אנשים נורמלים (מיני-סדרה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנשים נורמלים
Normal People
סמליל המיני-סדרה
סמליל המיני-סדרה
מבוסס על הספר "אנשים נורמלים" מאת סאלי רוני
סוגה דרמה רומנטית
דרמה פסיכולוגית
יוצרים סאלי רוני עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים סאלי רוני
אליס בירץ'
מארק אורו
בימוי לני אברהמסון
האטי מקדונלד
שחקנים דייזי אדגר-ג'ונס
פול מסקל
ארץ מקור אירלנדאירלנד אירלנד
שפות אנגלית
מספר עונות 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 12 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק קתרין מגי
מפיקים בפועל אד גיני
אנדרו לואו
אמה נורטון
אנה פרגוסון
סאלי רוני
לני אברמסון
חברת הפקה Element Pictures
Fís Éireann/Screen Ireland
הפצה BBC Studios
הולו
עורכים נתן ניוגנט
סטיבן אוקונל
אתר צילומים אירלנדאירלנד אירלנד
איטליהאיטליה איטליה
שוודיהשוודיה שוודיה
צלמים סוזי לאוול
קייט מקולו
מוזיקה סטיבן רניקס
אורך פרק 23–34 דקות
שידור
רשת שידור בריטניהבריטניה BBC Three
אירלנדאירלנד RTÉ One
ארצות הבריתארצות הברית הולו
רשת שידור בישראל HOT
Yes הטלוויזיה בלוויין
פורמט (תמונה) HDTV 1080i
פורמט (קול) צליל היקפי
תקופת שידור מקורית 26 באפריל 2020 – 2 ביוני 2020 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור בישראל 23 במאי 2021
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנשים נורמליםאנגלית: Normal People) היא מיני-סדרת דרמה רומנטית אירית, שהופקה על ידי אולפני "Element Pictures" עבור רשת "BBC Three" ושירות הזרמת המדיה "הולו" בשיתוף עם אולפני "Fis Éireann/Screen Ireland".[1][2][3] המיני-סדרה מבוססת על רומן באותו השם מאת סאלי רוני, שיצא לאור בשנת 2018. עלילת המיני-סדרה עוקבת אחר יחסיהם של מריאן שרידן וקונל וולדרון, בעודם מנסים למצוא את מקומם בעולם, החל משנת לימודיהם האחרונה בתיכון ועד לשנות לימודיהם לתואר ראשון בטריניטי קולג'. פרקיה של המיני-סדרה נכתבו על ידי רוני ואליס בירץ', ובוימו על ידי לני אברמסון והאטי מקדונלד.

המיני-סדרה עלתה לשידור ברשת "BBC Three" בבריטניה ב-26 באפריל 2020, ולאחר מכן שודרה בהפצה שבועית ברשת "BBC One". באירלנד, המיני-סדרה עלתה לשידור ברשת "RTÉ One" באירלנד ב-28 באפריל 2020. בארצות הברית המיני-סדרה הופצה בשלמותה לצפיית בינג' בשירות הזרמת המדיה של "הולו" ב-29 באפריל 2020. בישראל, הסדרה עלתה לשידור כצפיית בינג' ברשתות "HOT" ו-"Yes" ב-23 במאי 2021.

המיני-סדרה זכתה לשבחי הביקורות, ובמיוחד על הופעתם של דייזי אדגר-ג'ונס ופול מסקל בתפקידים הראשיים, הבימוי, הכתיבה, אסתטיקה, והצגת התוכן הבוגר שלה. בטקס פרס אמי לבידור בפריים טיים ה-72, המיני-סדרה הייתה מועמדת לארבעה פרסים, בהם לקטגוריית "השחקן הראשי הטוב ביותר" עבור מסקל ו"הבימוי הטוב ביותר" עבור אברמסון.[4]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המיני-סדרה עוקבת אחר מריאן שרידן וקונל וולדרון במהלך שנת לימודם האחרונה בתיכון המקומי במחוז סלייגו שבחוף האטלנטי של אירלנד, ובהמשך בשנות לימודם כסטודנטים לתואר ראשון בטריניטי קולג' שבדבלין; ומתמקדת בפרט ביחסיהם האינטימיים המורכבים.

