דייוויד גפן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד גפן
David Geffen
לידה 21 בפברואר 1943 (בן 81)
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ברוקלין עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
תקופת הפעילות מ-1961 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד לורנס גפןאנגלית: David Lawrence Geffen; נולד ב-21 בפברואר 1943) הוא איש עסקים ונדבן אמריקאי יהודי, מפיק תקליטים, סרטים והצגות במה. ייסד את חברת "גפן רקורדס" וביחד עם סטיבן ספילברג וג'פרי קצנברג יסד את דרימוורקס. על שמו נקרא בית הספר לרפואה של אוניברסיטת UCLA. גפן הוא אחד מעשירי תבל לפי רשימת הירחון פורבס והונו מוערך ב-8.2 מיליארד דולר אמריקני.[1]

אולם דייוויד גפן הול: חלק ממתחם מרכז לינקולן, הוא מקום משכנה של הפילהרמונית של ניו יורק בעשור השני של המאה ה-21

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גפן נולד ברובע ברוקלין למשפחה יהודית מזרח-אירופאית. הוריו נפגשו בארץ ישראל בימי המנדט הבריטי והיגרו יחד לארצות הברית. גפן למד באוניברסיטת טקסס באוסטין, אך לא סיים את לימודיו.

ב-1971 הקים גפן את אסילום רקורדס (Asylum Records) והחתים אומנים כגון האיגלס, ג'וני מיטשל, בוב דילן ולינדה רונסטאדט. ב-1972 נרכשה אסילום על ידי וורנר מיוזיק גרופ (אז חטיבה של האחים וורנר) תמורת 7 מיליון דולר. גפן המשיך לנהל את אסילום עד 1975, אז עבר להיות סגן יושב ראש אולפני הסרטים של האחים וורנר.

בשנת 1980 הקים גפן את חברת התקליטים גפן רקורדס, והפיק תקליטים לאמנים שונים, בהם שר, נירוונה, אירוסמית', פיטר גבריאל, Guns N' Roses, ניל יאנג וג'וני מיטשל. החברה נמכרה ל-MCA ב-1990 תמורת 550 מיליון דולר במניות MCA,[2] שהיו 12% ממניות החברה וגפן נעשה בעל המניות הגדול ביותר ב-MCA.

גפן הקים את חברת ההפקות גפן פילם, אשר הפיקה בין השאר את הסרטים חנות קטנה ומטריפה וביטלג'וס.

גפן קבע שיא למכירת תמונה כאשר מכר את "ציור מספר 5, 1948" של ג'קסון פולוק תמורת 140 מיליון דולר לדייוויד מרטינז ב-2006. השיא נשבר בשנת 2011 כאשר משפחת המלוכה של קטר רכשה את אחת היצירות בסדרת "שחקני הקלפים" של פול סזאן תמורת סכום של 250 מיליון דולר.

גפן הוא הומוסקסואל מוצהר, ובמאי 2007 פרסם מגזין "אאוט", הפונה ללהט"ב והגדול ביותר בתפוצתו בארצות הברית לקהל זה, כתבת שער תחת הכותרת "ההומואים והלסביות בעלי הכוח הרב ביותר באמריקה", ושם דורג גפן במקום הראשון.

באותה השנה תרם גפן 200 מיליון דולר לבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. זו היא התרומה הבודדת הגדולה ביותר לאוניברסיטת קליפורניה והתרומה הגדולה ביותר לבית ספר לרפואה כלשהו בארצות הברית.

בשנת 2021 הצהיר גפן לראשונה על מתן תרומה למוסד ישראלי. הוא הודיע על תרומה שהוא מתכוון להעניק לספריה הלאומית של ישראל. התרומה היא לצורך הקמתו של אודיטוריום בבניין החדש של הספרייה הלאומית. באודיטוריום שיקרא על שמו של גפן יתקיימו הרצאות קונצרטים ואירועי תרבות אחרים.[3][4]

באוקטובר 2023, גפן, יחד עם שחקנים, קומיקאים ומנהלי בידור מהוליווד חתמו על מכתב פתוח לנשיא ביידן. הם קראו לשחרור בני ערובה המוחזקים על ידי ארגון הטרור חמאס. הקמפיין שהושק לצד המכתב נקרא #NoHostageLeftBehind. המכתב מדגיש את הרצון לחופש הן לישראלים והן לפלסטינים לחיות בשלום ומגנה את האלימות של חמאס.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דייוויד גפן בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]