הצלצול הגואל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצלצול הגואל
Saved by the Bell
לוגו הפתיחה
לוגו הפתיחה
סוגה קומדיית מצבים
יוצרים סם בובריק עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים מארק פול גוסלאר
דאסטין דיאמונד
מריו לופז
טיפאני אמבר ת'יסן
אליזבת' ברקלי
לארק ווהרייס
דניס הסקינס
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 86
2 סרטי טלוויזיה
תוכנית המשך הצלצול הגואל: שנות קולג'
הצלצול הגואל: הכיתה החדשה
הצלצול הגואל
הפקה
הפצה Rysher Entertainment, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 22 דקות
שידור
רשת שידור NBC עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל ערוץ הילדים
תקופת שידור מקורית 20 באוגוסט 198922 במאי 1993
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הצלצול הגואלאנגלית: Saved by the Bell) היא סדרת קומדיית מצבים אמריקאית אשר שודרה ברשת NBC בין השנים 1989 ל-1993. הסדרה החלה כסדרת טלוויזיה בעלת 13 פרקים בשם "בוקר טוב גברת בליס" ששודרה בשנת 1988 עד 1989 ברשת ABC. בשל הצלחתה הרבה של הסדרה, נוספו לה שתי סדרות המשך: הצלצול הגואל: שנות הקולג', אשר מספר על המשך סיפורם של החבורה במשך לימודיהם בקולג' והצלצול הגואל: הכיתה החדשה אשר מספר על תלמידים חדשים שבאים ללמוד בתיכון בייסייד. בישראל היא שודרה בערוץ הילדים ובשידורים חוזרים. בעקבות הפופולריות של הסדרה יצאו מוצרים נלווים רבים כמו בובות, מדבקות, קלפים, אלבום שירים, חולצות, תיקי אוכל, פוסטרים, משחקי קופסה, ספרי נוער, פוגים, קלטות וידאו ואפילו סדרת קומיקס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוקר טוב גברת בליס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצלצול הגואל החלה את דרכה בשם אחר, כשבתחילה, הסדרה נקראה "בוקר טוב גברת בליס" שסיפרה על תלמידי בית ספר ועל מורתם האהובה גברת בליס. הדמויות העיקריות היו זאק מוריס, סמואל "סקריץ" פאוורס וליסה טורטל וגם המנהל ריצ'רד בילדינג. הסדרה בעלת 13 פרקים משנת 1988 עד 1989 ברשת ABC של דיסני.

הצלצול הגואל[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשת NBC קנתה את הזכויות של "בוקר טוב גברת בליס" ולקחו שלוש דמויות מהסדרה: זאק, סקריץ' וליסה. הוחלט גם לקחת את המנהל ריצ'רד בילדינג, לבטל את דמותה של גברת בליס, ולמקד את העלילה בבני הנוער. לשם כך נוספו שלוש דמויות חדשות לסדרה, ששמה שונה ל"הצלצול הגואל". עלילת הסדרה מתמקדת בשישה נערי תיכון: זאק, סלייטר, סקריץ', קלי, ג'סי וליסה, שישה חברים טובים שמבלים ולומדים ביחד בבית הספר בייסייד שבקליפורניה. העלילה מתמקדת בעיקר בזאק מוריס הנער החתיך, הבלונדיני, הערמומי והפופולרי בבייסיד, אשר מאוהב בקלי ואוהב להציק למורים ולמנהל ריצ'רד בילדינג. בסדרה בין השאר מתמודדות הדמויות עם אלמנטים דרמטיים, בנושאים הרווחים בסדרות הנעורים: חברות, גיל ההתבגרות, אלימות, אהבה, גירושים, שימוש בסמים, בעיות כלכליות ועוד.

