יאן הנריק דה רוזן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאן הנריק רוזן
Jan Henryk Rosen
לידה 25 בפברואר 1891
ורשה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 באוגוסט 1982 (בגיל 91)
מחוז ארלינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות קולומביה גארדנס עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Golden Laurel of the Polish Academy of Literature
אביר בלגיון הכבוד
אביר במסדר הקדוש גרגוריוס
מפקד במסדר פולוניה רסטיטוטה עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יאן הנריק (דה) רוזןפולנית: Jan Henryk Rosen‏; 25 בפברואר 189122 באוגוסט 1982) היה צייר ופטריוט פולני, שיצר ציורי קיר ופסיפס בגלות. היה פעיל בארצות הברית לאחר 1939.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאן הנריק דה רוזן נולד בזמן הכיבוש הרוסי בוורשה, לצייר יאן רוזן ולוונדה לבית האנטקה, שניהם נציגים של משפחות יהודיות פולניות מוערכות שהמירו דתן לקלוויניזם במאה ה-19, אולם יאן הנריק עבר לקתוליות בהמשך חייו. אביו היה צייר היסטורי וז'אנרי פולני פעיל מאוד, שבין פעילויותיו עבד כצייר בחצר הצארים האחרונים של רוסיה, אלכסנדר השלישי וניקולאי השני, אך עבודתו הוקדשה בעיקר להיסטוריה הצבאית ההיסטורית של פולין (כמו ציירים פולניים נוספים יוזף ברנדט, יוליוס קוסאק, וויצ'ך קוסאק ואחרים) ציוריהם מוצגים לעיתים קרובות בספרי הלימוד בהיסטוריה.

בתחילת ילדותו הנריק התגורר עם שתי אחיותיו, מריה וזופיה, בפריז, צרפת. במהלך מלחמת העולם הראשונה הוא הצטרף לצבא הצרפתי, שנלחם בקרבות איפר וסום, בכוחות הפולניים בצרפת. על שירותיו הצבאיים הוענק לו עיטורי הצלב הפולני ולגיון הכבוד הצרפתי.

קריירת ציור[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 1921 הוא למד ציור בוורשה והציג תערוכה ראשונה באותה שנה, בזמן שעבד במשרד החוץ הפולני. בשנת 1925 הוצגה תערוכה גדולה נוספת בגלריה זצ'נטה בוורשה, וכשראה את עבודתו הארכיבישוף הארמני יוזף תאודורוביץ מלבוב ביקש ממנו לצייר את ציורי הקיר בתוך הקתדרלה הארמנית המשוחזרת של לבוב.[1]

יאן הנריק דה רוזן, פנים הקתדרלה הארמנית בלבוב

את העבודה סיים בשנת 1929, יחד עם אמן פולני אחר יוזף מהופר שצייר שם את התקרות.[2] לאחר אותה עבודה גדולה המשיך יאן הנריק בעבודתו הדתית בפולין ומחוצה לה. בין היתר צייר ציורי קיר בקפלת סנט ג'וזף של קהלנברג ליד וינה, אוסטריה.

במהלך שנות השלושים לימד יאן הנריק כפרופסור לאמנות באוניברסיטה הפוליטכנית בלבוב. יאן הנריק הגיע לארצות הברית בשנת 1939 לבקשתו של שגריר פולין ג'רזי פוטוצקי לצייר ציורי קיר בשגרירות פולין בוושינגטון המציגה את המלך יאן השלישי בווינה, וגם כמה קישוטים לביתן הפולני ביריד העולמי.

פרוץ מלחמת העולם השנייה וכיבוש פולין על ידי גרמניה וברית המועצות, והשתלטות הקומוניסטית על פולין הביא את דה רוזן להישאר בארצות הברית במקום לחזור הביתה. מאוחר יותר הוא הפך לפרופסור לאמנות כנסייתית באוניברסיטה הקתולית באמריקה וחבר מקביל במכון הפולני לאמנויות ומדעים באמריקה.

הוא המשיך לצייר יצירות אמנות דתיות ואחרות במהלך חייו בעודו חי בארצות הברית, בין השאר צייר יאן הנריק בד של הקדוש סטניסלוס משצ'פנוב עבור האפיפיור יוחנן פאולוס השני.

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאן הנריק דה רוזן, ציור קיר בקתדרלה בוושינגטון

דה רוזן עיצב כל כך הרבה ציורי קיר ופסיפסים עבור כנסיות וקתדרלות לאורך 50 שנות הקריירה שלו, עד שהאמן טען כי איבד את הספירה, וציין כי "סך הציורים והפסיפסים שלי, אני מניח, הוא כמו חלוקים על שפת הים."

בין עיטוריו וציוריו: קפלה בסמינר התאולוגי של לבוב (1929–1930), קפלה של המלך יאן סובייסקי בקהלנברג ליד וינה (1930).

האפיפיור פיוס השביעי הזמין את דה רוזן לצייר ציורי קיר בקפלה הפרטית שלו בקסטל גנדולפו. הציור בבית הקיץ של האפיפיור הופך את דה רוזן לצייר הראשון שצייר ציורי קיר בקפלה של האפיפיור מאז מיכלאנג'לו.

אתרים מרכזיים נוספים הם:

  • הקתדרלה הלאומית של וושינגטון, בוושינגטון הבירה
  • הכנסייה האפיסקופלית של סנט לוק בפרסקוט, אריזונה
  • קתדרלת גרייס ברובע נוב היל בסן פרנסיסקו
  • מקדש הטהרה בכנסייה הקתולית בשיקגו
  • הלובי של בניין ועידת הרווחה הלאומית בוושינגטון הבירה
  • קפלת האקדמיה הצבאית של סנט קתרין באנהיים, קליפורניה
  • מוזאיקה בקתדרלת סנט לואיס, סנט לואיס

יצירות אחרות של יאן הנריק דה רוזן בארצות הברית ניתן לראות בבאפלו, ממפיס, פיטסבורג, הוליווד, פסדינה, איגל רוק, מונטריי פארק, וסקרמנטו.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאן הנריק דה רוזן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Armenian Cathedral by Jola Dziubinska, PBase (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Wolanska, Joanna (2010). Katedra Ormianska we Lwowie. Ministerstwo Kultury
  3. ^ News of Polonia, Polish Profiles. "Jan Henryk de Rosen" by Kaya Ploss