מרטה וינשטוק-רוזין – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תוספת קלה לפי דבריה לפני מספר דקות בראיון עמה בערוץ הכנסת, בתוכנית "היו ימים" עם תום שגב
מ הסרת חזרה ומשפט לא ברור
שורה 14: שורה 14:


וינשטוק-רוזין השתתפה בפיתוח התרופה רסג'לין (אזילקט) של [[טבע תעשיות פרמצבטיות|טבע]], לטיפול ב[[מחלת פרקינסון]].
וינשטוק-רוזין השתתפה בפיתוח התרופה רסג'לין (אזילקט) של [[טבע תעשיות פרמצבטיות|טבע]], לטיפול ב[[מחלת פרקינסון]].

נשואה ל[[גריאטריה|רופא גריאטר]], אמה וסבתה.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־19:48, 6 במאי 2014

אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

מרתה וינשטוק-רוזין (נולדה ב-1935) היא פרופסור בית הספר לרוקחות של האוניברסיטה העברית בירושלים, כלת פרס ישראל לרפואה לשנת תשע"ד. פיתחה את תרופת ה"אקסלון" לטיפול במחלת אלצהיימר והשתתפה בפיתוח התרופה "רסג'לין" ("אזילקט") של טבע, לטיפול במחלת פרקינסון.

ביוגרפיה

מרתה וינשטוק-רוזין נולדה באוסטריה. בשנת 1939 נמלטה עם משפחתה לאנגליה. עם הגיעם לאנגליה נלקח אביה למעצר, בהיותו אזרח של מדינת אויב. ב-1956 החלה ללמוד בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת לונדון, והמשיכה לתואר שני. בשנת 1961 קיבלה תואר דוקטור לפרמקולוגיה. בגיל 28 מונתה למרצה בפרמקולוגיה. למדה אימונולוגיה, ובעקבות זאת עבדה במרפאת אלרגיה, וחקרה כיצד פועל חיסון לאלרגיה לאבקת פרחים.

נישאה לארנולד רוזין, לימים מנהל המחלקה הגריאטרית במרכז רפואי שערי צדק ויקיר העיר ירושלים. בסוף שנות ה-60 השניים עלו לישראל עם שלושת ילדיהם הקטנים, וכעבור שנה נולד ילדם הרביעי. ארנולד רוזין החל לעבוד בבית חולים בגדרה והיא החלה לעבוד כמרצה בכירה באוניברסיטת תל אביב.

בסוף שנות ה-70 הצטרפה לבית הספר לרוקחות של האוניברסיטה העברית בירושלים, ובשנת 1981 מונתה לפרופסור מן המניין. בשנת 1983 מונתה לראש המחלקה לפרמקולוגיה. חוקרת טיפולים תרופתיים במחלות ניווניות של מערכת העצבים המרכזית. במהלך עבודה פיתחה את מולקולת הריבסטיגמין, שעליה מבוססת תרופת האקסלון לטיפול במחלת אלצהיימר. לאחר שחברת "טבע" לא גילתה עניין בתרופה, היא נמכרה לחברת סנדוז (היום חלק מחברת "נוברטיס"), ומכירותיה הגיעו לשיא של מיליארד דולר לשנה. לפי דרישת החברה נשמרה בסוד זהותה של וינשטוק-רוזין כמפתחת התרופה, בנימוק של חשש מהחרם הערבי, ורק כעבור יותר מעשר שנים בוטלה הגבלה זו.

בשנת 2003 עברה למעמד של פרופסור אמריטה.

וינשטוק-רוזין נמנית עם המשקיעים בחברת "אברהם פרמצבטיקה".

וינשטוק-רוזין השתתפה בפיתוח התרופה רסג'לין (אזילקט) של טבע, לטיפול במחלת פרקינסון.

קישורים חיצוניים