אבי דבש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבי דבש
לידה 24 ביולי 1969 (בן 54)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית
תחום כתיבה שירה, פזמונאות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבי דבש הוא משורר, פזמונאי וקריין רדיו ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דבש נולד ב-1969 בירושלים[1] והוא בוגר הגימנסיה העברית רחביה. שירת בצה"ל כמתרגם ביחידה 8200 של חיל המודיעין. לאחר שירותו הצבאי, למד תקשורת ועיתונאות בבית הספר כותרת בתל אביב. תוך כדי לימודיו, החל לעבוד כקריין רדיו בתחנת קול הדרך[1] של קול ישראל תחת הדרכתו של יוסי סיאס ולאחר מכן ברדיו ירושלים, שם היה מראשוני השדרנים כשהתחנה החלה את שידוריה בשנת 1995. בשנת 2002 עבד ברשת ב במסגרת התכנית שירים ושערים ולאחר מכן עבד מספר שנים כעיתונאי בתחום הנדל"ן והצרכנות בעיתון ירושלים של רשת ידיעות תקשורת. בשנת 2007 הצטרף לקיבוץ רמת רחל.[1] בין השנים 2009 ל-2020 עבד כקריין בתחנת הרדיו אדומדיה, התחנה הקהילתית של מעלה אדומים, שם שידר סדרות ארוכות בנושא זמר עברי - סדרות על גדולי המשוררים והמלחינים בישראל, האלבומים הגדולים, וכן סדרות על גדולי הזמרים בארץ ועל תולדות הרוק הישראלי.

פעילותו המוזיקלית והספרותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 החל בפעילותו כפזמונאי. הוא חבר למוזיקאי קובי נזרי ויחד הם יצרו מיני-אלבום בשם "הדפים של חיי", בו נכללו שישה שירים שאת רובם כתב דבש והלחין ושר קובי נזרי.[2] בהמשך חבר דבש למוזיקאים נוספים, כגון הזמרת שירן אלעד, שהלחינה והקליטה שיר אחד שכתב - "האם תאהב אותי עדיין"; הזמרת חני דינור, שהלחינה את שירו "אחרי כל השנים"; והזמר טל שגב, שהלחין את שירו "ביום הראשון של החורף", אותו הקליט והוציא כסינגל השחקן שרון צור, בתחילת 2020. בסוף שנת 2019 החל לכתוב שירה חופשית. ספר שיריו הראשון, "כשלא יהיה על מה לחלום", יצא לאור בתחילת שנת 2020 בהוצאת "פיוטית". ספר זה כלל את כל פזמוניו המולחנים, אך ברובו הורכב משירים חדשים שאינם מיועדים להלחנה. בסוף שנת 2022 יצא לאור ספר שיריו השני, "חשש לקרה במקומות המועדים", גם הוא בהוצאת "פיוטית". ספר זה כלל שירה חופשית בלבד. שיריו פורסמו על גבי במות שונות, כגון מוסף התרבות של מעריב, כתב העת משיב הרוח, כאן תרבות, קול ההמון, באנתולוגיות של תרבות. נטו וההוצאה לאור אוריון, רדיו תל אביב, בכיוון הרוח ואתרי שירה מקוונים. הוא חבר באגודת הסופרות והסופרים העברים בישראל ובאקו"ם.

פרויקט הנצחת אריק איינשטיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2020 החל בפרויקט מחקר מקיף בנושא הקריירה של הזמר אריק איינשטיין.[3] במסגרת הפרויקט, אסף וריכז את כל שיריו של איינשטיין אותם ביצע בכל המסגרות השונות במהלך חייו - אלבומי האולפן והתקליטונים, אלבומי הלהקות בהן השתתף, השירים שביצע במסגרת תוכניות הטלוויזיה, ההצגות וסרטי הקולנוע בהם הופיע ושירים נדירים שלא הופיעו במסגרת אלבומיו. הפרויקט כלל מעל 620 שירים. הפרויקט הועלה לרשת החברתית פייסבוק וכן נכנס לאתר האינטרנט הרשמי של אריק איינשטיין.[4] השירים הועלו לפי סדר יציאתם הכרונולוגי לפלייליסט בערוץ היוטיוב של אבי דבש. בעבור פרויקט זה קיבל אות הערכה משר התרבות חילי טרופר.[1][5]

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דבש הוא משורר לירי. לרוב, עוסקים שיריו באהבה ובחשש מניכור ואובדן, בגעגועים ובזכרונות ילדות. שירתו עוסקת גם בפן הקדוש וההיסטורי של העיר ירושלים ומאידך בפן הרוחני והתרבותי של העיר תל אביב.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "כשלא יהיה על מה לחלום", 2020, הוצאת פיוטית. עורכת: שושנה ויג
  • "חשש לקרה במקומות המועדים", 2022, הוצאת פיוטית. עורכת: שושנה ויג

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דבש נשוי ואב לשתי בנות. משנת 2007 הוא מתגורר בקיבוץ רמת רחל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 השתוקקות לאהבה בירושלים ומחוצה לה, באתר יונה שחורה: הוצאה לאור בעם, ‏2022-11-23
  2. ^ שירים שנכתבו ע"י אבי דבש, באתר שירונט
  3. ^ השקת "חשש לקרה במקומות המועדים" מאת אבי דבש, באתר יונה שחורה: הוצאה לאור בעם, ‏2023-01-22
  4. ^ עשור למותו של אריק איינשטיין, באתר האתר הרשמי של אריק איינשטיין
  5. ^ "אני יכול להגדיר את עצמי כ'לייט בלומר' בתחום הכתיבה", באתר מוקסיני, ‏2023-01-07