Profit

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Profit
אריזת ה-DVD של הסדרה.
אריזת ה-DVD של הסדרה.
סוגה דרמה
יוצרים דייוויד גרינוולט
ג'ון מקנמארה
בימוי Robert Iscove עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
  • אדריאן פסדר
  • Lisa Blount
  • Sherman Augustus
  • סקוט פאולין
  • ליסה דאר
  • Keith Szarabajka
  • Allison Hossack
  • ליסה זיין
  • Jennifer Hetrick עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 1
מספר פרקים 8
הפקה
מפיק ג'ו סוורלינג ג'וניור
דייוויד גרינוולט
ג'ון מקנמארה
סטיבן ג. קאנל
מפיקים בפועל סטיבן ג'יי קאנל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Fox
הפצה פוקס המאה ה-20 בטלוויזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מצלמה יחידה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה וולטר מרפי עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 60 דקות
שידור
רשת שידור פוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 8 באפריל 1996 – 29 באפריל 1996
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Profit הייתה סדרת טלוויזיה אמריקאית שהופקה בשנת 1996 על ידי רשת פוקס. הסדרה נוצרה על ידי דייוויד גרינוולט וג'ון מקנמארה וסיפרה את סיפורו של ג'ים פרופיט (אדריאן פסדר). שם הסדרה, פרופיט, (באנגלית, רווח) הוא משחק מילים על שם הדמות הראשית בסדרה, והכוח המניע את מרבית אירועיה.

נחשבה על ידי רבים כמקדימה את זמנה, סימנה את מעבר הטלוויזיה לכיוונים אפלים ובוגרים יותר מבעבר, כפי שניתן לראות בסדרות מודרניות יותר כדוגמת הסופרנוס, דקסטר, אוז וניפ/טאק. עם זאת, בזמן יציאתה התקשה הקהל להסתגל לתכניה, ולחוסר המוסר של הדמות הראשית שלה. כתוצאה מכך, בוטלה הסדרה לאחר עונה אחת בלבד (ושמונה פרקים).

בפברואר 2008 שודרו מחדש פרקי הסדרה בערוץ Chiller האמריקאי, ולאחר מכן, באוקטובר 2010 גם בערוץ CBS Action.

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ים פרופיט הוא סגן הנשיא החדש של מחלקת הרכש של התאגיד הבינלאומי Gracen & Gracen (בקיצור, G&G), לאחר שסגן הנשיא הקודם מצא את מותו בעקבות התקף לב. החברה אליה הצטרף פועלת לעיתים מזומנות באופן לא אתי, אך זה אינו מטריד את פרופיט, אשר אינו בוחל בעצמו בסחיטה, שוחד, חטיפה ואף רצח מזדמנים על מנת לקדם את עסקיו, והוא מתמזג לעולם התאגידי בקלות מפתיעה.

בתחילת וסיום כל פרק, נהג פרופיט לשבור את הקיר הרביעי, ולפנות אל הצופים עם לקח יומי סוציופתי אחר, כדוגמת "הקו אותו מרבית האנשים טוענים שלעולם לא יחצו, הוא בדרך כלל מעשה שעשו כבר בעבר כאשר האמינו שאיש אינו רואה"[1]

הסדרה הייתה מועמדת לפרס ארטיוס, לקטגוריה "הליהוק הטוב ביותר לפיילוט טלוויזיוני", אך לא זכתה בו[2].

דמויות ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ים פרופיט (אדריאן פסדר)[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד כג'יימס סטקאווסקי, הדמות הראשית בסדרה. ג'ים מוצג כפסיכופת, ונראה שאינו דואג או חש חמלה לאיש מסובביו, פרט לאימו החורגת בובי, איתה הוא מקיים גם גילוי עריות. לאורך הסדרה הוא מובל בידי שאפתנותו, המובילה אותו למעלה, תוך כדי רמיסת כל אדם העומד בדרכו לצמרת. לאורך הסדרה עברו מתבהר, ומתגלה שהמקור לאופיו האכזרי וחסר העכבות ככל הנראה בהתעללות אשר חווה בילדותו.

פרופיט בעל יכולות אישיות גבוהות מאוד, אותן הוא מנצל על מנת להטות את הסובבים אותו לטובתו, ויודע לרוב לצפות באופן מדויק את התנהגותם של האנשים בהם הוא משחק.

לפני תחילת הסדרה, עסק בביקורת חשבונות, ובפרק הראשון לסדרה קודם לסגן הזוטר לראש מחלקת הרכש של החברה, לאחר שבעל המשרה הקודם מת מהתקף לב.