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זאק מוריס (מארק פול גוסלאר): זאק הוא הדמות המרכזית בצלצול הגואל. חבריו הטובים הם ליסה, סקריץ', סלייטר, קלי וג'סי. זאק אוהב להתחיל עם בנות בדרכים מתוחכמות אבל בעיקר הוא אוהב להתחיל עם אהובתו קלי. זאק תמיד נכנס לצרות בבי"ס ומסתבך עם המנהל ריצ'רד בילדינג. זאק נוהג להעיר הערות ששוברות את הקיר הרביעי שכולל את ה"פסק-זמן" שהוא יכול להקפיא את הדמויות במקום. בצלצול הגואל: שנות הקולג' זאק עובר לאוניברסיטת קליפורניה ביחד עם סלייטר, סקריץ' וקלי. בפרק הסיום זאק מציע לקלי נישואין והם מתחתנים. זאק מופיע בתור אורח ב"הצלצול הגואל: הכיתה החדשה".
  • אי.סי. סלייטר (מריו לופז): אלברט קליפורד סלייטר המכונה איי.סי. סלייטר, הוא שרירן חובב אתלטיקה ובנו של איש צבא, והגיע לבייסייד מבוליביה. סלייטר בבית ספרו הקודם השתתף בנבחרות האתלטיקה, ההיאבקות, הכדורגל והפוטבול, אך בבייסייד היה רק בנבחרת ההיאבקות והפוטבול. סלייטר הוא חברו הטוב של זאק למרות שבהתחלה הם היו אויבים, הוא יצא עם ג'סיקה ספנו במשך תקופה ארוכה למרות שבהתחלה הוא יצא עם קלי. אחותו ואביו של סלייטר הופיעו במספר פרקים. בצלצול הגואל: שנות הקולג', היה שותפם לחדר של זאק וסקריץ' ויצא עם בחורה בשם אלכס. הופיע בתור אורח בשני פרקים ב"הצלצול הגואל: הכיתה החדשה".
  • סמואל (סקריץ') פאוורס (דאסטין דיאמונד): סמואל (סקריץ') פאוורס ממלא את תפקיד החנון בסדרה. סקריץ' הוא חבר ילדות של זאק ואחד מחבריו הטובים. סקריץ' הוא מגושם אך עדיין חכם מאוד. ליסה היא אהובתו הנכזבת של סקריץ'. הוא תמיד משתף פעולה עם זאק במזימות שלו, ברוב הפרקים זאק רק מנצל את חכמותיו. לסקריץ' יש רובוט בשם קווין אותו בנה בעצמו. סקריץ' עבר ללמוד באותו הקולג' יחד עם קלי, זאק וסלייטר. ב"צלצול הגואל: הכיתה החדשה" החל מהעונה השנייה סקריץ' חזר לבייסייד, בתור עוזרו של המנהל מר בלדינג.
  • קלי קפובסקי (טיפאני ת'יסן): קלי היא מעודדת ומשתתפת בנבחרת הכדורעף והשחייה. קלי גם נחשבת לבחורה הכי יפה ופופולרית בבייסייד וחברותיה הטובות ביותר הן ליסה וג'סי. זאק וסלייטר חיבבו אותה ממבט ראשון, בסוף קלי התאהבה בזאק. בצלצול הגואל: שנות הקולג' היא עברה ביחד עם זאק, סלייטר וסקריץ' לאוניברסיטת קליפורניה ושם היא הכירה חברות חדשות. בפרק מיוחד זאק מציע לקלי נישואין והם מתחתנים.
  • ג'סיקה (ג'סי) ספאנו (אליזבת' ברקלי): ג'סיקה (ג'סי) מירטל ספאנו היא פמיניסטית ואחת התלמידות החכמות בבייסייד. היא חובבת פוליטיקה ולא סובלת ציונים נמוכים. כמו ליסה וסקריץ, גם ג'סי היא חברת ילדות ושכנתו של זאק. במשך תקופה ארוכה יצא עם סלייטר (למרות שהיא תמיד תוקפת אותו כשובניסטי). אחיה למחצה של ג'סי, אריק הופיע במספר פרקים. חלום חייה של ג'סי היה ללמוד באוניברסיטת קולומביה, לשם עברה בסוף הסדרה.
