נתי לוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נתי לוי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 14 באפריל 1969 (בן 55)
ישראלישראל ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1987
סוגה מוזיקה מזרחית, מוזיקה ים תיכונית, זמר עברי
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים האחים ראובני
ליפז
בן מוש הפקות
שיתופי פעולה בולטים

שיר לוי ישי לוי גיא יהוד פיני חדד

חיים ישראל לידור יוספי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נתי (נתנאל) לוי (נולד ב-14 באפריל 1969) הוא זמר, יוצר, פזמונאי, ומלחין ישראלי, נחשב לאחד ממובילי ז'אנר המוזיקה המזרחית והים תיכונית בשנות ה-80 וה-90.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-80 – פריצה ונסיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי נולד להורים ממוצא תימני וגדל בראש העין. יכולת השירה וההגייה התימנית הושרשה בו כילד וכנער בין היתר, מהתפילות והמזמורים, אליהם נחשף בבית הכנסת. אחיו הוא הזמר ישי לוי, ואחיינו הוא הזמר שיר לוי.

מי שגילה את לוי, והחליט להפיק לו אלבום, היה היוצר והמלחין ציון שרעבי. באותה תקופה, במחצית השנייה של שנות ה-80, שרעבי כבר הספיק לעבוד וליצור שירים לזוהר ארגוב, חיים משה, משה גיאת, מרגלית צנעני וגם לאחיו של נתי - ישי לוי[1].

בשנת 1987 יצא אלבום הבכורה שלו – "שלום נערתי" בחברת התקליטים של האחים "בן מוש", ובהפקתו של ציון שרעבי. עיבודי האלבום נחלקו בין יגאל חרד (6 שירים) ומשה בן מוש (3), כששיר הנושא עובד במשותף על ידי משה בן מוש ואריה ברקוביץ'. ציון שרעבי, שלקח תחת ידיו את ניהולו של לוי, גם יצר את מרבית שירי האלבום[2].

השיר שפתח את האלבום "סוכר", הפך לאחד הלהיטים הכי גדולים בכל הזמנים במוזיקה המזרחית/ים-תיכונית[3]. עוד בלטו באלבום: "נטלי" (מילים: מיקי מדר, לחן: ציון שרעבי), "אישה" (מילים ולחן: מיקי מדר), "בוקר נהדר" (מילים: שמרית אור, לחן: מיקי מדר), "פרא אדם" (שנכתב על אחיו הצעיר של ציון שרעבי, ירון יעקב, שהתדרדר לפשע ונהרג באותה שנה), "ריקדו אחיי" (שקרא לדו קיום), והבלדה המרגשת "בני" (שלפי גרסה מסוימת יועדה במקור להיות מוקלטת על ידי זוהר ארגוב). האלבום נחל הצלחה גדולה[4].

בפברואר 1989 זכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר המזרחי שנערך באולם הסינרמה עם השיר "אש"[5], חודש אחר כך יצא האלבום השני של לוי – "אש", שקיבע את מעמדו כזמר בכיר בז'אנר[6], והוא החל להופיע יחד עם מוזיקאים מובילים דוגמת איציק קלה ומרגלית צנעני[7].

ציון שרעבי, מנהלו של נתי לוי, עזב את חברת התקליטים של האחים "בן מוש" והאלבום הופץ בחברה עצמאית קטנה בשם "ליפז". כל מילות עשרת השירים באלבום נכתבו על ידי שרעבי עצמו, כשהפעם העיבודים נחלקו בין יגאל חרד (5 שירים), אריה ברקוביץ' (4 שירים), ושיר אחד "קלאופטרה" (המספר את סיפורה ההיסטורי של מלכת מצרים) עובד על ידי המוזיקאי והזמר מיקי גבריאלוב. שיר הנושא של האלבום הפך ללהיט הגדול ביותר מתוכו.

בין שירי האלבום: "זוהר איש הזמר" (שנכתב לזכרו של זוהר ארגוב), "הו אלי" (לחן פרסי), "אל תלכי" (לחן של מיקי מדר, לעיבוד של אריה ברקוביץ', כאשר לשיר ישנם מספר גרסאות, בהן הוא מבוצע כולו או בחלקו בלחישה), "נער מתבגר" (ללחן של מיקי מדר, ועיבוד כינורות של יגאל חרד), "ילדים" (לחן של נועם נתנאל) ו"מזמין אותך לרקוד" (לחן פרסי).

