Paranoid

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Paranoid
אלבום אולפן מאת בלאק סבאת'
יצא לאור

בריטניהבריטניה האיחוד האירופיהאיחוד האירופי 18 בספטמבר 1970

ארצות הבריתארצות הברית 1 בינואר 1971
הוקלט 16-21 ביוני 1970
סוגה הבי מטאל, דום מטאל
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 42:07
חברת תקליטים Vertigo Records
הפקה רודג'ר ביין
כרונולוגיית אלבומים של בלאק סבאת'
Black Sabbath
(1970)
Paranoid
(1970)
Master of Reality
(1971)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Paranoid הוא אלבומה השני של להקת ההבי מטאל הבריטית בלאק סבאת' שיצא לאור בספטמבר 1970.

"Paranoid" נחשב הן בעיני חובבי רוק כבד והן בעיני מבקרי מוזיקה כאחד מהאלבומים החשובים והמשפיעים ביותר בז'אנר הרוק הכבד. מגזין הרולינג סטון כתב על האלבום "שינה את פני המוזיקה לנצח".[1]

אודות האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת להפיק את המיטב מההצלחה לה זכתה הלהקה עם אלבומה הראשון "Black Sabbath" ולהכות בברזל בעודו חם, התכנסו חברי הלהקה בחזרה באולפן ההקלטות, ארבעה חודשים בלבד לאחר שיצא לאור אלבומם הראשון. בתחילה היה אמור האלבום להיקרא "War Pigs" ("חזירי מלחמה") כשם אחד השירים באלבום, אך חברת התקליטים "וורנר" שינתה את ההחלטה. השיר "Paranoid" נכתב ברגע האחרון, כפי שהמתופף ביל וורד הסביר: "לא היה לנו מספיק שירים בשביל לסגור את האלבום, וטוני אלתר בספונטניות עם הגיטרה וזה פשוט היה זה. בסופו של דבר כתיבת השיר ארכה 20–25 דקות..."

האלבום הוקלט בלונדון באולפני "Sarm West Studios" ו"Regent Sound Studios", בין ה-16 ל-21 ביוני.

עטיפת האלבום נוצרה על ידי הצלם מרקוס קיף.

תוכן האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושאי האלבום עוסקים בפוליטיקה, מחאה, סמים, מיסטיקה, אובדנות, הזיות, ריקנות ודיכאון. הנגינה באלבום כבדה ואטית ולעיתים מהירה וטכנית, ונחשבת לפורצת דרך.

להלן תוכן השירים באלבום:

War Pigs[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הראשון והארוך ביותר באלבום הוא שיר מחאה אנטי-מלחמתי המבקר בחריפות ובבוטות יוצאת דופן את המלחמה ואת הפוליטיקאים והגנרלים המתוארים בשיר כפושעים צמאי דם ששולחים את המון העם כבשר תותחים להילחם עבורם. השיר מתאר בצורה גרפית את המלחמה ושדה הקרב, ובסוף השיר ישנה הבטחה כי יום יבוא ופושעי המלחמה יבואו על עונשם. השיר כיוון במקור כנגד מלחמת ווייטנאם. מבחינה מוזיקלית השיר הוא פורץ דרך בז'אנר: תיפופו האגרסיבי של ביל וורד, האופן בו אוסבורן מגיש את מילות השיר והריף הכבד והאימתני של איומי היו חדשים והשפיעו רבות על המשך הז'אנר. מגזין המוזיקה "Guitar World" דירג את השיר במקום ה-56 ברשימת "100 הסולואים הטובים ביותר". השיר הוא אחד המפורסמים של הלהקה ומנוגן בקביעות בהופעותיה החיות, ואף זכה למספר גרסאות כיסוי.

Paranoid[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Paranoid (שיר של בלאק סבאת')

את הליריקה של השיר כתב בסיסט הלהקה גיזר באטלר, ותוכנו נסוב אודות אדם הסובל מפרנויה. השיר, שאורכו כמעט שלוש דקות, מתאפיין בתבנית מוזיקלית אחידה לכל אורכו שמונעת על ידי ריף גיטרה כבד וקצב תיפוף קבוע. אמצע השיר נפתח בסולו גיטרה, כשהתבנית ממשיכה בשלה.

