הממשל הצבאי הגרמני בצרפת הכבושה במלחמת העולם השנייה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
יצירת דף חדש
תגית: שוחזרה
שורה 37: שורה 37:
{{ציטוט|באזור הכבוש של צרפת, הרייך הגרמני מממש את כל הזכויות של מעצמה כובשת. ממשלת צרפת מתחייבת להקל בכל דרך אפשרית ביישום זכויות אלו, ולספק את סיועם של השירותים המנהליים הצרפתיים לשם כך. ממשלת צרפת תנחה מיד את כל הפקידים והמנהלים של השטח הכבוש לציית לתקנות, ולשתף פעולה באופן מלא עם רשויות הצבא הגרמני.}}
{{ציטוט|באזור הכבוש של צרפת, הרייך הגרמני מממש את כל הזכויות של מעצמה כובשת. ממשלת צרפת מתחייבת להקל בכל דרך אפשרית ביישום זכויות אלו, ולספק את סיועם של השירותים המנהליים הצרפתיים לשם כך. ממשלת צרפת תנחה מיד את כל הפקידים והמנהלים של השטח הכבוש לציית לתקנות, ולשתף פעולה באופן מלא עם רשויות הצבא הגרמני.}}
הממשל הצבאי היה אחראי לעניינים אזרחיים בצרפת הכבושה. הוא חולק ל"קומנדנטורן" (ביחיד "קומנדנטור"), בסדר היררכי הולך ופוחת Oberfeldkommandanturen , Feldkommandanturen , Kreiskommandanturen ו-Ortskommandanturen. ענייני חיל הים הגרמני בצרפת תואמו באמצעות משרד מרכזי הידוע כ-Höheres Kommando der Marinedienststellen ב-Gross-Paris (פיקוד עליון לשירותי הצי באזור פריז רבתי) אשר בתורו היה כפוף למפקד בכיר בכל צרפת המכונה האדמירל פרנקרייך. לאחר מבצע אנטון, הפיקוד הימי "אדמירל פרנקרייך" פורק למשרדים קטנים יותר שהוכפפו ישירות לפיקוד המבצעי של קבוצת הצי מערב.
הממשל הצבאי היה אחראי לעניינים אזרחיים בצרפת הכבושה. הוא חולק ל"קומנדנטורן" (ביחיד "קומנדנטור"), בסדר היררכי הולך ופוחת Oberfeldkommandanturen , Feldkommandanturen , Kreiskommandanturen ו-Ortskommandanturen. ענייני חיל הים הגרמני בצרפת תואמו באמצעות משרד מרכזי הידוע כ-Höheres Kommando der Marinedienststellen ב-Gross-Paris (פיקוד עליון לשירותי הצי באזור פריז רבתי) אשר בתורו היה כפוף למפקד בכיר בכל צרפת המכונה האדמירל פרנקרייך. לאחר מבצע אנטון, הפיקוד הימי "אדמירל פרנקרייך" פורק למשרדים קטנים יותר שהוכפפו ישירות לפיקוד המבצעי של קבוצת הצי מערב.

== שיתוף פעולה ==
[[קובץ:Bundesarchiv Bild 101I-720-0318-04, Frankreich, Parade der Milice Francaise.jpg|250px|שמאל|ממוזער|מצעד של משתפי הפעולה [[המיליציה הצרפתית|Milice Française]]{{כ}}, 1944.]]
על מנת לדכא [[פרטיזנים]] ולוחמי התנגדות, הממשל הצבאי שיתף פעולה באופן הדוק עם ה[[גסטפו]], ה-[[אס דה|Sicherheitsdienst]]{{כ}} (SD), שירות הביון של ה[[אס אס]] ו-[[משטרת הביטחון|Sicherheitspolizei]]{{כ}} (SiPo). לרשותה עמדה גם תמיכת השלטונות והמשטרה הצרפתית, שנאלצו לשתף פעולה בהתאם לתנאים שנקבעו בהפסקת שביתת הנשק, כדי [[שואת יהודי צרפת|לאסוף יהודים]], אנטי-פשיסטים ומתנגדים אחרים, ולהעלים אותם ל-Nacht und Nebel, "[[לילה וערפל]]". היא נעזרה גם במשתפי פעולה צרפתיים בולטים כמו [[פול טובייה]] ו[[מוריס פאפון]], יחד עם שותפי עזר צרפתיים כמו [[המיליציה הצרפתית]], הפרנק-גארד ושירות הסדר הלגיוני. שתי המפלגות הפוליטיות העיקריות המשתפות פעולה היו [[המפלגה העממית הצרפתית]] (PPF) והעצרת העממית הלאומית (RNP), בכל אחת מהן 20,000 עד 30,000 חברים.

