Plague Inc.‎

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מגפה בע"מ
Plague Inc.
סמל האפליקציה
סמל האפליקציה
כללי
תאריך הוצאה

26 במאי 2012 (אייפון)
4 באוקטובר 2012 (אנדרואיד)
13 במאי 2015 (Windows Phone)
Plague Inc. Evolved:
18 בספטמבר 2015 (Xbox One)
18 בפברואר 2016 (חלונות, מקינטוש, לינוקס)
31 במאי 2016 (פלייסטיישן 4)

2 באוגוסט 2019 (נינטנדו סוויץ')
סוגה סימולציה, אסטרטגיה בזמן אמת
פיתוח Ndemic Creations
הוצאה לאור

Ndemic Creations

Miniclip.com (אנדרואיד)
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, סינית קלאסית, פולנית, איטלקית, קוריאנית, פורטוגזית, טורקית, ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה סטים (למחשב האישי)
סדרה Plague Inc. עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק Unity
מצבי משחק שחקן יחיד, מרובה משתתפים (במחשב)
פלטפורמות

iOS, אנדרואיד

Plague Inc. Evolved: מחשב אישי (חלונות, מקינטוש, לינוקס), פלייסטיישן 4, Xbox One, נינטנדו סוויץ'
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Plague Inc. (בתרגום חופשי מאנגלית: "מגפה בע"מ") הוא משחק סימולציה ואסטרטגיה בזמן אמת המפותח על ידי הסטודיו הבריטי Ndemic Creation. המשחק יצא תחילה למכשירים הניידים בפלטפורמות iOS ואנדרואיד במהלך שנת 2012, ובהמשך גם למחשבים האישיים (Windows, מק, לינוקס) ולקונסולות (Xbox One, פלייסטיישן 4 ונינטנדו סוויץ') בשם Plague Inc: Evolved. מטרת המשחק היא ליצור מגפה על ידי שימוש בפתוגנים שונים, ולהשמיד באמצעותה את אוכלוסיית העולם.

לאחר יציאתו, המשחק צבר מעל ל-120 מיליון הורדות במכשירים הניידים, וזכה בתואר "משחק האסטרטגיה של השנה" על ידי מגזין IGN בשנת 2012. בשנת 2017 יצאה גם גרסת משחק לוח למשחק בשם Plague Inc.: The Board Game.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם התחלת המשחק, השחקן יכול לבחור באחד מתוך מגוון סוגי גורמי מחלות, כאשר זמינים לשחקן הן פתוגנים מציאותיים (חיידקים, וירוסים, פרוטיסטים וכדומה) והן לא-מציאותיים (תולעת השולטת על המוח האנושי, מגפת זומבים וכדומה). השחקן מתחיל את המשחק כאשר זמין לו רק הפתוגן "חיידקים" ושאר גורמי המחלה נעולים, ועליו "לפתוח" את שאר גורמי המחלה באמצעות ניצחון עם גורם המחלה שקדם לו ברשימה.

לאחר שהשחקן בוחר בגורם מחלה, על השחקן לבחור מדינה כלשהי במפת העולם, ממנה יתחיל גורם המחלה להתפשט. לכל מדינה יש תכונות שעל הפתוגן להסתגל אליהם: יש מדינות חמות ומדינות קרות, מדינות עירוניות לעומת מדינות חקלאיות, מדינות עשירות לעומת מדינות עניות. התפשטות המגפה גורמת לשחקן לצבור נקודות DNA, ובאמצעות נקודות ה-DNA השחקן יוכל לפתח את המגפה כרצונו: השחקן יכול לפתח דרכים חדשות להפצת המגפה (דרך האוויר, דרך המים, דרך חרקים, בעלי חיים וכדומה), תסמינים (החל מתסמינים קלים כשיעול, אנמיה, גרדת וכאבי בטן ועד להלם זיהומי, תרדמת וקריסת מערכות), ויכולות שונות שנועדות בעיקר לשפר את עמידות הפתוגן בפני חום, קור, תרופות או מחקר. עם התקדמות המשחק, מדינות שנדבקו בפתוגן ישימו לב לנוכחותו וינקטו בפעולות שונות: סגירת נמלים ימיים/נמלי תעופה, דיווח לארגון הבריאות העולמי וכן יזדרזו לפתח מרפא, כאשר התקדמות המחקר והפיתוח תהיה תואמת לחומרתה של המחלה. השחקן יכול לעקוב אחרי מספר האנשים שהדביק/הרג בכל רגע נתון, וגם אחרי התקדמות המחקר והפיתוח אחרי תרופה למחלה.