בין חבריה לספסל הלימודים, מריאן נחשבת כחריגה וכמוזרה, חרף הישגיה הלימודיים והיותה בת למשפחה אמידה. אף בביתה, חייה של מריאן אינם פשוטים – הישגיה ורצונותיה מבוטלים כלאחר יד על ידי אמה המנוכרת, דניז, ואחיה הממורמר והשתלטן, אלן. אביה של מריאן נפטר, ומאוחר יותר מתגלה כי אף היה אדם אלים ומתעלל, ומשום מכך משפחתה נמנעת מלהזכיר אותו.

לעומתה, קונל הוא סטודנט אתלטי בעל יכולות אקדמיות גבוהות ופוטנציאליות אך לא ממומשות, המתגורר בדוחק כלכלי עם אמו היחידנית, לוריין, המועסקת כמנקה בבית משפחתה של מריאן. בתיכון, קונל נהנה מפופולריות ומאהדתם של חבריו לספסל הלימודים, אם כי הוא עד להצקות ולהתעללויות אותן מריאן חווה.

הרקע ליחסיהם והבדלי המעמדות בין השניים, יחד עם עובדת ההסכמה שבשתיקה מצדו של קונל למעשיהם של חבריו נגד מריאן, יוצרים מורכבויות ונקודות מחלוקת בין השניים עם התפתחות יחסיהם לכדי פרשת אהבים אינטימית אך גם אינטלקטואלית.

