אנשים כתומים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנשים כתומים
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי חנה אזולאי הספרי
הופק בידי רועי קורלנד
גל גרינשפן
חנה אזולאי הספרי
משה אדרי
לאון אדרי
אבי אבקסיס
תסריט חנה אזולאי הספרי
עריכה נטע דבורקיס
שחקנים ראשיים ריטה שוקרון
אסתי ירושלמי
חנה אזולאי הספרי
יורם טולדנו
מוזיקה גיא בן שטרית
עומר הרשמן
צילום אסף סודרי
מדינה ישראלישראל ישראל
חברה מפיצה יונייטד קינג
הקרנת בכורה 2013
משך הקרנה 94 דקות
שפת הסרט עברית, מרוקאית, צרפתית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנשים כתומים הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 2013 בבימויה של חנה אזולאי הספרי שגם כתבה את התסריט ומשחקת בו, עם ריטה שוקרון, אסתי ירושלמי, יורם טולדנו ומיטל גל סויסה בתפקידים הראשיים.

הסרט צולם בישראל ובמרוקו והעלילה היא סיפורן של ארבע נשים ממוצא מרוקאי שחיות ביפו - סבתא בעלת יכולות מיסטיות, בת שמנהלת מסעדה, נכדתה תלמידת תיכון ובת נוספת שחזרה מתקופה ממושכת בפריז.

החלק שצולם במרוקו מתאר בפלשבק את חייה הקשים של הסבתא במרוקו שנאלצה להינשא בגיל 14 לגבר מבוגר שלא אהבה, לצפות בהצגת דם הבתולים שלה לכל אנשי הכפר, להיות מגורשת ולנטוש את ילדתה.

שם הסרט נובע מצבע עורם של יהודי מרוקו שהוא צהבהב-כתום כתוצאה מאכילת כמות גדולה של קוסקוס עם דלעת, גזר ותבלינים כתומים.

הסרט מעלה את בעיית נישואי קטינות בהשראת סיפורה חייה של אמה של חנה אזולאי הספרי.[1]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך שנים נוהרים בני העדה המרוקאית אל סבתא זוהרה (ריטה שוקרון) ופוקדים את ביתה לחוף הים ביפו בבקשת עצות בקשר לעתידם. זוהרה אוחזת בחפץ שלהם, נרדמת וחולמת על ילדותה העשוקה בהרי האטלס. כשהיא מתעוררת, היא נותנת להם עצות לחיים והם משלמים לה כסף רב. היא מדברת ללקוחות במרוקאית ונכדתה זוהר (מיטל גל סויסה) מתרגמת לעברית.

זוהר מכינה עבודת שורשים על משפחתה לפי בקשת המורה לספרות שלה (שמעון מימרן) ומגיעה למסקנה כי סבתה זוהרה ואימה סימון (אסתי ירושלמי) סובלות למעשה ממחלה שנקראת נרקולפסיה שגורמת להן התקפי שינה וחלומות.

לאחרונה תש כוחה של סבתא זוהרה וקשה לה לחלום והיא מחפשת מחליפה. בלילות היא בודקת את העיניים של נכדתה זוהר אך הן לא זזות, ואילו הבת שלה סימון (אסתי ירושלמי), שכן יודעת לחלום, מסרבת להחליף אותה. סימון לא רוצה לחלום לאנשים, היא רוצה רק לעבוד במסעדה הקטנה שלה לאוכל ביתי בבת ים. סבתא זוהרה יוצאת למאבק נגד המסעדה של סימון בעזרתו של ז'קי (יורם טולדנו), בעלה של סימון שהוא קצין חוקר במשטרת ישראל, אבל סימון לא מוכנה לסגור את המסעדה.

מול המסעדה של סימון נפתחת מעדניה רוסית ורוב הלקוחות עוברים לשם. במצב הזה מגיעה לפתע אחותה פאני (חנה אזולאי הספרי) שעזבה אותה באופן פתאומי לפני 16 שנים וטסה לפריז שם פתחה מסעדת גורמה. סימון וזוהרה מקבלים את פאני באופן קשה. פאני מנסה להתחבב על אחותה ולבשל במסעדה אוכל יותר איכותי אבל הלקוחות לא מרוצים ומבקשים רק שניצלים.

פאני מגלה לבסוף לסימון כי עזבה אותה בפתאומיות היות שהסבתא הפסיקה לתמוך במסעדה ואיימה עליה כי תספר לסימון שיש קשר אינטימי בינה לז'קי.

המתח במשפחה עולה ולפני שזוהרה נכנסת לתרדמת היא מגילה לסימון את סודות הקוסקוס שלה - היא מפזרת עליו אבקת זהב מתכשיטי הזהב שלה.

לבסוף עוזבת פאני, היחסים בין סימון לז'קי משתפרים והיא נכנסת להיריון ויולדת את שירי (דניאלה חלפון).

לבסוף רואים את מסעדת הקוסקוס המצליחה של סימון שנפתחה בבית הסבתא וסימון מכינה קוסקוס עם אבקת זהב כשזוהר ושירי עובדות כמלצריות.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ריטה שוקרון סבתא זוהרה
אסתי ירושלמי סימון
חנה אזולאי הספרי פאני
מיטל גל סויסה זוהר בתם של סימון וז'קי
דניאלה חלפון שירי בתם של סימון וז'קי
יורם טולדנו ז'קי בעלה של סימון
חיים זנאתי לקוח
שמעון מימרן מורה
זיינב מנסור זוהרה בת 14
שרון מלכי-שמש לקוחה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]