ג'ואן מלצר (ליסה זיין)[עריכת קוד מקור | עריכה]

האחראית על האבטחה ב-G&G. קיימה רומן עם ראש מחלקת הרכש הקודם, ג'ק וולטרס, עד שהופלל על ידי פרופיט, ונאסר. לכל אורך הסדרה, היא מנסה להוכיח את טענותיה ביחס לפרופיט, ולהביא לפיטוריו או למאסרו. אהבתה לוולטרס היא הכוח המניע אותה להמשיך ולהאבק בפרופיט. כמו פרופיט, סבלה מילדות קשה, אשר משפיעה על התנהלותה גם בבגרותה.

צ'ארלס "צ'אז" גרייסן (קית' זרבאג'קה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנכ"ל G&G. עם מאסרו של וולטרס, הופך לבוס של פרופיט, ומוסר בידיו משימות עדינות, מתוך אמונה שישיג את התוצאות הרצויות באופן הטוב ביותר, גם אם לא ישתמש בהכרח באמצעים כשרים לשם כך.

ג'ק וולטרס (סקוט פאולין)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבוס הראשון של פרופיט, וראש מחלקת הרכש.

פרופיט מנסה להביא לפיטוריו בתחילת הסדרה, ולאחר שוולטרס מגלה זאת ומנסה להתנקם בו, הוא מוצא את עצמו מופלל ברצח ונכנס לכלא ל-30 שנים. קיים רומן עם ג'ואן מלצר, האחראית על האבטחה של התאגיד.

בובי סטאקווסקי (ליסה בלונט)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אימו החורגת, ומאהבתו של פרופיט. נדמה שהיא האישה היחידה החשובה לפרופיט מלבדו עצמו. בדומה לבנה, גם היא מניפולטיבית ונצלנית, ולאחר מות אביו של פרופיט, היא מחפשת לעצמה בן זוג - ומוצאת לעצמה אחד בצ'אז. כמו בנה, גם בובי לא בוחלת באמצעים לא כשרים על מנת להשיג את מטרותיה, ופרופיט מסייע לה תמיד להשיג את מבוקשה.

היא סוחטת את פרופיט על מנת שיממן עבורה חיי מותרות, ויעזור לה במזימותיה (באמצעות איום בהסגרתו למשטרה על רצח אביו, ופשעים נוספים), אך נדמה שהוא באמת אוהב אותה, והיה עוזר לה כך או כך.

בובי היא אלכוהוליסטית, צורכת סמים, ופרוצה לשעבר, אשר יצאה מחיים אלה בעזרתו של בנה.

פיט ונורה גרייסן (ג'ק גלטני ואליסון הוזאק)[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיט הוא אחיו הצעיר של צ'אז, וסגנו הבכיר של ראש מחלקת הרכש של G&G. אלכוהוליסט בגמילה וחסר יכולת, אשר קיבל את תפקידו רק בשל היותו בן למשפחת גרייסן.

אשתו נורה אוהבת אותו, אבל לא מרגישה סיפוק מהקשר ביניהם, ומאוכזבת מהיותו אלכוהוליסט, אימפוטנט ובן זוג גרוע. פרופיט מנצל את ההזדמנות, ומפתה אותה לצרכיו שלו.

גייל קונר (ליסה דאר)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה, נסחטת על ידי פרופיט, ומסייעת לו כנגד רצונה, אך מאוחר יותר הופכת לעוזרת האישית שלו, ואף לוקחת חלק פעיל בחלק ממזימותיו.

פרופיט שולט בה במגוון אמצעים - בין אם באמצעות סחיטה (חשיפת הפשעים שביצעה לפי הוראתו) והן על ידי תשלום חשבונות האשפוז של אימה החולה, אך נראה שעם הזמן היא מפתחת כלפיו נאמנות אמיתית, ולא רק מתוך חשש לעצמה.

עם הידרדרותה של קונר, נראה שפרופיט מתקרב אליה, ומציין לחיוב את השינוי שנעשה באישיותה ובתפיסתה המוסרית תחתיו. פרופיט אף מציין בפני הצופים שהוא רואה לה עתיד במשרות בכירות יותר ב-G&G. גייל היא הדמות היחידה בסדרה אשר פרופיט בטח בה מספיק על מנת לשתף אותה בחוויות הילדות הקשות שלו.

ג'פרי סייקס (שרמן אוגוסטוס)[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורך דין תאגידי המצטרף לחברה באמצע העונה הראשונה. נדמה שהוא שאפתן ומתוחכם לא פחות מפרופיט, אבל בעל עכבות רבים יותר. נדמה שהוא מסוגל לחוש חמלה, בשונה מפרופיט. לאורך הסדרה, השניים מוצאים את עצמם משני צידי המתרס מספר פעמים, וסייקס מתברר כיריב ראוי לפרופיט.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רק ארבעת פרקי הסדרה הראשונים שודרו בארצות הברית על ידי רשת FOX בשנת 1996 עד להפסקת שידור הסדרה. ארבעת הפרקים הנותרים שודרו רק שש שנים מאוחר יותר, בידי רשת Trio.