לוי עצמו, לא היה שלם עם חלק מהעיבודים שנעשו באלבום. בראיון שנתן 3 שנים אחרי, הוא התבטא כי חלק מהעיבודים היו מתחכמים בעיניו, ונתן כדוגמה את הלחישה ב"אל תלכי".

ב-1989 השתתף לוי בפסטיבל בצבעים טבעיים עם השיר "זרוקי" שזכה במקום התשיעי[8]. השיר שביצע, "זרוקי", יצא אחר כך כתקליט שדרים[9].

באפריל 1990 לוי הוציא את אלבומו השלישי "נשיקות". האלבום הופק על ידי חברת "האומנים בידור לכל" בבעלותה של שושנה ברסקי (אחותו של יעקב אלפרון)[10].

האלבום כלל 9 שירים, כששיר הנושא (מילים ולחן: ציון שרעבי, עיבוד: אריה ברקוביץ') הפך ללהיט הגדול מתוכו. בין השירים הקצביים באלבום: "תפילה נואשת" (מילים: יוש גרנות, לחן: ציון שרעבי, עיבוד: יעקב למאי), ו"בסוף הרמדאן" (שיר המספר על דו קיום בין יהודים וערבים שכתב והלחין ציון שרעבי, לעיבוד של נחום עושרי). עוד בלטו: הבלדות "ים בעינייך" (מילים ולחן: ציון שרעבי, עיבוד: יעקב למאי), "העלם" (מילים: ציון שרעבי, לחן: גבי דהאן, עיבוד: יעקב למאי - שיר שנכתב על האח ישי לוי, והתמכרותו לסמים), "המלכה שלי" (מילים: ציון שרעבי, לחן: גבי דהאן, עיבוד: אריה ברקוביץ') ו"שמע בני" (מילים: מספר 'משלי' לחן: ציון שרעבי, כשמרגלית צנעני מקליטה במקביל את השיר לאלבומה "מנטה", שיצא ב-89'). את האלבום חתמה מחרוזת בערבית - "עלא עידק ג'ינג'יה" שאורכה לא פחות מ-9 דקות.

שנות ה-90[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום "אדמה חרוכה" שיצא בשנת 1991, לא היה אלבום מגובש, אלא הורכב משירים שלוי הקליט בין השנים 1988 ל-1991, ושלא נכנסו לשלושת תקליטיו הראשונים.

השירים עובדו על ידי מספר רב של מוזיקאים, והוקלטו ב-4 אולפנים שונים: אולפני "קיסר", "קולינור" "ויליג'" ואולפני "בן צור". בין השירים: "אמן" (מילים: יואב גינאי, לחן: ציון שרעבי, עיבוד: ננסי ברנדס, שנשלח לקדם אירוויזיון, אך לא התקבל אליו), "אלוהיי מדוע בעולם" (מילים: ציון שרעבי, לחן: יווני, עיבוד: יגאל חרד, שמוכר גם בביצועם של זמר הנשמה אוריאל שלומי ושל אייל גולן מאלבומו "בהופעה חיה" מ-1996), "זרוקי" (מילים ולחן: ציון שרעבי, עיבוד: רוני וייס), שבוצע בפסטיבל בצבעים טבעיים ב-1989, "אנה הלכו" (שהיה אמור למעשה להופיע באלבום הראשון, אך לא נכנס אליו, בסופו של דבר), שיר בערבית - "יא אמירה" (מילים ולחן: ציון שרעבי, עיבוד: יגאל חרד), "כמה כמה" (מילים: ציון שרעבי, לחן: יווני) ודואט עם האח ישי לוי – "עשה לה ילד" (מילים ולחן: ציון שרעבי, עיבוד: יאיר שדה), כשבמקביל הקליט לוי את השיר גם עם הזמרת תמי אבני. בנוסף עליהם נכלל באלבום ביצוע חי ל"כבר עברו השנים" במופע לזכרו של זוהר ארגוב, שנערך בבנייני האומה ב-1990, בניצוחו של יהודה קיסר.

