המתיישבים של קטאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המתיישבים של קטאן
כללי
תאריך הוצאה 1995 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה משחק לוח, משחק על לוח משבצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר שחקנים 4-3 (קיימות הרחבות ל-5–6 משתתפים)
פיתוח קלאוס טויבר
הוצאה לאור

גרמניהגרמניה Kosmos
בריטניהבריטניה ארצות הבריתארצות הבריתMayfair Games
יפןיפןCapcom
הולנדהולנד בלגיהבלגיה Games 999
ספרדספרד פורטוגלפורטוגל ברזילברזיל Devir
קנדהקנדה Strategy Games
רוסיהרוסיה Smart
איטליהאיטליה Tilsit,Giochi Uniti
צרפתצרפת Firosofia
הונגריההונגריה Piatnik
ישראלישראל הקוביה
יפןיפן Jipi

ברזילברזיל Grow
גילאים 10 ומעלה
זמן למידת המשחק 20 דקות
זמן המשחק 90-60 דקות
מיומנות אסטרטגיה, מסחר וניהול משאבים
https://www.catan.de האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המשחק הבסיסי
המשחק בגרסה מוגדלת ותלת־ממדית בכנס Gen Con
ארבע קופסאות של המשחק, בקופסה האדומה (משמאל למעלה) – המשחק הבסיסי, ביתר הקופסאות – הרחבות שונות

המתיישבים של קטאןגרמנית: Die Siedler von Catan, באנגלית: The Settlers of Catan (סטלרס או קטאן) הוא משחק קופסה שנוצר בידי קלאוס טויבר. המשחק יצא לראשונה בגרמניה ב-1995 והופץ ברחבי אירופה, ארצות הברית ומדינות אחרות. בשנת 2008 תורגם המשחק לעברית על ידי חברת "הקוביה".

המשחק המתיישבים של קטאן נחשב למשחק Gateway, כלומר משחק לוח שמשמש כהיכרות של התחביב עבור הקהל הרחב. המיומניות הנדרשות במשחק הן חשיבה אסטרטגית, ניהול משאבים ויכולת מסחר (מסחר במשאבים ועסקאות שונות הוא האלמנט האינטראקטיבי העיקרי בין המשתתפים במשחק). מטרת המשחק היא לצבור ראשון 10 נקודות ניצחון. ישנן אליפויות בארץ ובעולם.

המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק משוחק על מפת משושים כאשר כל משושה מייצג סוג קרקע שונה, המניב משאבים (Resources) שונים המיוצגים על ידי קלפים אותם מחזיק השחקן ביד:

  • נמל מסחר - מאפשר סחר במשאבים בשערים נמוכים יותר.
  • יער – מניב עץ (משאב)
  • גבעות – מניב לבנים (משאב)
  • אדמה חקלאית – מניב חיטה (משאב)
  • שדות מרעה – מניב צמר (משאב)
  • הרים – מניב ברזל (משאב)
  • מדבר – לא מניב שום משאב.

בבניית הלוח כל משושה מקבל מספר בין 2 ל-12, לא כולל המספר 7.

מהלך המשחק

בשלב ההקמה, כל שחקן מקים שני יישובים ושתי דרכים (ומתחיל את המשחק עם קלפי משאבים בהתאם למיקום היישוב השני). יש לבחור את מיקומם בחכמה תוך שיקולים של שליטה על מירב סוגי המשאבים ותדירות ההשגה של כל משאב (שתלוי במספר שעל המשושה, כאשר המשושים עם המספרים 2 ו-12 שכיחים פחות בהשוואה למשושים עם הספרות 5,6,8,9).

