ספא סנט לוקאץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספא סנט לוקאץ'
Szent Lukács gyógyfürdő
מידע כללי
סוג ספא, thermal bath עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום רובע II בודשפט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 47°31′03″N 19°02′14″E / 47.5175°N 19.0372°E / 47.5175; 19.0372
(למפת בודפשט רגילה)
 
ספא סנט לוקאץ'
ספא סנט לוקאץ'
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספא סנט לוקאץ'הונגרית: Szent Lukács gyógyfürdő; בלשון העם: לוקאץ') הוא אחד מבתי הספא העתיקים ביותר בבודפשט, הונגריה.

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספא נמצא ברובע 2 של בודפשט בבודה, בחלק הרובע שנקרא "פלהוויז" (Felhévíz), ליד גדות הדנובה, ברחוב על שם לאו פרנקל.[1]

מקור שמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככל הנראה, מקור השם הוא מהתרגום להונגרית של השם הגרמני Lochbad (פירושו מרחצאות חור או בור, ומכאן בהונגרית Lukas-fürdő). כמו כן שמו של סנט לוקאץ', המזוהה באופן מסורתי עם ריפוי ורפואה. על פי רעיונות אחרים, ייתכן שהשם נגזר משמו של הבעלים של האזור מימי הביניים שקראו לו לוקאס (Lukász-fürdő).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפואת ספא בתצלום מתחילת המאה ה-20
האזור סביב הכניסה למערת János Molnár מגשר ב-Frankel Leó út

המעיינות שנבעו למרגלות גבעת סמלה כבר היו ידועים ושימשו את הרומאים. כתובת מתקופת הקיסר קלאודיוס מזכירה את מעיינות המים החמים העליונים והתחתונים הזורמים במקום (aqua calidae superiores et inferiores). באזור המרחצאות צ'אסאר (קיסר) ולוקאץ' של היום, עמד היישוב Felhévíz בזמן התיישבות המדיארים במרכז אירופה. על פי מקורות היסטוריים, במאה ה-12 התיישבו במקום מסדרי אבירים שעסקו בריפוי (אבירי יוחנן הקדוש ב-1178, לימים אבירי מלטה ורודוס), שבנו מרחצאות ובתי חולים ליד המנזרים שלהם. על פי מסמכים משפטיים מאותה התקופה, אגם מאלום (טחנת קמח וכן טחנת ייצור אבק שריפה) התקיימו באזור בימי הביניים. בתקופה העות'מאנית היו במקום זה גם כן מרחצאות (מרחצאות Veli-bey והמרחץ בשם Barutháne/Barut). הספא שפעל באתר של בניין הספא של לוקאץ' של היום היה ככל הנראה אגם מים חמים קטן יותר.[2]

לאחר שחרור בודה מהכיבוש העות'מאני השתלט אוצר המדינה על כל המרחצאות, יחד עם המעיינות שמקורם באזור המרחצאות צ'אסאר ולוקאץ' הממוקמים למרגלות גבעת יוז'ף. בעבודתו שפורסמה ב-1697, מזכיר הרופא האנגלי אדוארד בראון את המרחצאות שליד טחנת אבק השריפה. חשיבותם של המרחצאות מתחילה במאה ה-18 וירדה מאז סוף המאה ה-18. על פי תיאור משנת 1852, "בחצר הטחנה ליד השכנה של מרחצאות צ'אסאר, יש את מה שנקרא מרחצאות לוקאץ', שמספר האמבטיות הקטן שלו משמש בעיקר לריפוי של החקלאים שמגיעים מהכפרים".[3]

מרחצאות הבוץ שנסגרו

בשנת 1857, טוחן מאובודה החל בבניית הספא, בשנת 1884 רכשה פילפ פאלוטאי[דרושה הבהרה] את השטח מהאוצר והרחיב את המוסד עוד יותר. בשנת 1893 הפך הספא לתאגיד עסקי, נבנו מלון ספא, אמבט בוץ, ספא עממי, מרחץ אדים עממי, מחלקות מודרניות לרפואה עממית ובריכות שחייה. המתחם נפתח בשנת 1895.

בריכת ספא מקורה

אולם שתיית מי המרפא של הספא הושלם ב-1937, ונבנה מהשיש של אולם קבלת הפנים של תערוכת המילניום בשנת 1896. אולם השתייה נחנך על ידי הנסיך המלכותי פרנץ יוזף, כחלק מסדרת האירועים של קונגרס הרחצה הבינלאומי הראשון שנערך בבירת הונגריה בין ה-7 ל-14 באוקטובר 1937.