ביולי 1992 יצא אלבומו החמישי במספר – "רוח סתיו", שהיה כבר אלבום שהוקלט כמקשה אחת. עיבודי השירים באלבום נחלקו בין 2 מוזיקאים: נחום עושרי (5 שירים) ואריה ברקוביץ' (4 שירים). כסינגל הראשון מתוך האלבום יצא "תכתבי עוד הלילה" (מילים ולחן: מיקי מדר, עיבוד: אריה ברקוביץ'). שיר הנושא באלבום היה חידוש לשיר ששר במקור זמר נשכח בשם שלום הלל באלבום שיצא בתחילת שנות ה-80. עוד חידוש, שהפך גם ללהיט, היה ל"עמק הפרחים", במקור מתוך אלבום הבכורה של אהובה עוזרי מ-1975. חידוש שלישי היה לשיר "עוד יהיו ימים" (מילים ולחן: מיקי מדר), שיצא במקור באלבומו של ששי יעיש ב-1989. השיר יצא באותה שנה גם באלבומו של ישי לוי עם עיבוד שונה (של יעקב למאי). שני שירים שהופיעו כבר באלבומים הקודמים של נתי וישי לוי היו: "כמה כמה" ו"תורי תורי" (בשניהם מילים: ציון שרעבי, לחן: יווני, עיבוד: נחום עושרי). שירים נוספים: "לא תמו נעוריי" (מילים של אברהם לוי, ולחן של דני שושן), "יש בה קסם" (פרי עטו של היוצר והמוזיקאי אבשלום צוברה), ו"צעירה בשנים" (סנונית ראשונה פרי עטו של נתי לוי ללחן של מיקי מדר). העיבודים באלבום נעו בין חפלה מזרחית, אלמנטים טורקיים וספרדיים ואפילו בלדות רוקיות.

האלבום "רוח סתיו" שהופק והופץ לראשונה על ידי חברת התקליטים של "האחים ראובני" נחל הצלחה פחותה במכירות לעומת שלושת האלבומים הראשונים של לוי. ב-1993 האלבום הועלה על גבי דיסק, אליו נוספו 3 רצועות בונוס: מחרוזות מלהיטיו הקודמים: "סוכר" ו"נטלי", "אש" ו"נשיקות", "פרא אדם" ו"המלכה שלי" - כולם בעיבודו של אריה ברקוביץ'.

בשנת 1993 יצא אלבומו ה-6, "השמיים הם הגבול", גם כן בחברת התקליטים של "האחים ראובני". מלבד שיר הנושא שעובד על ידי אושר כהן, העיבודים ביתר השירים נחלקו בין נחום עושרי (6 שירים) ואריה ברקוביץ' (5 שירים). עוד בלטו באלבום: "שיר אהבה לרודוס", ו"שיכור על המרפסת" באווירה יוונית, "פני מלאך/דוניה" (כשממש באותו הזמן הזמר אייל גולן מקליט גם הוא את השיר בהדרכתו של ציון שרעבי ובעיבוד כמעט זהה), הבלדות: "הדלתות", "את" (מילים: אברהם לוי, לחן: מיקי מדר), "הקבצן" (מילים: אלי קפה לוי, לחן: אבנר גדסי), "דוד ויהונתן', "די לשנוא" (מילים ולחן: ציון שרעבי), ואפילו שיר אהבה לארץ ישראל – "אם אחת ארץ אחת"

האלבום זכה להצלחה נאה הן במכירות, והן בהשמעות רדיופוניות (בגטאות של הזמר המזרחי, דאז, בעיקר ברשת ג'). בראיונות שהעניק לאחר צאת האלבום – סיפר לוי על החזרה למסורת ולחיק הדת, שמלווים בחבישת כיפה, והפסקת הופעות בלילות שבת.

בתחילת שנת 1994 הקליט נתי לוי את "חנות מעולם אחר" (מילים: דודו ברק, לחן: יוני רועה, עיבוד: זוהר זיו) – השיר הופיע באלבום "פיצוץ אטומי", שהכיל שירים של זמרים שונים, אך מעולם לא הופיע על גבי אלבום סולו של לוי.

באותה השנה יצא תקליט אוסף של לוי - "מזמין אותך לרקוד" שמכיל 16 רצועות שכולן לקוחות מאלבומיו הקודמים של לוי, פרט לשיר "בודד ברוח" (מילים: יורם הראל חיימוב לחן: אורי חיימוב, עיבוד: אריה ברקוביץ'), שהוקלט לאלבום "השמים הם הגבול", אך לא נכנס אליו.

בשנת 1996 הוחתם לוי בחברת התקליטים "הליקון". היה זה מהלך מפתיע ונחשוני לאחר שנים רבות, בה הוחתם זמר מהז'אנר המזרחי/ ים-תיכוני בחברת תקליטים 'ממוסדת'. קדמו לו אז רק ההחתמה של שימי תבורי ואבנר גדסי בחברת סי.בי.אס. בתחילת שנות ה-80[11].

