E=MC² (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
E=MC2
אלבום אולפן מאת מריה קארי
יצא לאור 15 באפריל 2008
הוקלט 2007-08
סוגה R&Bהיפ הופפופסול
שפה אנגלית
אורך 52:14
חברת תקליטים איילנד
הפקה מריה קארי
כרונולוגיית אלבומים של מריה קארי
The Emancipation of Mimi
(2005)
E=MC²
(2008)
The Ballads
(2008)
סינגלים מ-E=MC2
  1. "Touch My Body"
    תאריך יציאה: 12 בפברואר 2008
  2. "Bye Bye"
    תאריך יציאה: 5 באפריל 2008
  3. "I'll Be Lovin' U Long Time"
    תאריך יציאה: 1 ביולי 2008
  4. "I Stay in Love"
    תאריך יציאה: 28 באוקטובר 2008

E=MC2 (פרפרזה על הנוסחה E=mc², כראשי תיבות של אמנציפציה, מריה קארי בריבוע) הוא אלבום האולפן ה-11 של הזמרת-יוצרת האמריקאית מריה קארי. האלבום יצא לאור ב-15 באפריל 2008 לאחר שנת עבודה על ידי חברת איילנד רקורדס. קארי החלה להקליט את האלבום בשנת 2007 באנגוליה, וזאת לאחר שרוב החומרים באלבום נכתבו בשנת 2006 לאחר סיום סיבוב ההופעות אליו יצאה באותה העת "The Adventures of Mimi Tour". קארי עבדה עם מספר רחב של כותבי שירים ומפיקים על האלבום, שכוללים בין היתר את Danja, DJ Toomp, ג'רמיין דופרי, ג'יימס פוייסר, סוויז ביטס, דה דרים, כריסטופר סטיוארט, סקוט סטורץ', סטאר-גייט ורבים אחרים. האלבום חשף למעשה את הצד האישי והאינטימי יותר של מאריה כזמרת שמודגם למעשה בנושא האמנציפציה מנישואיה הקודמים, ומהכישלונות האישיים והמקצועיים שלה. לאלבום משותפת החתימה הקולית של מאריה מהאלבומים הקודמים שלה, והוא נוטה בדומה להם לכיוון הפופ ובלדות ה-R&B שלה וזאת ככל הנראה משום שהאלבום מהווה מעיין אלבום המשך לאלבום שהוציאה שלוש שנים מקודם לכן, The Emancipation of Mimi.

קארי שיתפה פעולה עם אומנים רבים במסגרת האלבום, ביניהם נמנים טי-פיין, דמיאן מארלי ויאנג ג'יזי. על אף שלפי מבקרי מוזיקה רבים האלבום מבוסס בעצם על אותה הנוסחה של האלבום הקודם שהוציאה, E=MC² כלל סוגות רבות של מוזיקה בהם מאריה לא התעסקה באלבומים הקודמים שלה, ביניהם ניתן למנות את סגנון הראגיי. מבקרי מוזיקה רבים שיבחו את האלבום ואילו חלק לא קטן מהם ציין כי האלבום מזכיר יותר מדי את קודמו על כן פחתה התלהבותם ממנו במסגרת הביקורת שלהם על האלבום. האלבום הגיע למקום הראשון בארצות הברית במצעד הבילבורד 200 עם מכירות של 463,000 עותקים בשבוע הפתיחה.