המיליציה השתתפה עם הגסטפו בתפיסת חברי המחתרת ומיעוטים, כולל יהודים, למשלוחה למרכזי מעצר, כמו [[מחנה הריכוז דראנסי]], בדרך ל[[אושוויץ]], ומחנות ריכוז גרמנים אחרים, כולל [[דכאו]], [[בוכנוולד]] ו[[מאוטהאוזן]].

כמה צרפתים גם התנדבו ישירות בכוחות הגרמניים כדי להילחם למען גרמניה ו/או נגד בולשביקים, כמו לגיון המתנדבים הצרפתים נגד ה[[בולשביזם]]. מתנדבים מיחידות אלו ואחרות היוו מאוחר יותר את הקאדר של [[דיוויזיית שרלמאן|דיוויזיית הוואפן-גרנדיר ה-33]].

סטנלי הופמן בשנת [[1974]], ואחריו, היסטוריונים אחרים כמו רוברט פקסטון וז'אן-פייר אזמה השתמשו במונח שיתוף פעולה כדי להתייחס לפשיסטים ולאוהדי נאצים, אשר מסיבות אידיאולוגיות ביקשו שיתוף פעולה מחוזק עם גרמניה של היטלר. בניגוד ל"משתפי פעולה", אנשים שרק שיתפו פעולה מתוך אינטרס אישי. דוגמאות לכך הן מנהיג PPF ז'אק דוריוט, הסופר רוברט ברזילך או מרסל דאט . המניע והיסוד האידיאולוגי העיקרי בקרב אנשי שיתוף פעולה היה אנטי-קומוניזם.

== כוחות הכיבוש ==
[[קובץ:Bundesarchiv Bild 101I-295-1560-02A, Nordfrankreich, Turkestani in der Wehrmacht.jpg|ממוזער|חיילים טורקסטנים בצפון צרפת, אוקטובר 1943.]]
ה[[וורמאכט]] שמר על מספר משתנה של דיוויזיות בצרפת. 100,000 גרמנים היו בכל האזור הגרמני בצרפת בדצמבר [[1941]]. כאשר עיקר הוורמאכט נלחם ב[[החזית המזרחית במלחמת העולם השנייה|חזית המזרחית]], יחידות גרמניות נשלחו לצרפת כדי לנוח ולהתאושש. מספר החיילים גדל כאשר האיום של פלישת [[בעלות הברית]] החל להתנשא, כאשר [[הפשיטה על דייפ]] סימנה את תחילתה האמיתית. פעולותיהם של אנשי [[קומנדו]] קנדיים ובריטים נגד חיילים גרמנים הביאו את [[היטלר]] לגנות אותם כלוחמים בלתי סדירים. בפקודת הקומנדו שלו הוא שלל מהם מעמד של לוחם כדין, והורה למסור אותם לשירות הביטחון של האס אס כשהם נלכדו ועלולים להיות מוצאים להורג. ככל שהמלחמה נמשכה, הקמת [[החומה האטלנטית]] ודיכוי ההתנגדות הפכו למשימות כבדות יותר.