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דייזי אדגר-ג'ונסמריאן שרידן, סטודנטית בעלת הישגיים לימודיים וחריגה בין חבריה, שמגיעה ממשפחה אמידה אך מנוכרת, שמתחילה לנהל פרשת אהבים חשאית עם קונל. בהמשך, מריאן לומדת בלימודי תואר ראשון בהיסטוריה ופוליטיקה בטריניטי קולג'.
  • פול מסקלקונל וולדרון, סטודנט אתלטי בעל יכולות אקדמיות גבוהות, האהוב על חבריו לספסל הלימודים, שאמו עובדת כמנקה עבור משפחתה של מריאן, איתה הוא מתחיל לנהל פרשת אהבים חשאית. לאור מאבקו להבין את רצונותיו ושאיפותיו מעתידו, קונל מחליט להיענות להצעתה של מריאן ולהגיש בקשה ללימודי תואר ראשון באנגלית בטריניטי קולג'.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שרה גריןלוריין וולדרון, אמו היחידנית של קונל המועסקת על ידי משפחת שרידן כמנקה בביתם, שחולקת מערכת יחסים קרובה עם קונל, ומביעה את אכזבתה כאשר הוא בוחר בדימויו הציבורי בקרב חבריו לספסל הלימודים על פני הבעת יחס אוהד כלפי מריאן בתיכון.
  • אייזלין מקגוקיןדניז שרידן, אמה האלמנה והאמידה של מריאן, העובדת בעריכת דין, שלה אין קשר הדוק עם מריאן ולעיתים קרובות היא אף אינה מצליחה לשלוט בהתעללות של אלן כלפי מריאן.
  • אינה הרדוויקרוב הגראטי, חבר קרוב של קונל שלמד איתו בתיכון. בשלב מאוחר יותר בעלילת הסדרה הוא מתאבד, מה ששובר נפשית את קונל.
  • פרנק בלייקאלן שרידן, אחיה המנוכר והממורמר של מריאן, שמתעלל בה מילולית ופיזית.
  • אליוט סולטג'ואנה, סטודנטית איתה מריאן מתיידדת בטריניטי קולג'.
  • אינדיה מולןפגי, סטודנטית המגיעה ממשפחה אמידה, איתה מריאן מתיידדת בטריניטי קולג'.
  • דזמונד איסטוודנייל, שותפו לדירה של קונל בטריניטי קולג', המתיידד עם מריאן, ובהמשך מרבה לעודד את מערכת יחסיהם של קונל ומריאן.
  • סבסטיאן דה סוזהגארת', בן כיתתו של קונל בטריניטי קולג' ובן זוגה של מריאן לזמן קצר בתחילת לימודיה בטרינטי קולג', שתומך בחופש הביטוי.
  • פיון או'שייג'יימי, סטודנט תחרותי המשתייך למעגל החברתי של מריאן בטריניטי קולג', שמאוהב בה לאורך כל שנות לימודיהם ואף הופך לבן זוגה לזמן קצר.
  • ליאה מקנמרהרייצ'ל מורן, חברתם לספסל הלימודים של מריאן וקונל וחברה במעגל החברתי של קונל, שניהלה איתו רומן מזדמן, מה שגורם לה לקנא ביחסיו עם מריאן. קונל מבקש ממנה להיות בת זוגו בנשף הסיום במקום מריאן, וכתוצאה מכך הוא ומריאן מתנכרים לראשונה.
  • סאן דוילאריק, חברו של קונל לספסל הלימודים בתיכון.
  • ניב לינץ'קרן, בת כיתתה של מריאן בתיכון, הנוהגת כלפיה בנחמדות.
  • קוואקו פורצ'ןפיליפ, אחד מידידיה של מריאן בטריניטי קולג'.
  • קלינטון ליברטיקירנן, בן כיתתם של קונל ומריאן בתיכון.
  • איפה הינדסהלן ברופי, בת זוגו של קונל במהלך חלק משנות לימודיו בטריניטי קולג'.
  • לנסלוט נקיובלוקאס, בן זוגה של מריאן במהלך תקופת שהותה בשוודיה.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח וליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2019, הוכרז לראשונה כי רשת "BBC Three" ושירות הזרמת המדיה "הולו" הזמינו מיני-סדרה בת 12 פרקים המבוססים על הרומן "אנשים נורמלים", שישודר לראשונה במהלך שנת 2020 בכיכובם של דייזי אדגר-ג'ונס ופול מסקל בתפקידיהם הראשיים של מריאן שרידן וקונל וולדרון, בהתאמה.[5] עוד נודע כי שרה גרין ואייזלין מקגוקין לוהקו לגילום דמויות אימותיהם של השניים.[6] בהמשך נמסר כי מחברת הרומן עצמה, סאלי רוני, תיקח חלק בעיבוד הטלוויזיוני לצד התסריטאים אליס בירץ' ומארק אורו, ושהמיני-סדרה, שתופק על ידי חברת ההפקות "Element Pictures" האירית, תבוים על ידי הבמאים לני אברמסון והאטי מקדונלד[7][8]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי המיני-סדרה החלו במחוז סלייגו ובדבלין במאי 2019.[9]

העיירה האירית טיוברקארי שימשה כסט צילומים עבור העיירה הבדיונית קריקאלי; העיירה סטרידג' פוינט שימשה כסט עבור סצנות החוף; בית נוקמור באניסקרי, מחוז ויקלו, שימשה כסט צילומים עבור בית משפחת שרידן, בית טורי בשאנקיל, דבלין, שימשה כסט צילומים עבור בית משפחת וולדרון, וכן בית הספר הקהילתי הרטסטאון בקלונסילה, מחוז פינגל, שימש כסט צילומים עבור סצנות המתרחשות בתיכון, ותלמידים אמיתיים שימשו כניצבים ברקע.[10] בדומה לכך, אף סטודנטים אמיתיים הלומדים בטריניטי קולג' השתתפו כניצבים במהלך הצילומים באוניברסיטה.[11][12] הסצנות בדירתה של מריאן בדבלין צולמו בדרך וולינגטון הנמצא באזור האמיד של באלסברידג'.

