רציתי שתדע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"רציתי שתדע"
סינגל בביצוע עוזי חיטמן
יצא לאור 1977
סוגה זמר עברי
שפה עברית
אורך 2:58
כתיבה עוזי חיטמן
לחן עוזי חיטמן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"רציתי שתדע" הוא שיר ישראלי שכתב, הלחין וביצע עוזי חיטמן.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב בסוף שנת 1977 ונכלל באלבומו השני של חיטמן "נולדתי לשלום", אלבום אשר הוקדש לבנו הבכור שנולד באותה העת.[1] השיר מיצב את חיטמן ככותב שירים ילדים.[2] חיטמן הופיע עם השיר בפסטיבל שירי הילדים של 1977 ובהמשך הגיע השיר למקום ה-5 במצעד הפזמונים העברי השנתי של שנת תשל"ח.

השיר עוסק בפנייתו של ילד לאלוהים תחת הכותרת "אלוהים שלי רציתי שתדע". הילד הדובר בשיר מספר לאלוהיו על שני חלומות שחלם, באחד מהם חל מפגש עם מלאך ובשני עם מלח שמספרים לו שהגיעו כדי לברך בשלום את ילדי העולם. בסיום השיר מתגלה לילד כי עדיין לא שורר שלום בעולם, אך הוא אינו פונה לאלוהים בבקשה ומסתפק בסיפור. בכך מתבטאת בשיר תמימותו של הילד לצד שאיפתו הנאיבית לשלום.

בשנת 2004 השיר נבחר כשיר האהוב ביותר מפסטיבלי הילדים במצעד פסטיבלי הילדים שערך האתר ynet[3]. בשנת 2011 נבחר לשיר הילדים האהוב במצעד שערכו עיתון ישראל היום וזכיינית ערוץ 2 קשת[4]. במסגרת הזכייה ביצעו את השיר משתתפי התוכנית "בית ספר למוסיקה".

גרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר זכה לעשרות גרסאות כיסוי[5], ובהן של עופר לוי ולאה לופטין באלבומם המשותף הארץ המובטחת, נתי לוי באלבומו נוסע ויהודה סעדו במסגרת המופע שיר נולד. בשנת 2004 הרכב ההיפ הופ הישראלי הדג נחש הקליט גרסה מחודשת לשיר, עם מילים נוספות שכתבו חברי הלהקה. גרסה זו נכללה באלבומה של הלהקה "חומר מקומי".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]