דוריט הקטנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוריט הקטנה
Little Dorrit
שער הספר משנת 1856
שער הספר משנת 1856
מידע כללי
מאת צ'ארלס דיקנס עריכת הנתון בוויקינתונים
איורים האבלט נייט בראון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Bradbury and Evans עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1857 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם זמנים קשים עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא בין שתי ערים עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002228173, 001323735
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוריט הקטנהאנגלית: Little Dorrit) הוא רומן שכתב הסופר האנגלי צ'ארלס דיקנס, שפורסם לראשונה בהמשכים חודשיים בין השנים 18551857. זהו רומן סאטירי העוסק בממשל ובחברה האנגלית באותה עת.

תיאור העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבר כבן 40 בשם ארתור קלנם, חוזר לאנגליה לאחר שהייה ממושכת בסין, שם ניהל ביחד עם אביו את עסקי המשפחה. ארתור חוזר לאחר מותו של אביו, על מנת לגלות סוד עלום שעליו אביו רמז לו לפני מיתתו. אמו של ארתור דוחה אותו ומתייחסת אליו בקרירות, וקל וחומר שאיננה מוכנה לעזור לו בפיצוח התעלומה.

בביתו של אמו פוגש ארתור את איימי דוריט, המכונה דוריט הקטנה, המשמשת שם כתופרת. איימי היא הילדה הקטנה ביותר מתוך שלושת ילדיו של מר דוריט, הכלוא בבית הכלא לבעלי חוב מרשלסי מזה יותר מעשרים שנה. גילה הוא 21 בזמן ההתרחשות, והיא עצמה נולדה בחומות המרשלסי.

בניגוד לאחיה ולאחותה המנסים לצאת מחומות המרשלסי ולהתחכך בחברה הגבוהה, שומרת איימי אמונים לאביה ומטפלת בו במסירות מדהימה. ארתור קלנם משתדל לעזור למשפחת דוריט מבחינה כלכלית, ולוקח את איימי כבת חסותו. רק לאחר שאישה אחרת שאהב נישאה לאחר, מתחיל ארתור להבין כי הוא גם אוהב את איימי. אולם לוקח לו עוד זמן רב להבין כי היא גם מאוהבת בו וכי הם עתידים להתחתן.

עוד קודם לכן יוצאת משפחת דוריט מהמרשלסי בעקבות ירושת ענק שמגיעה אליהם במפתיע. בעוד בני משפחת דוריט מרוצים מאוד מהשינוי החד באורח חייהם, איימי לא מצליחה לסגל את אורח החיים של החברה הגבוהה המתואר בספר בגרוטסקיות ובאירוניה. בעקבות השיפור במעמדם הכלכלי והחברתי, עוברת המשפחה לגור באיטליה.

כל אותה העת ממשיך ארתור לנסות ולפתור את התעלומה. לבסוף מתגלה כי ארתור הוא בן בלתי חוקי של אביו, ואשת אביו היא כלל לא אמו. סופה של אמו היה בעוני משפיל בתוך חומות המרשלסי, לאחר שגורשה על ידי אשת אביו מביתם. דודו של אביו שהיה אדם עשיר ואמיד, רצה להוריש את כל הונו לטובת אמו של ארתור, אולם כיוון שהיא נפטרה בדיוק באותו הזמן, הוא הוריש אותו לתינוקת שנולדה באותו היום בדיוק בתוך המרשלסי, הלא היא איימי. אמו החורגת של ארתור התנגדה למהלך, והסתירה את הצוואה מאיימי. זו הייתה גם הסיבה להעסקתה התמוהה לכאורה, על ידי אמו החורגת של ארתור. בדרך זו רצתה האם החורגת לנקות את מצפונה.

ארתור קלנם הפך בינתיים להיות איש עסקים מצליח אולם הוא השקיע את כל הונו בבנק מזויף שהתגלה כהונאה ענקית. כתוצאה מכך מתרושש קלנם מכל כספו, והופך להיות לבעל חוב הכלוא במרשלסי, בדיוק בחדר בו חיה איימי את כל שנותיה, לפני קבלת הירושה. כתוצאה משיחה עם שומר המרשלסיי, שהיה גם הוא מאוהב באיימי, מבין ארתור עד כמה עזה הייתה האהבה בינו לבין איימי, משני הצדדים. במשך שהותו במרשלסי הוא נתקף דיכאון וכמעט מת ממחלה.

בינתיים חוזרת איימי משהותה באיטליה, בעקבות פטירת אביה. היא באה לטפל בארתור, וכתוצאה מכך הוא ניצל. איימי רוצה להתחתן עם ארתור, אבל הוא לא מוכן להיות לנטל עליה. רק לאחר שמתברר שגם אביה השקיע את כל הונו בבנק המזויף, מתאפשרים הנישואים.

על הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר מרכיבים אוטוביוגרפיים רבים: גם דיקנס בילה חלק מילדותו במרשלסי, ויצא משם בזכות ירושה מפתיע שנפלה לידי אביו. בנוסף, ישנם בספר פרטים רבים אופייניים לתקופה הוויקטוריאנית בכלל ולכתיבתו של דיקנס בפרט, כמו התיאורים המפורטים של העוני ושל הבדלי המעמדות באנגליה. תיאור האהבה בין הגבר המבוגר ממעמד גבוה לנערה הצעירה והענייה, ששמרה על תמימותה אף על פי שהחיים התאכזרו אליה, מתקשר עם רומנים גדולים אחרים של תקופה זו, שהמפורסם שבהם הוא ג'יין אייר.

תרגומים לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דורית קטינה / תרגם צבי רון ; ערך: ז. אריאל ; הציורים: בינה גבירץ. שנת פרסום: תשי"
  • דוריט הקטנה / צ'ארלס דיקנס ; תרגמה מאנגלית אופירה רהט ; אחרית דבר - הלל דלסקי ; [איורים - הבלוט ק' בראון (פיז)]. שנת פרסום: תשס"ב 2002

עיבודים לקולנוע ולטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן "דוריט הקטנה" עובד למסכי הקולנוע והטלוויזיה חמש פעמים. הפעמים הראשונות היו בשנים 1913, 1920 ו-1934. ב-1934 הופק סרט קולנוע גרמני בשם "Kleine Dorrit" בכיכובם של אנני אונדרה כדוריט הקטנה ומתיאס ויימן כארתור קלנהם.

ב-1987 הופק סרט הקולנוע הבריטי "דוריט הקטנה" בבימויה של כריסטין אדזרד ובכיכובם של אלק גינס כוויליאם דוריט ודרק ג'קובי בתפקיד ארתור קלנאם. צוות השחקנים מנה יותר מ-300 שחקנים בריטים.

מיני-סדרה לטלוויזיה בשם "דוריט הקטנה" הופקה על ידי ה-BBC ו-WGBH בוסטון בשנת 2008. את התסריט לסדרה כתב אנדרו דייוויס ובין השחקנים הראשיים היו קלייר פוי (דוריט הקטנה), טום קורטני (ויליאם דוריט), מת'יו מקפדיין (ארתור קלנאם), אנדי סירקיס (ריגו / בלנדואה) וג'ודי פארפיט (גברת קלנאם).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוריט הקטנה בוויקישיתוף