על אף שעלילת הרומן מתרחשת בטריאסטה, צילומי המיני-סדרה התקיימו במרכז איטליה, בעיקר בסנט'אורסטה ובסביבתה, סטימיגליאנו, והווילה "איל קזאלה בטנוטה די ורזאנו", בלאציו. צילומי המיני-סדרה עוכבו עד לפברואר 2020, במטרה לצלם את הסצנות המושלגות המתרחשות בשוודיה בלולאו, ולאפשר לים הבלטי לקפוא במידה המתאימה בה אדגר-ג'ונס תוכל לפסוע עליו ללא חשש.[8]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התמונות הראשונות מתוך המיני-סדרה הופצו ב-1 בנובמבר 2019. ב-17 בינואר 2020, ולאחר מכן ב-31 במרץ 2020, רשת "BBC Three" ושירות "הולו" הפיצו טיזרים וטריילרים עבור קידום המיני-סדרה.[13]

12 פרקיה של המיני-סדרה הופצו לשידור כצפיית בינג' על ידי "BBC Three" בפלטפורמת "BBC iPlayer" ב-26 באפריל, ולאחר מכן שודרה בפורמט שבועי ברשת "BBC One" מ-27 באפריל ועד ל-2 ביוני. המיני-סדרה הייתה זמינה לצפייה אף בשירות הזרמת המדיה האוסטרלית, "Stan ב-27 באפריל, ועלתה לשידור ברשת "RTÉ One" באירלנד ב-28 באפריל.[14][15] הסדרה עלתה לשידור לראשונה בארצות הברית בהפצתה של שירות הזרמת המדיה "הולו" ב-29 באפריל.[16] המיני-סדרה נמכרה ליותר מ-20 רשתות שידור ברחבי העולם,[17] כולל לישראל, בה המיני-סדרה עלתה לשידור כצפיית בינג' ברשתות "HOT" ו-"Yes" ב-23 במאי 2021.[18]

ביוני 2020, ביים אברמסון את אדגר-ג'ונס ומסקל בפרק קצר חד-פעמי במסגרת "RTÉ Does Comic Relief", בו מריאן וקונל מתדווים בפני כומר בגילומו של אנדרו סקוט.[19][20]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תגובת הקהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיני-סדרה זכתה לשבחי הביקורת. באתר הביקורות "Rotten Tomatoes, המיני-סדרה זכתה לציון טרי של 91%, עם ציון ממוצע של 8.15/10, על בסיס 88 ביקורות. הקונצנזוס קבע כי ”מקורקעת על ידי הופעותיהם החושפניים של דייזי אדגר-ג'ונס ופול מסקל, 'אנשים נורמלים' היא אינטימית ומאירת עיניים בו זמנית, מתרגמת בצורה יפהפייה את הניואנסים של חומר המקור שלה.”[21] באתר הביקורות המשוקללות "Metacritic" המיני-סדרה זכתה לציון 94 מתוך 100, על בסיס 25 ביקורות, דבר המצביע על "שבחים אוניברסליים".[22]

העיתונאית קרוליין פרמקה ממגזין "וראייטי" כתבה: "עם טריפקטת הכתיבה, הבימוי והמשחק האלגנטיים, 'אנשים נורמלים' של הולו היא חשופה ובלתי מתפשרת כמו הרומן של רוני – הישג, ולוקח כמה פרקים על מנת לקלוט אותה באופן מלא. למעשה, לקח לי עד חצי הדרך להבין עד כמה זה משפיע עלי... ככל שהיחסים של מריאן וקונל הולכים ומתעמקים, 'אנשים נורמלים' הופכת להיות עמוקה כמו הספר שהעניקה לה השראה, וגורמת לשניכם לחשוש ולפחד לדעת – או אולי יותר במדויק, לחוות - מה קורה אחר כך."[23]

ההפקה זכתה לשבחים מיוחדים על הצגת תכניה האינטימיים של המיני-סדרה באופן ריאליסטי נדיר,[24] ועל עבודתה של איטה אובראיין כמתאמת אינטימיות על הסט.[25] סצנות העירום הביאו לדיונים רבים ברדיו האירי, כאשר המאזינים התקשרו לקו החם של ג'ו דאפי בתלונות על היותם של הסצנות בלתי-הולמות.[26]