המכירות של האלבום בשבוע הראשון הן מהגבוהות ביותר בקריירה של קארי. האלבום סיים כאלבום ה-26 הנמכר ביותר בשנת 2008 בכל רחבי העולם, והחל מיולי 2009, השיג כמות מכירות עצומה ברחבי העולם של 2.5 מיליון עותקים. ארבעה סינגלים מתוך האלבום הוציאה לאור קארי, ביניהם נמנים "Touch My Body" שיצאו לאור בפברואר 2008, "Bye Bye" שיצא יום לפני יציאת האלבום (7 באפריל 2008), "I'll Be Lovin' U Long Time" והסינגל הרביעי שיצא לקראת סוף שנת 2008, "I Stay in Love". הסינגל "Touch My Body" הגיע גם הוא לראש המצעד האמריקני ובכך נתן למאריה את התואר זמרת הסולו עם הכי הרבה סינגלים במקום הראשון בהיסטוריה של המוזיקה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הקריירה המוזיקלית של מריה קארי הייתה היא נשואה לטומי מוטולה, נשיא חברת התקליטים קולומביה רקורדס בו הקליטה מספר אלבומים באותה העת. בין האלבומים שהקליטה מאריה באותה העת נמנה האלבום השלישי של קארי Music Box, אותו הוציאה לאור בשנת 1993. בעת העבודה על Music Box, הזוג פיתח קשר רומנטי שבסופו של דבר הגיע עד כדי חתונה באוגוסט 1993, רק חודש לאחר שחרור האלבום. במהלך חיי הנישואין של השניים היה ברור כי מוטולה שהיה הבוס של קארי שלט לגמרי בקריירה שלה, וניסה לכוון אותה להיות זמרת פופ בגוון מוזיקה מאוד ספציפי. עם כל אלבום שעבר קארי הושפעה יותר ויותר מסגנון הרית'ם אנד בלוז וההיפ-הופ אותם כבר היה ניתן לראות במסגרת האלבום Daydream, שיצא בשנת 1995. הזוג החל לריב במהלך הכנת האלבום, ככל הנראה על רקע אישי ומקצועי גם כן, על כן הזוג התפרק בשנת 1997 ומאריה קיבלה את האמנציפציה המלאה על החומרים שלה ועל הדמות שלה כאומנית.

לאחר ירידה ניכרת בקריירה של קארי בשנת 2001 בעקבות יציאת הסרט הכושל, "כל מה שנוצץ" (שהפסקול שלו דווקא צלח במיוחד), שלווה במאבקים אישיים ומקצועיים כאחד פנתה מאריה לחברת איילנד רקורדס לצורך הכנת האלבום The Emancipation of Mimi, בשנת 2005. האלבום הפך לאלבום הנמכר ביותר בארצות הברית ב-2005 והשני הנמכר ביותר בעולם נכון לאותה השנה. הסינגלים שלו צלחו בכל מצעד נחשב בארצות הברית וקארי עשתה את אחד הקמבקים הגדולים ביותר בתולדות ההיסטוריה של עולם הבידור והמוזיקה. לאחר השלמת סיבוב ההופעות הגדול שיצא עם האלבום, "The Adventures of Mimi Tour" בו מאריה ביצעה את השירים כהלכה וצברה תאוצה בשנית בתור אומנית החלה היא לעבוד על האלבום החדש שלה, הלא הוא E=MC² המתואר במסגרת ערך זה.

E=MC² הוכתר כאחד מהאלבומים הלא צפויים בשנת 2008, עם מבקרים רבים שעלו בשאלה האם קארי תהיה מסוגלת לספק הצלחה משמעותית, בעקבות הישגיה עם האמנציפציה של מימי או שמא האלבום ייכשל כמו פסקול הסרט שהוציאה לאור בשנת 2001. על דבר אחד המבקרים לא התווכחו, והוא שמאריה החלה לכתוב ולהפיק את המוזיקה שהיא רואה לנכון, ולא כדי לרצות את מנהלי חברות התקליטים או מישהו אחר מלבדה ומלבד המעריצים שלה. במהלך 2007, קארי הקליטה את האלבום באולפן שנבנה למרגלות הווילה הפרטית שלה באנגווילה הממוקמת באיי הקריביים. קארי מתארת אתE=MC ² כאחד מהאלבומים הטובים ביותר שלה וכאלבום שמצליח להעביר את הרגשות שלה ואת המסרים שלה בצורה שהיא כל כך חיכתה לה, היא טוענת שבאלבום היא מרגישה חופש, וכי היא הייתה מסוגלת להביע את עצמה דרך המוזיקה שלה בצורה הטובה ביותר. בריאיון עם בריאן טיימס, קארי דיברה על הרגשות שלה על האלבום: "קשה לי לשבת כאן ולדבר על זה בלי להישמע כמו אישה המתרברבת בתוצר שלה, אני אוהבת את האלבום הזה, מאוהבת בו. אני חושבת שיש הצלחה עם התקליט האחרון משום שהוא אפשר לי יותר חופש מבעבר... והוא מראה את המגמה החיובית של לעשות תקליטים שאני אוהבת".

