מפלצת הספגטי המעופפת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המחשה
הפרודיה המפורסמת על יצירתו של מיכלאנג'לו "בריאת האדם" מאת ניקלס גנסון.

מפלצת הספגטי המעופפתאנגלית: Flying Spaghetti Monster) היא האל של "כנסיית מפלצת הספגטי המעופפת" או "פסטפריאניזם" (שילוב המילים "פסטה" ו"ראסטפארי") לעיתים מכונה גם כ"נודליזם". בשל הפופולריות והחשיפה שלה, מפלצת הספגטי המעופפת משמשת גרסה עכשווית לקנקן התה של ראסל – טיעון שבא להפריך את הטענה כי תאוריות שאי אפשר להוכיח כי הן אינן נכונות, צריך הספקן עצמו להוכיח למה הן אינן נכונות. רעיון מפלצת הספגטי המעופפת זכה לסיקור אוהד בעיתונות ובאינטרנט, ואף בקהילה המדעית, אך ספג ביקורת קשה מקהילת התכנון התבוני. חלק מהאנשים שראו בעצמם פסטפריאנים עסקו במחלוקות הדתיות, כולל המחלוקת בפולק קאונטי, פלורידה, בו שיחקו תפקיד במניעת אימוץ כללים חדשים ללימוד תורת האבולוציה על ידי מועצת בית הספר המקומי.

מפלצת הספגטי המעופפת הופיעה לראשונה במכתב פתוח הומוריסטי שנכתב בידי בובי הנדרסון – בוגר אוניברסיטת אורגון ובעל תואר בפיזיקה. הנדרסון שלח את המכתב כמחאה על החלטת מועצת החינוך בקנזס להתיר לימוד תכנון תבוני כתחליף ללימוד תורת האבולוציה בשיעורי מדע בבית ספר ציבורי. במכתב, הנדרסון לועג לטענה כי הימצאותם של דברים שהמדע אינו יכול להוכיח היא ההוכחה לכך שקיים אל, על ידי הצגת אמונה בבורא אשר מזכיר בדמותו ספגטי וכדורי בשר. הנדרסון הוסיף וקרא למועצת החינוך להקציב זמן שווה ללימוד דת מפלצת הספגטי המעופפת בשיעורי מדע לצד תאוריית התכנון התבוני.

התפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחווה למפלצת הספגטי המעופפת

בינואר 2005 שלח בובי הנדרסון (אז בן 24) מכתב למועצת החינוך של קנזס, בתגובה לכוונתה לערוך דיון בסוגיה האם להקדיש ללימוד התכנון התבוני פרק זמן זהה לזה המוקדש ללימוד תורת האבולוציה. במכתב ביקש הנדרסון להקדיש לדת מפלצת הספגטי המעופפת זמן לימודים שווה לזה המוקדש לתכנון תבוני ולהשערות הלוגיות של תורת האבולוציה, המבוססות בניסויים ותצפיות, ותיאר את עצמו כאזרח מודאג המייצג יותר מעשרה מיליון אחרים.

במאי אותה שנה, לאחר שלא זכה לתגובה מחברי המועצה, פרסם הנדרסון את המכתב באתר האינטרנט שלו. באתר צוטטו נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש והסנאטור ביל פריסט התומכים בלימוד "דעות שונות" (בוש) ו"קשת רחבה של עובדות ומדע, כולל אמונה" (פריסט) בנוגע למקור החיים לצד תורת האבולוציה. הפרסום עורר עניין ציבורי, וזמן קצר לאחר מכן קיבל הנדרסון תגובה אוהדת משלושה מחברי המועצה, בעוד הרביעי השיב כי "זהו חטא חמור ללעוג לאלוהים". האתר זכה לתשומת לבם של מספר אתרי הומור, ובעקבות זאת להתייחסות גם בעיתונות הכתובה. מספר אנשי אקדמיה הגיבו אליו בחיוב, בהם האנתרופולוגית סוזן ג'ונסטון, שגרסה כי המפלצת היא גם זכר וגם נקבה מכיוון שיש לה גם "אטרייה" וגם שתי קציצות, המסמלות את שדיה של האלה האם.

הנדרסון פרסם גם כמות משמעותית של דואר שנאה, כולל איומים על חייו, שקיבל בתגובה למכתב. באוגוסט 2005, בתגובה לפנייה של אחד הקוראים, הוכרז על פרס בסך 250,000 דולר לכל מי שיביא הוכחה אמפירית שישו אינו בנה של מפלצת הספגטי המעופפת (על אף שבדת מפלצת הספגטי המעופפת לא סוגדים לישו). מאוחר יותר הועלה הפרס לסך של מיליון דולרים אמריקאיים. תוך שנה מיום שליחת המכתב הפתוח, קיבל הנדרסון אלפי מיילים על מפלצת הספגטי המעופפת. הוא אמר כי "95 אחוז מהמכתבים היו תומכים, בעוד חמשת האחוזים הנותרים אמרו שאני הולך לגיהנום". באותה תקופה, האתר שלו זכה לעשרות מיליוני צפיות.