כמה יחידות ודיוויזיות בולטות שהוצבו בצרפת במהלך הכיבוש:
* 1940: [[צי האוויר השני (לופטוואפה)|צי האוויר השני]], [[צי האוויר השלישי (לופטוואפה)|צי האוויר השלישי]] פעל משדות תעופה בצפון צרפת במהלך [[הקרב על בריטניה]]. צי האוייר השלישי נשאר שם כדי להתגונן מפני [[ההפצצות האסטרטגיות של בעלות הברית]] עד שנאלץ לסגת ב-[[1944]].
* 1941: סיירות המערכה [[שרנהורסט (אוניית מערכה, 1936)|שרנהורסט]] ו[[גנייזנאו (אוניית מערכה, 1936)|גנייזנאו]]. אוניית המערכה [[ביסמרק (אוניית מערכה, 1939)|ביסמרק]] הוטבעה בעת שניסתה להגיע לנמלי [[האוקיינוס האטלנטי]] הצרפתי לאחר כניסתה לשירות.
* 1942: [[דיוויזיית הפאנצר אס אס השנייה]], רגימנט משטרת האס אס הרביעי.
* 1943: בשיאו של [[המערכה באוקיינוס האטלנטי במלחמת העולם השנייה|הקרב על ​​האטלנטי]], מעל 60 [[הצוללות הגרמניות במלחמות העולם הראשונה והשנייה|צוללות גרמניות]] הוצבו במעגני צוללות בנמלי האוקיינוס ​​האטלנטי הצרפתי כמו [[לה רושל]], [[בורדו]], [[סן-נאזר]], [[ברסט (צרפת)|ברסט]] ו[[לוריאן]].
* 1944: [[הדיוויזיה ההררית ה-157 (ורמאכט)|הדיוויזיה ההררית ה-157]], [[דיוויזיית פאנצר להר|דיוויזיית פאנצר להר]], [[הארמייה ה-19 (ורמאכט)|הארמייה ה-19]], [[הדיוויזיה ה-716 (ורמאכט)|הדיוויזיה הסטטית ה-716]] ו[[דיוויזיית הפאנצר אס אס ה-12]].

== קישורים חיצוניים ==
{{ויקישיתוף בשורה}}

{{היסטוריה של צרפת}}
{{בקרת זהויות}}

[[קטגוריה:צרפת של וישי]]
[[קטגוריה:צרפת: אנטישמיות]]
[[קטגוריה:שנות ה-1940 בצרפת]]

גרסה מ־05:44, 13 במאי 2024

הממשל הצבאי הגרמני בצרפת הכבושה במלחמת העולם השנייה
Militärverwaltung in Frankreich
צרפת הכבושה: אזור הכיבוש הגרמני (באדום) והאיטלקי (בצהוב), האזור החופשי, האזור המוגבל, המינהל הצבאי בבלגיה ובצפון צרפת, ואלזס-לורן שסופחה לגרמניה
היסטוריה
ישות קודמת הרפובליקה הצרפתית השלישיתהרפובליקה הצרפתית השלישית 1940:
הרפובליקה הצרפתית השלישית

צרפתצרפת 1942:
צרפת של וישי

ממלכת איטליהממלכת איטליה 1943:
הממשל הצבאי האיטלקי
ישות יורשת צרפתצרפת הממשלה הזמנית של הרפובליקה הצרפתית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הממשל הצבאי בצרפתגרמנית: Militärverwaltung in Frankreich; בצרפתית: Administration militaire en France) הייתה רשות כיבוש שהוקמה ביוני 1940 על ידי גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה כדי לנהל את האזורים הכבושים של צפון ומערב צרפת. כאשר גם האזור הלא כבוש בדרום המכונה zone libre ("אזור חופשי") נכבש ושמו שונה ל-zone sud ("אזור דרום").