המיני-סדרה זכתה לשבחים רבים מצד המבקרים והעיתונים הבולטים. לינדה הולמס מהאתר "NPR" תיארה את המיני-סדרה כ"סדרה מקסימה, לא רק בשביל לצפות בבינג', אלא אולי בשביל לחלק לעצמך למספר פרקים בכל צפייה",[27] ואילו רשת "CNN" תיארה את המיני-סדרה כ"[הבנה] מושלמת של הרצונות שאנחנו יוצקים לתוך טכנולוגיות התקשורת ושל הדרכים בהן הם תמיד יוצאים מעוותים".[28]

העיתונאי פראטיוש פראסורמן מהאתר "Film Companion" כתב, "לעיתים נדירות ראיתי את סוג הדיאלוג התרבותי שראיתי לאחר שידורה של 'אנשים נורמלים' באפריל 2020, כשהוא עלה לשידור בבריטניה. על פי ספרה של סאלי רוני, העלילה עוקבת אחר מריאן וקונל במהלך שנותיהם המאוחרות יותר בתיכון, שנות לימודיהם באוניברסיטה וחוסר המנוחה שלאחריה, כשהם נכשלים להצליח להיות מה שאיחלו לעצמם לפני שנים אחדות. העלילה מתרחשת ברחבי אירלנד, עם גיחות קצרות לאיטליה הקיצית ושוודיה המושלגת."[29]