קהילת מפלצת הספגטי המעופפת מתכנסת באתר האינטרנט של הנדרסון ושם חולקת רעיונות ומיומנויות הקשורים לדת.

עיקרי הדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אמונות פסטפריאניות" הן לרוב סאטירה על הבריאתנות. הן מוצגות גם באתר "הכנסייה של מפלצת הספגטי המעופפת" של הנדרסון, שם הוא מתואר כ"נביא", וגם ב"ספר הבשורה" של מפלצת הספגטי המעופפת, שנכתב אף הוא בידי הנדרסון ופורסם על ידי ויליארד פרס בשנת 2006. ההיקש הבא הוא דוגמה לטיעון "לוגי" של מאמיני מפלצת הספגטי, הבא "להוכיח" את אמיתותה של האמונה (למעשה זהו ניסוח שקול של הטיעון האונטולוגי של אנסלם מקנטרברי):

מפלצת הספגטי המעופפת היא דבר מושלם.
קיום הוא חלק משלמות.
מסקנה: מפלצת הספגטי המעופפת, "הוד אטריותה", קיימת.

האמונה המרכזית היא שמפלצת ספגטי מעופפת בלתי נראית ובלתי ניתנת לגילוי יצרה את העולם. שודדי ים נחשבים לפסטפריאנים המקוריים, והנדרסון טוען שהירידה במספר שודדי הים במהלך השנים היא הגורמת להתחממות הגלובאלית. רוב האמונות שהציע הנדרסון נבחרו בקפידה כדי ללעוג לטיעונים שמעלים לעיתים קרובות חסידי התכנון התבוני:

איור של מפלצת הספגטי המעופפת וחבר הכנסייה בבגדי הפיראט המסורתיים.
  • למפלצת הספגטי המעופפת אין גוף ואין דמות הגוף, ותאוריה הציוריים מיועדים רק להמחשתה למי שקשה לו לתפוס רעיון זה.
  • מפלצת ספגטי מעופפת בלתי נראית שלא ניתן לאתרה יצרה את היקום לפני כ-5,000 שנה לאחר ששתתה הרבה. כל הוכחה שמצביעה על כך שהבריאה עתיקה יותר הושתלה במכוון על ידי המפלצת על מנת לבחון את מאמיניה.
  • אין זה מכובד ללמד את תורת המפלצת מבלי ללבוש את התלבושת הנבחרת של המפלצת, לבוש פיראטי הולם.
  • התחממות כדור הארץ, רעידות אדמה, הוריקנים ואסונות טבע אחרים הם תוצאה ישירה של הירידה במספר הפיראטים בעולם מאז המאה ה-19.
  • המפלצת ממשיכה לטפל בענייניה באמצעות "האטרייה" שלה.
  • מאמיני דת זו דוגלים בכך שגידול שיער הפנים (זקן) מעצים את האמונה ואף הכרחי במצוות הפסטאיזם.
  • התפילות מסתיימות ב"ראמן" (מרק אטריות יפני) במקום "אמן".
  • בגן עדן יש מפעל לחשפניות והר געש של בירה.
  • הגיהנום מאוד דומה לגן העדן, רק שהבירה חמה ותפלה ולחשפניות יש מחלות מין[1].
  • בובי הנדרסון הוא נביא הדת.
  • כל יום שישי הוא חג דתי.
  • כיסוי הראש הדתי הוא מסננת פסטה.
  • כאשר מדידות מדעיות (כגון תיארוך פחמן-14) נלקחות, מפלצת הספגטי המעופפת משנה את התוצאות בעזרת האטריות שלה.

ספרות קודש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2005 קיבל בובי הנדרסון מקדמה על סך 80,000 דולר אמריקאי מהוצאת וילארד (השייכת לרנדום האוס) לצורך כתיבת ספר "הבשורה של מפלצת הספגטי המעופפת". הספר יצא לאור ב-28 במרץ 2006. הספר מרחיב את עיקרי האמונה שפורסמו במכתב הגלוי, ומציג באופן סאטירי פגמים בהסברים אבולוציוניים של הבריאה. הספר מציע לקורא לנסות את דת הפסטפריאניזם למשך שלושים יום, בציינו כי "אם לא תאהבו אותנו, הדת הקודמת שלכם כנראה תקבל אתכם בחזרה לשורותיה". על פי אתר האינטרנט של הנדרסון, הספר נמכר במעל 100,000 עותקים. העיתון סיינטיפיק אמריקן כינה את הספר "מהתלה מתוחכמת על בריאתנות" ותיאר אותו כ"מצחיק מאוד". על הספר נכתבה ביקורת אוהדת גם בדיילי טלגרף מידי סופר המדע הפופולרי סיימון סינג. מצדדי הבריאתנות, מצידם, התייחסו אל הספר כאל "לעג לברית החדשה".

