אנתרופואיד (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנתרופואיד
Anthropoid
בימוי שון אליס (אנ')
הופק בידי שון אליס עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט שון אליס ואנתוני פרווין (אנ')
שחקנים ראשיים קיליאן מרפי
ג'יימי דורנן
שרלוט לה בון
אנה גייסלרובה
הארי לויד
טובי ג'ונס
מוזיקה גאי פארלי, Robin Foster עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום שון אליס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צ'כיהצ'כיה צ'כיה
בריטניהבריטניה בריטניה
צרפתצרפת צרפת
חברת הפקה LD Entertainment (אנ')
חברה מפיצה Bleecker Street, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 באוגוסט 2016
משך הקרנה 120 דק'
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט מלחמה, סרט מותחן, סרט היסטורי, סרט ביוגרפי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 9 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו anthropoid
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אתנרופואיד הוא סרט מלחמה משנת 2016 בבימויו של שון אליס(אנ'), ובכיכובם של קיליאן מרפי, ג'יימי דורנן, שרלוט לה בון, אנה גייסלרובה, הארי לויד וטובי ג'ונס. הוא נכתב על ידי אליס ואנתוני פרייווין. הסרט מספר את סיפורו של מבצע אנתרופואיד, ההתנקשות בריינהרד היידריך במהלך מלחמת העולם השנייה על ידי החיילים הצ'כוסלובקים הגולים יוזף גבצ'יק ויאן קוביש ב-27 במאי 1942. הסרט הוקרן לראשונה ב-12 באוגוסט 2016 בארצות הברית וב-9 בספטמבר 2016 בבריטניה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 1941, הכיבוש הגרמני באירופה הגיע לשיאו. שני סוכנים מממשלת הגלות של צ'כוסלובקיה, יוזף גבצ'יק, חייל סלובקי ויאן קוביש, חייל צ'כי, מוצנחים בארצם הכבושה.

השניים נפגשים עם חברי התנגדות אחרים, ובראשם "הדוד" יאן זלנקה-האג'סקי ולדיסלב ואנק. גבצ'יק וקוביש חושפים שהם תחת פקודה לבצע את "מבצע אנתרופואיד", ההתנקשות בחיי ריינהרד היידריך, האדריכל הראשי של הפתרון הסופי, והפרוטקטור של צ'כוסלובקיה הכבושה בידי גרמניה.

עם מקורות מודיעין וציוד מוגבלים, ג'וזף ויאן מחפשים דרך להתנקש בחיי היידריך, פעולה שהם מקווים שתגרום להתנגדות צ'כית נוספת נגד הכיבוש. בעזרתן של שתי נשים צעירות, מארי קובארניקובה ולנקה פפקובה, יחד עם מתכננים אחרים, מתכננים הסוכנים לארוב להיידריך לאורך המסלול אל המפקדה שלו במצודת פראג. כאשר לסוכנים נודע כי היידריך עומד להיות מועבר לפריז, הוחלט ליישם את התוכנית באופן מיידי, בסיוע סוכנים נוספים שהוצנחו בצ'כוסלובקיה.

ב-27 במאי 1942 התבצע ניסיון ההתנקשות שכמעט נכשל כאשר תת-המקלע סטן של יוזף נתקע. אך היידריך נפצע קשה כאשר יאן זורק רימון מאולתר שמתפוצץ מתחת ללימוזינה של היידריך. בתגובה לפיגוע, האס אס אוספים אלפי אזרחים צ'כים ומבצעים פעולות תגמול, במהלכן נהרגה לנקה בניסיון להימלט ממעצר. היידריך מת מפצעיו בבית החולים כמה ימים לאחר מכן.

פעולות התגמול נמשכות כאשר הכפר לידיצה נהרס, אוכלוסיית הגברים שלו מעל גיל 16 נרצחת במקום, והנשים והילדים נשלחו למחנות ריכוז. מחשש שמשפחתו שלו עלולה ליפול קורבן לפעולות התגמול, לוחם המחתרת קארל צ'ורדה יוצר קשר עם קארל הרמן פרנק, מחליפו של היידריך כפרוטקטור ובוגד באחרים עבור חנינה והפרס המוצע. משפחת מורבק, שאירחה את יוזף ויאן בזמן שתכננו את הפיגוע, נעצרת על ידי הגסטפו. מארי מורבק מתאבדת על ידי כדור ציאניד, אך בנה, אטה מורבק, מעונה על ידי הגסטפו עד שהוא חושף את מקום המחבוא של יוזף ויאן במרתף נסתר של קתדרלת קיריל ומתודיוס בעיר. מאות חיילים מסתערים על הקתדרלה שבה כל סוכני המחתרת מסתתרים. כל הסוכנים, כולל יוזף ויאן, נהרגים לאחר קרב של שש שעות, יחד עם חיילים גרמנים רבים.

השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם כולו בפראג במהלך קיץ 2015, ובמידת האפשר, במקומות בהם בפועל התרחשו האירועים. הבמאי שון אליס הסביר בראיון כי סצנות בקתדרלת קיריל ומתודיוס צולמו על העתק מדויק של הכנסייה במגרש האחורי של האולפן, כדי להפוך את המיקום לזיהוי לצופים הצ'כים. דיווחי זמן-אמת של הגסטפו אפשרו לאליס לשחזר את המערכה האחרונה של הסרט (ההתנקשות והמצור על הכנסייה) בדיוק רב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]