בספטמבר אותה שנה יצא האלבום הראשון בהפקה והפצה של "הליקון" – "האור קרוב". לראשונה נחשף כישרונו של לוי ככותב וכמלחין, כאשר הוא יוצר את מרבית שירי האלבום. על עיבודי כל השירים וההפקה המוזיקלית הופקד צור בן-זאב. מלבד שיר הנושא ללחן אלג'יראי, בלטו עוד: "סטאלה" ו"באתי עם הליל" (בשניהם מילים ולחן: נתי לוי) החפלאיים, וכן הבלדות: "עוד יום" (מילים ולחן: לאה שבת), "עכשיו את אינך", ו"מנגינה נגמרת" (שני האחרונים נכתבו על הפרידה של לוי מחברתו דאז – גלית). את החזרה לחיק המסורת והדת ייצגו השירים: "לילה בתימן", "שבת היום", ו"אנא סלח".

לאחר ההצלחה הגדולה שהניב שיתוף הפעולה בין אייל גולן ללהקת "אתניקס", התברר כי חברת "הליקון" רצתה לשדך במקור את לוי לחברי להקת "אתניקס: זאב נחמה ותמיר קליסקי, אך השידוך לא יצא לבסוף לפועל.

ביולי 1997 העלו לראשונה האחים נתי וישי לוי מופע משותף שהתקיים בפסטיבל ערד. את המופע הנחה שמעון פרנס, וניגנו בו, בין השאר, רביב בן מנחם בקלידים, מקס מקסים בגיטרה, ואמנון זנדני בתופים.

בשנת 1998 בפרויקט "עבודה עברית" חידש לוי את "סורו מני", בעיבוד והפקה מוזיקלית רוקיים מתמיד של הגיטריסט רוני פיטרסון, בפרויקט מקביל "חברים שרים זוהר", חידש לוי את "פתאום מצאתי בך", שביצע ארגוב באלבומו הראשון, כשהביצוע המקורי בעיבוד שונה בתכלית, היה של בועז שרעבי מאלבומו הראשון מ-1971 ובו נקרא השיר "געגועים", וכן התארח בתוכנית "לילה גוב" וחידש יחד עם גידי גוב את השיר "ערב בא" (עיבוד: עדי רנרט).

רק בקיץ 1999 יצא אלבומו הבא של לוי – "למענך", גם כן בחברת "הליקון", אך הפעם הוחזר לעמדת המפיק המוזיקלי "מעבד הבית" - אריה ברקוביץ'. נתי לוי כתב והלחין כמעט את כל שירי האלבום.

לראשונה - ניתן לנתי לוי קרדיט משותף על העיבודים וההפקה המוזיקלית לצידו של אריה ברקוביץ'. האחרון החזיר את הצליל המזרחי-ערבי-ספרדי המוכר עם שירים כמו: "אולה", "די לה" (בשניהם מילים ולחן: נתי לוי) ו"סימונה" (מילים ולחן: משה נגר). בין השירים השקטים בלטו שיר הנושא, "כל הנרות", והשיר "גם אם הלך". כמו כן נכללו באלבום שני החידושים ל"סורו מני" ו"פתאום מצאתי בך". האלבום נחל הצלחה יחסית במכירות, במיוחד לעומת קודמו.

2000-2009[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2000 יצא אלבומו ה-9 במספר, "חובק 13 שנות זמר", שציין 13 שנים לקריירה של לוי.

האלבום הכיל מחרוזות שירים מאלבומיו הקודמים של לוי (בעיקר מ"האור קרוב" ו"למענך") וכן חידושים שלו לשירים של אחרים. בין השירים שחידש: "בואי נערה" (במקור: ג'קי מקייטן), "מטדור" (במקור: משה הלל מ-1974) "סמדר" (במקור: חיים משה מ-1983), סמרה (במקור: רובי חן), 'ילדתי' של זוהר ארגוב מ-1986, "עיניה קראו לי" (במקור: אבנר גדסי 1976) שכונה 'בת כמה', וביצוע לשיר של עמיר בניון – "כשאת עצובה". האלבום כלל גם שיר מקורי אחד - 'העיניים של המדינה' שכתב והלחין לוי, (עיבוד: קובי אחרק), שיצא כנגד האפשרות לירידה מרמת הגולן תמורת שלום עם סוריה.

בשנה זו, לוי גם כתב והלחין 2 שירים לאלבום הפריצה של ליאור נרקיס - "רק איתך" : "עד סוף ימיי", ו"לפני שאת הולכת".

בשנת 2001, באלבומו המצליח של שלומי שבת – "חברים", חיבר לוי את המילים ביחד עם ירון כהן ל"מתוקה שלי" – דואט שביצע שלומי עם רובי לוי (שהוא גם קרוב משפחה של לוי) והפך ללהיט גדול.

