יקותיאל יהודה טייטלבוים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
כבר יש
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:


==בחיי אביו==
==בחיי אביו==
הרב יקותיאל יהודה הוא בנו השלישי של האדמו"ר הקודם מסאטמר, רבי [[משה טייטלבוים]]. נישא לבתו של הרב משה שפיץ, [[אב"ד]] [[ביסטריצה (עיר)|ביסטריצה]].
הרב יקותיאל יהודה הוא בנו השלישי של האדמו"ר הקודם מסאטמר, רבי [[משה טייטלבוים]]. נישא לחיה שרה שפיץ, בתו של [[אב"ד]] [[ביסטריצה (עיר)|ביסטריצה]].


עד לשנת [[1999]] נחשב אחיו הבכור, הרב [[אהרן טייטלבוים]], ליורש המיועד של אביו. לרב יקותיאל יהודה ניתנה משרה צדדית יחסית כרב קהילת סאטמאר בירושלים. בשנת 1999 נקרא הרב יקותיאל לשוב ל[[ארצות הברית]], שם הוכתר כרב ב[[וויליאמסבורג]]. מאוחר יותר, בצוואה שכתב בשנת [[2002]], ציווה האב למנות את הרב יקותיאל יהודה לאדמו"ר אחריו.
עד לשנת [[1999]] נחשב אחיו הבכור, הרב [[אהרן טייטלבוים]], ליורש המיועד של אביו. לו עצמו ניתנה משרה צדדית יחסית כרב קהילת סאטמאר בירושלים. בשנת 1999 נקרא לשוב ל[[ארצות הברית]], שם הוכתר כרב ב[[וויליאמסבורג]]. מאוחר יותר, בצוואה שכתב בשנת [[2002]], ציווה האב למנות את זלמן לאדמו"ר אחריו.


==הכתרתו לאדמו"ר==
==הכתרתו לאדמו"ר==
מסוף [[שנות ה-90]] התפלגה למעשה החסידות, בין תומכי הרב אהרן ותומכי הרב יקותיאל יהודה. החסידים התומכים באח הצעיר (המכונים בעגה הסאטמרית "זַלונים", בשל הכינוי "זלמן לייב" של הרב יקותיאל יהודה) טוענים כי מעשי האב בחייו וכן צוואתו אינם מותירים מקום לספק בדבר זהות היורש. הפלג האחר טוען כי האדמו"ר הקודם חלה ב[[מחלת אלצהיימר]], ולמעשה נשלט על ידי בני ביתו ומשמשיו. בנוסף לכך, טוענים ה"אהרונים" (על שם מנהיגם), כי בצוואה שכתב בשנת [[1996]] מינה האב את בנו אהרן ליורש, ואף גילה כי זוהי הצוואה המוחלטת והסופית.
מסוף [[שנות ה-90]] התפלגה למעשה החסידות, בין תומכי הרב אהרן ותומכי הרב יקותיאל יהודה. החסידים התומכים באח הצעיר (המכונים "זַאלי'ס" בז'רגון הסאטמרי) טוענים כי מעשי האב בחייו וכן צוואתו אינם מותירים מקום לספק בדבר זהות היורש. הפלג האחר טוען כי האדמו"ר הקודם חלה ב[[מחלת אלצהיימר]], ולמעשה נשלט על ידי בני ביתו ומשמשיו, ובעיקר הגבאי הראשי ר' משה פרידמן. בנוסף לכך, טוענים ה"אהרנים" כי קיימת צוואה משנת [[1996]] בה מינה האב את הבכור ליורש והודיע כי זהו רצונו הסופי.


מרכז הפלג של הרב יקותיאל יהודה בשכונת [[וויליאמסבורג (שכונה)|וויליאמסבורג]] ב[[ברוקלין]] שבניו-יורק, בעוד שמרכז הפלג של הרב אהרן הוא ב[[קריית יואל]] הסמוכה ל[[מונרו (ניו יורק)|מונרו]] שב[[ניו יורק (מדינה)|מדינת ניו יורק]]. שני הפלגים מנהלים מאבק ממושך על השליטה בנכסי החסידות.
הזאלים מרוכזים בשכונת [[וויליאמסבורג (שכונה)|וויליאמסבורג]] ב[[ברוקלין]] שבניו-יורק, בעוד שהאהרנים יושבים בעיקר [[קריית יואל]]. שני הפלגים מנהלים מאבק ממושך על השליטה בנכסי החסידות.


בשבט [[תשע"ג]], לראשונה מאז הכתרתו לאדמו"ר, ביקר בארץ ישראל לרגל נישואי נכדתו. במהלך ביקורו נפגש עם רבנים ואדמו"רים, ואף "[[אגודת ישראל|אגודאים]]", ובהם הרב [[שמואל אוירבך]], הרב [[חיים קנייבסקי]] ו[[יעקב אריה אלתר|האדמו"ר מגור]].
בשבט [[תשע"ג]], לראשונה מאז מינויו לאדמו"ר, ביקר בארץ ישראל לרגל נישואי נכדתו. במהלך ביקורו נפגש עם רבנים ואדמו"רים, ואף [[אגודת ישראל|אגודאים]], ובהם הרב [[שמואל אוירבך]], הרב [[חיים קנייבסקי]] ו[[יעקב אריה אלתר|האדמו"ר מגור]].


