ישראל דוד רוסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ישראל דוד רוסט
לידה 7 באוגוסט 1930
י"ג באב ה'תר"צ
זדונסקה וולה, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 בדצמבר 2021 (בגיל 91)
י"ט בטבת ה'תשפ"ב
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה הר הזיתים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות חיפה
תקופת הפעילות ? – 23 בדצמבר 2021 עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים נוספים רב עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב ישראל דוד רוסט (י"ג באב ה'תר"צ, 7 באוגוסט 1930י"ט בטבת ה'תשפ"ב, 23 בדצמבר 2021) שימש כרב בקהילה החרדית בחיפה וכרב חסידי גור בעיר כמו כן שימש כרב בית המטבחיים העירוני בחיפה וכראש ישיבת אור שמחה.

ביוגרפיה

נולד בפולין ביום י"ג באב ה'תר"צ בעיירה זדונסקה וולה לאביו רבי יעקב משה ולאמו יוטא. בשנת ה'תרצ"ד, עלה לארץ ישראל עם הוריו והתגורר בירושלים שם למד בישיבת חיי עולם אצל הרב חייקל מילצקי והרב אהרון הלטובסקי מחסידי קרלין.

לאחר שסיים לימודיו בתלמוד תורה עבר ללמוד בישיבת שפת אמת. שם התבלט כמתמיד, מספרים עליו שלא היה קם ממקומו ארבע וחמש שעות ברציפות בעת לימוד.

בשנותיו בישיבה הפך לחסידו של האדמו"ר מגור רבי אברהם מרדכי אלתר. עם פטירתו נקשר לבנו וממשיך דרכו רבי ישראל אלתר בעל 'בית ישראל' מגור ואף עזר לו לבסס את הנהגתו בקרב צעירי החסידות.

נישא לבתו של רבי שלום חסיד מחסידי גור בחיפה, היות שלא זכה לפרי בטן גרש את אשתו הראשונה ונישא בשנית לבתו האלמנה של רבי יעקב אייזן, גידל את ילדיה היתומים כאילו היו ילדיו.

לאחר נישואיו עבר להתגורר בעיר חיפה והמשיך להשתלם בדרכי ההוראה, למד באותה תקופה בכולל בראשות רבי יעקב רוזנטל ועמד בקשר עם רבי אברהם יצחק קליין ורבי יואל קלופט שהתגוררו בחיפה וקנה מהם דרכי הוראה ומסורות הלכתיות מדורות קודמים, נסמך להוראה לאחר שעבר בהצלחה את המבחנים ב'היכל שלמה' ובהשתדלות של בן משפחתו אצל אבא חושי ראש עיריית חיפה מונה לרב שכונת הדר הכרמל.

בתפקידים ציבוריים

האדמו"ר רבי ישראל אלתר מגור מינהו לרב חסידי גור בעיר ואף הכניסו לפקח בבית המטבחיים העירוני שם הפך אחר כך לרב בית המטבחיים, הוא נודע כמקפיד גדול בענייני שחיטת הבקר ורבים סמכו על השחיטות שתחת פיקוחו.

רבי יוסף שלום אלישיב התנה את תמיכתו בוועדה שעסקה בענייני בכורות-בהמה בתנאי שהרב רוסט יעמוד בראשה ועל פיו ישק דבר, כמו כן שלח הרב אלישיב כל הכרעה בעיר חיפה שהגיעה לפתחו לקבל את הסכמתו.[דרוש מקור]

הרבה לעסוק בענייני אישות ופריון והפך לבר-סמכא ידוע בעניין, ארגונים העוסקים בעניין כ'אגודת אפרת' ועוד פנו אליו רבות בהכרעות קשות ורבנים רבים שלחו אליו מקרים סבוכים, כמו כן נמצאים שלל התכתבויות של גדולי הרבנים עמו בנושא זה.

בעת כהונת מרן הרב עובדיה יוסף כרב ראשי שלח לו כתב מינוי לרב-עיר באחד מערי הארץ, דבר שלא יצא בסוף לפועל.[דרוש מקור]

מחנך ומורה דרך

במהלך שנותיו בישיבה החל לשמש כראש חבורה של בחורים שביקשו את הדרכתו בתורה וחסידות, הקדיש שעות רבות לשיחות פרטניות עם חונכים ומחנכים והעמיד תלמידים הרבה, מהם שהפכו בעצמם לרבנים, ר"מים ומחנכים בהשראתו, ובין תלמידיו רבי יעקב אריה אלתר, האדמו"ר הנוכחי מגור.

בשנת תשמ"ב הוקמה ישיבת אור שמחה בחיפה על ידי ידידו הדיין רבי אברהם אטלס והוא מונה לעמוד כראש הישיבה תפקיד אותו נשא כ-20 שנים עד לסגירת הישיבה, בישיבה המשיך לחנך בדרכו הייחודית דורות של תלמידים וניהל בגאון את הצוות החינוכי, מתוקף תפקידו זה היה חבר בהנהלת ועד הישיבות.

בשנותיו האחרונות סבל ממחלות ולא תיפקד בצורה עצמאית. נפטר בי"ט בטבת ה'תשפ"ב, ונקבר בחלקה אשר קנה בחייו ליד אביו סמוך ונראה למערת בית גור בהר הזיתים.

קישורים חיצוניים