באותה שנה הוא נישא ליעל ועבר להתגורר ביישוב החרדי אלעד.

בשנת 2003 הקליט לוי 2 דואטים עם הזמר פיני חדד, שהפכו ללהיטים גדולים הן ברדיו והן בערוץ המוזיקה החדש, שהחל אז את שידוריו. הראשון - "ילדה רעה", שהוקלט במקור לאלבומו של חדד. השני – "אוהב אבל מציאותי" שהוקלט במקור לאלבום הדואטים הראשון בסדרת "שניים סוכר".

בתחילת שנת 2004 יצא אלבומו העשירי של נתי לוי – "חסד נעוריי" - שוב בהפקה ובהפצה של חברת התקליטים של אבי גואטה[12].

גם באלבום הזה בחר לוי בשני מעבדים: דני טלבי, ורמי רבה – כוחות חדשים ועולים בתחום העיבוד וההפקה המוזיקלית.

הסינגל הראשון שיצא מתוך האלבום "סבבה לך" היה, כנראה, ניסיון של לוי ללכת בעקבות האופנה ששלטה דאז בז'אנר, דוגמת "בלבלי אותו" של קובי פרץ, ו"מסובבת אותי" של רון שובל. שיר קצבי נוסף באותה גישה היה "מכשפת אותי". בין הבלדות בלטו שיר הנושא, "היום אני נושא אותך", (שיר חופה וקידושין, כמיטב המסורת הנהוגה בז'אנר הים-תיכוני) ו"אהוב ליבי" (שנכתב לזכרו של האח יגאל, שנהרג בתאונת אופנוע בשנת 1997). באלבום נכללו גם הלהיטים "ילדה רעה", ו"אוהב אבל מציאותי".

באמצע שנת 2004, כתב לוי לאלבומו של רובי לוי את המילים לשיר הנושא "מת לחבק אותך" . באותה שנה לוי הקליט עם לידור יוספי את "תחשבי" (מילים ולחן: יאיר תותחני, עיבוד: רובי שמעון), שהופיע באלבומו של האחרון.

בשנת 2005 הקליט עם אהרון ירימי את הדואט "גן עדן פרטי" לאלבום "24 שעות ביממה", מתוך אלבומו של האחרון.

באותה שנה, בפרויקט "שרים נעמי שמר", חידש לוי ביחד עם פיני חדד את "לילה בחוף אכזיב", ושר בשלישייה את "איתך מרגיש לבד" עם פיני חדד ורמי יהודה.

בשנת 2006 הקליט לוי 3 דואטים לאלבום "שניים סוכר 3": "כל מה שביקשתי" עם גילי עידן, "צמא לאהבה", ו"נלמד לסלוח" (בשניהם עיבוד של תמיר צור) עם שותפו הקבוע פיני חדד.

בנובמבר 2006 נישא לוי בשנית לשלומית צור. לזוג נולדה בת בכורה בשם אור.

בסוף שנת 2006 יצא האלבום ה-11, "אהבה של פעם בחיים", שהכיל רובו ככולו דואטים ושיתופי פעולה של לוי עם זמרים אחרים מהז'אנר הים תיכוני, שהוקלטו בין 2003 ל-2006. למעשה היו באלבום רק שני שירי סולו של לוי – שיר הנושא ו"הגורל שהפריד בינינו". בנוסף הוקלט לאלבום גם דואט של לוי עם האח ישי – "ללכת ידי ביד". שיתופי פעולה נוספים באלבום היו עם פיני חדד, לידור יוספי, בר כהן, חיים ישראל, וציון גולן.

בשנת 2008, באלבומו השני של האחיין שיר לוי (בנו של ישי לוי), ביצע עמו את "אתה עוד ילד" . בנובמבר 2008 יצא הדואט "אוהב אותך" של נתי לוי ולידור יוספי.

בסוף שנת 2008 יצא אלבום שנקרא "נתי לוי וחברים שרים לרבנו". האלבום הכיל 10 שירי אמונה. נתי לוי שר 3 שירים באלבום: "קשה לי לוותר על אומן", "חשבון נפש/ידענו אבינו" ו"למנצח מזמור לדוד" - מזמור מהתיקון הכללי. שאר השירים באלבום בוצעו על ידי זמרים אחרים דוגמת איציק קלה, איציק הרוש וגד אלבז.

באותה שנה יצא גם מיני אלבום של לוי: "האורות באומן" שהכיל 6 שירים: "חשבון נפש" שיצא גם באלבום 'שרים לרבנו': "קשה לי לוותר על אומן", "קרוב לאלוקים", "פושקינא", "אש באמונה".

