האפותאוזה של וושינגטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האפותאוזה של וושינגטון
The Apotheosis of Washington
מידע כללי
צייר קונסטנטינו ברומידי עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך יצירה 1865 עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקה וחומרים צבע פרסקו עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
מיקום הרוטונדה של הקפיטול
קואורדינטות 38°53′23″N 77°00′32″W / 38.8897°N 77.0089°W / 38.8897; -77.0089
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פרט המציג את ג'ורג' וושינגטון.

האפותיאוזה של וושינגטון (אנגלית: The Apotheosis of Washington) הוא ציור קיר בסגנון פרסקו שצייר האמן היווני-איטלקי קונסטנטינו ברומידי(אנ') בשנת 1865 ונראה דרך האוקולוס של הכיפה ברוטונדה של בניין הקפיטול של ארצות הברית.

היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרסקו נמצא 55 מטר מעל רצפת הרוטונדה ומשתרע על שטח של 433.3 מטרים רבועים. הדמויות המצוירות הן עד גובה של 4.6 מטר ונראות מהקומה למטה. הכיפה הושלמה ב-1863, וברומידי צייר אותה במהלך 11 חודשים בתום מלחמת האזרחים. שילמו לו 40,000 דולר (708,087 דולר בכסף של סוף המאה ה-20) עבור הפרסקו.

ברומידי עבד במשך שלוש שנים בוותיקן תחת האפיפיור גרגוריוס השישה עשר, ושימש כמה אריסטוקרטים כאמן של ארמונות ווילות. הוא היגר לארצות הברית ב-1852, ובילה חלק ניכר מ-25 השנים האחרונות לחייו בעבודה בקפיטול, שם יש מספר יצירות שלו, הכוללות את האשליות האופטיות במסדרונות ברומידי(אנ') ואת תקרת חדרו של סגן הנשיא.

מול וושינגטון יש את הבאנר E Pluribus Unum שפירושו "מתוך רבים אחד".

האפותיאוזה של וושינגטון מתארת את ג'ורג' וושינגטון הופך לאל (אפותיאוזיס). וושינגטון, נשיא ארצות הברית הראשון והמפקד העליון של הצבא הקונטיננטלי במהלך מלחמת העצמאות של ארצות הברית, מיוצג באופן אלגורי, מוקף בדמויות מהמיתולוגיה הקלאסית. וושינגטון עטוי בבגד בצבע ארגמן, שלבשו גנרלים של הרפובליקה הרומית העתיקה במהלך ניצחונותיהם, עם קשת למרגלותיו, ולצדו אלת הניצחון (ויקטוריה) (עטופה בירוק) משמאלו ואלת החירות לידו. ליברטי חובשת מצנפת פריגית אדומה, המסמלת אמנציפציה, ממסורת רומית שבה עבדים ששוחררו קבלו כובע לבד (לטינית pileus). היא מחזיקה בידה הימנית פסקס ובידה השנייה ספר פתוח, אליו מחווה וושינגטון בידו הימנית.

וושינגטון יושב על ענן, מעל בני האדם, וזהו רגע האפותיאוזה שלו.

בין אלת החופש ובין אלת הניצחון נמצאות 13 נערות, שלכל אחת מהן כוכב מעל ראשה, המייצגות את 13 המושבות המקוריות. גבן של חלק מהנערות מופנה לוושינגטון, והפירוש המקובל אומר שהן מייצגות את המושבות שפרשו מהאיחוד בזמן שצויר הציור. מעבר למעגל מוושינגטון מופיע הבאנר E Pluribus Unum שפירושו "מתוך רבים אחד".

בהקף הציור 6 סצנות, כל אחת מייצגת מושג לאומי באופן אלגורי:

מלחמה - חופש, שהיא האנשה של קולומביה, נמצאת מתחת לוושינגטון בסיטואציה של מלחמה. הסצנה מתארת אישה הנלחמת למען החופש עם חרב מונפת, קסדה ומגן (בצבעי דגל ארצות הברית) רומסת דמויות המייצגות רודנות וכוח מלכותי. לצד חופש, ומסייע לה, נמצא עיטם לבן-ראש (הציפור הלאומית של ארצות הברית) הנושא חצים בדמות החצים שנושא העיטם בסמל ארצות הברית).
מדע - מינרווה, אלת האומנות והחוכמה הרומית, מתוארת עם קסדה וחנית, מצביעה על גנרטור חשמלי הטוען סוללות ליד בית דפוס, המייצג המצאות גדולות בארצות הברית. היא מעניקה השראה למדענים ולממציאים האמריקאים בנג'מין פרנקלין, סמואל מורס ורוברט פולטון הצופים בה.
ימאות - סצנה זו מציגה את פוסידון (נפטון) אל הים, עם טריידנט וכתר אצות רוכב במרכבה הרתומה לסוסים. ונוס, אלת האהבה שנולדה מהים, מתוארת כשהיא עוזרת בהנחת כבל הטלגרף הטרנס-אטלנטי שעבר מצפון אמריקה לאירלנד.
מסחר - מרקוריוס, אל המסחר הרומי, אוחז מטה הרמס, נותן שקיק זהב לרוברט מוריס(אנ'), מממן מלחמת העצמאות של ארצות הברית. בצד שמאל - גברים מזיזים קופסה עם מלגזה ידנית, ומימין עוגן המצביע על האפיזודה ימאות.
מכניקה - הפייסטוס (וולקן), אל הנפחות והאש, מתואר כשהוא עומד ליד סדן ורגלו על תותח ליד ערימת כדורי תותח, עוזר לבנות מנוע קיטור.
חקלאות - דמטר (קרס), אלת התבואה, יושבת על אלומות חיטה ואוחזת בקרן השפע, (סמל לשפע), בעודה יושבת על מקצרה של מקורמיק. האנשה של אמריקה הצעירה בכובע חירות אוחזת במושכות הסוסים, בעוד האלה פלורה(אנ') אוספת פרחים בחזית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]