האתר "האינדיפנדנט האירי" ציין כי המיני-סדרה מציגה התייחסויות למסמך "המניפסט הקומוניסטי" ולרומן הפמיניסטי של דוריס לסינג, "מחברת הזהב", שרוני, שתיארה את עצמה כמרקסיסטית, כללה בעלילת הרומן.[30]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד/ים תוצאה הערה
2020 טקס פרס אמי לבידור בפריים טיים ה-72 השחקן הראשי הטוב ביותר בסרט או מיני-סדרה פול מסקל מועמדות [31]
הבימוי הטוב ביותר למיני-סדרה, סרט או ספיישל דרמטי לני אברמסון מועמדות
הכתיבה הטוב ביותר למיני-סדרה, סרט או ספיישל דרמטי סאלי רוני ואליס בירץ' מועמדות
טקס פרס אמי לאמנויות היצירה בפריים טיים הליהוק הטוב ביותר למיני-סדרה, סרט או ספיישל לואיז קיילי מועמדות
פרס איגוד מבקרי הטלוויזיה ההישג הטוב ביותר בסרטים, מיני-סדרות וספיישלים אנשים נורמלים מועמדות [32]
2021 פרס הבינלאומי של האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה השחקן הטוב ביותר בסדרה פול מסקל מועמדות [33]
השחקנית הטובה ביותר בסדרה דייזי אדגר-ג'ונס מועמדות
פרס אגודת הליהוק של אמריקה מיני-סדרה לואיז קיילי זכייה [34]
פרס בחירת מבקרי הטלוויזיה המיני-סדרה הטובה ביותר אנשים נורמלים מועמדות [35]
השחקן הטוב ביותר בסרט / מיני-סדרה פול מסקל מועמדות
השחקנית הטובה ביותר בסרט / מיני-סדרה דייזי אדגר-ג'ונס מועמדות
טקס פרסי גלובוס הזהב ה-78 המיני-סדרה או סרט הטלוויזיה הטובים ביותר אנשים נורמלים מועמדות [36]
השחקנית הטובה ביותר – מיני-סדרה או סרט טלוויזיה דייזי אדגר-ג'ונס מועמדות
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV ההופעה פורצת הדרך הטובה ביותר פול מסקל מועמדות [37]
פרס גילדת המפיקים של אמריקה פרס דייוויד ל. וולפר למפיק הטוב ביותר של מיני-סדרה לני אברמסון, סאלי רוני, אד גיני, אנדרו לואו, אמה נורטון, אנה פרגוסון וקתרין מגי מועמדות [38]
פרס סטלייט המיני-סדרה הטובה ביותר אנשים נורמלים מועמדות [39]
פרס באפט"א לטלוויזיה המיני-סדרה הטובה ביותר לני אברמסון, סאלי רוני, אד גיני, אנדרו לואו, אמה נורטון וקתרין מגי בהמתנה [40]
השחקן הטוב ביותר פול מסקל בהמתנה
השחקנית הטובה ביותר דייזי אדגר-ג'ונס בהמתנה
פרס באפט"א להפקה בטלוויזיה הבמאי הטוב ביותר: יצירה בדיונית לני אברמסון בהמתנה
הסיום הטוב ביותר: יצירה בדיונית נייתן ניוגייט בהמתנה
הצילום והתאורה הטובים ביותר: יצירה בדיונית סוזי לאוול בהמתנה
הסאונד הטוב ביותר: יצירה בדיונית נייל או'סאליבן, סטיב פאנגן ונייל בריידי בהמתנה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Normal People". RTE. 20 April 2020.
  2. ^ Ramachandran, Naman (31 March 2020). "Oscar Nominee Lenny Abrahamson's 'Normal People' Sets BBC, Hulu Dates". Variety. Retrieved 22 May 2020.
  3. ^ Slattery, Laura. "Normal People goes international as Element Pictures racks up sales". The Irish Times. Retrieved 22 May 2020.
  4. ^ Times, The New York (2020-09-20). "Here's a Full List of the 2020 Emmy Nominees". The New York Times (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-05-24.
  5. ^ "Hulu Orders New Series: "Normal People"". The Futon Critic. 30 May 2019.
  6. ^ Walker, Amy (31 May 2019). "BBC reveals stars of its adaptation of Sally Rooney's Normal People". The Irish Times. Retrieved 3 November 2019.
  7. ^ Read, Bridget (30 May 2019). "There's a Normal People TV Show, and It's Already Filming". Vogue. Retrieved 3 November 2019.
  8. ^ 1 2 Galvin, Ciara (21 September 2019). "Rooney novel 'normal people' in Tubber filming". The Sligo Champion. Retrieved 3 November 2019.
  9. ^ Miner, Adele (27 August 2019). "Sarah Greene spills the beans on new series Normal People". VIP Magazine. Retrieved 3 November 2019.
  10. ^ "'We were so excited to be school in hit TV drama Normal People' - Special part of our history, says principal". independent. Retrieved 25 May 2020.
  11. ^ O'Connor, Sorcha (20 July 2019). "Filming starts at Trinity College for BBC's adaptation of Sally Rooney's Normal People". Independent.ie. Retrieved 3 November 2019.
  12. ^ Khan, Ciannait (29 May 2019). "'Normal People' Makes Casting Call for Trinity Students". The University Times. Retrieved 3 November 2019.
  13. ^ Baxter-Wright, Dusty (31 March 2020). "Sally Rooney's Normal People is being adapted into a TV series". Cosmopolitan. Retrieved 31 March 2020.