תפקידי הממשל הצבאי בצרפת הוגדרו בחלקם על ידי התנאים שנקבעו על ידי הסכם שביתת הנשק בין גרמניה הנאצית וצרפת לאחר הצלחת הבליצקריג של הוורמאכט שהובילה לנפילת צרפת; באותה תקופה גם הצרפתים וגם הגרמנים חשבו שהכיבוש יהיה זמני ויימשך רק עד שתגיע בריטניה להסכם עם גרמניה, שהאמינו שהוא קרוב. למשל, צרפת הסכימה שחייליה יישארו שבויי מלחמה עד להפסקת כל פעולות האיבה.

"המדינה הצרפתית" (État français) החליפה את הרפובליקה הצרפתית השלישית שהתפרקה בתבוסה. אף שהרחיבה באופן נומינלי את ריבונותה על כל המדינה, היא הייתה מוגבלת בפועל בהפעלת סמכותה לאזור החופשי. מכיוון שפריז הייתה ממוקמת באזור הכבוש, ממשלתה ישבה בעיירת המרפא וישי באוברן, ולכן היא הייתה ידועה יותר בשם ממשלת וישי.

בעוד שממשלת וישי הייתה אחראית באופן נומינלי על כל צרפת, הממשל הצבאי באזור הכבוש היה דיקטטורה נאצית בפועל. השלטון הנאצי הורחב לאזור החופשי כאשר הוא נכבש על ידי גרמניה ואיטליה במהלך מבצע אנטון ב-11 בנובמבר 1942 בתגובה למבצע לפיד, נחיתות בעלות הברית בצפון אפריקה הצרפתית ב-8 בנובמבר 1942. ממשלת וישי נותרה קיימת, למרות שסמכותה הופחתה כעת מאוד.

הממשל הצבאי הגרמני בצרפת הסתיים עם שחרור צרפת לאחר הפלישה לנורמנדי. הוא היה קיים באופן רשמי ממאי 1940 עד דצמבר 1944, אם כי רוב שטחו שוחרר על ידי בעלות הברית עד סוף קיץ 1944

אזורי הכיבוש

חיילים גרמנים צועדים ליד שער הניצחון בשדרת השאנז אליזה בפריז, יוני 1940.

אלזס-לורן סופחה לאחר מלחמת צרפת–פרוסיה ב-1871 על ידי הקיסרות הגרמנית והוחזרה לצרפת לאחר מלחמת העולם הראשונה. היא סופחה מחדש על ידי הרייך השלישי. המחוזות נור ופה-דה-קאלה צורפו לממשל הצבאי בבלגיה ובצפון צרפת, שהיה אחראי אף הוא לעניינים אזרחיים באזור ברוחב של 20 ק"מ (12 מייל) לאורך חוף האוקיינוס האטלנטי. "אזור אסור" נוסף היו אזורים בצפון-מזרח צרפת, המקבילים לחבל לורן וכמחצית מחבלי פראנש-קונטה, שמפאן ופיקארדי. נאסר על פליטי מלחמה לחזור לבתיהם, והיא נועדה למתיישבים גרמנים ולסיפוח בסדר הנאצי החדש (Neue Ordnung).

האזור הכבוש (בצרפתית: zone occupée, בגרמנית: Besetztes Gebiet) כלל את שאר צפון ומערב צרפת, כולל שני האזורים האסורים.

החלק הדרומי של צרפת, למעט המחצית המערבית של אקוויטניה לאורך החוף האטלנטי, הפך ל-zone libre ("אזור חופשי"), שבו משטר וישי נותר ריבון כמדינה עצמאית, אם כי תחת השפעה גרמנית כבדה בשל ההגבלות של שביתת הנשק (כולל מס כבד) והתלות הכלכלית בגרמניה. הוא כלל שטח של 246,618 קמ"ר, כ-45% מצרפת, וכלל כ-33% מכלל כוח העבודה הצרפתי. קו התיחום בין האזור החופשי לאזור הכבוש היה גבול דה פקטו, שהצריך אישור מעבר מיוחד מטעם השלטונות הגרמניים על מנת לעבור אותו.

