אנדרטת המילניום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדרטת המילניום
Millenniumi emlékmű
מידע כללי
סוג מונומנט עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום בודפשט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 1896 – 2 מילניום
תאריך פתיחה רשמי האלף ה־1.5 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פירוק 1904 עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצר György Zala עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל Albert Schickedanz עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 47°30′54″N 19°04′40″E / 47.515°N 19.0779°E / 47.515; 19.0779
(למפת בודפשט רגילה)
 
אנדרטת המילניום
אנדרטת המילניום
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנדרטת המילניום או אנדרטת אלף השנה (בהונגרית: Millenniumi emlékmű, קרי: מִילֶנְיאוּמִי אֶמְלֵקְמֻוְּ);היא אנדרטה בבודפשט, בכיכר הגיבורים של הפארק העירוני, שמציינת את זכר יום השנה האלף להתיישבות המדיארים במרכז אירופה שנקרא בהונגריה "כיבוש המולדת ההונגרית". האנדרטה היא אחת הפנינים וההשקעות הרבות באדריכלות ובפיתוח עירוני (כמו: גשר פרנץ יוזף - היום נקרא גשר החירות, הבולוואר הגדול (Nagykörút), קו הרכבת התחתית של מילניום (קו המטרו מהראשונים בעולם), בניין הפרלמנט ההונגרי וכו') שנועדו לחגיגות המילניום של 1896. עם זאת, האנדרטה הושלמה רק עשר שנים מאוחר יותר ב-1906 עקב עיכובים שונים. המתכנן והמעצב שלה היה אלברט שיקדנץ, רוב הפסלים המקוריים היו פרי תציכנונו וחלקית גם יצירתו של הפסל ג'רג' זאלה. שניים מהם היו של אדה מרגו ואחד של אדה טלץ'.

בתכנונה של הוועדה הלאומית להנצחת גיבורי המלחמה נחנכה לפני האנדרטה בשנת 1929 אבן הזיכרון לגיבורים שנפלו במלחמת העולם הראשונה. לאחר מלחמת העולם השנייה הרס המשטר הקומוניסטי את פסלי השליטים מבית הבסבורג-לורן (House of Habsburg-Lorraine) והחליף אותם בפסלים של דמויות מובילות שונות במאבקי החירות הלאומיים של הונגריה.

הקמת האנדרטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניית של קבוצת הפסלים שהוקדשה למלאת שנת האלף (מילניום) לכיבוש ההונגרי של אגן הקרפטים החלה בשנת 1898 מעל הבאר הארטזית שנקדחה על ידי הגאולוג וילמוש ז'יגמונדי בשנת 1868, לא מעט כדי להדגים שגם ההונגרים מסוגלים להציג יצירות כלכליות, מדעיות ואמנותיות עצמאיות שכל העולם יכול לשים לב אליהם. חלקי קבוצת הפסלים מעלים כמעט את כל הפרטים החשובים של ההיסטוריה ההונגרית. קבוצת הפסלים הושלמה כאמור בשנת 1906 עם הקמתם של ארבעת הפסלים האלגוריים (מלחמה, שלום, עבודה ושגשוג, ידע ותהילה). פסלי הברונזה שעוצבו ויוצרו ברובם על ידי ג'רג' זאלה כללו גם את פסלו של המלאך גבריאל שזכה בפרס הגדול בתערוכה העולמית של פריז (1900).

האנדרטה לזכר ולכבוד גיבורי מלחמת העולם הראשונה שהוקמה מול קבוצת הפסלים נכנחה על ידי האדמירל מיקלוש הורטי עוצר ממלכת הונגריה ב-26 במאי 1929. האבן המקורית נפגעה במלחמת העולם השנייה ולאחר מכן נהרסה על ידי הנהגת המפלגה הקומוניסטית (יחד עם פסלים של מלכים ממלכת בית הבסבורג). על אף שהפסלים שוחזרו במהרה (פסליהם של מלכי הבסבורג הוחלפו בדמויות מובילות של מאבקי החירות הלאומית ההונגרית), אבן הזיכרון של הגיבורים לא החזרה למקומה המקורי עד אביב 1956. גוש האבן המונוליטי ברוחב 2.4 מטר, באורך 4.5 מטר ובגובה 0.5 מטר תוכנן על ידי בלה גבהרדט ב-1956. טקס החנוכה מחדש התקיים ב-3 באפריל, בטקס הצדעה צבאי.

האלמנט המרכזי של האנדרטה הוא המלאך גבריאל עם הכתר הקדוש
אבן זיכרון לגיבורים

הפסלים האלגוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על עמודי הפינה של האכסדרות, בפנים, זה מול זה, בראש שני העמודים נמצאות כרכרות שני הסוסים של פסלי "מלחמה" ו"שלום" ובחוץ דמויות ברונזה אלגוריות של "עבודה ושגשוג" ו"ידע ותהילה".

עבודה ושגשוג
מִלחָמָה
פסל המלאך גבריאל
שָׁלוֹם
ידע ותהילה

פסלי מנהיגי השבטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שבעת מנהיגי המדיארים

בבסיס העמוד האמצעי נמצאים שבעת מנהיגי המדיארים שעמדו בראשי השבטים הכובשים המובילים, משמאל (מאחורי החזית) טהטם, אונד, קונד, (Töhötöm, Ond, Kond), בימין (מאחורה לחזית) טאש, הובה, אלד (Tas, Huba, Előd), בראשות הנסיך ההונגרי ארפאד.

פסל של טאש, הובה, אלד וארפאד
פסלו רק של הנסיך ארפאד
פסל של טהטם, אונד, קונד

פסלי גיבורי האומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמצע האנדרטה ניצב העמוד שגובהו 36 מטרים ועליו פסלו של המלאך גבריאל, שגובהו כמעט 5 מטרים ומחזיק בכתר הונגרי ביד אחת וביד השנייה ומחזיק צלב כפול. בצידי העמוד המרכזי נפרשים פסלי גיבורי ממלכת הונגריה. מתחת לפסלי הגיבורים חוברו לוחות מארד עם הסברים מההיסטוריה ההונגרית.

אישטוון הראשון, מלך הונגריה
מקבל את הכתר מידי שליח האפיפיור, 1000
לאסלו הראשון, מלך הונגריה
קלמן, מלך הונגריה
אוסר על שריפת מכשפות
אנדראש השני, מלך הונגריה
מוביל מסע הצלב החמישי
בלה הרביעי, מלך הונגריה
משקם את הונגריה 1247
קארוי הראשון, מלך הונגריה
לאיוש הראשון, מלך הונגריה
1370
יאנוש הוניאדי
המצור על בלגרד, 1456
מתיאש הוניאדי
אישטוואן בוצ'קאי
1606
גאבור בתלן
1620
אימרה טקיי
1588
פרנץ ראקוצי
(נסיך טרנסילבניה) 1700
לאיוש קושוט

העתק ליד שנגחאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיים העתק של 90% מהאנדרטת המילניום המפורסמת לא רחוק מהעיר שנגחאי, במה שנקרא "פארק השעשועים שנגחאי", בין שאר ציוני דרך עולמיים נוספים (למשל מתחם הפירמידות בגיזה, שער ברנדנבורג בברלין, טחנות רוח מהולנד, פסל דוד של מיכלאנג'לו והפסלים הנשיאותיים האמריקנים החקוקים בהר ראשמור). מאז פתיחת הפארק ב-1996 מצבה של האנדרטה שם הידרדרה משמעותית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנדרטת המילניום בוויקישיתוף