I Shot the Sheriff

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"I Shot the Sheriff"
סינגל בביצוע בוב מארלי והווירלס
'מתוך האלבום Burnin
יצא לאור 1973
פורמט 12"
הוקלט אולפני הארי ג. קינגסטון, ג'מייקה, אפריל 1973
סוגה רגאיי
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 4:41
חברת תקליטים Tuff Gong, Island Records
כתיבה בוב מארלי
הפקה כריס בלאקוול והוויילרס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

I Shot the Sheriffתרגום חופשי: יריתי בשריף) הוא שיר שנכתב ובוצע לראשונה על ידי זמר הרגאיי בוב מארלי ולהקת הוויילרס. השיר יצא באלבום הרביעי של הלהקה, "'Burnin", בשנת 1973 ונחשב לאחד משירי המחאה המפורסמים של מארלי. לשיר נעשו גרסאות כיסוי רבות.

מארלי נודע בתמיכתו באהבה ובשלום ובקריאותיו כנגד האלימות הפוליטית. השיר פורסם על רקע קריאותיו של בוב מארלי לשלום, לשוויון ולצדק ודן בצדק שלא נעשה, בחפות מפשע ובמאבקו חסר הסיכוי של אדם אחד כנגד הממסד. השיר קורא תיגר כנגד החברה הצבועה והמקפחת, חסרת הסובלנות ובעלת הדעות הקדומות.

פרסומו הרב של השיר הגיע רק כשנה מאוחר יותר, כאשר הזמר והגיטריסט אריק קלפטון ביצע לו גרסת כיסוי. בשנת 1974 הוציא קלפטון האלבום "461 Ocean Boulevard" (אנ') שכלל את השיר. קלפטון התוודע לשיר ולסגנון לאחר שגיטריסט להקתו, ג'ורג' טרי (אנ'), הביא את האלבום "Burnin" אל האולפן בו עבדו קלפטון ולהקתו ושכנע את קלפטון להקליטו וצרפו לאלבום.[1] השיר הגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד[2]. הצלחתו של השיר סייעה גם להתפשטות ולפופולריות של סגנון הרגאיי בארצות הברית ובאנגליה.

גרסת כיסוי נוספת לשיר בוצעה בשנת 1997 על ידי הראפר וורן ג'י. גרסת הראפ של השיר ספגה ביקורת, ולפיה הגרסה עיקרה את השיר מתוכנו והציגה אותו כתומך באלימות, בניגוד לערכים שייצג הכותב והמבצע המקורי בוב מארלי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]