בספטמבר 2005 (עוד לפני כתיבת "הבשורה") נפתח מיזם של איסוף תוכן מפסטפריאנים לצורך עריכת ספר בשם "הקאנון החופשי, הספר הקדוש של כנסיית מפלצת הספגטי המעופפת", כמקבילה לביבליה של דתות אחרות (כדוגמת התנ"ך והברית החדשה). הספר נחתם בשנת 2010 והוא פתוח לצפייה דרך רשת האינטרנט[2].

קבלה חוקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2011 קיבל תושב אוסטריה את הזכות לחבוש מסננת פסטה על ראשו בזמן צילומו לרישיון הנהיגה.[3] המאבק נמשך שלוש שנים בהן ביקש לממש את זכותו לחבוש כיסוי ראש דתי בצילומי הרישיון כפי שמתיר החוק האוסטרי.

ביולי 2013 קיבל תושב צ'כיה את אותה הזכות לאחר שטען שהאיסור להצטלם עם מסננת פוגע בזכות לחופש הפולחן[4]. צ'כיה היא המדינה השנייה שמאפשרת באופן רשמי צילומי רישיון נהיגה עם מסננת לאחר שניסיונות במדינות אחרות, כגון ארצות הברית, נכשלו.

בשנת 2014 אישה ממדינת יוטה שבארצות הברית הצטלמה עבור רישיון נהיגה, כאשר חבשה מסננת פסטה על ראשה[5].

ב-2 בינואר 2014 הושבע כריסטופר שייפר לכהונת חבר מועצת העיר פומפרט במדינת ניו-יורק, ארצות הברית, כשלראשו מסננת פסטה. שייפר הודיע כי הוא כומר של כנסיית מפלצת הספגטי המעופפת, והסביר את מעשהו כהצהרה על חופש הדת[6][7].

בדצמבר 2015 חברי מסדר מפלצת הספגטי המעופפת קיבלו הכרה מהשלטונות בניו זילנד, ומעתה יוכלו להינשא על פי אמונתם[8].

בראשית 2018, לאחר מאבק משפטי, הצטלם אזרח ישראלי לדרכונו כשהוא חבוש מסננת פסטה[9].

בשנת 2018 בית המשפט העליון של הולנד פסק שמפלצת הספגטי המעופפת אינה דת אמיתית אלא סאטירה ולכן לא ניתן להצטלם לדרכון עם מסננת פסטה.

במאי 2019 קבע צבא ארצות הברית כי המאמינים בדת לא יורשו לגדל זקן במהלך שירותם הצבאי, אף על פי שגידול זקן הוא אחד מעיקרי הדת[10].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Gospel of the Flying Spaghetti Monster, p.83
  2. ^ The Most Inspired DaveL, The Loose Canon, A Really Important Collection of Words, Evangelical Pastafarian Church, ‏2010 (באנגלית)
  3. ^ ynet, הצטלם לרשיון נהיגה עם מסננת פסטה על ראשו, באתר ynet, 14 ביולי 2011
  4. ^ אורן דותן, ‏בשם חופש הדת: קיבל אישור להצטלם עם מסננת פסטה על הראש לתעודת הזהות, באתר ‏מאקו‏, 1 באוגוסט 2013
  5. ^ אתר ספקטרום
  6. ^ Bobby Henderson, Pastafarian minister sworn into office, Church of the Flying Spaghetti Monster, ‏6/1/2014 (באנגלית)
  7. ^ Greg Fox, ‘Strainer’ things have happened, ObserverToday, ‏3/1/2014 (באנגלית)
  8. ^ AFP, ניו זילנד אישרה: חסידי 'מפלצת הספגטי' יכולים להתחתן, באתר ynet, 20 בדצמבר 2015
  9. ^ רשת 13, באישור משרד הפנים: ישראלי הצטלם לדרכון עם מסננת פסטה על הראש, באתר רשת 13, ‏4 בינואר 2018
  10. ^ המאמינים זועמים: הצבא האמריקני מסרב להכיר במפלצת הספגטי, באתר ישראל היום