לוכד החלומות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוכד החלומות
Dreamcatcher
מידע כללי
מאת סטיבן קינג
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות דרי עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה מודן
תאריך הוצאה 2001
מספר עמודים 594
הוצאה בעברית
תרגום עדי גינצבורג-הירש
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003582245
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לוכד החלומות (באנגלית: Dreamcatcher) הוא ספר מאת סטיבן קינג שנכתב בשנת 2001. עלילת הספר היא בעיקרה אימה ומדע בדיוני, אך משלבת בתוכה דרמת התבגרות.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

האירועים המתוארים בספר הם, בעיקרם, מאבקם של ארבעת חברי ילדות בחייזרים המאיימים לכלות את כדור הארץ. העלילה עוקבת גם אחר מפקד צבאי אשר מנסה בכוח הזרוע להביס את החייזרים, ללא כל התחשבות בקורבנות האזרחים ותוך מטרה לשמור על מעטה סודיות. העלילה עוקבת אחר התבגרות החברים, לעיתים דרך "פלאשבק" בעיירה הדמיונית המוכרת של סטיבן קינג - דרי. שם פגשו החברים בילד הלוקה בתסמונת דאון אשר העניק להם יכולות על טבעיות, כמו היכולת לתקשר באופן טלפתי זה עם זה, לקרוא מחשבות וכן הלאה.

בעת אירועי הספר החברים, מבוגרים עתה, נפגשים למסע ציד שנתי ביערות מיין עת שחללית חייזרית מתרסקת בקרבת מקום. החייזרים, כמתגלה במהלך הספר, הם למעשה מספר ישויות נפרדות - דמוי אנוש אפור וא-מיני ומעין נבגים. עם התפתחות העלילה מתגלה כי הישות השולטת היא דווקא הנבגים, המשתלטים על מוחותיהם של היצורים אשר נושמים אותם. עם זאת, בהגיעם במגע עם בני האנוש תגובה ביולוגית מונעת ההשתלטות ובמקום זאת יוצרת מעין תולעת טפילית רעבתנית במעי הנדבקים. התולעת אוכלת הנדבקים מבפנים עד אשר מכלה אותם ופורצת מהם, בסגנון המזכיר את החייזר מסרטי הקולנוע בסדרת הנוסע השמיני. מסיבה זו כונו החייזרים "ריפלי", על שם גיבורת הסרט.

הצבא ממהר להטיל סגר על האזור ולהשמיד את החייזרים, אך בטרם שהם מצליחים במשימתם חיות בר רבות ומספר בני אדם נדבקים ב"ריפלי". רובם מתים כתוצאה מהתפתחות התולעת, אך ג'ונסי, אחד מארבעת החברים, מגלה חסינות. במקום לפתח התולעת גופו מחזיק מעמד, אולי בגלל היכולות הטלפתיות אשר התגלו אצלו אשר דומות לאלו של הנבגים, וג'ונסי מוצא כי הישות החייזרית השתלטה עליו. חלק ניכר מעלילת הספר עוסקת בנסיונותיו של ג'ונסי לסכל את מזימת הישות, אותה הוא מכנה "מיסטר גריי", להעביר את ה"ריפלי" דרך אספקת המים לכלל אזור ניו אינגלנד ובכך להשתלט על כדור הארץ. מאבק זה מתבצע בשורת דיאלוגים ודימויים פסיכולוגים. בין השאר מנסה ג'ונסי לפתות את מיסטר גריי "לעבור צד" - לזנוח את מטרתו להפיץ את הריפלי ובמקום זאת לחיות דרך ג'ונסי כבן אדם לכל דבר. ג'ונסי מכיר למיסטר גריי את תענוגות החיים האנושיים, אך מזועזע כשהוא מגלה שמיסטר גריי מגלה עניין בעיקר ברצח ואלימות.

למול ג'ונסי ומיסטר גריי מנסה הנרי, אחד מחברי הילדות של ג'ונסי, להציל את העולם. הנרי, פסיכולוג הסובל מדיכאון קליני ושוקל להתאבד, דוחה מחשבות אלו בניסיון למצוא את ג'ונסי, לעצור אותו ולהציל אותו. חבריהם האחרים - ביוור ופיט - נהרגו על ידי החייזרים. הנרי עושה את דרכו ברגל מבקתת הציד של החברים דרך יערות מיין בניסיון להשיג את ג'ונסי ומיסטר גריי, אך בדרך נעצר על ידי כוחות הצבא אשר הטילו מצור על המקום. שם הוא מגלה את תוכניתו המפלצתית של קורץ, איש קומנדו אשר נלחם בחייזרים ובריפלי זמן רב ומוכן להרוג אוכלוסייה אזרחית רבה כדי לעצור את התפשטות החייזרים ואף עצם הידיעה עליהם.

