קזרטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קזרטה
Caserta
סמל קזרטה
סמל קזרטה
סמל קזרטה
דגל קזרטה
דגל קזרטה
דגל קזרטה
ארמון קזרטה
ארמון קזרטה
מדינה איטליהאיטליה איטליה
מחוז קמפניהקמפניה קמפניה
נפה קזרטה
ראש העיר פיו דל גאודיו (Pio del Gaudio)
שפה רשמית איטלקית
שטח 53 קמ"ר
גובה 68 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 72,805 (1 בינואר 2023)
 ‑ צפיפות 1500 נפש לקמ"ר (2011)
קואורדינטות 41°04′N 14°20′E / 41.067°N 14.333°E / 41.067; 14.333
אזור זמן UTC +1
http://www.comune.caserta.it

קזרטהאיטלקית: Caserta) היא בירת נפת קזרטה שבמחוז קמפניה שבאיטליה. העיר היא מרכז חקלאי, מסחרי ותעשייתי חשוב השוכנת במרחק 40 ק"מ מצפון לנאפולי. היא ממוקמת בשולי מישור קמפניה למרגלות רכס הרי האפנינים. קזרטה ידועה בעיקר בשל ארמון קזרטה, שב-1997 הוכרז כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קזרטה המודרנית הוקמה סביב למגדל המגן שהוקם בתקופה הלומברדית על ידי פנדו, נסיך קפואה. פנדו הרס את העיר המקורית בערך בשנת 863. המגדל הוא חלק מהארמון ששימש כמקום מושבם של רוזני קזרטה וכמעון מלכותי. העיר וסביבתה היו נחלתם של בני משפחת אקוואויוה (Acquaviva), שעקב החובות הכספיים שנקלעה אליהם, מכרה את הנחלה למשפחה המלכותית. המשפחה המלכותית בחרה במקום לבנייתו של הארמון החדש שלה, שהיה נראה מתאים יותר לבנייה בפנים הארץ בהשוואה לארמון הקודם ששכן על מפרץ נאפולי.

עם סיומה של מלחמת העולם השנייה שימש הארמון המלכותי כמקום מושבו של המפקד העליון של כוחות בעלות הברית. המשפט הראשון על פשעי מלחמה התנהל כאן ב-1945. הגנרל הגרמני אנטון דוסטלר (Anton Dostler) נידון כאן למוות והוצא להורג בעיירה אברסה (Aversa) הסמוכה.

אתרים חשובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר החשוב ביותר בקזרטה הוא ארמון קזרטה שהוכרז כאתר מורשת עולמית מטעם ארגון אונסק"ו. הארמון נבנה במאה ה-18 על ידי האדריכל האיטלקי לואיג'י ונוויטלי (Luigi Vanvitelli) בהשראתו של ארמון ורסאי עבור מלכי בית בורבון שמלכו על ממלכת שתי הסיציליות. זהו אחד האתרים המתויירים ביותר במדינה. הארמון מכיל יותר מ-1200 חדרים, המעוטרים במגוון סגנונות. הוא שימש כאתר צילום לכמה סרטי קולנוע כמו מלחמת הכוכבים - פרק 1: אימת הפנטום, מלחמת הכוכבים - פרק 2: מתקפת המשובטים, מלאכים ושדים ומשימה בלתי אפשרית 3. הפארק הצמוד הוא באורך 3.2 ק"מ ומכיל מפלים, אגמים וגנים רבים, בין השאר גן אנגלי מפורסם.

כמו כן נמצאים בקזרטה הארמון הישן (Palazzo Vecchio) שנבנה במאה ה-14 ושופץ על ידי ונוויטלי כמעון זמני למשפחה המלכותית, הקתדרלה מהמאה ה-18 ואקוודוקט ונוויטלי מהמאה ה-18.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קזרטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]