פורטל (משחק)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Portal)
פורטל
Portal
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה 9 באוקטובר 2007
סוגה ירי בגוף ראשון, פאזל, מדע בדיוני
מספר שחקנים 1–1
פיתוח Valve
הוצאה לאור Valve עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Electronic Arts, Valve
סדרה פורטל עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק Source
מצבי משחק שחקן יחיד
דירוג PEGI: החל מ12 ,כולל אלימות
פלטפורמות מיקרוסופט ווינדוס, Mac OS X, פלייסטיישן 3, Xbox 360 Xbox One
מדיה DVD, דיגיטלי
המשחק הבא פורטל 2
www.whatistheorangebox.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פורטל הוא משחק וידאו בגוף ראשון לשחקן יחיד מסוגת משחקי הפאזל ופעולה. המשחק פותח על ידי Valve. המשחק יצא לראשונה כחלק מה-Orange Box ל-windows ול-Xbox 360 ב-9 באוקטובר 2007, ולפלייסטיישן 3 ב-11 בדצמבר 2007. המשחק קיבל גרסה גם למערכות כמו OS X, Linux וכמו כן גם לאנדרואיד, במכשירים מסוימים.

המשחק מורכב משורה של משימות-חידה. בכל משימה יש למצוא דרך להגיע לנקודת הסיום בעזרת רובה הפורטלים, מכשיר שמסוגל ליצור חורי תולעת בין שני משטחים. מערכת בינה מלאכותית בשם "GLaDOS" (ראשי תיבות של Genetic Life-form and Disk Operation System) מלווה את השחקן בהערות ציניות, משעשעות או מאיימות, ולעיתים הכל ביחד.

המשחק זכה לשבחים ופרסים רבים בזכות ייחודו, האלגנטיות שלו וחוש ההומור היבשושי והייחודי לו.

עלילת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפיזיקה של הפורטלים במשחק

הדמות שאותה מגלם השחקן היא אישה צעירה בשם צֶ'ל. המשחק מתחיל כאשר צ'ל מתעוררת ומוצאת עצמה בחדר קטן במעבדות Aperture Science, כאשר בינה מלאכותית בשם GLaDOS מכוונת אותה דרך מספר רב של מבחנים, כאשר בסיום כל אזור ניסוי ישנה מעלית שלוקחת את צ'ל לאזור המבחן הבא. החידות הראשונות פשוטות יחסית, ותכליתן להכיר לצ'ל את יכולות רובה הפורטלים, והסביבה החדשה בה היא תעמוד למבחנים רבים. ככל שצ'ל פותרת יותר חידות הן נהיות מורכבות ומסוכנות יותר. נוספים אמצעים נוספים כמו כפתורים שיש להניח עליהם משקולת, קליע אנרגיה גבוהה שיכול להרוג את צ'ל, אך גם מפעיל כפתורים מסוג מסוים, ושלל טכניקות חדשות שימוש ברובה הפורטלים. בד בבד הסכנה הגוברת, מתגלה ש-GlaDOS מעורערת בנפשה ולוקה במעין פסיכופתיה. בשלב מסוים מודיעה GLaDOS ש"לצערה אזור הניסוי הבא עובר תחזוקה שגרתית ולכן היא נאלצת להשתמש במסלול חידות המיועד לאנדרואידים צבאיים עם אש חיה". ככל שמתקדמת העלילה, נשמעות יותר ויותר הערות משונות ומרושעות מצד הקול הממוחשב - המרמזות שבכוונתה של GLaDOS לרצוח את צ'ל - למשל הודעה שבסיום הניסויים שֵל תזכה בעוגה ובהמשך, ש-GLaDOS מתכוונת לאפות אותה. כאשר צ'ל מגיעה לסיום אזור הניסוי האחרון, המשטח אשר עליו היא עומדת מוביל אותה לחדר בוער. בעזרת השימוש ברובה הפורטלים, צ'ל מצליחה לחמוק מהאש ומתחילה לשוטט מאחורי הקלעים של מערכת חדרי החידות. לבסוף שֵל מגיעה אל החדר בו נמצאת GLaDOS. בקרב האחרון על השחקן לנצל את הגנותיה של GLaDOS נגדה וכאשר שֵל משמידה שלוש ליבות של GLaDOS היא נפלטת אל מחוץ למעבדות וסביבה חלקיה הבוערים של GLaDOS. בסצנה הבאה נראה מחסן הכולל, בנוסף לעוגה מסוג "היער השחור", ליבות רבות נוספות של GLaDOS, וכמה מהן נדלקות. כרמז למשחק ההמשך. רובוט בא וגורר את צ'ל חזרה לתוך הקומפלקס ממנו נמלטה זה עתה.

אתגרים ומדליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבר לעלילת המשחק קיימים במשחק אתגרים (Challenges) ומדליות (Achievements) :

אתגרים - רמות אתגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמות אלו כוללות חלק מהחידות המתקדמות במשחק, שרמת הקושי שלהן הוקצנה מעבר לרמה שהוצגה תוך עלילת המשחק.