הנרי נלקח על ידי כוחות הצבא למחנה מעצר במקום יישוב קרוב, שם, לתדהמתו, כוחות הטלפתיה להם זכה מועצמים בזכות הנוכחות החיזרית. לאחר שאנשי הצבא מסיימים לחסל את החייזרים בקרבת חלליתם המקורקעת ואת חיות הבר עליהם השתלטו אשר ניסו לפרוץ את תחום ההסגר, בכוונתם לרצוח את האוכלוסייה האזרחית ששהתה במקום מחשש שאלו מודבקים, או שיחשפו את המאורעות אשר ארעו. אוון, סגנו של קורץ, מתמרד ומחליט לעזור להנרי, כשזה מגלה לו שהסכנה האמיתית היא ג'ונסי - אשר הצליח לחדור את הסגר. ביחד השניים עוזבים את מחנה המעצר, בעוד שהם מגלים שגם הם נדברו ב"ריפלי" וכי נבגים צומחים עליהם, על אף שנדמה כי אינם מפתחים את אותן תולעים טפיליות.

הנרי משכנע את אוון שעליהם לנסוע ל"דאדיץ" - אותו ילד הסובל מתסמונת דאון אשר העניק לחברי הילדות את כוחותיהם. בבואם לדרי הם מגלים כי דאדיץ גוסס מלוקמיה, אך בכל זאת אוספים אותו בניסיון לעצור את ג'ונסי. עם התפתחות העלילה מצליח הנרי ליצור קשר טלפתי עם ג'ונסי ורגע לפני שזה מזהם את מאגר המים - מצליח לתת לו הכוח הפסיכולוגי להתגבר על מיסטר גריי ולהפוך היוצרות. על אף נסיונותיהם לשכנע את קורץ, אשר דלק אחרי אוון אכול נקם, כי על אף שנדבקו בריפלי הרי שהנבגים נסוגים כבר ונראה שאין סכנה - הוא מנסה להרגם. לבסוף קורץ נהרג בעצמו, כמו גם אוון. דאדיץ נפטר ממחלתו בעת המרדף אחר ג'ונסי.

בסיום הספר שני השורדים היחידים מהמאורעות, ג'ונסי והנרי, יושבים בביתם ומדברים על החוויה אשר עברו. הם מתארים אותה כחוויה שעזרה להם להבין את עצמם ואת הווייתם יותר טוב. הנרי כבר לא דיכאוני וג'ונסי מבין יותר את משמעותו בחיים.

הרקע לכתיבת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינג, כפי שהוא מסביר בדבר המחבר, כתב הספר בעודו מאושפז בבית חולים לאחר תאונת דרכים קשה שעבר. הדבר משתקף גם בספר עצמו בתאונת דרכים אשר עובר ג'ונסי בתחילתו, הגורמת לו לתהות לגבי עצם קיומו בחיים ולגבי המוות, ובכלל תלויה כצל מעל דמותו לאורך כל עלילת הספר.

בתחילה ביקש לקרוא לספר "Cancer" (בתרגום לעברית - סרטן), אך נסוג מהרעיון בלחץ אשתו, אשר חששה שהדבר יהווה מעין "עין הרע". עם זאת, מוטיב הסרטן חוזר פעמים רבות במהלך הספר, בעיקר בנאומו של קורץ להחדרת מורל בחייליו בעת שהם ניגשים להשמדת החייזרים - כי החייזרים הם סרטן אשר פוגע באנושות בעוד שהחיילים הם זריקת כימותרפיה. אכן, ההדבקות ב"ריפלי" מזכירה סרטן - תאים הרסניים האוכלים את גוף הנדבקים מבפנים.

הספר קשור גם לספרים קודמים של קינג, בהם נדודי שינה וזה, המתרחשים גם הם בעיירה הדמיונית דרי. הספר מזכיר כמה אירועים אשר התרחשו באותה עיירה, ואלו אף משפיעים במידה מסוימת על העלילה.

סרט קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"לוכד החלומות" עובד לקולנוע ויצא לאקרנים בשנת 2003. רוב הדמויות הראשיות גולמו על ידי שחקנים אלמוניים יחסית באותה עת, מלבד קורץ אשר גולם על ידי מורגן פרימן, על אף שתואר כלבקן בספר. שינוי זה לא היה היחיד, ועלילת הסרט שונה למדי מעלילת הספר, לרבות סיום שונה לחלוטין. במקום מרדף פסיכולוגי ודרמטי למאגר המים, מיסטר גריי מתעמת עם דאדיץ, המתגלה אף הוא כחיזר, שניהם עוברים שינוי צורה - מיסטר גריי למעין חרק גדול ודאדיץ ליצור שעיר ומגודל ונאבקים זה בזה בסצנת אקשן.

הסרט נחל כישלון ביקורתי גדול, אך זכה להצלחה מסחרית מסוימת, גם בזכות הקרנת סרטון מסדרת סרטי "המטריקס" לפניו - אשר זכתה לעניין רב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]