האלבום היה אמור לצאת כבר בסוף שנת 2007. קארי דיברה על הסיבה שהאלבום יצא באיחור: "אתה באמת לא יכול להוציא את האלבום בדצמבר אם אתה רוצה שלכל העולם תהיה הזדמנות לשמוע אותו ממש, המעריצים שלי בכל רחבי העולם חשובים לי מאוד". כמו כן, הוסיפה ואמרה כי היא גם רצתה לשים את זוג הסינגלים שהוציאה לאור לפני האלבום לפניו על מנת ליצור לו באז מוקדם. בראיון נפרד, היא הרחיבה עוד יותר: "זה קרה לי עם האמנציפציה של מימי, שהתחלתי לכתוב שירים נוספים, קיבלתי את האישור, ולאחר מכן כתבתי ארבעה שירים נוספים, ואתה יודע איך זה הולך, אז עכשיו אני עם אלבום וחומרים בכמות רוויה, משהו כמו 22 שירים אז ברור שאני צריכה לחתוך חלק מאלו למטה ולא לצרפם לאלבום הסופי". בנוסף, היה דיווח על כך שהאלבום יצא לאור בפברואר 2008 אך עם זאת, השחרור התרחש מעט מאוחר יותר, ב-8 באפריל 2008.

הכותרת ועטיפת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שיצא לאור האלבום שמו היה אמור להיות "That Chick" שנלקח בהשראתו של שיר עם שם דומה "I am That Chick". כאשר תהליך ההפצה של האלבום התקרב שונה שמו ל-E=MC ², שהוא למעשה קיצור של האמנציפציה של מימי ², E מסמל את האמנציפציה של MC (השם המיתולוגי של הזמרת מריה קארי), (²) כלומר עם כוח נוסף. כמו כן מדובר בנוסחה המפורסמת של אלברט איינשטיין, דבר שהעלה את השאלה מה הביא את קארי לבחור בנוסחת אלברט איינשטיין המפורסמת המבטאת את התאוריה כי אנרגיה ומסה שווים ומהירות האור קבועה? הכל נשאר בגדר תאוריה וזאת משום שמאריה לא אישרה שום דבר בנושא, אך מה שבטוח הוא שמבחינתה שום דבר לא צריך להשתנות, השם מעולה ונוסחת ההצלחה שליוותה אותה בפרויקט הקודם דומה אם לא זהה לזו שהיא באה לקדם במסגרת האלבום הזה.

כותרת ועטיפת האלבום אף הגיעו למדענים, סוכנויות הידיעות בעולם דיווחו מספר חודשים לאחר צאת האלבום על קבוצת מדענים בריטים, אשר נזכרה לתקוף את הציטוט שבו קארי אומרת כי משמעותו של שם האלבום שלה, “E=MC2" הוא "Emancipation equals Mariah Carey times 2", כלומר "שחרור שווה מריה קארי כפול שתיים" כמה חודשים לאחר הבאתו לידי ביטוי בציבור באחד מהראיונות שלה בנושא."הספרה שתיים במשוואה משמעותה העלאה בריבוע, לא הכפלה בשתיים", אמר ד"ר דייוויד לסלי בריאיון לחדשות ה־BBC. "מריה קארי קראה לא נכון את האלגברה. אולי הפרשנות המחודשת שלה אומרת בעצם אומרת "שחרור = מריה קארי קארי?". במקור, נוסחת ה-"E=MC2" הגדירה את הקשר שבין אנרגיה למסה ונחשבת לאחת התגליות החשובות ביותר במדע, קארי בחרה שלא להגיב על הפרשה.

השירים והליריקה של האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הראשון ברשימת השירים של האלבום הוא "Migrate", שיר אותה כתבה קארי והייתה מפיקה משנית שלו לצד דנג'ה, בשיר לקח חלק אומן נוסף, והוא לא אחר מטי-פיין. המלודיה של "Migrate" מורכבת ברובה מצלילים אלקטרוניים כבדים שמשלבים את השריקות הידועות של קארי. בשיר אנו עדים לזמרת המוצאת את עצמה במהלך לילה בחוץ, נודדת ממקומות שונים: מהמכונית למועדון, מהבר לחברים, מהמסיבה למסיבה אחרת, ולבסוף למלון. לדברי בריאן היאט מ-VH1, היא "קופצת מהמכונית שלי למועדון ... מהבר לחברים ... מהצד לאפטר פארטי ... ומהאפטר פרטי למלון" ולאורך כל השיר ניתן לשמוע את טי-פיין, דוחק בה "להקפיץ, להקפיץ, להקפיץ", אכן מדובר בפרשנות הומוריסטית לשיר הייחודי.

