האיש שלנו בהוואנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האיש שלנו בהוואנה
Our Man in Havana
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על ספר של גרהם גרין
בימוי קרול ריד
הופק בידי קרול ריד
תסריט גרהם גרין
עריכה ברט בייטס
שחקנים ראשיים אלק גינס
מורין או'הרה
נואל קאוורד
מוזיקה פרנק דניז
צילום אוסוולד מוריס
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 30 בדצמבר 1959
משך הקרנה 107 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט ריגול, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 2,000,000 דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האיש שלנו בהוואנהאנגלית: Our Man in Havana) הוא סרט ריגול קומי בריטי בשחור-לבן משנת 1959 בהפקתו ובבימויו של קרול ריד, עם אלק גינס, נואל קאוורד, ברל אייבס ומורין או'הרה בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב על ידי גרהם גרין והוא מבוסס על ספרו בשם זה משנת 1958. בשנת 1963 נכתבה אופרה על הספר.

בשנת 2007 עובד הספר למחזה על ידי קלייב פרנסיס.

העלילה היא על מרגל של שירות הביון האנגלי שמספק מידע בדוי למפעיליו, בתמורה ליהנות מהכנסה צדדית מכובדת. בתקופת מלחמת העולם השנייה הצטרף גרין לסוכנות הביון הבריטית ומונה בלונדון למחלקה שעסקה בריגול נגדי בחצי האי האיברי. בעת ההיא שמע על מרגלים גרמנים ששהו בפורטוגל ושלחו לגרמניה דוחות בדויים שנועדו להגדיל את הכנסותיהם. בין המרגלים הללו היה גם " גרבו", הסוכן הכפול מספרד שסיפק למעסיקיו הגרמנים מידע בדוי על רשת סוכנים שהוא כביכול מפעיל ברחבי אנגליה. אותו "גרבו" שימש ככל הנראה השראה לגיבור ספרו זה של גרין.

הצילומים נעשו בהוואנה זמן קצר לאחר שהוחלף שם השלטון בהפיכה צבאית. פידל קסטרו אף היה נוכח בצילומי אחת הסצנות בסרט, שעלילתו מתרחשת בתקופת השלטון המושחת של בטיסטה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הות'ורן (נואל קאוורד) הוא הסוכן הראשי של סוכנות הביון הבריטית באיים הקריביים ומקום מושבו בג'מייקה. הוא מגיע להוואנה כדי לגייס סוכן ראשי באי.

ג'ים וורמולד (אלק גינס) הוא אזרח בריטי בעל חנות למכירת שואבי אבק. הוא מגדל לבדו את בתו הבוגרת מילי (ג'ו מורו) שלומדת בבית ספר קתולי.

קפטן סיגורה (ארני קוקבקס) הוא קצין בכיר שכולם מפחדים ממנו כשהוא נוסע במכוניתו המהודרת עם פנס מהבהב בחוצות הוואנה. סיגורה מתאהב במילי, נותן לה אפשרות לבקר בקאנטרי השמור לעשירים ועוזר לה ברכישת סוסת רכיבה. הוא מתעתד להתחתן אתה למורת רוחו של ג'ים שרוצה להבריח אותה ללימודים בשווייץ.

הות'ורן מגיע לחנות כמתעניין בקניית שואב אבק אבל תוך זמן קצר מציע לג'ים להיות סוכן תמורת סכום כסף נכבד. ג'ים מקבל את ההצעה מחוסר ברירה כי הוא זקוק לכסף. הוא מתייעץ עם ידידו ד"ר הסלבכר (ברל אייבס) וזה מייעץ לו "לגייס" סוכנים שהם אנשים אמיתיים ולהעביר בשמם ידיעות מודיעיניות בדויות על הנעשה בקובה. ג'ים "מגייס" אנשים שהוא מכיר ואפילו רקדנית במועדון לילה. הוא מצייר שואב אבק ומעביר את הציור כאילו זה מתקן אטומי סודי בהרים.

בלונדון מתרשם מפקד הביון "C" (ראלף ריצ'רדסון) ואנשיו מ"איכות הידיעות" ומכנים את ג'ים "האיש שלנו בהוואנה". הם שולחים אליו את ביאטריס סברן (מורין או'הרה) שתשתמש כמזכירתו וכן את קצין הקשר רודי (טימוטי בטסון) שיעביר את התשדורות. עם הזמן ביאטריס מתאהבת בג'ים ועדיין לא מבחינה שהידיעות כוזבות. הידיעות נקלטות על ידי מעצמה זרה וג'ים והרופא הופכים להיות אנשים מסוכנים שיש לחסלם.

הות'ורן מזמן את ג'ים לג'מייקה ומזהיר אותו כי עומד להיערך בהוואנה כנס סוכני שואבי האבק הובר ושם ינסו לחסלו בשתיית יין מורעל.

בטיסה להוואנה מתידד ג'ים עם קרטר (פול רוג'רס) שמגלה לו שגם הוא סוכן של שואבי אבק ומתעתד להיות בכנס.

ג'ים נזהר מאוד בכנס ואינו שותה. לבסוף קרטר יושב מולו ומציע לו כוסית. ברגע האחרון נשמטת הכוסית ומתנפצת. כלב מלקק את היין ומת במקום. ג'ים נמלט משם ומתברר לו שידידו הרופא חוסל.

סיגורה מגיע ומודיע על כוונתו לשאת את מילי. ג'ים מזמין אותו למשחק דמקה שבו במקום כלים יש בקבוקוני שתייה חריפה. כל כלי שנכבש על המנצח לשתות אותו. סיגורה שותה כמעט את כל הבקבוקונים ושוקע בשינה עמוקה. ג'ים נוטל את אקדחו של סיגורה, מגיע אל קרטר, מזמין אותו למועדון ומחסל אותו.

הוא חוזר לדירה ומגלה לביאטריס את כל בדיותיו. היא מאוהבת בו ואומרת שלדעתה הוא לא בוגד ולא נעשה כל נזק. היא ורודי טסים ללונדון ואחריהם ג'ים ומילי שקבלו צו גירוש.

ביאטריס נחקרת במטה הביון ואומרת כי עד הרגע האחרון לא ידעה שהידיעות בדויות. היא מקבלת עונש להישלח כמזכירה במטה הביון בג'קרטה.

ג'ים בטוח שיקבל כעת מאסר עולם על בגידה. מפקדי הביון לא יודעים מה לעשות. "C" מהסס ללכת לראש הממשלה ולגלות את ה"פאשלה" הגדולה שלהם וגם להתבזות במטה הצי וחיל האוויר. הם מחליטים לשנות את ההחלטה ולהשמיד את כל המסמכים על הבסיס האטומי הסודי "שכבר פורק".

ג'ים נכנס ו"C" מודיע לו שהם החליטו להעניק לו את עיטור מסדר האימפריה הבריטית וכי יישאר בלונדון כמדריך לצוערים איך להקים תחנות ריגול. הם גם מבטלים את ההחלטה לשלוח את ביאטריס לג'קרטה. ג'ים וביאטריס מתחבקים לשמחתה של מילי.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
אלק גינס ג'ים וורמולד
ברל אייבס ד"ר הסלבכר
מורין או'הרה ביאטריס סברן
נואל קאוורד הות'ורן
ראלף ריצ'רדסון "C" ראש הביון בריטי
ג'ו מורו מילי וורמולד
ארני קובקס קפטן סיגורה
פול רוג'רס קרטר
טימוטי בטסון רודי טכנאי תקשורת

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]