עמדת שליטה גרמנית על קו התיחום, 1941

ההגבלות הללו נותרו במקומן לאחר כיבוש וישי והאזור שונה ל-zone sud ("אזור דרום"), וגם הוכנס לניהול צבאי בנובמבר 1942.

אזור הכיבוש האיטלקי כלל אזורים קטנים לאורך גבול האלפים, ואזור מפורז של 50 קילומטר (31 מייל) לאורך אותו אזור. הוא הורחב לכל השטח בגדה השמאלית של נהר הריין לאחר פלישתו יחד עם גרמניה לצרפת של וישי ב-11 בנובמבר 1942, למעט אזורים סביב ליון ומרסיי, שנוספו ל"אזור דרום" של גרמניה, וקורסיקה.

אזור הכיבוש האיטלקי נכבש גם הוא על ידי גרמניה והתווסף ל"אזור דרום" לאחר כניעתה של איטליה בספטמבר 1943, מלבד קורסיקה, ששוחררה על ידי נחיתות של כוחות צרפת החופשית וכוחות איטלקים מקומיים שהפכו לשותפים בלוחמה של בעלות הברית.

מבנה השלטון

לאחר שגרמניה וצרפת הסכימו על שביתת נשק בעקבות התבוסות של מאי ויוני, גנרל-אוברסט וילהלם קייטל והגנרל שארל הונציגר, נציגי הרייך השלישי וממשלת צרפת של המרשל פיליפ פטן בהתאמה, חתמו עליה ב-22 ביוני 1940 ב-Rethondes, קרחת יער ביער קומפיין. כפי שזה נעשה באותו מקום ובאותו קרון רכבת שבו נחתמה שביתת הנשק שסיימה את מלחמת העולם הראשונה כאשר גרמניה נכנעה, והיא ידועה בשם שביתת הנשק השנייה של קומפיין.

צרפת חולקה באופן גס לאזור צפוני כבוש ואזור דרומי לא כבוש, על פי אמנת שביתת הנשק "על מנת להגן על האינטרסים של הרייך הגרמני". האימפריה הקולוניאלית הצרפתית נותרה בסמכותו של משטר וישי של מרשל פטן. הריבונות הצרפתית הייתה אמורה להתפרש על כל שטח צרפת, כולל האזור הכבוש, אלזס ומוזל, אך הסעיף השלישי של שביתת הנשק קבע כי השלטונות הצרפתיים באזור הכבוש יצטרכו לציית לממשל הצבאי וכי גרמניה תממש זכויות של כוח כובש בתוכו:

באזור הכבוש של צרפת, הרייך הגרמני מממש את כל הזכויות של מעצמה כובשת. ממשלת צרפת מתחייבת להקל בכל דרך אפשרית ביישום זכויות אלו, ולספק את סיועם של השירותים המנהליים הצרפתיים לשם כך. ממשלת צרפת תנחה מיד את כל הפקידים והמנהלים של השטח הכבוש לציית לתקנות, ולשתף פעולה באופן מלא עם רשויות הצבא הגרמני.

הממשל הצבאי היה אחראי לעניינים אזרחיים בצרפת הכבושה. הוא חולק ל"קומנדנטורן" (ביחיד "קומנדנטור"), בסדר היררכי הולך ופוחת Oberfeldkommandanturen , Feldkommandanturen , Kreiskommandanturen ו-Ortskommandanturen. ענייני חיל הים הגרמני בצרפת תואמו באמצעות משרד מרכזי הידוע כ-Höheres Kommando der Marinedienststellen ב-Gross-Paris (פיקוד עליון לשירותי הצי באזור פריז רבתי) אשר בתורו היה כפוף למפקד בכיר בכל צרפת המכונה האדמירל פרנקרייך. לאחר מבצע אנטון, הפיקוד הימי "אדמירל פרנקרייך" פורק למשרדים קטנים יותר שהוכפפו ישירות לפיקוד המבצעי של קבוצת הצי מערב.