פונדמנטליזם – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
FlappyUser (שיחה | תרומות)
←‏פונדמנטליזם מוסלמי: במקום לכתוב בטקסט, יש לשים תבנית. או שאני טועה?
שורה 35: שורה 35:
==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* {{אוניברסיטה משודרת|[[שמואל נח אייזנשטדט]]|פונדמנטאליזם ומודרניות}} ירושלים, 2002. ISBN 9650511768
* {{אוניברסיטה משודרת|[[שמואל נח אייזנשטדט]]|פונדמנטאליזם ומודרניות}} ירושלים, 2002. ISBN 9650511768
* <div class="mw-content-ltr">Malise Ruthven, '''Fundamentalism: A Very Short Introduction''', Oxford University Press, 2004</div>
* אדמיאל קוסמן, [http://www.haaretz.co.il/literature/safrut/print/1.1797378 האם צריך להרוג את שכנינו החילוניים?], הארץ, ספרים, ספרות ותרבות, 09.08.2012
* אדמיאל קוסמן, [http://www.haaretz.co.il/literature/safrut/print/1.1797378 האם צריך להרוג את שכנינו החילוניים?], הארץ, ספרים, ספרות ותרבות, 09.08.2012



גרסה מ־14:29, 8 במאי 2014

תבנית:שכתוב פונדמנטליזםאנגלית: fundamentalism, מהמילה fundamentality, שׁוֹרשִׁיוּת), הוא שאיפה לחזרה לדתיות המקורית אשר איננה מושפעת מהמודרניזציה. הפונדמנטליסטים מעוניינים ליצור מצב בו ההתקדמות האנושית לא תפגע בערכי הדת העליונים. הפונדמנטליסטים קוראים לחזרה למקורות הדת והחלת חוקי הדת על החברה.

לדעת עמנואל סיוון וסקוט אפלבי, בתנועות פונדמנטליסטיות בעת החדשה יש נטייה ברורה לייחס אלטעות למנהיגים דתיים, בניסוחים גורפים או מסויגים.

מקור השם הוא בפועל הלטיני foundo שפירושו לייסד, ומכאן שם העצם foundum (יסודות), הבא לציין שעל המאמין לדבוק ביסודות הראשוניים של הדת כפשוטם. המונח נטבע בתחילת המאה ה-20, ותיאר זרם דתי נוצרי פרוטסטנטי בארצות הברית, שדגל באמונה בכתבי הקודש (התנ"ך והברית החדשה) כפשוטם.

פונדמנטליזם נחשב לזרם דתי המאמין כי כל הנאמר בכתבי הקודש של דתו, במשמעותו הפשוטה, הוא אמת מדעית והיסטורית. הפונדמנטליזם מתנגד לפרשנות מודרנית של הכתובים ובעיקר כזו הרואה בהם אלגוריה. הוא אינו מתפשר על אמונתו ודוחה כל תאוריה שנחשבת מדעית שאינה עולה בקנה אחד עם הנאמר בכתבי הקודש (כגון תורת האבולוציה).

מאפיין נוסף של הפונדמנטליזם הוא האמונה שכתבי הקודש הם המקור הבלעדי לערכים מוסריים, ולא השיפוט האוטונומי האנושי. בשל כך הפונדמנטליסטים מתנגדים לרוב לנורמות מודרניות, כמו עקרונות הליברליזם של חופש ושוויון, הפמיניזם וכולי, ומכנים אותם "אופנות מתחלפות". במקרים מסוימים הם יאמצו את הנורמה החדשה, אבל יעשו מאמץ להוכיח שלמעשה זאת נורמה מושרשת בדתם מקדמת דנא.


פונדמנטליזם יהודי

ביהדות קיימים זרמים שונים בדרגות שונות של פונדמנטליזם, הקרויים לרוב "חרדים". בכלל אלו חרדים קיצוניים, חרדים מתונים, חרדים דתיים-לאומיים (חרד"ל) ואורתודוקסים שמרנים. הפונדמנטליזם היהודי החל מתגבר במחצית המאה ה-19, בהשראת החת"ם סופר שטבע את הביטוי חדש אסור מן התורה.

הפונדמנטליזם היהודי רואה בפרשנות הקאנונית (ע"ע קאנון) המאוחרת של הכתובים, זו הקרויה ביהדות "תורה שבעל פה", קבלה מדור לדור עד המקור האלוהי. (בהקשר זה מפורסם המדרש "כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש כבר נאמר למשה בסיני" (מדרש רבה, ויקרא, כב) - ראה מסורת (יהדות). זאת בניגוד לגישה הליברלית (ע"ע ליברליזם) הרואה בתורה שבע"פ יצירה אנושית הנוטלת לעצמה חרות ללוש את המקורות הקודמים לה כדי להתאימם לצורכי הדור וערכיו. גם לגישה זאת עומד מדרש מפורסם הסובב סביב הפסוק "לא בשמים היא".

פונדמנטליזם נוצרי


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

הפונדמנטליזם הנוצרי נהנה מתמיכה חזקה בקרב חוגים פרוטסטנטים בכמה אזורים בארצות הברית. האוונגליזם הינו זרם פונדמנטליסטי, לדוגמה.

פונדמנטליזם מוסלמי


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

הפונדמנטליזם המוסלמי דבק גם הוא בעקשנות בדברי הקוראן ותובע מהמדינה לאמץ את חוק האסלאם, הפונדמנטליזם המוסלמי החל מתחזק בשלהי שנות ה-70.

פונדמנטליזם בדתות המזרח

נדיר מאוד למצוא פונדמנטליזם בדתות המזרח הרחוק, בשל נטיית דתות אלו, ובראשן הבודהיזם, להתמקד בהשגיו הרוחניים של הפרט. עיקר עיסוקן במטרות הדת, לא במקורותיה, ועל כן הן אינן מתירות לפונדמנטליזם בקעה להתגדר בה. בשל סיבה זאת גם נדיר למצוא קנאות בדתות אלה, אשר הסובלנות לאחר ולאמונתו היא נר לרגליהן.

תנועות קנאיות

קיימות תנועות קנאיות אשר נהוג לקרותן "תנועות פונדמנטליסטיות", המנסות ליצור באמצעים פוליטיים, ותוך חזרה למקורות הדת, אדם חדש וחברה חדשה. השינוי הוא לא על ידי הטפה לחזרה לחיים נכונים, לשמירה קפדנית יותר על המצוות או לקיום אורח חיים מסורתי יותר, אלא תביעה לשינוי דרסטי באמצעות פעולות פוליטיות מכוונות, כאשר החידוש הוא בעצם האמונה שניתן לשנות את פני החברה ואת דמות האדם באמצעות פעולות כאלו. אלו אינן נחשבות לתנועות מסורתיות אלא כתנועות מודרניות בעלות תכונות זקוביניות מובהקות- הזקוביונים היו קבוצה קיצונית שפעלה בתקופה המהפכה הצרפתית ושאפה להשליט על החברה, ולו באמצעות טרור, סדר חברתי חדש בשם "התבונה הטהורה" וביקשו ליצור חברה חדשה באמצעות פעולה פוליטית טוטאלית וראו במתנגדים אויב שיש להילחם בו בכל דרך, ואם העם אינו מאשר את תוכניות המשטר שיקבעו יש דרכים של טרור והפחדה לכפות עליו שיעשה כך, כל מי שאינו מצטרף לתנועה נחשב ומוגדר כאויב.

למרות האמור לעיל חשוב לציין שאין זהות בין קנאות לפונדמטליזם. בכל הדתות קיימים זרמים פונדמנטליסטים שהם סובלנים יותר כלפי הזולת ואינם מנסים לכפות עליו את דעתם.

לקריאה נוספת

ראו גם

ערך זה הוא קצרמר בנושא דת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.