אורי הרפז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורי הרפז
לידה 15 ביוני 1952 (בן 71)
ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
www.oriharpaz.co.il
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורי הרפז (נולד ב-15 ביוני 1952) הוא גיטריסט, זמר, מלחין ומעבד מוזיקלי ישראלי. היה חבר בצמד "הפרברים" יחד עם יוסי חורי, משנת 1977 ועד לפרישתו מהצמד בחודש ספטמבר 2015.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפז נולד בקיבוץ מרחביה. לאורי אח תאום זהה ששמו זוהר הרפז. אחיהם הוא המוזיקאי תמיר הרפז. בצעירותו התגורר הרפז בברזיל מספר שנים עקב שליחות של אביו, שם רכש את השפה ונחשף למוזיקה הברזילאית, שהשפעתה ניכרת לכל אורך הקריירה שלו.

את שירותו הצבאי עשה בצוות הווי פיקוד המרכז ובצוות הווי חטיבת הצנחנים. לאחר שחרורו מצה"ל שימש כמלווה של נגן הקלרינט, גיורא פיידמן.

הרפז התחיל את דרכו בצמד "הפרברים" בשנת 1977, כאשר החליף את חבר הצמד ניסים מנחם שחזר בתשובה. במשך שנות פעילות "הפרברים", יצרו חברי הצמד קשר מוזיקלי עם חוה אלברשטיין (בשיר "אני אשתגע"), עם הדודאים (הדודאים והפרברים) ועם מתי כספי. זמן קצר אחרי מותו של בני אמדורסקי, חברו אל ישראל גוריון וחנן יובל להרכב "החברים של בני".

בשנת 1993 הלחין הרפז לזמרת דורית ראובני את השיר "בית בקצה הקשת", אותו ביצעה בתחרות קדם האירוויזיון. השיר גם היווה שיר הנושא באלבומה שיצא באותה שנה.

בשנת 1995 השתתף הרפז, בתור נגן וזמר ליווי, באלבום הברזילאי של הזמרת אילנית, שהתבסס על שירים ברזילאיים שתורגמו לעברית על ידי אהוד מנור.

בשנת 1998, במקביל להופעותיו ב"פרברים", חבר הרפז אל דני רובס, דני ליטני ויואל לרנר להרכב שנשא את השם "4X4". ההרכב הופיע מעט והקליט אלבום אחד, לו הלחין הרפז את השיר "הציפור כבר לא מזמרת" למילותיו של נתן זך.

בשנת 2000 הוציא את האלבום "חסיד הגיטרה", בו ביצע נעימות חסידיות בגיטרה קלאסית.

בשנת 2007, לרגל הוצאת אוסף "המיטב" משיריהם, הקליטו "הפרברים" את השיר "ונאהב לתמיד" ללחן של הרפז.

בשנת 2008 יצא הרפז יחד עם יוריק בן דוד (איתו השתתף במופע "ארץ טרופית יפה" בשנת 1979) במופע "ברזיל שלנו". במופע ביצעו שירים מ"ארץ טרופית יפה" ושירים נוספים שהולחנו בהשפעת הגל הברזילאי.

בשנת 2010 חברו הרפז ובתו שני אל חנן יובל ובתו שירה למופע "דורות".

הרפז התפרסם בנגינה על הגיטרה הקטנה REQUINTO בעלת הצלילים הגבוהים, עליה הוא מנגן בצמד "הפרברים". בנוסף, הוא אחד היחידים בישראל אשר מנגן בקווקיניו.

ב-20 בספטמבר 2015 הודיע על פרישתו מצמד הפרברים. בראשית 2016 הוציא אלבום סולו המתבסס על מנגינות מאת נחום היימן. במקביל החל להופיע עם ההרכב שלושתנו, בחברת דורית ראובני וחנן יובל, ברפרטואר הכולל משירי ארץ-ישראל.

בשנת 2017 הקים אורי הרפז הרכב חדש יחד עם חבריו הוותיקים, חנן יובל ודורית ראובני, ההרכב "שלושתנו". השלושה מבצעים שירים מוכרים המזוהים עם הקריירות של שלושתם במשך השנים. ההרכב "שלושתנו" ביצע יותר מ-200 הופעות בשלוש שנים מרגע הקמתו וממשיך להופיע עד היום. ההרכב הוציא אלבום הופעה חיה שהוקלט ב"זאפה" חיפה, והקליט גם שיר מקורי בשם "חייך אל החיים" למילותיו יוסי גיספן ולחן של חבר ההרכב חנן יובל.

בשנת 2018 הוציא עם חני ליבנה את האלבום "שיר למענכם" – 17 משיריו של המלחין נחום היימן, המבוסס על מופע מוזיקלי איתו הופיעו השניים באותה תקופה ברחבי הארץ.

אחרי שנים ארוכות של הופעות והקלטות בהרכבים שונים, בשנת 2020 יצא לאור לראשונה אלבום שירה סולו של אורי הרפז. האלבום "אהבה של אתמול ומחר", כולל 16 שירים ועוד קטע אינסטרומנטלי אחד בשם "צרור חיים", קטע לגיטרה אותו כתב ועיבד הרפז לבקשתה של האמנית-הפסלת הישראלית המצליחה אורנה בן עמי, כליווי לסרטון וידאו שעסק באחת מהתערוכות שלה. באלבום החדש ביצע הרפז שירים ישנים לצד חדשים, וביניהם השיר "ארבע עונות ושיר" למילותיה של עידית חכמוביץ', ושיר בשם "אהבה של אתמול ומחר" (שעל שמו נקרא האלבום כולו), שיר שכתבו שני חברים צעירים, מעריצי "צמד הפרברים" בשנות העשרים שלהם. את מילות השיר כתב אחאי קורן ואת הלחן ירדן סלובס.


בשנת 2022, אחרי ששותפו של אורי הרפז לצמד המקורי, יוסי חורי, הפסיק להופיע, החליט הרפז לקחת שותף חדש וצעיר בשם אלעד שטמר, מרקיד ריקודי עם, גיטריסט וזמר, ולצאת במופע בשם "שרים הפרברים", בו הם מבצעים את הקלסיקות של "צמד הפרברים".

הרפז נשוי לאלופת ישראל בטניס בעבר והטניסאית האולימפית, אילנה ברגר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורי הרפז בוויקישיתוף