במרץ 2009 יצא הסינגל "אישה של החיים" (מילים ולחן של לוי עצמו, לעיבוד של ציקי זנתי)

ב-20 ביולי 2009 יצא הסינגל "כל מילה" שכתב מוטי דוד, הלחין לוי, ועיבד ניר 'אדוש' ריחני.

ב-23 בנובמבר 2009 יצא דואט נוסף של לוי ופיני חדד: "הכוכבת" - את המילים כתב לוי, ללחן יווני, לעיבוד של אלי קשת.

2010 - 2014[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-16 בינואר 2010 יצא "שלום עליכם", עיבוד של נדב ביטון לפיוט הידוע מערב שבת מתוך האלבום "שיר ותפילה", בו זמרים שונים (ביניהם גם יהורם גאון) שרו קטעי תפילה ופיוט.

ב-6 במאי 2010 שחררו הצמד נתי לוי ופיני חדד דואט נוסף - "קוסמת". את המילים כתב יוסי בן דוד ללחן של קיריאקוס פאפדופולוס היווני.

ב-30 ביוני 2010 הוציא את הסינגל "פסגת החיים" - שיר חופה וקידושין שנכתב והולחן על ידי לוי, לעיבוד של ציקי זנתי.

ב-2 במרץ 2011 הוציא לוי את הסינגל המשמעותי ביותר שלו בשנים האחרונות - "נוסע" למילים של אלונה בן עמי, לחן שלו, ועיבוד של ניר 'אדוש' ריחני. הסינגל זכה לתהודה ולשבחים. השיר, שכלל את השורה "אנסה ללדת אותך בלי צירים", מדבר על פרידה כואבת, ולוי חשף בראיון כי גם מערכת נישואיו השנייה באה לקיצה.

ב-31 במאי 2011 הוציא לוי את הסינגל הקצבי "דוגרי" למילים ולחן שלו ועיבוד של ניר 'אדוש' ריחני. לוי צילם גם קליפ לשיר בחולות דימונה, בהם הוקמה תפאורה של אוהלים בסגנון של כפר בדואי. את הקליפ ביים נהוראי חובב ביטון.

ב-15 ביולי 2011, יצא חידושו של לוי ל"שיר חייל" (לעיבוד והפקה מוזיקלית של נדב ביטון), שבוצע במקור על ידי שלמה ארצי באלבומו "דרכים" מתוך הפרויקט "שני צדדים למטבע", בו אומנים מהזמר המזרחי ביצעו חידושים לשירים מתוך הפופ והרוק הישראלי, ולהפך.

ב-2 באפריל 2012 הוציא לוי את הסינגל האחרון לפני צאתו של האלבום - "מזל טוב", למילים ולחן שלו, ועיבוד של ניר 'אדוש' ריחני.

ב-10 במאי 2012 פרסם את האלבום ה-13 במספר - "נוסע", שהכיל 19 שירים, וציין 25 שנה שנות קריירה, האלבום הכיל בין היתר 2 חידושים לקלאסיקות ישראליות: חידוש לשירו של עוזי חיטמן "רציתי שתדע", וחידוש נוסף לשירה של אילנית "ללכת שבי אחרייך". כמו כן כלל האלבום 2 דואטים: "לך תמיד" – עם עזרי קרוואני, ו"ממעון שמיך" – עם יקיר ונה.

ב-18 בפברואר 2013 הוציא לוי את הסינגל "הנצח שלנו", סינגל ראשון מתוך אלבומו הבא ה-14 במספר את המילים כתבה דנה מוברמן, ללחן ועיבוד של היוצר והזמר סגיב כהן.

ב-14 ביולי 2014 הוציא לוי את השיר "אש האמונה", שיר מסורתי שהתאים לחיזוק רוח העם במציאות הביטחונית המורכבת בה אנו חיים.

ב-3 באוגוסט 2014 הוציא לוי את השיר "אריות במדים ירוקים" שכתב והלחין לוי בעצמו. השיר הוקדש לחיילי צה"ל שלחמו באותה תקופה במבצע "צוק איתן" ברצועת עזה.

ב-18 בנובמבר 2014 הוציא לוי את הסינגל "מנגינה אחת", למילים ולחן שלו עצמו.

2015 - ואילך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-23 במרץ 2015 יצא הסינגל "מועדון". את המילים כתב גילי זכאי, את הלחן זכאי ועידו נורי, לעיבוד של ציקי זנתי.

