פלאנרי או'קונור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פלאנרי או'קונור
Mary Flannery O'Connor
פלאנרי או'קונור
פלאנרי או'קונור
לידה 25 במרץ 1925
סוואנה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 באוגוסט 1964 (בגיל 39)
מילדג'וויל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Mary Flannery O'Connor עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Memory Hill Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת איווה, קולג' ואוניברסיטת המדינה של ג'ורג'יה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות Wise Blood, The Complete Stories, אדם טוב קשה למצוא, The Violent Bear It Away, כל מה שעולה מתכנס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרי פלאנרי או'קונוראנגלית: Mary Flannery O'Connor‏; 25 במרץ 1925 - 3 באוגוסט 1964) הייתה סופרת אמריקאית. נולדה בסוואנה, ג'ורג'יה והתפרסמה בכתיבת סיפורים קצרים וחיבורים ששיקפו את אמונתה בנצרות הקתולית. היא כתבה שני רומנים, שלושים ושניים סיפורים קצרים, ומספר ביקורות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

או'קונור הייתה בתם היחידה של אדוארד ורג'ינה. אביה נפטר מזאבת כשהייתה בת 15. היא למדה בבית הספר התיכון פיבודי, שם שימשה כעורכת עיתון בית הספר. היא למדה לתואר ראשון בסוציולוגיה וספרות אנגלית במכללה לנשים בג'ורג'יה וסיימה ב-1945. באוניברסיטה יצרה מספר רב של ספרי קומיקס לעיתון הסטודנטים, ומבקרי ספרות רבים טענו כי הסגנון הייחודי של יצירות הקומיקס שלה עיצב את התקופה המאוחרת של יצירות הסיפורת שלה.

בשנת 1946 התקבלה לסדנת כתיבה יוצרת באוניברסיטת אייווה, שם הכירה סופרים ומבקרים בעלי שם אשר לימדו במקום. מנהל הסדנה, המשורר האמריקאי פול אנגל (אנ'), היה הראשון שקרא את הטיוטה הראשונה ליצירה שלימים תהפוך לרומן דם חכם (Wise Blood).

ב-1949 פגשה את המשורר והמתרגם הידוע רוברט פיצג'רלד (אנ') ועברה לגור אתו ועם אשתו בביתם שבקונטיקט. פיצג'רלד כתב את המבוא[1] שעסק בחייה וביצירות הספרותיות שלה לקובץ הסיפורים "כל מה שעולה מתכנס" (Everything that Rises Must Converge).

או'קונור ידועה בעיקר בזכות סיפוריה הקצרים, היא פרסמה שני קובצי סיפורים: "איש טוב קשה למצוא" (1955) ו"כל מה שעולה מתכנס" (פורסם לאחר מותה ב־1965), ושני רומנים: "דם חכם" (1952) ו"האלימים יישאוה" (1960). בנוסף, פורסמו כמה ספרים שכוללים יצירות אחרות שאינן רומנים.

ניתן לחלק את קריירת הכתיבה שלה לארבע תקופות המדגישות את מיומנותה ואת כישוריה כסופרת:

  • תקופת לימודיה: סדנת הכתיבה באייווה, סיפורים המתפרסמים לראשונה, כתיבת הטיוטה לרומן "דם חכם". השפעות ספרותיות הכוללות את נתניאל הות'ורן, אדגר אלן פו והנרי ג'יימס.
  • התקופה המוקדמת: השלמת היצירה "דם חכם" ופרסומה. בתקופה זו היסוד הדומיננטי הוא סאטירה, ביצירה ניתן לראות את השפעתו של הפילוסוף ז'אק מאריטן (אנ').
  • התקופה האמצעית: "אדם טוב קשה למצוא" יוצא לאור, כמו גם "האלימים יישאוה". באותה תקופה יסודות על טבעיים תופסים מקום עיקרי ביצירה.
  • התקופה המאוחרת: נכתב "כל מה שעולה מתכנס", בה ניתן לראות את השפעתו הספרותית של הפילוסוף פייר טייאר דה שארדן, בתקופה זו מתרחב רעיון העיוות הגרוטסקי.

