Lost!‎

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Lost!‎"
סינגל בביצוע קולדפליי
מתוך האלבום Viva la Vida or Death and All His Friends
יצא לאור 10 בנובמבר 2008
פורמט הורדה דיגיטלית, תקליטור
הוקלט 2007-2008
סוגה רוק אלטרנטיביבארוק פופ
אורך 3:55 דקול
חברת תקליטים Parlophone, קפיטול רקורדס
כתיבה גאי ברימן, ג'ון באקלנד, ויל צ'מפיון, כריס מרטין
הפקה קולדפליי, בריאן אינו, מרקוס דראבס
כרונולוגיית סינגלים של קולדפליי
"Viva la Vida"
(2008)
"Lost!‎"
(2008)
"Lovers in Japan"
(2008)

Lost!‎עברית: אבוד!) הוא סינגל של להקת הרוק הבריטית קולדפליי, שיצא ב-10 בנובמבר 2008. השיר יצא כסינגל שלישי מאלבומם הרביעי של חברי הלהקה, "Viva la Vida or Death and All His Friends".‏ "!Lost" הוא השיר השלישי באלבום, ואורכו 3:55 דקות. הסינגל לא זכה להצלחה רבה כמו קודמיו, אך הגיע למקומות גבוהים במצעדים לאחר הביצוע המשותף של הלהקה יחד עם ג'יי זי בטקס פרסי גראמי ה-51 שהעניקה לו שיא חדש כשהגיע למקום ה-40 במצעד בילבורד הוט 100 האמרקאי ולמקום ה-54 במצעד הבריטי. במצעד הפזמונים הבינלאומי השנתי הישראלי הגיע השיר למקום החמישי. קיימות מספר גרסאות רשמיות לשיר, כולל הקלטה נפרדת של הסולן כריס מרטין בליווי פסנתר (תחת השם "?Lost") שידוע כ"בי סייד" לViolet Hill וכ-"ראפ-פופ".[1] גרסה הכוללת את ג'יי זי (תחת השם "+Lost") מופיעה במיני-אלבום של הלהקה Prospekt's March. הקליפ הנלווה לסינגל מציג הופעה חיה של הלהקה בארצות הברית. קולדפליי פתחו בתחרות דרך אתר האינטרנט שלהם, במסגרתה הגישו המעריצים קליפים מעשה ידיהם. הערכים הזוכים פורסמו באתר הלהקה. השיר הופיע בסרט "The Way" משנת 2010, והוא נכלל גם ב-NBA 2K14.

רקע וכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי דברי מתופף הלהקה ויל צ'מפיון, "!LOST" נוצר הרבה לפני שהלהקה התחילה להקליט סינגלים לאלבומם הרביעי Viva la Vida or Death and All His Friends, הוא נזכר "התעסקתי עם זה ובניתי את הביט מאפס... ואז כריס שמע את '!LOST' והשתגע עד מעל הראש". מרטין חשף כי קצב התופים נוצר מתוך השראה מהשיר "Cry Me a River" של ג'סטין טימברלייק, שהיה אחד השירים האהובים על וויל באותה תקופה.[2] "!Lost" היה אחד השירים הראשונים עליהם עבדה הלהקה עבור האלבום. השיר "Sing" של להקת בלר היווה מקור השראה בכך שנתן נקודת מוצא לכתיבת "!Lost". בזמן סיבוב הופעות בדטרויט, מישיגן, חברי הלהקה האזינו "לSing" בחדר ההלבשה ברגע שהם עלו לבמה לבדיקת סאונד הם חשבו לכתוב שיר בסגנון דומה.[3] לדברי הגיטריסט ג'וני בקלנד, "הקלטנו חלק ממנו בכנסייה במעלה הכביש שעכשיו היא אולפן. בחדר ענק עם פסנתר ועוגב בו זמנית."

גרסאות שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השירים הבאים הם גרסאות שונות לשיר "!Lost":

  • "?Lost" הוא הקלטה נפרדת של השיר בהשתתפות סולן הלהקה כריס מרטין בליווי פסנתר בלבד. הוא יצא לאור כ"בי סייד" של Violet Hill ומאוחר יותר מאוחר יותר כרצועת בונוס למהדורות MP3 היפניות, חנות אייטונס ואמזון של Viva la Vida or Death and All His Friends, ולבסוף במיני אלבום דיגיטלי "!Lost".
  • "+Lost" בו נוסף קטע ראפ מאת ג'יי זי, איתו הקליטה הלהקה את הרצועה המחודשת בניו יורק. הגרסה הושמע לראשונה בBBC Radio 1 ב-16 באוקטובר 2018. יצא כסינגל המוביל במיני אלבום הדיגיטלי "!Lost" ונכלל גם במיני אלבום Prospekt's March. הראפ של ג'יי זי בוצע בסגנון חופשי (freestyle) בתוכניתו של "Funkmaster Flex" בתחנת הרדיו Hot 97 כשקידם את אלבומו "Kingdom Come".
    • קולדפליי ביצעו את השיר בטקס פרסי גראמי ה-51. הם פתחו אותו בביצוע של "?Lost" אבל ג'יי זי הצטרף לזמר כריס מרטין על הבמה וניגן סולו על הפסנתר.
  • "Lost" שיר זהה ל!Lost אך לא כולל את השירה הווקלית.
  • "@Lost" הוא הקלטה של הופעה בשידור חי במרכז יונייטד, שיקגו ב-22 ביולי 2008. גרסה זו מהווה גם את הבסיס לקליפ הסינגל.
  • "Lost+ / Viva la Vida" הקלטה של השיר יחד עם Viva la Vida שבוצע בהופעה חיה בטקס פרסי גראמי ה-51.

