מפלצת הספגטי המעופפת – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ביטול גרסה 13396626 של 212.179.218.223 (שיחה)
שורה 42: שורה 42:
* [[משפט הקופים]]
* [[משפט הקופים]]
* [[דת הג'די]]
* [[דת הג'די]]
הדת של נאור שמאמינה שגמדי גינה קמים לתחייה ואחד מהם הוא נאור כוכב


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־17:12, 9 בדצמבר 2012

קובץ:FlyingSpaghettiMonster.JPG
הוד אטריותה, מפלצת הספגטי המעופפת

מפלצת הספגטי המעופפתאנגלית: Flying Spaghetti Monster) היא האל של הדת הפארודית "הכנסייה של מפלצת הספגטי המעופפת" או "פסטפריאניזם" (שילוב המילים "פסטה" ו"ראסטפארי") לעתים מכונה גם כ"נודליזם". מפלצת הספגטי המעופפת הופיעה לראשונה במכתב פתוח הומוריסטי שנכתב בידי בובי הנדרסון - בוגר אוניברסיטת אורגון ובעל תואר בפיזיקה - כמחאה על החלטת מועצת החינוך בקנזס להתיר לימוד תכנון תבוני (תאוריה הגורסת כי הימצאותם של דברים אותם המדע אינו יכול להוכיח, היא ההוכחה לכך שקיים אל) כתחליף ללימוד האבולוציה בשיעורי מדע בבית ספר ציבורי. במכתב, הנדרסון לועג לרעיון של התכנון התבוני על ידי הצגת אמונה בבורא אשר מזכיר בדמותו ספגטי וכדורי בשר טוב עם רוטב. הנדרסון הוסיף וקרא למועצת החינוך להקציב זמן שווה ללימוד דת מפלצת הספגטי המעופפת בשיעורי מדע לצד תיאורית התכנון התבוני.

"אמונות פסטפריאניות" הן לרוב סאטירה על הבריאתנות. הן מוצגות גם באתר "הכנסייה של מפלצת הספגטי המעופפת" של הנדרסון, שם הוא מתואר כ"נביא", וגם ב-"ספר הבשורה" של מפלצת הספגטי המעופפת, שנכתב אף הוא בידי הנדרסון ופורסם על ידי ויליארד פרס בשנת 2006. האמונה המרכזית היא שמפלצת ספגטי מעופפת בלתי נראית ובלתי ניתנת לגילוי יצרה את העולם. שודדי ים נחשבים לפסטפריאנים המקוריים, והנדרסון טוען שהירידה במספר שודדי הים במהלך השנים היא הגורמת להתחממות הגלובאלית. קהילת מפלצת הספגטי המעופפת מתכנסת באתר האינטרנט של הנדרסון ושם חולקת רעיונות ומיומנויות הקשורים לדת.

בגלל הפופולריות והחשיפה שלה, מפלצת הספגטי המעופפת משמשת גרסה עכשווית לקנקן התה של ראסל - טיעון שבא להפריך את הטענה כי תאוריות שאי אפשר להוכיח כי הן אינן קיימות, צריך הספקן עצמו להוכיח למה הן אינן קיימות. רעיון מפלצת הספגטי המעופפת זכה לסיקור אוהד בעיתונות ובאינטרנט, ואף בקהילה המדעית, אך ספג ביקורת קשה מקהילת התכנון התבוני. חלק מהאנשים שראו בעצמם פסטפריאנים עסקו במחלוקות הדתיות, כולל המחלוקת בפולק קאונטי, פלורידה, שם שיחקו תפקיד במניעת אימוץ כללים חדשים על לימוד האבולוציה על ידי מועצת בית הספר המקומי.

התפתחות

איור של מפלצת הספגטי המעופפת

בינואר 2005 שלח בובי הנדרסון (אז בן 24) מכתב למועצת החינוך של קנזס בתגובה לכוונתה לערוך דיון בסוגיה האם להקדיש ללימוד התכנון התבוני פרק זמן זהה לזה המוקדש ללימוד תורת האבולוציה. במכתב ביקש הנדרסון להקדיש לדת מפלצת הספגטי המעופפת זמן לימודים שווה לזה המוקדש לתכנון תבוני ולהשערות הלוגיות של תורת האבולוציה, המבוססות בניסויים ותצפיות, ותיאר את עצמו כאזרח מודאג המייצג יותר מעשרה מליון אחרים. במאי אותה שנה, לאחר שלא זכה לתגובה מחברי המועצה, פרסם הנדרסון את המכתב באתר האינטרנט שלו. הפרסום עורר עניין ציבורי, וזמן קצר לאחר מכן קיבל הנדרסון תגובה אוהדת משלושה מחברי המועצה, בעוד הרביעי השיב כי "זהו חטא חמור ללעוג לאלוהים".

