלים אותו להציג איזה מועמד בבחירות, הוא נושא נאום מבלי לדעת על מה הוא מדבר אבל פמלה בקהל והיא מסגירה אותו שוב. שוטרים לוקחים אותו ואותה אבל הוא מבין שהם חלק מהקנוניה כשלא לוקחים אותו לתחנת המשטרה.

האניי מצליח לברוח כאשר הוא אזוק אל פמלה. הם ישנים באכסניה והיא מצליחה להתנתק ממנו בלילה, יוצאת מהחדר ושומעת את "השוטרים" מדברים בטלפון ומבינה שהם מתחזים ושהאניי צדק. היא חוזרת לישון בחדר על הספה ובבוקר מספרת לו מה היא שמעה. הוא שולח אותה ללונדון להגיד הכל למשטרה אבל לא מאמינים לה כי אין שום מסמכים חסרים אבל עוקבים אחריה כדי שתוביל אותם אל האניי.

היא לוקחת אותם למופע של מר זיכרון. האניי מבין פתאום שהמרגלים משתמשים במר זיכרון כדי להעביר במוחו סודות מדינה. הוא שואל אותו "מה הם 39 המדרגות?" ומר זיכרון עונה "זהו ארגון מרגלים שגונבים סודות מדינה עבור ...", אבל אז ג'ורדן יורה בו ונלכד. לפני שמר זיכרון מת, הוא מספיק לומר שהסוד שרצו לגנוב הוא תוכנית של מנוע מטוסים שקט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא 39 המדרגות בוויקישיתוף