  • ליסה טרטל (לארק וורהייס): ליסה היא אדם אופנתי ואינטליגנטי. היא נחשבת למלכת האופנה והרכילות בתיכון בייסייד. היא באה ממשפחת עשירה, ושני הוריה הם כירורגים. ליסה היא אחת מחברות הילדות של זאק. חלומה של ליסה הוא להיות מעצבת אופנה מפורסמת. היא הופיעה כאורחת באחד הפרקים ב"הצלצול הגואל: שנות קולג'" ו"הצלצול הגואל: הכיתה החדשה".
  • ריצ'רד בלדינג (דניס הסקינס): מר בלדינג הוא המנהל התיכון בייסייד. בלדינג הוא אדם סמכותי מאוד. משפטו הידוע בסדרה הוא "היי, היי, היי, מה קורה פה?". הוא תמיד שמח לעזור לתלמידיו. אויבו הגדול ביותר הוא זאק שעושה לו הרבה צרות בבי"ס. בלדינג מופיע בתור אורח ב"צלצול הגואל: שנות הקולג'", חוזר להופיע ב"צלצול הגואל: הכיתה החדשה", עדיין בתור המנהל, וסקריץ', תלמידו לשעבר הוא העוזר שלו, ובסוף הפרק האחרון של "הכיתה החדשה" הוא מתפטר.

סדרות-בת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצלצול הגואל: שנות קולג'[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא סדרת המשך ל"צלצול הגואל". אחרי שזאק שסיים ללמוד בבית ספר בייסייד, הוא עבר לאוניברסיטת "בארקלי" שבקליפורניה ביחד עם סלייטר, סקריץ' וקלי. הם מבלים עם תלמידים חדשים כמו לסלי ברוק (אני טרמקו) ואלכס תאבור (קריסטין ווארן). רשת NBC העבירה את הסדרה לשעות השיא ("פריים טיים") במטרה למשוך גם צופים מבוגרים. הסדרה לא הצליחה לחזור על הצלחת סדרת המקור וקבלה אחוזי צפייה נמוכים וירדה אחרי 19 פרקים, היא שודרה בין השנים 19931994. בתור סיכום יצא עליה סרט בשם "הצלצול הגואל: חתונה בלאס וגאס".

הצלצול הגואל: הכיתה החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי שהסדרה הבת, "שנות קולג'", לא זכתה לאחוזי צפייה מרשימים, החליטו ב-NBC לנסות לשחזר את הצלחת הסדרה המקורית באמצעות סדרה-בת חדשה בשם "הצלצול הגואל: הכיתה החדשה", שמתרחשת באותה בית ספר בייסייד, עם שישה תלמידים חדשים. דניס הסקינס חזר לגלם את המנהל ריצ'רד בילדינג ומהעונה השנייה דאסטין דיאמונד חזר לגלם את סקריץ' (שהוא הדמות היחידה שהופיע בכל הסדרות של "הצלצול הגואל") בתור עוזרו של המנהל. ההצלחה היחסית באה למרות שהסדרה סבלה מביקורות מהצופים על כך שחוזרים על נושאים מהסדרה המקורית וטענות שהתלמידים החדשים הם חיקויים לדמויות המקוריות. המפיקים נאלצו לעשות שינויים תכופים בצוות השחקנים בסדרה, ויצרו בלבול רב אצל הצופים. לכן החזירו את דסטין דיאמונד בתור הדמות המקורית סקריץ' מתחילת העונה השנייה. הסדרה הצליחה יחסית, אבל לא זכתה לפופולריות כמו המקור. היא שודרה ב-NBC ברצועת הצעירים T-NBC בין השנים 1993 עד 2000. כמה מהשחקנים המקורים עשו הופעת אורח מספר פעמים בסדרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]