טיוטה:דמוי אדם (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשכתב

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה. שכתוב
דמוי אדם
Anthropoid
בימוי שון אליס
עריכה ריצ'רד מטלר
שחקנים ראשיים קיליאן מרפי
ג'יימי דורנן
שארלוט לה בון
אנה גייסלרובה
הארי לויד
טובי ג'ונס
מוזיקה גיא פארלי
רובין פוסטר
צילום שון אליס
מדינה צ'כיה
הממלכה המאוחדת
צרפת
חברת הפקה LD Entertainment
22h22
Lucky Man Films
Silver A
הקרנת בכורה 1 ביולי 2016 (פסטיבל קרלובי וארי)
9 בספטמבר 2016 (הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת)
משך הקרנה 120 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מלחמה
תקציב 9,000,000‏$
הכנסות 5,300,000‏$

דמוי אדם (באנגלית: Anthropoid) הוא סרט מלחמה משנת 2016 בבימויו של שון אליס ובכיכובם של קיליאן מרפי, ג'יימי דורנן, שרלוט לה בון, אנה גייסלרובה, הארי לויד וטובי ג'ונס. הוא נכתב על ידי אליס ואנתוני פרייווין. הוא מספר את סיפורו של מבצע אנתרופואיד, רצח ריינהרד היידריך במלחמת העולם השנייה על ידי החיילים הצ'כוסלובקים הגולים ג'וזף גבצ'יק ויאן קוביש ב-27 במאי 1942. הסרט יצא ב-12 באוגוסט 2016 בארצות הברית וב-9 בספטמבר 2016 בבריטניה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 1941, הכיבוש הגרמני באירופה הגיע לשיאו. שני סוכנים הממשלה הצ'כוסלובקית הגולה, חייל סלובקי, ג'וזף גבצ'יק (קיליאן מרפי) וצ'כי, יאן קוביש (ג'יימי דורנן) מוצנחים לארצם הכבושה. יוזף נפצע כשהוא מתרסק דרך עץ בנחיתה, אך שני הגברים יצאו למצוא את איש הקשר שלהם בצ'כוסלובקיה. הם מתגלים זמן קצר לאחר מכן על ידי מעמידים פנים של לוחמי התנגדות שמתגלים כבוגדים; האחד נורה על ידי יוזף אך האיש השני נמלט. כשהם גונבים את המשאית שלהם, הסוכנים הולכים לפראג.

כשהם מחפשים את הקשר שלהם, הם מופנים לד"ר אדוארד (שון מהון), וטרינר שתופר את כף רגלו של יוזף, ומארגן את פגישתם עם חברי מחתרת אחרים בצ'כוסלובקיה הכבושה, בראשות "הדוד" יאן זלנקה-חאג'סקי (טובי ג'ונס). הסוכנים ממוקמים בצד אחרים במרתף נסתר של קתדרלת הקדושים קירילוס ומתודיוס בפראג. הם חושפים שהם אמורים לבצע את "מבצע אנתרופואיד", ההתנקשות בחיי ריינהרד היידריך (דטלף בוטה), האדריכל הראשי של הפתרון הסופי היהודי, והרייכספרוקטור של צ'כוסלובקיה הכבושה על ידי הגרמנים.

עם אינטליגנציה מוגבלת וציוד מועט בעיר סגורה, ג'וזף ויאן חייבים למצוא דרך להתנקש בחיי היידריך, פעולה שלדעתם תשנה את פניה של אירופה. בעזרת שתי נשים צעירות, מארי קובארניקובה (שרלוט לה בון) ולנקה פפקובה (אנה גייסלרובה) יחד עם זוממים נוספים, מתכננים הסוכנים לארוב להיידריך כשהוא מגיע למפקדתו במכונית. כאשר לסוכנים נודע כי היידריך עומד לעבור לצרפת, התוכנית נכנסת לתוקף כאשר הצמד מחוזק בצירוף סוכנים נוספים שהוצנחו לצ'כוסלובקיה ושאר לוחמי ההתנגדות בפראג.

ב-27 במאי 1942 מתבצע ניסיון ההתנקשות; זה כמעט משתבש כאשר תת-מקלע סטן של יוזף נתקע, אבל היידריך נפצע קשה מהרימון של יאן שמנפץ את הלימוזינה שלו. מיד לאחר מכן שני הסוכנים יוצאים לבריחה. בתגובה, כוחות הביטחון של האס אס אוספים אלפי אזרחים צ'כים ומבצעים תגמול נוראי, שעליו נהרג לנקה בניסיון להימלט מהמעצר הנאצי. היידריך מת במהרה מפצעיו בבית החולים.