==משפחתו==
==משפחתו==
שורה 19: שורה 19:


ילדיו:
ילדיו:
*רבי [[חיים צבי טייטלבוים (ירושלים)|חיים צבי]], רבה של קהילת סאטמר בירושלים. חתנו של הרב אפרים למברגר, [[אב"ד]] [[חסידות מאקווא|מאקווא]] [[בורו פארק]].
* ר' [[חיים צבי טייטלבוים (ירושלים)|חיים צבי]], רבה של קהילת סאטמר בירושלים..
*רבי יעקב דב, אב"ד סיגט בבורו פארק. חתנו של הרב פנחס פוזן, אב"ד [[שמעון ישראל פוזן|שאפראן]] ויליאמסבורג.
* ר' יעקב דב, אב"ד סיגט בבורו פארק.
*חתנו הרב יצחק רוזנברגר, בנו של הרב [[יהושע רוזנברגר]], [[דיין (הלכה)|דיין]] ב[[העדה החרדית|עדה החרדית]] ורב קהילת [[משה אריה פריינד|רמ"א]] ב[[בית שמש]].
* חתנו ר' יצחק רוזנברגר, בנו של דיין העדה החרדית הרב יהושע רוזנברגר


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==

גרסה מ־17:30, 1 במאי 2015

רבי יקותיאל יהודה טייטלבוים

הרב יקותיאל יהודה טייטלבוים (מכונה: זלמן לייב; נולד כ"ד בכסלו תשי"ב, 23 בדצמבר 1951)[1] הוא האדמו"ר מחסידות סאטמר, מנהיג הפלג של החסידות שבסיסו בוויליאמסבורג שבניו יורק.

בחיי אביו

הרב יקותיאל יהודה הוא בנו השלישי של האדמו"ר הקודם מסאטמר, רבי משה טייטלבוים. נישא לחיה שרה שפיץ, בתו של אב"ד ביסטריצה.

עד לשנת 1999 נחשב אחיו הבכור, הרב אהרן טייטלבוים, ליורש המיועד של אביו. לו עצמו ניתנה משרה צדדית יחסית כרב קהילת סאטמאר בירושלים. בשנת 1999 נקרא לשוב לארצות הברית, שם הוכתר כרב בוויליאמסבורג. מאוחר יותר, בצוואה שכתב בשנת 2002, ציווה האב למנות את זלמן לאדמו"ר אחריו.

הכתרתו לאדמו"ר

מסוף שנות ה-90 התפלגה למעשה החסידות, בין תומכי הרב אהרן ותומכי הרב יקותיאל יהודה. החסידים התומכים באח הצעיר (המכונים "זַאלי'ס" בז'רגון הסאטמרי) טוענים כי מעשי האב בחייו וכן צוואתו אינם מותירים מקום לספק בדבר זהות היורש. הפלג האחר טוען כי האדמו"ר הקודם חלה במחלת אלצהיימר, ולמעשה נשלט על ידי בני ביתו ומשמשיו, ובעיקר הגבאי הראשי ר' משה פרידמן. בנוסף לכך, טוענים ה"אהרנים" כי קיימת צוואה משנת 1996 בה מינה האב את הבכור ליורש והודיע כי זהו רצונו הסופי.

הזאלים מרוכזים בשכונת וויליאמסבורג בברוקלין שבניו-יורק, בעוד שהאהרנים יושבים בעיקר קריית יואל. שני הפלגים מנהלים מאבק ממושך על השליטה בנכסי החסידות.

בשבט תשע"ג, לראשונה מאז מינויו לאדמו"ר, ביקר בארץ ישראל לרגל נישואי נכדתו. במהלך ביקורו נפגש עם רבנים ואדמו"רים, ואף אגודאים, ובהם הרב שמואל אוירבך, הרב חיים קנייבסקי והאדמו"ר מגור.

משפחתו

גיסיו הם רבי מאיר, חתנו של יוסף אשכנזי ואב"ד ביסטריץ; רבי אהרן טוביה, חתנו של האדמו"ר מסערט ויז'ניץ; הרב חיים אריה שפיץ, חתנו של הרב חיד"א וייס, ראש ישיבת עץ חיים ווילרייק; והרב שמואל שלמה ר"מ בישיבת סטמר בקווינס.

ילדיו:

  • ר' חיים צבי, רבה של קהילת סאטמר בירושלים..
  • ר' יעקב דב, אב"ד סיגט בבורו פארק.
  • חתנו ר' יצחק רוזנברגר, בנו של דיין העדה החרדית הרב יהושע רוזנברגר

הערות שוליים

  1. ^ אריה ארליך. מלכות של חסד. משפחה, כ"ט בכסלו תשע"ג. עמ' 28.


הקודם:
הרב משה טייטלבוים
אדמו"רי סאטמר הבא:
-