ב-30 ביוני 2015 הוציא לוי את השיר "זכרונות ימי אהבתי" שיר לקראת המופע המשותף עם אחיו ישי לוי ואחיינו שיר לוי. את המילים לשיר כתב אבי פרץ והלחינו אבי פרץ ועידו נורי.

ב-21 באוקטובר 2015 הוציא לוי סינגל נוסף בשם "איתך ירושלים" לקראת אלבומו הבא. לוי כתב והלחין, לעיבוד של אלי אסרף.

בדצמבר 2015 הוציא את המחרוזות "רוח סתיו" ו"אש" שכללו להיטי עבר שלו.

במרץ 2016 הוציא חידוש לשירו "אל תלכי" (הידוע גם כ'שיר הלחישה'), כשעל העיבוד המחודש אחראי יוני טלבי .

ביוני 2016 שחרר לוי את מחרוזת "תורי תורי" שכללה גם את להיטי העבר: "השמיים הם הגבול", "שלום נערתי" ו"יא אמירה". את המחרוזת עיבד גדי בן מנחם.

בספטמבר 2016 הופיע לוי לראשונה בקריירה שלו, באיטליה בפני הקהילה היהודית השוכנת במקום. במופע זה ביצע קלאסיקות ישראליות רבות, ביניהם בלט במיוחד הביצוע לשיר "ואולי" (כנרת שלי) שנכתב על ידי המשוררת רחל. כל הכרטיסים להופעה נמכרו תוך זמן קצר, והמופע זכה לביקורות אוהדות ונלהבות. את ההופעה ניהל מוזיקלית יוני טלבי.

בדצמבר 2016 שחרר את הסינגל "דברים פשוטים" למילים של תמי ארמוני, ולחן, עיבוד, והפקה מוזיקלית של אריק זנטי.

בספטמבר 2017 שחרר לוי את הסינגל "היכן שלא אלך" כשעל המילים והלחן אחראי אמיר עזריאל לעיבוד של רמי רמה[3].

בנובמבר 2017 פרסם לוי גרסת כיסוי לשירה של שושנה דמארי "שובי בת ירושלים" בעיבוד מחודש של יוני טלבי. השיר הוקלט כחלק מפרויקט המציין 12 שנים לפטירתה של דמארי.

במרץ 2018 פרסם לוי שני דואטים בעיבוד והפקה מוזיקלית של יוני טלבי: דואט ראשון נקרא "מישהו חושב עליך" בו אירח לוי את הזמר והיוצר יוני יעיש, את השיר כתב והלחין יאיר אברהמי.

הדואט שני הוא עיבוד מחודש לשירו של אוריאל שלומי "פסנתר" בו אירח לוי את אוריאל שלומי כמחווה לפועלו. את מילות השיר כתב אסף אטדגי, והלחין גוסטו.

ביוני 2018 הוציא לוי את השיר "הצייר" למילים שלו עצמו, ולחן ועיבוד של אריק זנטי.

בדצמבר 2018 העלה לאתר יוטיוב קטעי הופעה חיה שהוקלטה וצולמה במועדון הזאפה. את ההופעה ניהל מוזיקלית נדב ביטון.

במרץ 2019 הוציא את השיר "אם תגיד לה" למילים ולחן שלו, עיבוד והפקדה מוזיקלית של ציקי זנטי ואריק כהן. בטקסט של השיר מציג לוי את נקודת מבטו בכל הקשור במערכות היחסים שבינו לבינה, ושר בקול רם את כל מה שאישה צריכה בחיים - הקשבה, הערכה ומילה טובה.

ביולי 2019 הוציא 2 שירים חדשים: "חכי איתי" שכתב יחד עם תמי ארמוני, הלחין ועיבד אריק זנטי, וכן "חסרי ישע", שכתב והלחין בעקבות פרשת ההתעללות בפעוטות בגן הילדים שניהלה כרמל מעודה בראש העין. את השיר עיבד והפיק מוזיקלית רמי רבה.

בפברואר 2020 הוציא את השיר "מי סיפר לך" שכתב והלחין לעיבוד והפקה מוזיקלית של יוני קיסר.

במרץ 2020 הוציא את השיר "אין לנו אב אחר" שכתב והלחין לעיבוד של ציקי זנטי.

באוקטובר 2020 הוציא את השיר "כמו יונה" שכתב ואף הלחין נתי בעצמו לעיבוד של יוני קיסר.

בפברואר 2021 הוציא חידוש לשירה של אהובה עוזרי ז"ל "מי יענני" והקדיש את החידוש לזכרה את השיר כתבה והלחינה אהובה עוזרי ז"ל לעיבוד והפקה מוזיקלית של יוני טלבי.

