קירות שקופים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קירות שקופים
פעילות קידום טבעונות ושחרור בעלי חיים
התאגדות עמותה
שפה רשמית עברית
מדינה ישראל
מייסדים טל גלבוע, רועי שפרניק
תקופת הפעילות 2014–הווה (כ־10 שנים)
אתר "קירות שקופים"
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קירות שקופים היא עמותה ישראלית, שמטרתה לתעד ולחשוף את סבלם של בעלי החיים בתעשיות שמפיקות מוצרים מן החי. שם העמותה נלקח מציטוט של לינדה מקרטני: ”אם לבתי מטבחיים היו קירות שקופים, כל העולם היה הופך לצמחוני”.

העמותה נוסדה באוקטובר 2014 על ידי טל גלבוע ורועי שפרניק. משנת 2013 פעילי העמותה מתעדים מתקני תעשייה בישראל, עורכים תחקירי סתר, מקיימים הרצאות ומפיצים סרטונים ברשתות החברתיות - במטרה להעלות את המודעות לנזק שגורמות תעשיות המזון מן החי לסביבה, ולתרומה של תזונה צמחית לבריאות האדם.

תיעוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

טל גלבוע עם עגלה רכה בכלוב ביונקיה במושב בצפון, במהלך תיעוד של קירות שקופים
לול ביצים גדול במרכז הארץ. תיעוד של קירות שקופים
חזירייה בישראל. תיעוד של קירות שקופים
אפרוח פטם עם חזה מוגדל יחסית למשקלו עקב השבחה. תיעוד של קירות שקופים
עגלים זכרים צעירים שנולדו ברפת חלב גדולה בקיבוץ בצפון הארץ, מבוססים בבוץ מעורב בהפרשותיהם במפטמה הצמודה לרפת. תיעוד של קירות שקופים

פעילי העמותה עוסקים בתיעוד רפתות, לולים, דירים, חזיריות, בתי מטבחיים ומתקנים אחרים של תעשיית בעלי החיים. נכון לראשית 2020 העמותה תיעדה ברוב המושבים והקיבוצים בישראל, בחלקם יותר מפעם אחת.[דרוש מקור]

מהחומר המצולם נוצרה ההרצאה "קירות שקופים"[1] שנועדה לחשוף את הציבור הישראלי למצוקת בעלי החיים בתעשיית המוצרים מן החי. ההרצאה נדדה ברחבי הארץ, ולאחר מכן נערכה לסרט שהופץ ברשת, שנצפה כ-2.7 מיליון פעמים, נכון לינואר 2020. לאחר מכן יצרה העמותה את ההרצאה "שתולים בגיהנום"[2] יחד עם התחקירן רונן בר. בהרצאה מסופר על תיעוד הסבל של בעלי החיים ועל הקשיים הנפשיים שכרוכים בתיעוד כזה. בנוסף, העמותה פועלת לחשיפה של קשרי הון-שלטון-מזון בישראל, וייצרה סרט בשם זה[3].

בשנת 2017 עבד תחקירן עמותת קירות שקופים במשך 3 חודשים במדגרת קבוצת יבנה וערך חקירה סמויה של הנעשה בה. הוא תיעד התעללות באפרוחים בני יומם, מה שנערך לסרט[4] שעלה לערוץ היוטיוב של העמותה.

באותה שנה עבד פעיל של העמותה בבית המטבחיים "בקרנה בשר הכפר" בחיפה, ותיעד את הנעשה בו במשך שמונה חודשים. העמותה גייסה יותר מ-260,000 ש"ח בשביל לפרסם את הצילומים. הפרויקט כונה "התחקיר שמרעיד את המדינה"[5], ופורסם לראשונה בתוכנית הטלוויזיה "הצנרת" בערוץ 2 ב-25 באוקטובר 2017. בהמשך עלה סרטון לא-מצונזר של התחקיר לערוץ של קירות שקופים ביוטיוב.

לאחר מכן הפיקה העמותה ארבעה סרטונים נוספים, בהם נראים ידוענים ישראלים צופים בתחקיר ומגיבים אליו. בין הידוענים: יאיר נתניהו, יובל שם-טוב, שימי תבורי, גיא מרוז, ליהיא גרינר, מישל טרוני, דליק ווליניץ, גדי וילצ'רסקי ועוד. מבין הסרטים הנוספים אותם הפיקה העמותה נמנים "חלב מגואל בדם"[6] אודות תעשיית החלב, גם בהקשר של הפרקטיקות המופעלות על הפרות וגם בהקשר הבריאותי, ו"ההונאה"[7] אודות תעשיית העופות והביצים. סביב שני הסרטים נעשו קמפיינים שכללו פרסום ממומן ואף שלטי חוצות.

לקראת חג השבועות תשע"ט (2019), הפיקה העמותה קמפיין בשם "האוטובוס הטבעוני", בו הודבקו על כל צדדיו של אוטובוס פוסטרים שקוראים לחגוג את החג עם מזון צמחי במקום מוצרי חלב. האוטובוס נדד ברחבי הארץ, ובעצירות שלו עמדו לידו פעילים, עשו הסברה וחילקו מתכונים. ביוני 2019 סיימה גלבוע את תפקידה בעמותה והחלה לעבוד עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כיועצתו האישית לענייני בעלי החיים, בעוד שפרניק ממשיך את הניהול השוטף של העמותה.

כנסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה ערכה מספר כנסים רבי משתתפים שעסקו בבעלי החיים, טבעונות ואקטיביזם. הכנסים כללו הרצאות, פאנלים, הופעות, דוכני מזון ודוכנים נוספים, וסיכמו את הפעילויות של השנה החולפת ואת היעדים והאסטרטגיה לעתיד.

ב-24 ביוני 2016 התקיים בקמפוס אמנויות בתל אביב כנס שחרור בעלי חיים הראשון, וב-7 ביולי 2017 התקיים במרכז דוהל בתל אביב כנס שחרור בעלי חיים השני. ב-24 בנובמבר 2017 התקיים בהיכל התרבות של מועצה אזורית דרום השרון כנס עוצמה טבעונית, שהפגיש את מיטב הספורטאים הטבעונים בישראל יחד עם אנשי תזונה מקצועיים. ב-15 בדצמבר 2017 התקיים במרכז מרום נווה ברמת גן כנס מטבעונות לאקטיביזם - דור המהפכה, שיועד לבני ובנות נוער טבעונים מכל רחבי הארץ. ב-6 ביולי 2018 התקיים במרכז וואהל ברמת גן כנס שחרור מוחלט (פרי שיתוף פעולה של העמותה ותנועת שחרור מוחלט) וב-5 באפריל 2019 התקיים כנס שחרור מוחלט נוסף באותו מקום.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]