  14. ^ Russo, Rebecca (1 April 2020). "An adaptation of Sally Rooney's novel 'Normal People' is heading to Stan". Time Out. Retrieved 7 April 2020.
  15. ^ Neville, Steve (15 April 2020). "RTÉ announce release date for TV adaption of Sally Rooney's Normal People". Breaking News.ie. Retrieved 15 April 2020.
  16. ^ White, Peter (31 March 2020). "'Normal People': Hulu & BBC Set Premiere & Unveil Trailer For Sally Rooney Adaptation". Deadline. Retrieved 31 March 2020.
  17. ^ Normal People goes global with new TV deals, amp.rte.ie
  18. ^ חדש בטלוויזיה: יום ראשון, 23 במאי, 2021, באתר ג'ירפה, ‏2021-05-22
  19. ^ Gataveckaite, Gabija (1 July 2020). "Comic Relief host Deirdre O'Kane: I nearly dropped the Normal Older People skit from show". Irish Independent. Archived from the original on 7 July 2020. Retrieved 7 July 2020.
  20. ^ "Normal People's Connell & Marianne have divine reunion". RTE. 27 June 2020. Retrieved 29 September 2020.
  21. ^ "Normal People: Season 1". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved 8 March 2021.
  22. ^ "Normal People". Metacritic. Retrieved 14 February 2021.
  23. ^ Framke, Caroline (22 April 2020). "'Normal People' on Hulu: TV Review". Variety. Retrieved 28 April 2020.
  24. ^ ""Normal People: we need to discuss this BBC show's portrayal of sex and consent"". Stylist. Retrieved 3 May 2020.
  25. ^ Kaufman, Amy (1 May 2020). "This is how 'Normal People' made some of TV's steamiest sex scenes". Los Angeles Times. Retrieved 3 May 2020.
  26. ^ Kelly, Emma (1 May 2020). "'It's what you'd see in a porno': Normal People 'immoral' sex scenes spark major debate on Irish radio". Metro. Retrieved 13 May 2020.
  27. ^ "'Normal People' Is A Love Story To Cherish". NPR.org. Retrieved 26 May 2020.
  28. ^ Caddell, Opinion by Jill Spivey. "Watching 'Normal People' is irresistible in abnormal times". CNN. Retrieved 26 May 2020.
  29. ^ Parasuraman, Pratyush (5 January 2021). "Normal People Review". Film Companion. Retrieved 6 January 2021.
  30. ^ "It's Marianne's fault we can't get a government to satisfy Normal People". Irish Independent. 23 May 2020. Retrieved 23 May 2020. The author of Normal People is a self-professed Marxist... her politics seeps through her writing. It's no accident the central protagonists of the book that has captured the nation's imagination are the rich girl living in the mansion and the poor boy whose mother works as her family's cleaner. The TV version glosses over the discussions around 'The Communist Manifesto' and the feminist bible 'The Golden Notebook'."
  31. ^ "Normal People". Emmys.com. Academy of Television Arts & Sciences. Retrieved 28 July 2020.
  32. ^ Mitovich, Matt Webb (9 July 2020). "TCA Awards: Watchmen, Unbelievable and Schitt's Creek Lead Nominations". TVLine. Retrieved 10 July 2020.
  33. ^ Etan Vlessing, AACTA International Awards: ‘Promising Young Woman’ Wins Top Prize, The Hollywood Reporter, ‏2021-03-06
  34. ^ Lewis, Hillary (8 January 2021). "Artios Awards: Casting Directors for 'The Boys,' 'Pose,' 'Watchmen' Among TV Nominees". The Hollywood Reporter. Retrieved 21 February 2021.
  35. ^ Michael Schneider, ‘Ozark,’ ‘The Crown’ and Netflix Lead 26th Annual Critics’ Choice Awards TV Nominations, Variety, ‏2021-01-18
  36. ^ Oganesyan & Moreau, Natalie & Jordan (3 February 2021). "Golden Globes 2021: The Complete Nominations List". Variety. Retrieved 3 February 2021.
  37. ^ Del Rosario, Alexandra (19 April 2021). "MTV Movie & TV Awards Nominations: 'Emily In Paris', 'WandaVision' & 'RuPaul's Drag Race'". Deadline. Retrieved 20 April 2021.
  38. ^ Libby Hill, ‘Bridgerton’ and ‘Ted Lasso’ Among PGA Awards TV Nominees, IndieWire, ‏2021-03-08
  39. ^ Van Blaricom, Mirjana (1 February 2021). "25th Satellite Awards Nominees for Motion Pictures and Television Announced". International Press Academy. Retrieved 1 February 2021.
  40. ^ "BAFTA TV 2021: Nominations for the Virgin Media British Academy Television Awards and British Academy Television Craft Awards". www.bafta.org. 28 April 2021. Retrieved 28 April 2021.