טליאטלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טליאטלה
מאכלים
סוג פסטה מביצים עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבח המטבח האיטלקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים קמח, ביצה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טליאטלהאיטלקית: Tagliatelle; מהמילה tagliare - "לחתוך") הוא סוג של פסטה מסורתי מאזור אמיליה-רומאניה ומארקה שבאיטליה. חתיכות בודדות של טליאטלה הן סרטים ארוכים ושטוחים, הדומים בצורתם לפטוצ'יני, ובאופן מסורתי הם ברוחב של כ-6 מילימטרים.[1] ניתן להגיש טליאטלה עם מגוון רטבים, אם כי באופן מסורתי היא מוגשת עם רוטב בשר או רוטב בולונז.

פסטת הטליאטלה מיוצרת באופן מסורתי מבצק המכיל ביצים, היחס הנהוג הוא ביצה אחת למאה גרם קמח.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי אגדה עממית, לכאורה נוצרה הטליאטלה על ידי שף מלכותי מוכשר, שקיבל השראה מהתסרוקת של לוקרציה אסטה לרגל נישואיה לאניבל בנטיווגליו השני, ב-1487. בפועל, זו הייתה כנראה בדיחה, שהמציא ההומוריסט אוגוסטו מג'אני ב-1931.

השימוש במילה טליאטלה נמצא בשימוש עוד במאה ה-16, על ידי הסטיוארד (אנ') כריסטופורו דה מסיבוגו (אנ'), אשר פרסם בשנת 1549 את ספר המתכונים Banchetti compositioni di vivande, et apparecchi generale.[3] המתכון לטליאטלה נקרא "lasagnuolle overo tagliatelle tirate" ומרמז על מקור משותף עם הלזניה.

ב-1593 תוארה הטליאטלה כצורת הפסטה בשימוש הרחב ביותר על ידי הסופר האיטלקי, יליד אמיליה רומאניה, תומאזו גרזוני.[4][5][6]

קופסת זכוכית בלשכת המסחר של בולוניה מכילה העתק שלם של חתיכת טליאטלה העשוי זהב, המדגים את הרוחב הנכון של 8 מילימטרים לאחר בישול,[7] השווים ערך ל-7 מילימטרים לפני הבישול, תלוי בקשיחות הבצק.[8]

רטבים והגשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרקם הפסטה נקבובי ומחוספס, מה שהופך אותה לאידיאלית עבור רטבים סמיכים, העשויים בדרך כלל עם בשר בקר, עגל או חזיר (כמו רוטב בולונז), ולעיתים עם בשר ארנבת. רטבים אחרים פחות עשירים וצמחוניים נפוצים גם הם, אם כי לא כמו הרטבים הבשריים, כגון כמו briciole e noci (פירורי לחם ואגוזים), uovo e formaggio (רוטב ביצים וגבינה), או פשוט עם עגבניות ובזיליקום.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טליאטלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Classic Italian Cookbook, 1973 by Marcella Hazan
  2. ^ "An Emilian Secret La Sfoglia". www.albertotriglia.it. נבדק ב-26 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Cristoforo di Messisbugo, Banchetti compositioni di vivande, et apparecchio generale, Per Giovanni de Buglhat et Antonio Hucher Compagni, 1549. (באיטלקית)
  4. ^ L’incredibile storia della tagliatella, ‏2014-11-30 (ב־)
  5. ^ Tommaso Garzoni, La piazza universale di tutte le professioni del mondo (Tommaso Garzoni), 1593, עמ' 683
  6. ^ Le Tagliatelle: la pasta all’uovo che ha fatto la storia dell’Emilia-Romagna, Travel Emilia Romagna, ‏2020-05-13 (ב־)
  7. ^ "Pasta! The Golden Tagliatella scandal". itch.world. נבדק ב-3 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Donati, Silvia. "So, What is the Correct Measurement of Authentic Tagliatelle from Bologna?". Italy Magazine. נבדק ב-3 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)