לה יורונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שחקנית המגלמת את לה יורונה

בפולקלור המקסיקני, La Lloronaעברית: האישה הבוכייה) היא רוח רפאים של אישה אשר הטביעה את ילדיה בנהר. לפי הפולקלור עד היום ניתן לשמוע אותה כשהיא בוכה, תוך שהיא מחפשת את ילדיה. לעיתים קרובות גורמת לה יורונה לאסונות כבדים לכל מי שמתקרב או שומע אותה. עד היום לא נמצאו מקורות מהימן אשר מאששים את סיפורה באופן מובהק ונכון.

האגדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

(האגדה אשר מוצגת להלן לקוחה מן הפולקלור המקסיקני ועלולה להשתנות בהתאם לדמוגרפיה).

תחילה, נודע על סמך האגדה, כי בכפר טיפוסי התגוררה אישה צעירה בשם מריה. היא באה ממשפחה ענייה, אבל הייתה ידועה בכפר שלה בעקבות יופייה יוצא הדופן. יום אחד, אציל עשיר מאוד נסע דרך הכפר שלה. הוא נעצר כשראה את מריה. מריה הייתה מוקסמת ממנו והוא הוקסם מיופייה, ולכן כשהציע לה להינשא לו, היא מיד הסכימה. משפחתה של מריה הייתה נרגשת מכך שהיא נישאה לבחור עשיר, אך עם זאת, אביו של האציל היה מאוכזב מאוד שבנו נישא לאישה ענייה. מריה ובעלה החדש בנו בית בכפר במטרה להתרחק מאביו. בסופו של דבר, היא ילדה שני בנים. בעלה תמיד היה נוסע, עד שהפסיק לבלות עם משפחתו. עם הזמן, כשחזר הביתה, התעלם בעלה של מריה ממנה והעניק את תשומת ליבו אך ורק כלפי שני בניו. יום אחד, הוא חזר לכפר עם אישה צעירה ויפה, והתעלם בשנית ממריה.[1]

מריה, כועסת ופגועה, לקחה את ילדיה אל הנהר והטביעה אותם בזעם עיוור. לאחר שנרגעה, היא הבינה מה מחיר הנזק שעשתה בעת שאיבדה את עשתונותיה. היא תרה אחריהם יומם ולילה, אך ללא הצלחה. כעבור כמה ימים, היא נמצאה מתה על שפת הנהר. לאחר מכן, היא לא הורשתה להיכנס אל העולם הבא, עד שתמצא את נשמות ילדיה. בעקבות כך, הייתה תקועה לה יורונה בין ארץ החיים לבין המתים, עד שתמצא את נשמות ילדיה. שמה "La Llorona" ("האישה הבוכייה") ניתן לה בעקבות הבכי המר והרב שהיא בכתה על ילדיה. בנוסף לכך, נאמר כי כל אשר שומע אותה בוכה, צריך לרוץ בכיוון ההפוך ולברוח. כל אשר שומע את זעקותיה, יוכל להביא על עצמו מזל רע או במקרים קיצוניים גם מוות. הורים רבים באמריקה הלטינית משתמשים בסיפור הזה כדי להפחיד את ילדיהם מלהישאר בחוץ עד שעה מאוחרת.

עוד מספרים, כי לה יורונה חוטפת ילדים בלילות, במטרה לקחת אותם אל חיקה. היא מתחננת למחילה מהשמים תוך שהיא מטביעה למוות את כל הילדים אשר היא חוטפת.[2] אנשים טוענים כי הם ראו אותה בלילה ובשעות הערב המאוחרות על שפות נהרות ואגמים, כשהיא לבושה בחלוק לבן או שחור עם רעלה. יש הסוברים כי מי ששומע את יללות לה יורונה, יחווה תקופה של מזל רע ואפילו ימות. בנוסף לכך, יש האומרים כי בעת שהיא בוכה היא גם צועקת "¡Ay, mi hijos!" (בעברית: "הוי, הילדים שלי"), תוך שהיא מנסה לחפש אותם. מספרים שקולה נשמע רחוק כשהיא קרובה וקרוב כשהיא רחוקה.

סיפורי עם אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לה יורונה מזוהה לעיתים עם לה-מלינצ'ה,[3] אשר הייתה אצילה מקסיקנית משבט באזור מפרץ מקסיקו. מלינצ'ה הייתה דמות מרכזית במהלך כיבוש האימפריה האצטקית על ידי האימפריה הספרדית. זמן קצר לאחר נחיתת הקונקיסטאדורים בראשות הרנאן קורטס בחופים של מה שלימים תהיה מקסיקו המודרנית, ניתנה לו מלינצ'ה כמתנה ביחד עם עוד 20 שפחות. בנוסף לכך, היא שימשה כמתורגמנית, יועצת ומתווכת בין מפקד הקונקיסטאדורים הספרדיים לתושבים והמנהיגים המקומיים. מאוחר יותר, הייתה גם בת זוגו של קורטס ואם בנו מרטין, שהיה אחד מראשוני המסטיסים, ילדים שנולדו להורים ממוצא מעורב אירופי ואינדיאני. הקשר בין השניים ותמיכתה של מלינצ'ה בקורטס היו מהגורמים המרכזיים להצלחת הספרדים בכיבושה של מקסיקו.