השיר השני במספר באלבום שהוא גם הסינגל המוביל של האלבום, "Touch My Body", מלווה בקליפ משעשע נכתב והופק על ידי קארי, כמו כן אליה הצטרפו מפיקים נוספים ביניהם כריסטופר סטיוארט והמפיקים מצוות דה דרים. השיר בנוי על מלודיית פסנתר, עם ביט שאינו גבוה במיוחד ואינו נמוך בדומה לסגנון הישן של מאריה. מבחינה לירית השיר מתאר למעשה מספר פנטזיות במיטה של מאריה, בחזרות על השורה "גע בגופי" שהיא שולחת למאהב שלה. הקליפ של השיר הומוריסטי לחלוטין, "חנון מחשבים" מגיע לביתה של מאריה במטרה לסדר את המחשב שלה ולשפר את מהירות ההורדה שלה, ואילו היא מקבלת אותו בלבוש סקסי וחושפני במיוחד, מכאן הסצנה הולכת ומשתפרת, השניים מתחילים לעשות דברים מצחיקים יחד שללא ספק יעלו לכם חיוך.

בין השירים המעניינים הנוספים באלבום ניתן למנות את "I'm That Chick" שנכתב על ידי מאריה בשיתוף עם הצוות הנורווגי סטאר-גייט, שהוא בלדה עוצמתית ומעוררת השראה, "Bye Bye" שהופק על ידי מאריה והצוות הנורווגי סטאר-גייט גם הוא, מדובר בשיר ה-13 במספר מתוך האלבום. "I'll Be Lovin' U Long Time" שהוא הסינגל השלישי אותו החליטה מאריה לשחרר במסגרת האלבום, והסינגל האחרון ששוחרר מתוך האלבום, "I Stay in Love" שממוקם דווקא בפתיחה של האלבום.

מספר עובדות מעניינות על האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האלבום היה צריך לכלול סיבוב הופעות, אך הוא נדחה ונדחה עד שלבסוף בוטל לגמרי.
  • מדענים התלוננו על כך שמאריה פירשה את האלגברה בנוסחה של אלברט איינשטיין בצורה שגויה.
  • האלבום נחשב אחד מהאלבומים המצליחים ביותר של מאריה מבחינת מכירות בשבוע הראשון, תוך שבירת שיאים בארצות הברית יחד עם האמנציפציה של מימי (האלבום שקדם לו).
  • כמות המפיקים הגדולה ביותר שעבדה עד כה עם מאריה הייתה באלבום הזה, ניתן למנות מעל ל-9 מפיקים שונים שעבדו איתה על האלבום.

הערכה ביקורתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימות כל הזמנים וסוף שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון מקום רשימה שנת פרסום מקור
Soundigest 98[1] 100 השירים הטובים ביותר של מריה קארי: בחירת העורכים - לפי דירוג 5 באוקטובר 2020 [2]

רשימת השירים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "Migrate" (עם טי-פיין)
  2. "Touch My Body"
  3. "Cruise Control" (עם דמיאן מארלי)
  4. "I Stay in Love"
  5. "Side Effects" (עם יאנג ג'יזי)
  6. "I'm That Chick"
  7. "Love Story"
  8. "I'll Be Lovin' U Long Time"
  9. "Last Kiss" (עם ג'רמיין דופרי)
  10. "'Thanx for Nothin"
  11. "(OOC (Out of Control"
  12. "For the Record"
  13. "Bye Bye"
  14. "I Wish You Well"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מקום 98 על השיר "Cruise Control" מתוך האלבום
  2. ^ Billboard Staff, The 100 Greatest Mariah Carey Songs: Staff Picks, Billboard, ‏2020-10-05 (באנגלית אמריקאית)