אליזבת אסטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליזבת אסטי
Elizabeth Esty
אסטי, 2015
אסטי, 2015
אסטי, 2015
לידה 25 באוגוסט 1959 (בת 64)
אוק פארק, אילינוי, ארצות הברית
שם לידה אליזבת הנדרסון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת ייל
אוניברסיטת הרווארד
עיסוק פוליטיקאית, משפטנית
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
בן זוג דניאל אסטי (מאז 1984)
esty.house.gov
חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של קונטיקט
3 בינואר 20133 בינואר 2019
(6 שנים)

אליזבת אסטיאנגלית: Elizabeth Esty; נולדה ב-25 באוגוסט 1959) היא פוליטיקאית אמריקאית שכיהנה כחברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של מדינת קונטיקט בשנים 2013–2019. אסטי, חברת המפלגה הדמוקרטית, כיהנה כחברת בית הנבחרים של קונטיקט בשנים 2011–2013 כנציגת מחוז הבחירה ה-103. בבחירות 2018 בחרה שלא להתמודד מחדש לכהונה רביעית לאחר ביקורת ציבורית נוקבת על שהשאירה בתפקיד את ראש הסגל שלה שתקף והתעלל מינית בעובדת אחרת בלשכתה, לאחר שנודע לה מעלליו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת הנדרסון נולדה בשנת 1959 באוק פארק שבאילינוי. אביה עבד כמהנדס בחברת בנייה, ומשפחת אסטי נדדה פעמים רבות בין מקומות מגורים במהלך ילדותה. היא גדלה במינסוטה והשלימה את לימודיה התיכוניים בתיכון וינונה השוכן בעיר וינונה שבמינסוטה. בשנת 1981 השלימה לימודי תואר ראשון באוניברסיטת הרווארד, וב-1985 קיבלה תואר שני במשפטים מבית הספר למשפט של אוניברסיטת ייל. בנוסף, במשך שנה היא למדה יחסים בין-לאומיים במכון למדע המדינה פריז על בסיס מלגה מאת קרן רוטרי. במהלך לימודיה הגבוהים התנדבה עבור ארגון הורות מתוכננת.

בראשית דרכה המקצועית התמחתה אסטי כעוזרת משפטית בלשכתו של שופט פדרלי. היא עבדה כעורכת דין במשרד "סידלי אוסטין" (Sidley Austin) שבוושינגטון הבירה וכפרופסור באמריקן יוניברסיטי. טרם כניסתה לפוליטיקה מילאה שורה של תפקידים התנדבותיים וציבוריים, כגון: חברת מועצת הספרייה הציבורית של צ'שייר, יועצת משפטית לפרויקט הקונצנזוס של ליגת הבוחרות בקונטיקט ויושבת ראש מועצת הנאמנים של הכנסייה הקהילתית הראשונה בצ'שייר.

בבחירות 2008 התמודדה לבית הנבחרים של קונטיקט נגד נציג מחוז הבחירה ה-103, אל אדינולפי הרפובליקנית. היא ניצחה אותו ביחס של 51%-49%. במהלך כהונתה בת היא התנגדה להצעתה של של מושלת קונטיקט ג'ודי רל לסגור את משרד הייעוץ לצרכן של המדינה. אסטי קיצצה את השכר הציבורי שלה ב-10%, וכאשר חברת האיירוספייס פראט אנד ויטני סגרה את המפעל שלה בצ'שייר שלה ב-2009, נמנתה אסטי בין פוליטיקאים אחדים שהשיגו לכמה מן העובדים המפוטרים משרות חדשות וחבילות פנסיה מוקדמות. בבחירות שלאחר מכן ב-2010, אדינולפי אתגר אותה בשנית והפעם גבר עליה הוא.

בשנת 2012 החליט חבר הקונגרס כריס מרפי להתמודד אל הסנאט של ארצות הברית. בעקבות זאת, הכריזה אסטי כי תתמודד אל בית הנבחרים של ארצות הברית במחוז הקונגרס החמישי של קונטיקט. בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית גברה על המתמודד דניאל רוברטי ועל יו"ר בית הנבחרים המדינתי כריס דונובן. בבחירות הכלליות שהתקיימו ב-6 בנובמבר ניצחה אסטי את מועמד המפלגה הדמוקרטית וחבר הסנאט של קונטיקט אנדרו רורבאק. אסטי נבחרה לקונגרס האמריקאי למרות תרומתו בת מיליון הדולרים של ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג ליריבה בבחירות הכלליות. היא הושבעה לתפקידה ב-3 בינואר 2013.

בראשית 2018 ניצבה אסטי בפני ביקורת ציבורית נוקבת עקב דיווחים בעיתונות שחשפו כי ראש הסגל שלה לשעבר, טוני בייקר, הואשם בהטרדה מינית ובאיומי אלימות כלפי חברי הסגל בלשכתה, אך היא בחרה להשאיר אותו בתפקידו למשך שלושה חודשים נוספים וכאף כתבה עבורו מכתב המלצה חיובי[1]. אף על פי שאסטי התעקשה תחילה כי תמשיך להתמודד בבחירות 2018, בעקבות הפרשה הודיעה על פרישתה מהפוליטיקה[2]. כהונתה תמה בראשית ינואר 2019, ומחליפתה בקונגרס ג'האנה הייז הושבעה במקומה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליזבת אסטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מ. ג'. לי, Congresswoman who kept on top aide after learning of abuse allegations not resigning, באתר CNN‏, 30 במרץ 2018 (באנגלית)
  2. ^ ליאם סטאק, Elizabeth Esty, Saying She Mishandled Abuse Claim, Won’t Defend House Seat, באתר הניו יורק טיימס, 2 באפריל 2018 (באנגלית)