מחוץ לאמריקה, סיפורה של לה יורונה נושא דמיון לסיפור של האלה למחצה לאמיה.[4] הרה אשתו של זאוס, גילתה על הרומן שלו עם לאמיה, ואיבדה את עשתונותיה. בעקבות כך, היא הרגה את כל הילדים שהיה לזאוס מלאמיה.[5] מתוך קנאה על אובדן ילדיה, לאמיה גונבת ילדים של נשים אחרות.[6]

בן רדפורד חקר את האגדה של לה יורונה, ופרסם את ממצאי החקירה ב-"Mysterious New Mexico". הוא מצא כי יש קשר בין אגדתה של לה יורונה לפולקלור גרמני משנת 1486.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרוצת השנים, חקרו את אגדתה של לה יורונה אנשים רבים, תוך שנכתבו עליה ספרים רבים, הוסרטו עליה סרטי קולנוע רבים וכולי.[7] בשנת 1961, יצא הסרט המקסיקני "קללתה של האישה הבוכייה".[8] לה יורונה זכתה בתואר "המפלצת של השבוע" במסגרת תוכנית הטלוויזיה "גרים".[9] בשנת 2005, עלתה תוכנית הטלוויזיה "על טבעי" בו הוזכרה לה יורונה.[10] בשנת 1973, יצא הסרט המקסיקני "Leyendas macabras de la colonia".[11]

בעשור השני של המאה ה-21, יצא הסרט "La Leyenda de la Llorona", המבוסס על לה יורונה.[12] בשנת 2003, יצא הסרט "לתפוס את פאפי" בכיכובן של סופיה ורגרה, רוסלין סאנצ'ס וג'ייסי ולאסקאז.[13] בסרט הוזכרה לה יורונה.[13] בשנת 2006, יצא סרט האימה המקסיקני "31 קילומטר" המבוסס על סיפורה של לה יורונה.[14] בין היתר, מוזכרת לה יורונה בכמה סרטים של סרטי יוניברסל.[15] בשנת 2014, הוציא לאור ג'וש ווקר את הספר "Luke Coles and the Flower of Chiloe", בו יש אזכור מקראי של לה יורונה.[16]

בשנת 2015, עלה לאקרנים סרט קצר המבוסס על לה יורונה.[17] במשחק ליג אוף לג'נדס, מופיעה לה יורונה בשם "Ghost Bride". זאת בעקבות השקת המשחק באמריקה הלטינית.[18] בשנת 2019, יצא סרט האימה "מקוללת", המתבסס על סיפורה.[19] הסרט בוים על ידי מיכאל צאבס, הוסרט על ידי ג'יימס ואן, גארי דאוברמן ואמיל גלדסטון ובין שחקניו הראשיים של נמנים לינדה קרדליני, פטרישיה ולאסקז וריימונד קרוז.[19] הסרט הוא הסרט השישי שיצא במסגרת היקום הקולנועי של לזמן את הרוע.[20] לה יורונה הוזכרה גם בסדרה שעה מכושפת, ובסדרה ריברדייל.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנלוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לה יורונה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ www.literacynet.org (ארכיון)
  2. ^ admin, Legend of La Llorona Mexico's Wandering Ghost | IMAGINE SPIRIT, Best Psychic-Mediumship Training | IMAGINE SPIRIT, ‏2015-07-04 (באנגלית)
  3. ^ La Malinche - Spanish Conquest of Mexico - don Quijote, www.donquijote.org
  4. ^ Kenneth L. Untiedt, Folklore: In All of Us, in All We Do, University of North Texas Press, 2006. (באנגלית)
  5. ^ Kenneth L. Untiedt, Folklore: In All of Us, in All We Do, University of North Texas Press, 2006. (באנגלית)
  6. ^ Kenneth L. Untiedt, Folklore: In All of Us, in All We Do, University of North Texas Press, 2006. (באנגלית)
  7. ^ La Llorona, www.goodreads.com
  8. ^ La maldición de la Llorona, נבדק ב-2019-04-06
  9. ^ Grimm - NBC.com, נבדק ב-2019-04-06
  10. ^ Supernatural Video - Game Night | Stream Free|url=http://www.cwtv.com/shows/supernatural/game-night/?play=301be1cc-ff33-4604-a739-2aabfdf76285%7Clanguage=en%7Caccessdate=2019-04-06
  11. ^ Leyendas macabras de la colonia, נבדק ב-2019-04-06
  12. ^ La Leyenda de la Llorona, נבדק ב-2019-04-06
  13. ^ 1 2 Chasing Papi, נבדק ב-2019-04-06
  14. ^ www.filmeweb.net (ארכיון)
  15. ^ Los Angeles Times, La Llorona comes to "Halloween Horror Nights", latimes.com (באנגלית)
  16. ^ Josh Walker, Luke Coles and the Flower of Chiloe, Titan InKorp Limited, 2015-01-29. (באנגלית)
  17. ^ La Llorona, נבדק ב-2019-04-06
  18. ^ TheGam3Report (2013-05-11), La Llorona Morgana Skin Spotlight - (League of Legends) - Gameplay "Model" - Ghost Bride - LOL, נבדק ב-2019-04-06
  19. ^ 1 2 Justin Kroll, Justin Kroll, Linda Cardellini to Star in James Wan Horror-Thriller ‘The Children’ (EXCLUSIVE), Variety, ‏2017-10-09 (באנגלית)
  20. ^ Justin Kroll, Justin Kroll, Linda Cardellini to Star in James Wan Horror-Thriller ‘The Children’ (EXCLUSIVE), Variety, ‏2017-10-09 (באנגלית)