דבר של ערך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דבר של ערך
Something of Value
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "דבר של ערך" מאת רוברט רוארק
בימוי ריצ'רד ברוקס
הופק בידי פנדרו ס. ברמן
תסריט ריצ'רד ברוקס
עריכה פריס ובסטר
שחקנים ראשיים רוק הדסון
סידני פואטייה
דנה ווינטר
מוזיקה מיקלוש רוז'ה
צילום ראסל הרלאן
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 10 במאי 1957
משך הקרנה 113 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה, סרט רומנטי, סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $2,553,000
הכנסות $3,600,000
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דבר של ערךאנגלית: Something of Value) הוא סרט קולנוע אמריקאי מסוגת דרמה תקופתית משנת 1957 בבימויו של ריצ'רד ברוקס, עם רוק הדסון, סידני פואטייה ודנה ווינטר בתפקידים הראשיים.

התסריט של ריצ'רד ברוקס מבוסס על הרומן "דבר של ערך" מאת רוברט רוארק (אנ') משנת 1955. העלילה מתרחשת בקניה בעת מרד מחתרת המאו מאו נגד השלטון הבריטי והחוואים הלבנים.

העלילה המרכזית היא על שני חברי ילדות - לבן ושחור, שגדלו יחד כילדים ונערים עד שבהגיעם לבגרות הפרידה ביניהם המלחמה וגרמה להם להיות אויבים עד הסוף הטראגי.

הצילומים נערכו בקניה בתקופה שהיה עדיין המרד של מחתרת המאו מאו באבטחה צמודה של הצבא הבריטי.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיטר מקנזי (רוק הדסון) הוא בנו של החוואי הנרי מקנזי (ולטר פיצג'רלד) והם גרים בחווה גדולה במזרח אפריקה הבריטית. יחד אתו מתגוררים בחווה אחותו אליזבת (ונדי הילר) ובעלה ג'ף ניוטון (רוברט ביטי) ושלושת ילדיהם. אמו של פיטר מתה בהיותו ילד והוא גדל בחברת קימאנו (סידני פואטייה) משבט הקיקויו והם היו חברים בנפש.

פיטר מאורס להולי (דנה ווינטר) שנמצאת בלונדון ללימודים באוניברסיטה.

בעת ציד של זברה מבקש קימאנו רובה מפיטר וג'ף סוטר לו ואומר כי הוא צריך להבין את מקומו וכי הוא אינו יכול לקבל נשק וצריך לציית להוראות הלבנים ללא עוררין. קימאנו הנעלב בורח, נפצע במלכודת ונאלץ לעלות על עץ להסתתרר מזאבים טלואים רעבים עד שפיטר מחלץ אותו.

אביו של קימאנו נכלא בגלל שהרג ולד שיצא מרחם אמו עם רגליים תחילה שלפי אמונת שבט הקיקויו זה שד שצריך לחסלו. קימאנו בורח להרים, עובר טקס השבעה (חתכים בזרוע ושתיית דם כבשה) ומצטרף למחתרת המאו מאו.

שנת 1952 - הולי חוזרת מלונדון ופורץ המרד נגד הבריטים. קימאנו נאלץ להשתתף בהתקפה על חוות מקנזי בה נרצחים ג'ף ניוטון ושני ילדיו ואשתו אליזבת נפצעת קשה וניצלת ברגע האחרון. פיטר והולי נישאים.

פיטר וחוואים אחרים מתגייסים לעזור לצבא במלחמתו נגד המורדים. החווה מותקפת שוב ואליזבת הנמצאת בהריון מפונה לניירובי ביחד עם הולי.

פיטר ועוזרו לאטלה (איוון דיקסון) מאמינים בדו-שיח עם המורדים. לעומת החוואי ג'ו מטסון (מייקל פאט) מאמין ביד קשה ללא פשרות. פיטר מעביר מסר לקימאנו כי ברצונו להיפגש אתו לשיחות. מטסון ואנשיו שומעים זאת ומכינים להם מלכודת. כשפיטר מגיע, פותחים מטסון ואנשיו באש והורגים את אשתו של קימאנו שמצליח לברוח עם בנו התינוק.

פיטר רודף אחריו ואומר לו כי שניהם הולכו שולל אך קימאנו לא מאמין לו ומתפתח ביניהם קרב אלים שבסופו נופל קימאנו לבור מלכודת עם גזעי במבוק מחודדים ונהרג. פיטר לוקח את התינוק לחווה בתקווה שיגדל עם בנה של אליזבת בעתיד יותר טוב.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
רוק הדסון פיטר מקנזי
סידני פואטייה קימאנו
דנה ווינטר הולי
ונדי הילר אליזבת ניוטון אחותו של פיטר
רוברט ביטי ג'ף ניוטון בעלה של אליזבת
ולטר פיצג'רלד הנרי מקנזי חוואי
מייקל פאט ג'ו מטסון חוואי
קן רנרד קג'רה אבא של קימני
חואנו הרננדז נג'וגו מנהיג מחתרת
ויליאם מרשל מנהיג המרד
איוון דיקסון לאטלה עוזר של פיטר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]