הסדרה שודרה בשלמותה ב-1996 בערוץ הבריטי Sky 2, ומאוחר יותר ב-BBC.

# פרק מועד שידור כותב/ים תקציר
01 "Pilot" (parts 1 and 2) 8 באפריל 1996 (Fox) ג'ון מקנמארה ודייוויד גרינוולט ג'ים פרופיט מצטרף לתאגיד העל Gracen & Gracen (בקיצור, G&G) מיד עם פריצת סקנדל ביחס לאוכל תינוקות הנמכר על ידיו. (כתוצאה מדליפה לעיתונות שיזם פרופיט)
02 "Hero" 15 באפריל 1996 (Fox) דייוויד גרינוולט אחראית האבטחה של G&G, ג'ואן מלצר, וג'ק וולטרס (הבוס של פרופיט) חוקרים את עברו של פרופיט, ומופתעים ממה שהם מוצאים. בו בעת, פרופיט מארגן מהלך אשר יביא להדחת וולטרס מתפקידו, ויאפשר לפרופיט להמשיך ולהתקדם.
03 "Sykes" 22 באפריל 1996 (Fox) דייוויד גרינוולט עורך הדין ג'פרי סייקס מצטרף ל-G&G, אך נראה שיש לו אג'נדה נסתרת משלו.
04 "Healing" 29 באפריל 1996 (Fox) ג'ון מקנמארה היריבות בין מלצר ופרופיט מגיעה לשיא, וצ'אז מודיע להם ששניהם יעברו בדיקת פוליגרף על מנת לבחון את טענותיהם, וליישב את הסכסוך. פרופיט מנסה להשפיע על התנהלותה של ג'ואן על ידי סחיטת הפסיכיאטר שלה.
05 "Cupid" 6 בדצמבר 2002 (Trio) ג'ון שירלי G&G מעוניינים לרכוש חברה הנמצאת בבעלות משותפת של שני בני זוג פרודים, אך הבעל מסרב לאשר את המכירה אם אשתו לא תחזור אליו. צ'אז מטיל על פרופיט לדאוג שהמכירה תתבצע כמתוכנן. בובי שמה לעצמה את צ'אז כמטרה.
06 "Chinese Box" 7 בדצמבר 2002 (Trio) ו. ק. סקוט מאייר

על מנת להימנע מחקירה פדרלית, על פרופיט לנתק את קשריה של G&G עם חברה סינית שנקנתה לאחרונה על ידי התאגיד, על ידי השגת מכשיר לפיצוח הצפנה שפותח על ידי מדען לשעבר ב-G&G. המשימה מתבררת כמורכבת, מאחר שגייל הביאה לפיטוריו מהחברה בשל הטרדה מינית.

07 "Security" 8 בדצמבר 2002 (Trio) ג'ון מקנמארה פרופיט מנהל רומן עם החברה החדשה למחלקת האבטחה של G&G, קלי האנט. עם זאת, מתברר שהאנט היא למעשה כתבת במסווה, המחפשת חומר לכתבה נגד G&G.
08 "Forgiveness" 9 בדצמבר 2002 (Trio) דייוויד גרינוולט סוד מעברה של נורה עשוי לשמש למניעת השתלטות עוינת על G&G. ג'ואן וסייקס מתקרבים לאמת ביחס לג'ים פרופיט. בובי עוברת חוויית סף מוות, אשר גורמת לה להבין מה היא רוצה מחייה.

ביקורת, וביטול הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאת הסדרה, הביקורות היו אוהדות, אך הרייטינג שלה לא היה גבוה בהתאם, והסדרה הגיעה למקום ה-138 מבין 160 סדרות בשנת 1996[3].

דווח כי צופים רבים פנו ל-Fox בתלונה על פעולותיו הבלתי מוסריות של גיבור הסדרה, ואף כינו אותו "שטן בחליפה". דעות אלה היו בולטות במיוחד באזורים השייכים לחגורת התנ"ך בארצות הברית[4]. אנשי עסקים התלוננו גם הם, וטענו כי פרופיט מציג את עולם העסקים באופן שלילי מאוד, ולא הולם[5]. שמועות סיפרו שמקים הרשת רופרט מרדוק התנגד לאופן הצגת עולם העסקים האמריקאי, אם כי פסדאר טען כי מדובר באחת מהסדרות החביבות עליו.

נטען גם כי אהרון ספלינג, מפיק הסדרה מלרוז פלייס, אשר שודרה בחריץ השידור הקודם לפרופיט, חשש שהצלחת הסדרה תיפגע, והפעיל לחצים על מנת לבטל את הסדרה[6]. ידוע גם כי ארבע שנים לפני כן, פנה ספלינג לפסדאר בבקשה שיצטרף למלרוז פלייס, אך האחרון סירב אפילו לפגוש אותו[7].

