יונאק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ההתאחדות הבולגרית להתעמלות "יוּנָאק"
"Българското гимнастическо дружество "Юнак
ענפי ספורט כדורגל, אתלטיקה, התעמלות, הרמת משקולות, סקי, כדורסל
מיקום המטה סופיה
תאריך ייסוד 1895
מקום ייסוד סופיה
תאריך סגירה 1946
מספר חברות 242
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חברי יונאק פלורינה בראשית המאה ה-20
טקס חתימת הסכם שיתוף הפעולה בין מכבי בולגריה ליונאק ב-1930. רביעי מימין בשורת היושבים השר גריגור ואסילב

ההתאחדות הבולגרית להתעמלות "יוּנָאק"בולגרית: "Българското гимнастическо дружество "Юнак, ‏האזנה?‏) הייתה תנועת נוער ספורטיבית שהוקמה בבולגריה ופעלה בין השנים 18951946, תוך אימוץ סממנים לאומניים בולגריים. בשיאה מנתה התנועה כ-60,000 חברים, וסניפיה שכנו ב-242 יישובים שונים. יונאק נחשבת לתנועה שייסדה את החינוך הגופני בבולגריה המודרנית.[1] יונאק חנכה את מכבי בולגריה וסיפקה לה מדים ייצוגיים, ציוד התעמלות ומדריכים. "מכבי בולגריה" אימצה את דפוסי הפעילות של יונאק והארגונים קיימו כנסים ופעילויות משותפות עד לתקופת מלחמת העולם השנייה.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה יוּנָאק משמעה בבולגרית גיבור-על, היא שאולה מהפולקלור והאפוסים הסלבים הדרומיים ככלל, והבולגריים בפרט, ומופיעה בסיפורי עם רבים. היונאק מתואר באפוסים כצעיר חסון, בעל כוח לא אנושי ויכולות על טבעיות הנלחם נגד הרוע והעוולות, ומול שליטים עריצים ומדכאי העם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנועה הוקמה ב-1895 בעיר לום בדומה לתנועות נוער שפעלו בשווייץ ובאוסטרו-הונגריה, על ידי משכילים בולגרים ששבו לבולגריה לאחר תום לימודיים במדינות אלו. לבולגריה הגיעו מדריכים משווייץ ועד 1897 הקומו תאים של התנועה בסופיה, בווארנה, ברוסה, בקיוסטנדיל, בקאזאנלק, בגברובו ובפלובדיב. ב-1898 נערך הכינוס הארצי והוקם ארגון "יונאק" הארצי אשר איגד לתוכו 27 סניפים שכבר פעלו במועד זה. הוקמו גם תאי יונאק במקדוניה הווארדארית ובתראקיה היוונית בכדי לסייע למיצוה הנרטיב הלאומי הבולגרי בשטחים אלו. בראשית שנות ה-40 של המאה ה-20 מנה הארגון כ-60,000 חברים ו-242 סניפים שונים ברחבי בולגריה. האצטדיון המרכזי של הקבוצה בו שיחקה קבוצת הכדורגל המובילה היה "יונאק סופיה" (אנ'), ובו 35,000 מקומות ישיבה.

בתקופת מלחמת העולם השנייה אימצה ממלכת בולגריה מדיניות פרו-גרמנית, והצטרפה להסכם התלת-צדדי. לאחר הקמת ארגון בראניק במתכונת ההיטלר יוגנד צומצמה פעילותו של יונאק, נאסרו מפגשים ותחרויות ונעדה ניסיון למזג את חבריו ומוסדותיו לתוך בראניק. ב-1944, לאחר הפיכת חזית המולדת, נטה השלטון בהדרגה לכיוון הטוטאליטריות הקומוניסטית. ב-1945 אולץ "יונאק" להתאחד עם "ההתאחדות העממית לספורט", וב-1946 הוקע על ידי השלטון כארגון פשיסטי ופורק. בהמשך ב-1952 נהרס אצטדיון "יונאק סופיה".[1]

יונאק ומכבי בולגריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתכונת פעילותם של תאי "מכבי" התבססה על מתכונת פעילותו של יונאק, וצעירי מכבי הלכו עם מדים ייצוגיים אשר נתרמו על ידי יונאק. בהמשך, תרם יונאק גם מכשירי אימון. ביוזמת הפוליטיקאי הבולגרי גריגור ואסילב, אשר כיהן כשר החקלאות, חתמה "מכבי" על הסכם שיתוף פעולה עם ארגון הספורט הבולגרי "יונאק" אשר מדריכיו הדריכו את חניכי "מכבי" והכשירו מדריכים בארגון. נערכו כנסים ותחרויות משותפות ברחבי בולגריה, ובפועל חנך "יונאק" את מכבי בולגריה והיווה השראה עבורה.[2][3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יונאק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 לוזאן מיטב, THE EXAMPLE OF THE UNION OF BULGARIAN GYMNASTIC SOCIETIES "YUNAK" FOR THE EDUCATION AND PROTECTION OF BULGARIAN YOUTH 1895-1946., באתר sitebulgarizaedno.com (בבולגרית).
  2. ^ אלברט ורסנו, אלברט גטניו, אלברט בני, מכבי בולגריה, הוצאת החוג על שם אלברט קיוסו, תל אביב, 1976, עמוד 7.
  3. ^ אלברט רומנו, אגודות "מכבי" בבולגריה, בתוך: אנציקלופדיה של גלויות יהדות בולגריה, ירושלים, 1967, עמודים 319–328.