ירון פרנסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ירון פרנסקי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 3 באפריל 1959
רחובות, ישראל
פטירה 8 בספטמבר 2023 (בגיל 64)
מקום לימודים האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים
עיסוק כנר
סוגה מוזיקה קלאסית, מוזיקה קאמרית
כלי נגינה כינור
שיתופי פעולה בולטים הסינפונייטה הישראלית באר שבע

ירון פרנסקי (3 באפריל 19598 בספטמבר 2023) היה כנר ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד לשמחה ולגרשון ברחובות וגדל במושב בית עובד, שם היה לסבו משק חקלאי. בגיל 13 שב עם הוריו לרחובות. פרנסקי החל את לימודי הכינור עם אביו, שהיה כנר, מלחין, מעבד, מנצח, ומורה לנגינה בחלילית. שירת בצה"ל במשטרה הצבאית (לאחר שלא התקבל לתזמורת צה"ל) ולאחר שחרורו המשיך את לימודיו אצל ישראל עמידן ובאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים אצל יאיר קלס.

למד בגרמניה אצל אנדרה גרטלר ובארצות הברית אצל דורותי דיליי, פרנקו גולי והנרי טמיינקה. בגיל 21 נבחר לכהן ככנר ראשי בתזמורת הסימפונית של נאשוויל (ארצות הברית), ובהמשך כיהן ככנר ראשי בתזמורת הסימפונית של צ'ארלסטון (קרוליינה הדרומית) ושל ג'קסונוויל (פלורידה).

בשנת 1986 שב לישראל בהזמנתו של מנדי רודן, לכהן ככנר ראשי של הסינפונייטה הישראלית באר שבע.

ב-1989 הוזמן על ידי נעם שריף לכהן ככנר ראשי ועוזר מנצח בתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, שבה ניגן כ-5 שנים.

ב-1994 שב לסינפונייטה הישראלית באר שבע, ככנר ראשי ומשנה למנהל המוזיקלי, הוא כיהן בשני התפקידים עד לפרישתו בספטמבר 2020.[1]

בשנותיו האחרונות הופיע כנגן ראשי אורח בתזמורות בספרד ובגרמניה. הוזמן להוביל את תזמורת בית האופרה "סן קרלו" בנאפולי. הוביל את תזמורת הפסטיבל הבינלאומי במקסיקו סיטי והוזמן קבוע כמחליף בתזמורת הפילהרמונית הישראלית.

ירון פרנסקי הוזמן להופיע כסולן וכמנצח בישראל ומחוצה לה, והרבה להופיע בהרכבים קאמריים. הוא לקח חלק בפסטיבלים חשובים כמו: שלזוויג-הולשטיין בגרמניה, ארנן בשווייץ, פסטיבל קול המוסיקה בגליל העליון ועוד. ניגן בהרכב המוזיקלי "רביעיית ראשונים" כ-30 שנה.

במקביל לקריירה המוזיקלית שלו הוא גם היה מטפל מוסמך בשיטת טיפול בילדים אוטיסטים הנקראת "הומוריקה", המשלבת הומור ומוזיקה. החל משנת 2017 לערך, פרנסקי התנדב בקונסרבטוריון העירוני במסגרות שונות - עבודה עם הרכבים קאמריים, מתן שיעורים פרטיים בכינור, שיפוט בתחרויות והופעות בהתנדבות בבתי אבות בעיר. בשנים האחרונות, הוא גם הרבה לעצב תכשיטים מזהב וכסף. בקיץ 2022 עבר פרנסקי לארצות הברית ויעקב רובינשטיין נכנס לתפקידו ככנר הראשי בסינפונייטה.[2]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-80 הכיר את אשתו הראשונה, גילה לבית לנג, בבאר שבע. השניים השתקעו בשכונת נווה נוי בבאר שבע ונולדו להם שני ילדים. בהמשך התגרשו בני הזוג. מ-10 בספטמבר 2020 היה נשוי בשנית לכנרת תמי סימור.

פרנסקי נפטר ב-8 בספטמבר 2023. נטמן בבית העלמין ברחובות.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]