פעולות התגמול נמשכו כשהכפר לידיצה נהרס כשכל הגברים מעל גיל 16 נורו, ילדים ונשים נשלחו למחנות ריכוז. המשפחה שאיתה שהו יוזף ויאן נענשת, ביתם הותקף על ידי קציני גסטפו רבים. האם מתאבדת בנטילת כדור ציאניד בשירותים. הבן עונה באכזריות ונכנע לדרישות הנאצים וחושף את מחבואם של יוזף ויאן. מאות חיילים נאצים מסתערים על הקתדרלה שבה כל הסוכנים, כולל ג'וזף ויאן נהרגים בקרב עז של 6 שעות, עם חיילי SS רבים באותה מידה. בשנת 1947, לוחם ההתנגדות קארל צ'ורדה (ג'יריל סימק) הורשע והוצא להורג על כך שהסגיר את חבריו סוכני ההתנגדות לנאצים, תמורת הפרס שהוצע.

בסופו של דבר, בסך הכל נהרגו 5,000 צ'כים וסלובקים בעקבות "טרור היידריך". ההתנקשות בהיידריך הייתה ההתקפה המאורגנת המוצלחת היחידה של בעלות הברית של פקיד נאצי בכיר במלחמת העולם השנייה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן דמות
קיליאן מרפי ג'וזף גבצ'יק
ג'יימי דורנן יאן קוביש
שרלוט לה בון מארי קובארניקובה
הארי לויד אדולף אופאלקה
טובי ג'ונס דוד הייסקי
אלנה מיהולוב גברת מורבק
מרסין דורוצ'ינסקי לדיסלאב ואנק
ביל מילנר אתא מורבק
סם קילי יוזף בובליק
ג'יריל סימק קארל צ'ורדה
מיש בויקו יאן הרובי
ואצלב נויז'יל יוזף ולצ'יק
אנדריי פולאק ירוסלב סווארץ'
שון מהון ד"ר אדוארד
דטלף בוטה ריינהרד היידריך
ניקולאי בורגר חייל גרמני בבריקדה

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2015, ג'יימי דורנן וקיליאן מרפי לוהקו לסרט "דמוי אדם", כאשר שון אליס ביים תסריט שנכתב על ידי אליס ואנתוני פרייווין. במאי 2015, LD Entertainment עלתה לסרט, והכריזה על הליהוק של שרלוט לה בון.

הסרט צולם כולו בפראג במהלך קיץ 2015, ובמידת האפשר, במקומות בפועל של האירועים שהם מתארים. הבמאי שון אליס הצהיר בראיון כי סצנות בקתדרלה האורתודוקסית של הקדושים קיריל ומתודיוס צולמו על העתק מדויק של הכנסייה במגרש האחורי של האולפן, כדי להפוך את המיקום לזיהוי לצופים הצ'כים. דיווחים עכשוויים של הגסטפו וצ'כיה אפשרו לאליס לשחזר את המערכה האחרונה של הסרט (ההתנקשות והמצור על הכנסייה) בדיוק רב, והיה צורך בתכנון אינטנסיבי כדי לאפשר להתנקשות עצמה לשחק בזמן אמת, כאשר תנועותיו של כל חבר התנגדות נחקרו, תוכננו מעקב על מנת לשקף אירועים בפועל.

הצילום העיקרי של דמוי אדם כולל תפאורות כמו מצודת פראג וגשר קארל בפראג, המקומות שבהם התרחש מבצע Anthropoid. בהקרנת הבכורה ובהמשך הקרנות מוקדמות, חברי הקהל ציינו כי סצנות הרחוב האותנטיות הוצגו בסרט.

שחרור הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2015 יצאה התמונה הראשונה של דורנן ומרפי. במאי 2016, Bleecker Street רכשה את זכויות ההפצה של הסרט בארצות הברית. ביוני 2016 יצא הטריילר הראשון.

דמוי אדם הוצג בבכורה עולמית בפסטיבל קרלובי וארי ב-1 ביולי 2016 כסרט הפתיחה של הערב. הוא יצא בארצות הברית ב-12 באוגוסט 2016.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר צבירת הביקורות Rotten Tomatoes, לדמוי אדם יש דירוג אישור של 66% על סמך 102 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 6.39/10. ב-Metacritic, לסרט יש ציון ממוצע משוקלל של 59 מתוך 100, המבוסס על 29 מבקרים, מה שמצביע על "ביקורות מעורבות או ממוצעות". הסרט זכה לשבחים על מחויבותו לריאליזם ולאירועים אמיתיים.

בביקורת שלו ל"הגרדיאן", כתב פיטר בראדשו, "סרט אינטליגנטי, קשוח וסוחף." כריסטופר קומפאנק מהוושינגטון פוסט העניק לסרט ארבעה מתוך ארבעה כוכבים, וכתב: "דמוי אדם מעולם לא מרגיש נוסחתי - הפתעה במהדורת קיץ. (במזל, מצביעי פרס האוסקר לא ישכחו את זה.)"

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטקס פרסי האריה הצ'כי, דמוי אדם קיבלה 12 מועמדויות, מתוך 14 קטגוריות שבהן היא הייתה כשירה (כולן מלבד השחקנית הטובה ביותר ושחקנית המשנה הטובה ביותר). הסרט הפסיד את כל 12 המועמדויות ל"מטופל בולט". דמוי אדם זכה באריה הצ'כי הלא חוקי בקטגוריית "פרס מעריצי הסרטים".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים נוספים בנושא זה: