אלן קאר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן קאר
Allen Carr
לידה 2 בספטמבר 1934
לונדון, אנגליה, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 בנובמבר 2006 (בגיל 72)
בנלמאדנה, אנדלוסיה, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Allen John Carr עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1985 עריכת הנתון בוויקינתונים
www.allencarr.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלן קאראנגלית: Allen Carr; ‏2 בספטמבר 193429 בנובמבר 2006) היה בריטי, שהתפרסם כיועץ וסופר אשר עסק בהפסקת עישון והימלטות מהתמכרות לניקוטין, לאחר שעישן בשרשרת כחמש קופסאות ביום, והפסיק לאחר כ-30 שנה. נפטר כתוצאה מסרטן ריאות בשנת 2006.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן קאר, נולד בלונדון, והתחיל לעשן בעת שירותו הצבאי בגיל 18. הוא הוסמך כרואה חשבון ב־1958. קאר הפסיק בסופו של דבר לעשן ב־1983, בגיל 48, לאחר שנפגש עם מטפל באמצעות היפנוזה. אולם, לטענתו לא הייתה זו ההיפנוזה שאפשרה לו לחדול לעשן. הביקור גיבש במוחו את המחשבה עד כמה קל להפסיק ובכך שחרר אותו ללכת בעקבות חלומו ולהסביר את שיטתו למעשנים רבים ככל שאפשר.

פילוסופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קאר טען כי המעשנים, בניגוד לתפיסתם, אינם מקבלים תמריץ מעישון סיגריה; עישון רק מקל על תסמיני הגמילה מהסיגריה הקודמת, היוצרת תסמיני גמילה נוספים ברגע שהיא נגמרת. בדרך זו ההתמכרות לסם מנציחה את עצמה. הוא הדגיש כי "ההקלה" שהמעשן חש ברגע שהוא מצית סיגריה, התחושה של "הכול בסדר", היא התחושה אותה חווים לא־מעשנים כל הזמן. ולכן, כאשר המעשנים מציתים סיגריה הם בעצם מנסים להגיע למצב בו הלא מעשנים נהנים מחייהם.

יתר על כן, קאר טען כי הגוף מפתח עמידות בפני הניקוטין, ואשר על כן לא ייתכן שאדם המכור לניקוטין יוכל לספק אי-פעם את הצורך שלו בניקוטין.

קאר טען כי העישון ממכר הרבה פחות מכפי שחושבים, וכי תסמיני הגמילה למעשה נוצרים על ידי ספקות ופחדים במוחו של המעשן לשעבר, וכי ברגע שמסלקים מהראש את הספקנות והפאניקה, הפסקת העישון איננה טראומטית כלל.

טענה נוספת, ייחודית לשיטתו של אלן קאר, היא שאין צורך בכוח רצון כדי לחדול לעשן מכיוון שאין צורך בשום כוח רצון כדי להפסיק לעשות משהו שאין רצון לעשותו, וזו ההכרה אליה מגיעים המעשנים ברגע שהספקות והפחדים לגבי הפסקת העישון נעלמים. טענתו הייתה שהפחד מפני "הוויתור" הוא אשר גורם למרבית המעשנים להמשיך לעשן.

הדרך הקלה להפסיק לעשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הדרך הקלה להפסיק לעשן

קאר עזב את עבודתו כרואה חשבון בשנת 1983 ופתח את "מרפאת הדרך הקלה" הראשונה, כדי לעזור למכורים אחרים. מאז כתב קאר עשרה רבי מכר, כולל רב המכר שלו מ־1985 הדרך הקלה להפסיק לעשן, שעמד בראש רשימת ספרי העיון בתשע ארצות ונותר עד היום רב המכר בנושא הפסקת העישון הנמכר ביותר ברחבי העולם.

המרפאה הראשונה בלונדון, הצליחה באמצעות המלצות מפה לאוזן והמלצות ישירות, והובילה להקמת רשת של 100 מרפאות הדרך הקלה ב־35 מדינות. תוך התבססות על אחריות להחזר כספי מלא, מרפאות אלן קאר טוענות לשעורי הצלחה של מעל 90% בעזרה למעשנים לחדול לעשן.

בין הלקוחות הסלבריטאים ניתן למנות את בעלי אימפריית וירג'ין ריצ'רד ברנסון, אנתוני הופקינס, אשטון קוצ'ר, בריטני ספירס ורבים אחרים.

כל המרפאות של אלן קאר מנוהלות על ידי מטפלים שהיו מעשנים בעבר והשתמשו בשיטתו של אלן כדי לחדול לעשן. כל המטפלים חברים באגודה הבינלאומית למטפלים של אלן קאר (MAACTI).

קאר גם כתב מספר ספרי "כיצד לעשות בדרך הקלה" אחרים על נושאים כגון כיצד לרדת במשקל וכיצד לשלוט בצריכת אלכוהול.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף יולי 2006, כאשר אלן היה בן 71, אובחן כחולה בסרטן ריאות. חודש לאחר מכן הוא גילה כי מחלתו סופנית וכי תוחלת החיים שנותרה לו היא תשעה חודשים. קאר אמר: "מאז שעישנתי את הסיגריה האחרונה שלי, לפני 23 שנים, הייתי האדם המאושר ביותר עלי אדמות. אני מרגיש כך גם היום".

קאר כתב לטוני בלייר, והאיץ בממשלת בריטניה ובשירות הבריאות הלאומי (NHS) לקבל את שיטתו, באמרו כי "ההשפעה האדירה" של לוביסטים שעבדו בשביל חברות לתחליפי ניקוטין הסיתה אותם נגדו.

קאר נפטר כתוצאה מסרטן הריאות ב-29 בנובמבר 2006, בביתו ליד מאלגה ספרד.

קאר הותיר אחריו את אשתו השנייה, ג'ויס, את ארבעת ילדיו, שני ילדים חורגים, 11 נכדים ונין אחד.

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלן קאר בוויקישיתוף