בקיץ 1952 אובחנה או'קונור בזאבת, בדיוק כמו אביה, ובעקבות מחלתה חזרה לבית משפחתה במילדג'וויל, ג'ורג'יה. היא המשיכה לחיות 12 שנים לאחר שאובחנה, כ-7 שנים מעבר לציפיות הרופאים. בשעה שנלחמה במחלת הזאבת, השלימה הסופרת יותר מ-24 סיפורים קצרים ואת כתיבת שני הרומנים. היא נפטרה ב-3 באוגוסט 1964, בגיל 39.[2]

מאפייני היצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב היצירות מתרחשות בדרום ארצות הברית בדגש על דמויות בעלות פגם מוסרי שיש להן אינטראקציה עם אנשים עם מוגבלויות, בעוד נושא הגזענות מופיע ברקע באופן תדיר.

בסיפוריה מופיעים לעיתים קרובות דימויים הקשורים לציפורים. או'קונור גידלה בילדותה ציפורים ועופות, ולאחר שחזרה בבגרותה לבית משפחתה, היו לה 100 טווסים בהם טיפלה. ב- 1932, כאשר היתה ילדה, צולמה עבור יומן החדשות British Pathé יחד עם התרנגולות שגידלה, שאחת מהן נראית ביומן החדשות הולכת לאחור[3]. בראיונות שנתנה בהמשך חייה נהגה אוקונור לספר על הארוע . פעם אמרה שהיתה בת חמש כאשר צולם הסרט, ובראיונות אחרים בת שש ובת אחת עשרה. היא נהגה לאמר , כנראה בהומור, שזה היה ארוע השיא של חייה, וכל מה שהיה לאחר מכן היה "אנטי קליימקס"[4].

כתיבתה מאופיינת בסגנון גותי המבוסס על דמויות גרוטסקיות בסיטואציות אלימות, כאשר קיים פער בין תפיסת המציאות המוגבלת של גיבוריה לבין הגורל המר שמצפה להם. היא השתמשה בחוסר היכולת של הדמויות להשלים עם סוגיות גזע, עוני וקיצוניות על מנת להמחיש את כישלון הסביבה החילונית במאה העשרים. למרות חייה המבודדים, חיבוריה חושפים הבנה יוצאת דופן של דקויות ההתנהגות האנושית. מבחינה פוליטית שמרה הסופרת על השקפת עולם פרוגרסיבית רחבה בחיבור לאמונתה הקתולית, ובנוסף תמכה במרטין לות'ר קינג הבן ובתנועה לזכויות האזרח.

חיבוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת ספרה של או'קונור בהוצאת כתר
  • (1952) Wise Blood
    • תורגם לעברית בידי דבורה שטיינהרט, בשם "דם חכם", בהוצאת כתר, 2021.[5]
  • (1960) The Violent Bear It Away

קובצי סיפורים קצרים

  • A Good Man is Hard to Find, 1955
    • תורגם לעברית כ"אדם טוב קשה למצוא" בהוצאת כתר.
  • Everything That Rises Must Converge, 1965
  • The Complete Stories, 1971

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פלאנרי או'קונור, 'טבעה ומטרתה של הסיפורת' - מבחר הרצאות [כולל את ההרצאות: טבעה ומטרתה של הסיפורת, על כתיבת סיפורים קצרים, על הוראת הספרות וכן לקט תשובות ושאלות מתוך ראיונות שנערכו עם המחברת]. מאנגלית: יהודה ויזן, דחק, סדרת דרש - לכתבי מופת באסתטיקה ופואטיקה, 2021.
  • פלאנרי או'קונור, 'דם חכם' – פרק ראשון (מאנגלית: אלינוער ברגר). דחק - כתב עת לספרות טובה, כרך ה, 2015

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלאנרי או'קונור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Flannery O`Connor, Everything That Rises Must Converge, New York: Farrar, Straus and Giroux, 1984 25th, 1956. (באנגלית)
  2. ^ Flannery O'Connor (1925-1964), New Georgia Encyclopedia (באנגלית)
  3. ^ קישור לסרט משנת 1932 בו נראית או'קונור בילדותה
  4. ^ Univ. Press of Mississippi, Conversations with Flannery O'Connor, 1987, עמ' viii, 4
  5. ^ אתר למנויים בלבד עדי קיסר, "דם חכם": מסע אל החושך שבנפש האדם עם המדריכה הטובה ביותר, באתר הארץ, 05 בינואר 2022