בסופו של דבר, שידור הסדרה הופסק לאחר ארבעה פרקיה הראשונים בלבד, וארבעת פרקיה האחרונים שודרו לראשונה רק שש שנים מאוחר יותר, בשנת 2002, על ידי רשת שידור אחרת.

DVD[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה הופצה ל-DVD לראשונה ב-9 באוגוסט 2005 עבור אזור 1[8]. נוסף על שמונה פרקי הסדרה, הכיל ה-DVD ראיונות עם צוות ההפקה, וחלק משחקני הסדרה. כמו כן, נוסף פסקול הכולל הערות של היוצרים והשחקן הראשי לפרק הפיילוט, ושלושה פרקים נוספים. נכון לאפריל 2011, DVD זה אינו משווק יותר[9].

ב-20 באוקטובר 2005 יצאה גרסה נוספת ל-DVD עבור אזור 2, אשר נוסף על תוכני ה-DVD הראשון, הכילה כתוביות ודיבוב צרפתיים לכל פרקי הסדרה, וקטע בן 23 דקות שהופק על ידי הטלוויזיה הצרפתית ב-1999, ומציין את ההצלחה יוצאת הדופן לה זכתה הסדרה בצרפת. (הרבה מעבר להצלחתה בארצות הברית) כמו כן, צורפו ל-DVD שבע דקות של חומר פרסומי של חברת Fox עבור הסדרה, כמו גם קטע בן 30 שניות המציג את ג'ים פרופיט מוחץ עכביש על ספסל בפארק, ומכנה אותו "חובבן".

המשך צפוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-DVD שיצא לסדרה, סיפרו שני היוצרים על קווי העלילה שייעדו לעונה השנייה של הסדרה. (אשר לא הופקה מעולם) קווים אלה כללו בין השאר:

  • ג'ואן מלצר הייתה צפויה למות בתחילת העונה השנייה בעודה באירלנד, בשל פיגוע שבוצע על ידי ה-IRA. מאוחר יותר היה מתברר שהפיגוע בוצע אמנם על ידם, אבל לפי הנחייתו של פרופיט.
  • יתברר שג'ים גנב את זהותו של אדם אחר בשם ג'ים פרופיט, אשר היה בקומה לאחר שהוטבע על ידי סטאקווסקי. בהמשך, הוא צפוי לבקר אותו ולסיים את העבודה.
  • צ'אז חווה התקף לב בעקבות רעל שהוחדר למי השתייה שלו על ידי פרופיט. פרופיט משכנע אותו שאביו (יו"ר דירקטוריון החברה) מנסה להרעיל אותו.
  • פרופיט מביא למותו של אביהם של צ'אז ופיט, על מנת לסייע לשני האחים להיזקק זה לזה, ולהשלים, כמו גם להסיר מדרכו מכשול בדירקטוריון החברה.
  • בקו עלילה נוסף, פרופיט גורם לסנאטור להשתכר עד עילפון, ומשכנע אותו שביצע תאונת דרכים והרג מישהו בזמן שהיה מעולף. קו עלילה נוסף, אשר עשוי להיות קשור הוא זה בו פיט גרייסן הופך לסנאטור.
  • פי ונורה גרייסן נפרדים.

כמו כן, בשנת 2001, דייוויד גרינוולט, אשר הפיק את באפי ציידת הערפדים ואת אנג'ל, היה מעוניין להביא את פרופיט להופעת אורח באחד הפרקים של אנג'ל, כעובד התאגיד Wolfram & Hart, אך בשל קשיים בתיאום לוחות זמנים, והשגת זכויות יוצרים על הדמות, הרעיון לא התממש[10].

מקור ועתיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-DVD שיצא לסדרה, מספרים היוצרים כי הרעיון לסדרה הגיע להם מצפייה בסרט ריצ'רד השלישי בכיכובו של איאן מקלן, אשר העביר את עלילת המחזה של שייקספיר לשנות השלושים. כמו כן, מצוין שסיפור ילדותו של פרופיט המתואר בסדרה, מקורו בסיפור ילדותו של רוצח סדרתי אמיתי אשר גדל בקופסת קרטון, ורק טלוויזיה אירחה לו חברה.

סטיבן ג'יי קאנל מספר ששם הדמות הראשית, פרופיט, מקורו בדמות מל פרופיט, נבל שגולם על ידי קווין ספייסי בסדרת הטלוויזיה הוותיקה סוכן סמוי, אשר הופקה גם היא על ידי קאנל. שתי הדמויות חלקו מעט מאוד קווי דמיון מלבד שמן[11].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]