המשחק לרוב יסתיים ברגע שהמחלה השמידה את כלל האנושות, מה שיוביל לניצחון, או כאשר הסתיים פיתוח מרפא למחלה שהופץ גלובלית או כאשר נשארו מדינות שנקיות לחלוטין מהפתוגן, תנאים שיובילו להפסד.

פתוגנים זמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק זמינים שבעה פתוגנים "בסיסיים", אשר רובם מבוססים על פתוגנים שקיימים במציאות, ומספר פתוגנים "מיוחדים" בדיוניים.

  • חיידקים: הפתוגן הבסיסי איתו מתחיל שחקן חדש, ועל השחקן לנצח איתו לפחות משחק אחד כדי לפתוח פתוגנים נוספים.
  • וירוסים: פתוגן המתפשט מהר יחסית, ומדי פעם מפתח מוטציה אקראית בדמות תסמין. בניגוד לרוב הפתוגנים, כדי להעלים תסמינים או תכונות, צריך לשלם נקודות DNA. (בשאר מצבי המשחק השחקן מקבל נקודות DNA בכל פעם שהוא מעלים תכונה).
  • פטריות: התפשטות איטית (כמעט ולא עובד דרך מטוסים או ספינות), אבל השחקן יכול להעביר נבגים של הפטריה למדינה אקראית שאינה נגועה עדיין, ובכך "לעקוף" את הבעיה.
  • פרוטיסטים (טפילים חד-תאיים): הפתוגן הזה לא צובר נקודות DNA על ידי הדבקת אנשים. עם זאת הוא מקבל בונוס נקודות מהדבקת מדינות חדשות או מבלוני DNA אקראיים. הפתוגן הזה יכול לפתח יכולות סימביוטיות עם הקורבן, דבר המקשה על מציאתו.
  • פריונים: מחולל מחלה המתחבא במוח וגורם נזקים המתבטאים בהורדת יכולת הגילוי והפיתוח של מרפא למחלה. לפתוגן הזה לוקח הרבה יותר זמן להסתגל לשינויים.
  • ננו-וירוס: נגיף מלאכותי ששוחרר ממעבדה בטעות, ועליו להתפשט לפני שבני האדם יוכלו להשתלט עליו ולשחרר קוד ש"יהרוג" אותו. במצב זה, המחקר והפיתוח של תרופה יתחיל כבר בהתחלת המשחק.
  • נשק ביולוגי: נשק קטלני, שקטלניותו הולכת וגוברת ככל שהמשחק מתקדם.

פתוגנים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתוגנים אלו זמינים בגרסאות הסמארטפון דרך דף "מיוחד", ללא קשר לפתוגנים הרגילים, ובגרסת הפלאפונים ניתן לנסות אותם פעם אחת בלבד ולאחר מכן השחקן יצטרך לשלם כדי להפוך אותם לזמינים לצמיתות. בגרסת המחשב הם זמינים כחלק מהרשימה הרגילה, ועל השחקן לנצח בהם לפני שיפתח פתוגנים נוספים. כיוון שמדובר במחלות בדיוניות, דרכי ההעברה, היכולות והתסמינים יהיו שונים מאלו של המחלות ה"רגילות".

  • Neurax Worm: תולעת החודרת למוח האדם ומקבלת עליו שליטה, אנשים הנגועים בתולעת עשויים לחטוף מטוסים ולכוון אותם ליעדים שונים במטרה להפיץ אותה לכל עבר. התולעת עשויה להרוג את הנגועים בה, או לגרום להם להשתעבד לה. בגרסת המחשב הפתוגן הזה נמצא ברשימה בין פטריה לפרוטיסט.
  • Necroa Virus: נגיף המחזיר לחיים אנשים אותם הדביק והרג, ולמעשה הופך אותם לזומבים. לאחר שהפכו לזומבים, השחקן יכול לפתח את יכולותיהם תוך כדי לחימה ביחידות להגנה נגד זומבים שהמדינות מקימות. בגרסת המחשב הפתוגן נמצא ברשימה בין פריון לנאנו-וירוס.
  • Simian Flu: יצא בשנת 2014 כמחווה לסרט כוכב הקופים: המרד. מגפה זו גורמת לבני האדם הנגועים בה להשתגע ולרדת לרמה של חיות, בעוד שקופי-אדם מקבלים אינטליגנציה אנושית בהשראת המגפה, מה שגורם להם להתמרד כנגד בני האדם. בגרסת המחשב הפתוגן נמצא ברשימה בין נשק ביולוגי לShadow Plague
  • Shadow Plague: במסגרת מגפה זו השחקן שולט על עדר ערפדים שמטרתם לנשוך ולהדביק כמה שיותר בני-אדם, ולהפוך אותם לערפדים גם כן.

תרחישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף למצבי המשחק הרגילים שפורטו לעיל, השחקן יכול לשחק במגוון תרחישים (Scenarios) שמטרתם לדמות מצבים אמיתיים או בדיוניים בהם עשויה להגיע מגפה אל העולם. לדוגמה: מה היה קורה אילו המגפה השחורה או אבעבועות שחורות היו חוזרות אל העולם המודרני, מה היה קורה לו איברים מלאכותיים היו זמינים לכל דורש, מה היה קורה אילו מדינות היו סוגרות את גבולותיהן, שינויים במזג האוויר דוגמת התחממות גלובלית או עידן קרח, פתוגן שהגיע מן החלל, ועוד. בגרסת המחשב ישנו עורך תרחישים (Scenario Editor) ובאמצעותו השחקן יכול ליצור ולהפיץ תרחישים משלו.

תרחיש מיוחד שיצא לרגל עונת החגים של 2014, תיאר מצב בו מדינות העולם שרויות בדיכאון מתמיד וכתוצאה מכך אנשים מסתגרים בבתיהם, אין נמלי תעופה או נמלי ים. באמצעות תולעת שקרויה "העוזר הקטן של סנטה קלאוס" (Santa's little helper) על השחקן לעזור להפיץ מחדש את השמחה בעולם.

עצומה שנפתחה בשנת 2019 גרמה למפתחי המשחק להכריז כי הם יכניסו תרחיש העוסק בהתנגדות לחיסונים[1].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק זכה לביקורות טובות באופן כללי, כאשר ממוצע הביקורות מאתר Metacritic עומד על 80 מתוך 100 עבור גרסת האייפון[2]. גרסת המחשב, שמופצת דרך Steam, זכתה ל-93% ביקורות חיוביות[3].

המשחק זכה לשבחים גם מגורמים שאינם קשורים לתעשיית משחקי המחשב. במרץ 2013, מפתחי המשחק הוזמנו לשאת דברים במרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית, כאשר הדגש היה על כיצד ניתן להשתמש במשחקים שכאלה כדי ליצור מודלים של התפשטות מגיפות בעולם וכיצד משחקים כאלו תורמים להעלאת מודעות וחינוך הציבור לבריאות[4]. כתוצאה מכך, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן שיבח את המשחק והכריז כי זהו כלי מצוין להעלאת מודעות לנושאי בריאות הציבור ומניעת הפצתן של מחלות העשויות להיות קטלניות.

המשחק זכה לתהודה מחודשת בסין החל מסוף שנת 2019 עקב התפרצות נגיף קורונה-ווהאן בסין וברחבי העולם. על פי נתוני Steam, גרסת המחשב הגיעה לשיא של מעל ל-8,000 שחקנים ביום, כאשר השיא הקודם עמד באפריל 2018 על 4,601 שחקנים. האתר של יצרנית המשחק אף קרס בכמה הזדמנויות, והעלייה המחודשת בפופולריות של המשחק זכתה להתייחסות מצד המפתחים עצמם[5].

בפברואר 2020 הורתה ממשלת סין להסיר את המשחק מחנות האפליקציות בסין, בטענה כי הוא מכיל "תוכן לא חוקי".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Allegra Frank, Disease sim Plague Inc. will add anti-vaxxers after player petition, Polygon, ‏2019-02-28 (באנגלית)
  2. ^ Plague Inc., Metacritic (באנגלית)
  3. ^ Plague Inc: Evolved on Steam, store.steampowered.com (באנגלית)
  4. ^ Jacob Kastrenakes, 'Plague Inc.' game creator to speak at the CDC about public health, The Verge, ‏2013-03-09 (באנגלית)
  5. ^ https://twitter.com/ndemiccreations/status/1220737944018964480, Twitter