אתגרים - אתגרי ביצוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

באלו יש לפתור חלק מהחידות במשחק תוך עמידה במגבלות נוקשות. לכל סוג מגבלה קיימות שלוש רמות הישג שבהתאם מזכות את השחקן במדליית ארד, כסף או זהב:

  • שימוש במספר מינימלי של פורטלים
  • הליכת כמה שפחות צעדים
  • פתרון החידה בזמן מינימלי

הישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלו מעין מדליות המוענקות על השגת מטרות מוגדרות במשחק. חלק מהמדליות קלות מאוד להשגה (מדליית עכבר מעבדה מוענקת על הגעה לשלב מוקדם במשחק), חלקן קשות הרבה יותר וחלקן מוזרות - למשל מדליית "מתבייש ממצלמות" מוענקת למי שניפץ את כל מצלמות המעקב שניתן לנפץ במשחק.

Still Alive[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מסתיים בשיר Still Alive ש-GLaDOS שרה. השיר נכתב והולחן על ידי ג'ונתן קולטון והפך להצלחה גדולה שתרמה להצלחת המשחק. השיר יצא ב-2 גרסאות: הגרסה המקורית בקולה של GLaDOS וגרסה נוספת בקולו של ג'ונתן קולטון עצמו. 2 הגרסאות מופיעות בפסקול של פורטל שיצא כחלק מהפסקול השלם של חבילת ה-Orange Box.

"המסר נקלט"[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מהתמונות שהתקבלו כחלק מהעדכון

במרץ 2010 שחררה Valve עדכון כביכול שגרתי לפורטל. בתיאור העדכון נכתב שהוא מתקן תקלות שוליות אך למעשה התגלה שהתווספה משימה חדשה שכוללת מדליה חדשה בשם "המסר נקלט" (Transmission Received). שחקני המשחק החלו לחקור במהירות את העדכון וגילו שהמשימה כוללת 26 מכשירי רדיו שהוחבאו ברחבי המשחק, שעם הצבת מכשירי הרדיו בנקודות מסוימות התקבלו הודעות מורס ורעשי רדיו שנשמעו תחילה כמו נהמות מוזרות מהמכשיר. השחקנים החלו לפענח את השידורים והודעות המורס התגלו כסימנים לכך ש-GLaDOS מאתחלת, והרעשים התגלו כתמונות חבויות ממה שהתברר כמו חדרים במעבדות Aperture Science, בה מתרחש המשחק. בין התמונות ניתן היה למצוא גם רמז שהוביל למספר של BBS, שרת אליו יש צורך בחיוג טלפוני. אלו שמצאו את שם המשתמש והסיסמה (שהופיע עוד קודם לעדכון באחד המקומות החבויים במשחק), קיבלו לידיהם רצף של תמונות ASCII וגם מזכרים שנכתבו לכאורה על ידי מקימה של Aperture Science. באותו שבוע, עדכון נוסף של המשחק הציג סיום שונה מעט למשחק הרומז על מה שצפוי במשחק ההמשך. בהודעה לעיתונות של Valve אודות תאריך ההפצה של המשחק הסתתר קוד שהיווה שם משתמש וסיסמה נוספים לאותו BBS שהציגו פרטים נוספים.

פורטל 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פורטל 2

ב-5 במרץ 2010 הכריזה החברה כי משחק ההמשך הרשמי צפוי לצאת בעונת החגים של 2010 (מאז תאריך השחרור נדחה פעמיים; בהתחלה לפברואר 2011 ולבסוף לאפריל 2011).[1] לפני ההכרזה הרשמית החברה שחררה עדכון למשחק הקודם שהכיל רמזים לגבי המשחק[1]. הרמזים כללו קודי מורס ו לקראת יציאת ההמשך של המשחק, שחררה Valve את המשחק המקורי בחינם למשך שבוע. לקראת E3 הכריזה Valve שתציג הפתעה בתערוכה, זאת בנוסף לביטול האירוע שתכננה. במהלך מסיבת העיתונאים של סוני הופרע כביכול מנכ"ל החברה בידי GLaDOS שהציגה את ההפתעה של Valve - גייב ניואל עלה לבמה, הודיע שפורטל 2 יצא גם לקונסולת הפלייסטיישן 3 ושגרסה זאת תהיה "הטובה ביותר" מגרסאות הקונסולות. לאחר מכן הוצג טריילר למשחק, כולל קטע משחקיות קצר. בהמשך התערוכה הדגימה Valve קטעי משחקיות ארוכים יותר מן המשחק.
במשחק ההמשך משולבים אלמנטים חדשים רבים: קרני לייזר הניתנות להטיה, גשרי-אור הניתנים להעברה דרך פורטלים, שדה כוח מעביר את של באוויר, ג'ל פורטלים המאפשר יצירת פורטלים על משטחים שלא ניתן להציב עליהם פורטלים, ג'ל מקפיץ וג'ל מחליק. חידוש נוסף הוא שלפורטל 2 קיים מצב משחק לשני משתתפים. במצב זה החידות מחייבות שיתוף פעולה בין שני השחקנים. דמות השחקנים אינה אנושית, אלא רובוטים, בשם Atlas ו-P-body, שגלדוס יצרה. במשחק מתגלה העבר של גלדוס ושל אפרצ'ר סיינס.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פורטל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 הוכרז Portal 2! בVgames