במאי 2021 הוציא את השיר "לילות" שכתב לוי יחד עם לירון בן שמעון ללחן של בן שמעון ועמרי קסטן, כשעל העיבוד וההפקה המוזיקלית אחראי יוני טלבי.

באוגוסט 2021 לכבוד חודש הסליחות הוציא את השיר "אלול" שכתב והלחין בעצמו.

באוקטובר 2021 הוציא את השיר "שכניפגש תדע" לזכרו של אדיר ג'רפי, בנו של חברו הטוב, שבגיל 32 החליט לסיים את חייו. לוי כתב והלחין את הקינה המרגשת, לעיבוד והפקה מוזיקלית של נאור סינואני.

בפברואר 2022 הוציא את השיר ״נישמתיל׳ה״ שכתב והלחין לוי בעצמו לעיבוד של רמי רבא.

במאי 2022 הוציא שלושה שירים ״היית שם בשבילי״ שיר קיצבי, איכותי וטוב שכתב והלחין לוי בעצמו לעיבוד והפקה מוזיקלית של יניב יוסף וחידש את השיר ״שוב לא נלך״ שביצע במקור אריק לביא שכתב שמוליק רוזן ללחן של אפי נצר ולעיבוד של יניב יוסף ארי שמאי חברו הטוב של לוי הציע לו לחדש את שיר זה הוציא לוי את השיר ״איתך ירושלים״ שכתב והלחין לוי בעצמו לעיבוד של אלי אשרף.

ביולי חידש את השיר ״אמא טובה״ שביצע במקור זוהר ארגוב שכתב אביהו מדינה ללחן יווני השיר יצא כאקפלה ללא כלי נגינה מטעם כבוד לימי בין המיצרים.

באוגוסט הופיע לוי במועדון הגריי שביהוד, הכרטיסים נגמרו תוך זמן קצר ואירח לוי במפתיע את אחיו ישי לוי .

ב 20 בנובמבר 2022 הוציא את השיר ״לבד על הדרך״ שכתב והלחין לוי בעצמו לעיבוד והפקה מוזיקלית של עמוס כהן.

ב 12 בדצמבר חידש את השיר שכתב בעצמו והלחין מיקי צברי לבן דודו רובי לוי לפני עשרים שנה - ״מת לחבק אותך״ ושר בית ראשון בעברית ובית שני בערבית, העיבוד וההפקה המוזיקלית החדשה אחראי דודו קומה.

בינואר 2023 הופיע שוב לוי במועדון הגריי יהוד ושוב הכרטיסים נגמרו תוך זמן קצר ואירח הפעם במפתיע את אחיינו שיר לוי.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דיסקוגרפיה של נתי לוי

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רונן טל, "פחדתי שישביתו לי את הסילסולים", חדשות, 5 באוקטובר 1988
  2. ^ בן שלו, כותב הלהיטים המזרחיים שנבהל כשמזהים אותו במכולת, באתר הארץ, 6 באוקטובר 2016
  3. ^ 1 2 בן שלו, צבע הקול השתנה אך לא דהה: נתי לוי חוזר עם שיר מוצלח, באתר הארץ, 24 בספטמבר 2017
  4. ^ רונן טל, רוצים להיות זוהר ארגוב, חדשות, 9 בדצמבר 1988
  5. ^ רונן טל, "אש" בביצוע נתי לוי במקום ה־1 בפסטיבל המזרחי, חדשות, 26 בפברואר 1989
    נתי לוי ־ מקום ראשון בפסטיוואל שיר השירים, מעריב, 26 בפברואר 1989
  6. ^ רונן טל, אש על הפנים, חדשות, 13 במרץ 1989
  7. ^ איציק קלה • נתי לוי - בהופעה, כל העיר, 29 בדצמבר 1989
    רונן טל, לונה רוק, חדשות, 18 באוגוסט 1989
  8. ^ פסטיבל שירי הילדים - חנוכה 89', חדשות, 30 בנובמבר 1989
  9. ^ רותם איתן, מהברקה ועד פספוס, חדשות, 28 בדצמבר 1989
  10. ^ יוסי חרסונסקי, ביקורת - בשבחי הקסטה, מעריב, 3 באוגוסט 1990
  11. ^ טל פרי, ‏רוני בראון: "לטעון שאנחנו עושקים אמנים זה לחטוא לאמת", באתר גלובס, 23 בספטמבר 2010
  12. ^ שגיא בן נון, אלבומים חדשים לקראת פסח, באתר הארץ, 17 במרץ 2004