הוצאת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

"!Lost" יצא כסינגל לקידום מכירות בספטמבר 2008. ב-10 בנובמבר 2008 הוציאה קולדפליי מיני-אלבום רשמי דיגיטלי בן ארבע גרסאות של "!Lost" המאשר את מעמדו של השיר כסינגל. השיר זכה לביקורות חיוביות. האם הרמס ממגזין הרולינג סטון תיאר את השיר כ-"כנראה הרגע הפופ הנשגב ביותר של האלבום" מבקר ה-NME, מארק ביומונט, הביע דומה לשל הרמס, והחמיא: "זה לא עד ש'!Lost'- כל הפאנקיות של אורגן הכנסייה, מקצבי מחיאות החזקים וכריס שמסתובב כמו בג'קוזי מלא חשפניות - כי Viva la Vida באמת פוגע בקצב".[4] מכיוון שהשיר לא צלח במכירות כמו קודמיו הוא הוצג כאלבום שעומד לצאת והגיע למכירות דיגיטליות גבוהות למרות שלא הורכז עדיין כסינגל באופן רשמי. במצעד הסינגלים הבריטי השיר הגיע לשיא במקום 54. בארצות הברית הגיע למקום ה-94 בבילבורד הוט 100. הסינגל הגיע לשיא במקום 10 בBillboard Hot Modern Rock Tracks שיאה בבריטניה הפך את הסינגל הראשון של קולדפליי שלא הצליח להופיע ב-40 הגדולים בבריטניה, אם כי בהתחשב בעובדה שהוא לא יצא לאור פיזית (אם כי עדיין היה זמין כהורדה באותה תקופה). הופעתה של הלהקה בטקס פרסי גראמי ה-51 יחד עם ג'יי זי דרבן את המכירות באייטונס כתוצאה מכך, "!Lost" הגיע מיקום שיא חדש ב-Billboard Hot 100, והגיע שוב למספר 40. בילבורד כינה את שיתוף הפעולה "מכשור קודר עם סדרת תופים ומחיאות כפיים שמתאימות באופן מושלם לתוכן הלירי של השיר וגורם למעבר משירתו של כריס מרטין לראפ של ג'יי להיראות ללא מאמץ".

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ ל"!Lost" יצא באופן רשמי באתר של קולדפליי ב-26 בספטמבר 2008. בקליפ רואים את חברי הלהקה מבצעים את השיר בהופעה חיה בארצות הברית בשיקגו, אילינוי.בה חברי הלהקה מנגנים את השיר וכריס סולן הלהקה שר וזז בבמה. הקליפ צולם ובוים על ידי מאט ווסצ'נקורס. גרסה אלטרנטיבית נוצרה ל-"+Lost". בה הקליפ מראה סרטון זהה למקור אך עם זוויות המצלמה שונוו מעט, כדי להראות מסך על הבמה ובו רואים את מבצע את החלק שלו (שנוסף באופן דיגיטלי). קולדפליי השיקה תחרות באוקטובר 2008 בה המעריצים הגישו קליפים תוצרת בית לגרסה האקוסטית "?Lost" התחרות נפתחה לכל האוהדים ברחבי העולם, ונסגרה ב-1 בדצמבר 2008. כל חברי הלהקה בחרו בפיינליסטים הסופיים ושפטו את הקליפים הזוכים ב-5 בדצמבר. לזוכה הוענק זוג כרטיסי "אולטרה VIP" למופע הלהקה בזירה O2 בלונדון בדצמבר 2008, והוא כלל מעברים מאחורי הקלעים. הסרטון הזוכה הוכרז ב-8 בדצמבר 2008, כאשר הזוכה הוא פול אובראיין עבור "שילוב נפלא של קליימיישן וגרפיקה ממוחשבת". הסרטון של אובראיין והסגנית השנייה, שנוצר על ידי מרטין בוזורה, מופיע באתר הרשמי של קולדפליי.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

"!Lost"[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מיקומי שיא (2008–2009)
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 65
איסלנד הפלייליסט 11
ארצות הברית בילבורד הוט 100 94
ברזיל טופ 100 ברזיל 38
גרמניה GfK – טופ 100 73
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 15
ישראל מדיה פורסט ישראל 5
קנדה קנדה הוט 100 55
שווייץ המצעד השווייצרי 53

"+Lost"[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מיקומי שיא (2008–2009)
מדינה מצעד מיקום שיא
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 22
ארצות הברית בילבורד הוט 100 40
נורווגיה VG-lista 8
שוודיה סוורייטופליסטן 21

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ JORDAN ZIRM, The Best Rap-Rock Songs (באנגלית)
  2. ^ WENN, Timberlake Inspires Coldplay Album (באנגלית)
  3. ^ JAMES MONTGOMERY, COLDPLAY GIVE TRACK-BY-TRACK TOUR OF VIVA LA VIDA, EXPLAIN HANDCLAPS, TACK PIANOS AND THE NUMBER 42 (באנגלית)
  4. ^ nme, Coldplay (באנגלית)