האתר זכה לתשומת לבם של מספר אתרי הומור, ובעקבות זאת להתייחסות גם בעיתונות הכתובה. מספר אנשי אקדמיה הגיבו אליו בחיוב, ביניהם האנתרופולוגית סוזן ג'ונסטון, שגרסה כי המפלצת היא גם זכר וגם נקבה מכיוון שיש לה גם "אטרייה" וגם שתי קציצות, המסמלות את שדיה של האם הגדולה.

הנדרסון פרסם גם כמות משמעותית של דואר שנאה, כולל איומים על חייו, שהוא קיבל. תוך שנה מיום שליחת המכתב פתוח, קיבל הנדרסון אלפי מיילים על מפלצת הספגטי המעופפת, בסופו של דבר בסכום כולל של מעל 60,000. הוא אמר כי " 95 אחוז מהמכתבים היו תומכים, בעוד חמשת האחוזים הנותרים אמרו שאני הולך לגיהנום". באותה תקופה, האתר שלו זכה לעשרות מיליוני צפיות.

באתר צוטטו נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש והסנאטור ביל פריסט התומכים בלימוד "דעות שונות" (בוש) ו"קשת רחבה של עובדות ומדע, כולל אמונה" (פריסט) בנוגע למקור החיים לצד תורת האבולוציה.

באוגוסט 2005, בתגובה לפנייה של אחד הקוראים, הוכרז על פרס בסך 250,000 דולר לכל מי שיביא הוכחה אמפירית שישו אינו בנה של מפלצת הספגטי המעופפת, על אף שבדת מפלצת הספגטי המעופפת לא סוגדים לישו. מאוחר יותר הועלה הפרס לסך של מיליון דולרים אמריקאיים.

אמונות

רוב האמונות שהציע הנדרסון נבחרו בקפידה כדי ללעוג לטיעונים שמעלים לעתים קרובות חסידי התכנון התבוני:

  • מפלצת ספגטי מעופפת בלתי נראית שלא ניתן לאתרה יצרה את היקום לאחר ששתתה הרבה, והדברים הראשונים שבראה היו הר, עץ ונאר (טעות כתיב מכוונת). כל הוכחה שמצביעה על אבולוציה הושתלה במכוון על ידי המפלצת.
  • אין זה מכובד ללמד את תורת המפלצת מבלי ללבוש את התלבושת הנבחרת של המפלצת, לבוש פיראטי הולם.
  • התחממות כדור הארץ, רעידות אדמה, הוריקנים ואסונות טבע אחרים הם תוצאה ישירה של הירידה במספר הפיראטים בעולם מאז המאה ה-19.
  • המפלצת ממשיכה לטפל בענייניה באמצעות "האטרייה" שלה.
  • התפילות מסתיימות ב"ראמן" (אטריות יפניות) במקום "אמן".
  • בגן עדן יש מפעל לחשפניות והר געש של בירה.
  • הגיהנום מאוד דומה לגן העדן, רק שהבירה מעופשת ותפלה ולחשפניות יש מחלות מין[1].
  • בובי הנדרסון הוא נביא הדת.
  • כל יום שישי הוא חג דתי.
  • כיסוי הראש הדתי הינו מסננת פסטה.
  • כאשר מדידות מדעיות (כגון תיארוך פחמן 14) נלקחות, מפלצת הספגטי המעופפת משנה את התוצאות בעזרת האטריות שלה.

ההיקש הבא הוא דוגמה לטיעון "לוגי" של מאמיני מפלצת הספגטי, הבא "להוכיח" את אמיתותה של האמונה (למעשה זהו ניסוח שקול של הטיעון האונטולוגי של אנסלם מקנטרברי):

מפלצת הספגטי המעופפת היא דבר מושלם.
קיום הוא חלק משלמות.
מסקנה: מפלצת הספגטי המעופפת, "הוד אטריותה" קיימת.

ראו גם

הדת של נאור שמאמינה שגמדי גינה קמים לתחייה ואחד מהם הוא נאור כוכב

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ The Gospel of the Flying Spaghetti Monster, p.83

תבנית:Link GA