מהלך התור

  1. שחקן מגלגל שתי קוביות בנות 6 פאות. משושה שעליו מספר הזהה להטלת הקוביות מניב משאבים, וכל שחקן בעל יישוב או עיר הסמוכה לו מקבל אותם (קלף משאב אחד עבור כל יישוב ושני קלפים מהמשאב עבור כל עיר).
  2. אם יוצא 7 אף שחקן לא מקבל משאבים (יתרה מכך: כל שחקן שבידו למעלה מ-7 קלפים, חייב לזרוק מחצית מקלפיו לקופה, ואם יש לו מספר אי זוגי - יזרוק את הגורם הקטן מבין השניים) אך השחקן שבתורו יצא 7 יכול לשלוט בשודד (השודד - מונע קבלת משאבים מהמשושה עליו הוא נמצא) - למקמו במשושה לבחירתו, ולגנוב קלף אחד באופן אקראי משחקן שיש לו התיישבות (יישוב או עיר) על אחד מקדקודי המשושה.
  3. שחקן יכול לסחור במשאבים עם המשתתפים האחרים. ניתן להחליף גם קלף יחיד במספר קלפים, אך לא ניתן לתת קלף ללא תמורה של קלף אחר. חוקי בית שונים מגדירים את גבולות המשא ומתן (למשל: יש גרסאות בהן מותר לשלם לשחקן כדי שלא יפעיל את השודד נגדך, ויש גרסאות בהן זה אסור).
  4. ההתקדמות במשחק מתבצעת על ידי בניית דרך (תמורת שני קלפי משאבים: עץ ולבנים) או יישוב Settlement (תמורת ארבעה קלפי משאבים: עץ, צמר, חיטה ולבנים) ועל ידי שדרוג יישוב לעיר City (תמורת חמישה קלפי משאבים: 2 חיטה ו-3 ברזל). שדרוג היישוב לעיר מעניק נקודת ניצחון נוספת לשחקן אשר בנה עיר זו.
  5. שחקן יכול לקנות קלף התקדמות (תמורת שלושה קלפי משאבים: ברזל, חיטה וצמר).
  6. שחקן יכול להפעיל קלפי התקדמות כגון מונופול על משאבים, סילוק אבירים, שליטה בגנב, נקודות ניצחון ועוד בתורו. את קלף האביר יכול שחקן להפעיל לפני הטלת הקוביות בתורו.
  7. השחקן מכריז על סוף התור והתור עובר לשחקן הבא.

יישובים וערים מקנים לשחקנים נקודות ניצחון (נקודת ניצחון 1 לכל יישוב ו-2 נקודות ניצחון לכל עיר). בנוסף, שחקנים מקבלים נקודות ניצחון על הישגים כגון הדרך הארוכה ביותר, הצבא הגדול ביותר או באמצעות קלפי ההתקדמות.

המנצח הוא הראשון שמגיע לרף של 10 נקודות ניצחון (אלא אם כן לא שם לב ואז ממשיך המשחק עד ששחקן אחר ינצח או עד שהוא ישים לב בתורו).

הרחבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קטאן – הרחבות

לקטאן יצאו הרחבות שונות, כשההרחבה הבסיסית היא תוספת ל-5–6 שחקנים במשחק הבסיס. בנוסף, יש גם הרחבות שמוסיפות מכניקות חדשות למשחק, כשהידועות שבהן הן קטאן: ערים ואבירים, קטאן: יורדי הים וקטאן:פיראטים ומגלי ארצות. בנוסף יש משחקים שעומדים בפני עצמם, כגון קטאן: משחקי הכס, קטאן: עליית שבט האינקה, קטאן: גיבורי החלל, וקטאן: שחר האנושות שאינם דורשים את משחק הבסיס. קטאן ג'וניור הוא גרסה לילדים, שמפשט את המשחק משמעותית. הסוג האחרון של הרחבות הן הרחבות קטנות, שבעיקר מוסיפים תרחישים חדשים למשחק.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק זכה במספר פרסים:

  • ב-1995 נבחר כ'משחק השנה' (Spiel des Jahres) בגרמניה, וכן זכה בפרס הראשון בתחרות המשחקים Deutscher Spiele Preis.
  • ב-1996 זכה בפרס אוריגינס עבור משחק השנה המבוסס על פנטזיה או מדע בדיוני.
  • ב-2005 התקבל להיכל התהילה של games, כתב עת אמריקני המוקדש למשחקים.

קטאן בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

טורניר קטאן בשוק פתח תקווה

בישראל נערכים במהלך השנה מספר טורנירים של קטאן. אליפות קטאן שמתבססת על המשחק הרגיל שמתקיימת כל שנה באוגוסט בדרקוניקון[1] החל משנת 2012 ואירוע חנוקטאן שמאורגן בידי הקוביה משחקים שאירע לראשונה בפסח 2018, אך היום מתרחש בחנוכה בגני התערוכה, ובו משתמשים בגרסה מיוחדת של קטאן - Catan Big Game[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המתיישבים של קטאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דרקוניקון 2019 - כנס המשחקים של הקיץ, באתר www.dragoncon.co.il
  2. ^ חנוקטאן 2019, באתר הקוביה משחקים בע"מ - לשחק לחשוב ליהנות