המצור על בודפשט במלחמת העולם השנייה גרם נזק חמור לבניין, וגם לוחות הכרת תודה רבים נהרסו. לאחר המלחמה הולאמה חברת ספא סנט לוקאץ', אליה הוצמד ספא צ'אסאר ולאחר מכן הוקם משני המוסדות הללו בית החולים הממלכתי לראומטיזם. באביב 1951 נוסד בית חולים ממלכתי מאוחד על ידי מיזוג של בית החולים הממלכתי לראומטיזם, ספא לוקאץ' והמכון הלאומי למחקר בלנאולוגי ושמו שונה שנה לאחר מכן למכון הלאומי לראומטיזם וספא. באזור לוקאץ' פעלו מרחצאות בוץ בצורה ייחודית באירופה עד שנת 1999. מאז תחילת המילניום התבצע במספר שלבים שיפוץ מלא של הספא, שהסתיים ב-2013.[4]

הפסל של לוקאץ' הקדוש ושלטי ההודיה

הבניין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל השחזורים והשחזורים התכופים, לבניין הספא הנוכחי יש מראה די אקלקטי מבפנים ומבחוץ. במהלך מאות השנים, תכונות הסגנון המורי נעלמו וגם ארבעת המגדלים האופייניים שהיו לו. הוא קיבל את צורתו הנוכחית בשנת 1921 בהתבסס על התוכניות של האדריכל רז'ה היקיש. הבניין הורחב ברציפות עד שנות ה-70.

הגן של ספא סנט לוקאץ' לאחר השיפוץ ב-2012

בריכות הספא, סאונות, מרחץ אדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספא לוקאץ' ניתן לחלק את המתקנים לפי תפקוד (ריפוי, ספורט, בריאות), והדבר בא לידי ביטוי חלקי בעיצוב המבנה.

הבריכות של ספא סנט לוקאץ' מלמעלה

בספא או בחלק התרמי יש שלוש בריכות מים חמים (32, 36 ו-40 מי מרפא מעלות צלזיוס) וסאונה קטנה. יש מרחץ אדים, אליו מחוברת בריכת מים קרים ב-24 מעלות צלזיוס. הבריכה העגולה ב-40 מעלות צלזיוס, מנקודת מבט אדריכלית, משרה אווירה של חמאם טורקי. ניתן לשחות בשתי בריכות חיצוניות. הכי קר, בריכת שחייה של ה-22 מעלות צלזיוס לגברים, בעוד שה-26 °C נקראת בריכת הנשים, מה שמזכיר שבעבר ניתן היה להשתמש באמבטיה רק בנפרד לפי מגדר. בעבר יכלו גם נשים להשתמש בבריכת הגברים, אך גברים לא יכלו להיכנס לבריכת הנשים. הסאונה החיצונית ומרחץ האדים הממוקמים ליד בריכת הגברים נסגרו ב-2012, ובמקום נוצר "עולם סאונה" נפרד בבניין. בבריכת ההרפתקאות (טמפרטורת מים: 32–33 מעלות צלזיוס) יש מסדרון מתגלגל, מבעבע מתחת למים, שתי מקלחות צוואר, סילון מים לעיסוי גב חבוי בספסל ומיטת בועות.

המים המרפאים של הספא[עריכת קוד מקור | עריכה]

המעיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרחצאות לוקאץ' ממוקמים ליד ממערת המים המעורבים יאנוש מולנר שם בריכה באורך 6 ק"מ ועומק של שלושים מטרים והנביעה מסופקת מים תרמיים של 20–23 מעלות צלזיוס. על קיומה של המערה דווח לראשונה בשנת 1858 על ידי השבועון הרפואי, החוקר הראשון שלה היה הרופא והכימאי יאנוש מולנר. מערת המעיין המזינה את ספא סנט לוקאץ' נסקרה על ידי הספלאולוג פרנץ פאפ ב-1937, ומשנות ה-60 המשיכו צוללנים לחקור אותה.

השפעתו והרכבו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרכב מי המרפא של הספא הוא כדלקמן, בהתבסס על המידע המסופק על לוחות אבן הגיר הממוקמים בבניין:

אניונים-יונים חיוביים כמות קטיונים-יונים שליליים כמות אחר כמות
כלוריד 125 mgr נתרן 107 mgr חומצה מטבורית 1.70 mgr
בְּרוֹמִיד 0.31 mgr סִידָן 137 mgr חומצה מטאזילית 40 mgr
יודיד 0.018 mgr מגנזיום 40.80 mgr חומצה פחמית חופשית 144 mgr
פלוּאוֹרִיד 1.50 mgr בַּרזֶל 0.02 mgr חמצן מומס 2.9 mgr
סולפט 195 mgr אֶשׁלָגָן 5.60 mgr
מימן פחמתי 510 mgr לִיתִיוּם 0.1 mgr
גָפרִי 1 mgr
סה"כ 832,828 mgr סה"כ 290.52 mgr סה"כ חומרים מומסים 1311.948 מ"ג/1000 סמ"ק

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספא סנט לוקאץ' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bár az intézmény így adja meg honlapján a hivatalos címét, helyesen ez Frankel Leó út.
  2. ^ Sudár Balázs: Török fürdő a hódoltságban, Történelmi szemle 45(2003[2004]):3/4. 213-263.
  3. ^ Tabán anno
  4. ^ Első fürdőügyi világkongresszus(הקישור אינו פעיל, 2023-04)