השיר נחשב על ידי רבים כאחד משירי ההבי מטאל הטובים בכל הזמנים. מבנהו המיוחד של השיר, השפיע על אין ספור אמני רוק אחרים, וקבע סטנדרטים חדשים בכל מה שקשור למבנה של שיר רוק כבד. ברשימות דירוג רבות של מגזינים שונים מופיע השיר באופן קבוע. ערוץ הטלוויזיה VH1 דירג את השיר במקום הרביעי ברשימתו "100 שירי הרוק הכבד הטובים בכל הזמנים".[2] ברשימת "All Time Top 100 Singles" של מגזין המוזיקה NME, מופיע השיר במקום ה-41.[3]

Planet Caravan[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר רוק פסיכדלי ולא שגרתי המדבר אודות שני אוהבים אשר צפים יחד לאורך היקום. אוסבורן השתמש ברמקול הנקרא "לסלי ספיקר" (leslie speakerׂ) על מנת להשיג את הסאונד המיוחד בקולו.

Iron Man[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Iron Man

Hand of Doom[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות השיר נכתבו על ידי באטלר, ואילו את המוזיקה כתבו שאר חברי הלהקה. השיר נפתח בבאס ליין שקט שמיד לאחריו נכנס אוסבורן עם המילים, והשיר הופך לרועש יותר, שלאחריו שוב נהיה שקט, וחזור חלילה. בדקה השנייה נכנסים הגיטרה והתופים, והשיר מקבל תפנית חדשה. לאחר סולו הגיטרה בדקה ה-4:30, שוב חוזר הקצב שפתח את השיר עד לסיומו. השיר מדבר על התמכרויות לסמים מהן סבלו חיילים אמריקאים רבים כשחזרו ממלחמת ווייטנאם לאנגליה, על מנת להשכיח מעצמם את זוועות המלחמה.

"Rat Salad[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר, שאורכו 2:30 דקות, מכיל סולו תופים ממושך שמבוצע בידי ביל וורד.

Fairies Wear Boots[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד הבי מטאל, מושפע השיר מסגנונות אחרים כמו רוק פסיכדלי, בלוז רוק, ואף רוק אינסטרומנטלי. מילות השיר קיבלו השראה ממפגש אקראי שערכו חברי הלהקה עם מספר גלוחי ראש.

הצלחה מסחרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום הוא אחד המצליחים ביותר של הלהקה מבחינה מסחרית, והוא הגיע למקום הרביעי ב"מצעד האלבומים הבריטי" ("UK Albums Chart")‏.[4] בארצות הברית הגיע האלבום למקום ה-12 במצעד ה"בילבורד 200"[5] כמו כן, נמכר האלבום בכ-12 מיליון עותקים ברחבי העולם.[6]

ביקורות והשפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דירוגים מקצועיים
ציוני ביקורות
מקור ציון
Allmusic [7]
רולינג סטון [8]
Sputnikmusic [9]
Ultimate Guitar Archive [10]
Blender [11]

בדומה לאמני רוק כבד באותה התקופה כדוגמת לד זפלין, בתחילה קיבלה הלהקה ביקורות שליליות ממבקרי מוזיקה שונים. אולם לאורך השנים השתנתה גישתם, וכיום מוכר האלבום הן בעיני מבקרי מוזיקה והן בעיני חובבי רוק כבד כאחד מהאלבומים הטובים, החשובים והמשפיעים ביותר בהבי מטאל וכאלבום שבמידה רבה הגדיר את הז'אנר והשפיע על להקות ואמנים רבים אחרים.

ברשימת "500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים" של מגזין הרולינג סטון, דורג האלבום במקום ה-131. מגזין טיים כתב על האלבום "מקום לידת ההבי מטאל".[12] סטיב וואי מאתר Allmusic כתב על האלבום: "אחד מאלבומי הרוק הכבד המשפיעים בכל הזמנים, ואלבום שהגדיר את הסאונד והסגנון של הרוק הכבד יותר מכל אלבום אחר בהיסטוריה של הרוק".[5] ב-2006, נכלל האלבום ברשימת "100 אלבומי הגיטרה של כל הזמנים" של מגזין "Guitar World"[13] אתר ynet דירג את האלבום במקום השלישי ברשימת "15 האלבומים הגדולים של המטאל".[14]

בשנת 2020 מגזין הרולינג סטון דירג את האלבום במקום ה-139 ברשימת 500 האלבומים הטובים ביותר בכל הזמנים המחודשת.

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל מילות השירים נכתבו על ידי גיזר באטלר והמוזיקה על ידי שאר חברי הלהקה, למעט היכן שצוין אחרת.

צד א'
מס' שםכותב(ים) משך
1. War Pigs   7:57
2. Paranoid   2:53
3. Planet Caravan אוסבורן, באטלר 4:32
4. Iron Man   6:00

צד ב'

מס' שםכותב(ים) משך
5. Electric Funeral   4:53
6. Hand of Doom   7:08
7. Rat Salad   2:30
8. Fairies Wear Boots באטלר, אוסבורן 6:15

מבצעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]