הקהילה היהודית של בודפשט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקהילה היהודית של בודפשט
Budapesti Zsidó Hitközség
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1950–הווה (כ־74 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.bzsh.hu
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקהילה היהודית של בודפשטהונגרית: Budapesti Zsidó Hitközség, בראשי תיבות: BZSH) היא הארגון של יהודי בודפשט מאז 1950. הנציגות הלאומית של היהודים ההונגרים (MIOK), שהוקמה אז על ידי משרד הדתות הממלכתי, הפכה למעשה להנהגה העליונה בחיי הדת היהודיים במשך כארבעים שנה. מאז החלפת המשטר בשנת 1990, MIOK הפכה להתאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה (MAZSIHISZ) שממלאת אותו תפקיד. בשנת 1994 הקימו האורתודוקסים מחדש את קהילתם. מאוחר יותר צצו גם זרמים אחרים (למשל הקהילה היהודית המאוחדת של הונגריה), ולכן כיום MAZSIHISZ מייצגת רק את המגמה הניאולוגית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון נוסד כאמור בשנת 1950, כאשר השלטון הקומוניסטי המתהווה הכפיף את כל ארגוני הדת, כולל הקהילה היהודית בהונגריה, לפיקוח ממשלתי צמוד. באותה תקופה, כל הקהילות שפעלו בשטחה של בודפשט (המאוחדת), ללא קשר לזרם הדתי ביהדות (אורתודוקסי, נאולוגי או אחר) אוחדו לתוך קהילה יהודית אחת (כולל: הקהילה היהודית של בודה, הקהילה היהודית של פשט, הקהילה היהודית של אובודה ויישובים שקשורים לבודפשט). האיחוד היה מוצדק מצד אחד בשל הירידה המשמעותית במספר היהודים לאחר מלחמת העולם השנייה בעקבות השואה, ומצד שני האיחוד הקל על הפיקוח של המדינה הקומוניסטית.

מרכז הקהילה הוקם במטה הקודם ברחוב שיפ (Sip utca) של הקהילה היהודית של פשט לשעבר, שנחשבה לאחת הגדולות בעולם לפני המלחמה. לשם עברה גם הנציגות הלאומית היהודים ההונגרים (MIOK), ארגון גג שהוקם כדי לשלוט בכל חיי הדת היהודיים.

מכיוון שהיהדות מחוץ לבודפשט כמעט חדלה להתקיים אחרי המלחמה, בפועל BZSH ו-MIOK היו כמעט אותו הדבר. הדברים נותרו כך גם לאחר חילופי השלטון. MIOK הפכה כאמור ל"התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה" (MAZSIHISZ). עד היום ה-BZSH היא הקהילה החזקה ביותר של יהדות הונגריה, גדולה יותר מ-MAZSIHISZ הלאומית, מכיוון שמספר חבריה בבודפשט עולה בהרבה על המספר הכולל של החברים בקהילות היהודיות מחוץ לבודפשט שבשליטת MAZSIHISZ. בנוסף, BZSH מנהל את בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה, כמו גם את כל בתי הקברות הפעילים או שכבר לא פעילים בפשט, מפעילה את המטבח הכשר, את בבית הספר היהודי שאנדור שייבר, את גן הילדים היהודי בנימין ואת בית האבות באויפשט.

מחוזות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקהילה שייכים חמישה עשר בתי כנסת ובתי תפילה. על בסיסם היא מחולקת ל-15 מחוזות, כלומר:

בתי כנסת אחרים שנמצאים ועומדים עדיין בבודפשט של היום שייכים לזרמים אחרים (למשל, בית הכנסת בבודהוואר או בית הכנסת של אובודה שניהם שייכים ל-EMIH או בית הכנסת רומבך) או שהם לא שימוש (כמו בית הכנסת של ראקושפלוטה, שכיום מתפקד כמחסן ספרים).

הנהלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנשיא האחרון של BZSH היה פטר טורדאי, אך ב-29 באוקטובר 2014, בשל הטענה לניהול בלתי תקין נגדו, האספה הכללית של BZSH הביע בו אי אמון וביטל את מינויו לתפקיד הנשיא. המנכ"ל משנת 1991 ועד התפטרותו בשנת 2014 היה גוסטב זולטאי שמילא אותו תפקיד ב-MAZSIHISZ, מאז 1991. זולטאי שמר על תפקידו ב-MAZSIHISZ (התאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה). דוד שוויצוף נבחר להחליף אותו ב-BZSH ב-3 ביולי 2014.[1] רק כמה ימים לאחר מכן, ב-9 ביולי, התגלה כי שוויצוף היה בעבר חזן קתולי וגם שחקן טרנסווסטיטי לפני שהצטרף להנהלת הקהילה היהודית. אנדראש הייזלר, נשיא MAZSIHISZ, היה עוין כלפיו לאורך כל הדרך. הוא המשיך לתקוף אותו דרך העיתונות ודרש במכתב את השעייתו המיידית של נשיא BZSH שוויצוף.[2] זה אכן קרה בסוף וכיום הנשיא הוא טמאש אץ' והמנכ"ל הוא פטר קונוש.[3]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]