ביל פולמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביל פולמן
Bill Pullman
לידה 17 בדצמבר 1953 (בן 70)
הורנל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה William James Pullman עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1986 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
http://www.billpullman.org
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם ג'יימס "ביל" פולמןאנגלית: William James "Bill" Pullman; נולד ב-17 בדצמבר 1953), הוא שחקן קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון אמריקאי. ידוע בהופעותיו בסרטים "היום השלישי", "נדודי שינה בסיאטל", "שיגעון בחלל", "בזמן שישנת" ו"כביש אבוד".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פולמן נולד בעיר הורנל שבניו יורק שבארצות הברית, למשפחה נוצרית. אימו היא ג'ואנה (לבית בלאאס) אחות רפואית, ואביו הוא ג'יימס פולמן רופא במקצועו. בתחילה, למד תיאטרון באוניברסיטת מדינת ניו יורק שבדלהי, ולאחר מכן עבר למקבילה שלה באונאונטה. הוא בוגר תואר באמנות יפה מטעם אוניברסיטת מסצ'וסטס אמהרסט. לאחר מכן לימד תיאטרון באוניברסיטה הראשונה בה למד, וגם בבית הספר לקולנוע וצילום של אוניברסיטת מדינת מונטנה.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שעבד עבור מספר חברות תיאטרון בניו יורק ובלוס אנג'לס קיבל פולמן את תפקידו הקולנועי הראשון בקומדיה "חטיפה נעימה" לצידם של בט מידלר ודני דה ויטו. התפקיד הספיק כדי להרשים את הבמאי מל ברוקס שליהק אותו לאחד התפקידים הראשיים בפרודיה שלו "שיגעון בחלל". ב-1988 שיחק לראשונה בתפקיד ראשי בסרט האימה של וס קרייבן "הסרפנט והקשת" ולראשונה בדרמת איכות, "תייר מזדמן" בתור ג'וליאן המוציא לאור של הסופר מאקון לירי (ויליאם הרט).

בתחילת שנות ה-90 התפרסם פולמן בשני סרטים לצידו של טום הנקס, בקומדיה הרומנטית "נדודי שינה בסיאטל" בדמותו של וולטר ארוסה של העיתונאית אנני ריד (מג ראיין) ובקומדיית הספורט "ליגה משלהן" בתור בוב בעלה של שחקנית הבייסבול דוטי הניסון (ג'ינה דייוויס). בהמשך שיחקבקומדיה שזכתה להצלחה בקופות "בזמן שישנת" בתור ג'ק קאלאהן, במערבון " ווייט ארפ" ובפנטזיה המצליחה " קספר" שם גילם את "פסיכולוג הרוחות" ד"ר ג'יימס הארווי שנשכר על להיפטר מהרוח הטורדנית. ב-1996 הופיע פולמן במותחן האסונות שובר הקופות של רולנד אמריך "היום השלישי" בתור נשיא ארצות הברית תומאס ויטמור. ב-1997 נבחר על ידי דייוויד לינץ' לתפקיד הראשי בסרטו "כביש אבוד" בתור נגן הסקסופון המסתורי פרד מדיסון. ב-1999 שיחק פולמן את ג'ק וולס במותחן האימה "האגם השקט".

לאחר שנעלם למספר שנים מאור הזרקורים חזר פולמן להתפרסם בקומדיה המוערכת "איגבי" בתור ג'ייסון סלוקומב אביו הסכיזופרן של הילד איגבי ובסרט האימה "הטינה" בו גילם את הפרופסור פיטר קירק, וזכור בעיקר מסצנת הפתיחה של הסרט בה מתאבד בקפיצה מתוך מרפסת ביתו. ב-2006 השתתף פולמן בפרודיית האימה של דייוויד צוקר "מת לצעוק 4" בתפקיד מנהיג הכפר הנרי הייל.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפולמן שני בנים. אחד מהם הוא השחקן לואיס פולמן ובת אחת מאשתו תמרה הורוויץ. פולמן סובל מתתרנות כתוצאה מפציעה שעבר בתור תלמיד ושהותירה אותו בקומה במשך יומיים.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביל פולמן בוויקישיתוף