שזיף קרסייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשזיף קרסייה
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: ורדנאים
משפחה: ורדיים
סוג: פרונוס
תת־סוג: Prunus subg. Prunus
מין: Prunus spinosa
מחלקות

Prunus sect. Prunus

שם מדעי
Prunus spinosa
קארולוס ליניאוס
תחום תפוצה
שמות נוספים

שזיף קרסיה, שזיף סורי, שזיף קווקזי, שזיף הדובדבן, שזיפון

שזיף קרסייה (שם מדעי: Prunus spinosa‏, Prunus carasia), מוכר גם בשמות שזיף סורי, שזיף קווקזי, שזיף הדובדבן ושזיפון, הוא צמח בעל פרחים ממשפחת הורדיים. השזיף גדל באופן טבעי באירופה, מערב אסיה, וצפון מערב אפריקה, והובא על ידי בני אדם לניו זילנד, טזמניה, ולחוף המזרחי של צפון אמריקה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרסייה גדל על שיח גדול (ולפעמים על עץ קטן) המכוסה בקוצים, וגובהו כחמישה מטרים. שמו הלטיני של המין, spinosa, מגיע מהמילה הלטינית לקוץ, spina. פרחיו הלבנים של הצמח, שקוטרם 1.5 ס"מ מופיעים באביב. עלי הצמח מופיעים זמן קצר לאחר הפריחה, והם עגולים, אורכם 2–4.5 ס"מ, ורוחבם 1.2-2 ס"מ[2]. הצמח הוא הרמאפרודיט, ומואבק בעזרת חרקים. האנדוקרפ שבגלעין הפרי מכיל שאריות ציאניד.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפירות הצמח ניתן לייצר משקאות חריפים, ריבות, פשטידות וחמוצים. בנוסף לשימושים אלה בפרי, הצמח עצמו משמש לעיתים על מנת ליצור גדר חיה. בין היתר, משמש מיץ הפרי להכנת יין פורט מזויף. בבריטניה הפרי משמש להכנת סלו ג'ין, ובנווארה שבספרד הוא משמש להכנת הליקר פאצ'אראן(אנ'). ליקר דומה, בשם épine, מיוצר גם בצרפת, כאשר במחוזות מסוימים בצרפת, לדוגמה אלזס, הוא משמש להכנת הליקר eau de vie de prunelle, ובאיטליה הוא משמש להכנת הליקר בארגנולינו. לעיתים מיץ הפרי משמש גם לתיבול וודקה. הפרי משמש גם להכנת צ'אטני, או כתוספת לתה[3]. קיימים תיעודים לשימושים מוקדמים בפרי, כאשר על יד המומיה של אצי, איש הקרח, שמת בין 3239 לפנה"ס ו-3105 לפנה"ס, נמצאו פירות הקרסייה[4].

עץ הקרסייה יכול לשמש כעץ הסקה שבוער לאט, עם מעט עשן[5]. גזעי הצמח שימשו להכנת מקלות הליכה ואלות, שמוכרות באירלנד בשם shillelagh, ושימשו באופן מסורתי ביחידות האיריות שבצבא הבריטי. לפי רש"י, שרף העץ, לו הוא קרא בשמו הצרפתי פרוניי"ל, שימש בתקופת התלמוד להכנת דיו[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שזיף קרסייה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שזיף קרסייה באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ Vanessa Richins Myers, 19 Flowering, Fruiting Trees and Shrubs From the Prunus Genus, thespruce, ‏11/01/21 (באנגלית)
  3. ^ The Encyclopedia Americana (1920)/Sloe, וויקיטקסט,, ‏1920 (באנגלית)
  4. ^ Tia Ghose, Mummy Melodrama: Top 9 Secrets About Otzi the Iceman, livescience, ‏09.11.2012 (באנגלית)
  5. ^ The burning properties of wood, Scout information centre, ‏1999 (באנגלית)
  6. ^ רש"י, מסכת שבת, דף כ"ג, עמוד א'